سه روز تجربه کار کردن با EOS R؛ پرچمدار بدون آینه کانن

۲۶ شهریور ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه

چند هفته پیش بود که بالاخره کانن هم وارد بازار داغ دوربین‌های بدون آینه فول فریم شد و اولین دوربین خود را با نام EOS R معرفی کرد. روی کاغذ این دوربین یک مانت جدید دارد که اجازه می‌دهد لنزهای بهتری برای این دوربین ساخته شود و همچنین سیستم Dual Pixel AF آن نیز پیشرفته‌تر شده است. همچنین فیلم‌برداری ۴K نیز در این دوربین وجود دارد که متاسفانه کراپ ۱.۷X خواهد داشت و لرزشگیر سنسور نیز در آن وجود ندارد که این‌ها از بزرگ‌ترین نقاط ضعف این دوربین به حساب می‌آیند.

اما خب مشخصات فنی، تنها اعداد و ارقامی روی کاغذ هستند. کانن این دوربین را برای سه روز به وب‌سایت انگجت داده و آن‌ها نیز تجربه سه روز کار کردن با این دوربین را منتشر کرده‌اند که در ادامه این بررسی کوتاه را خواهیم خواند. سه روز زمان کافی برای بررسی یک دوربین نیست اما زمان کافی برای به دست آوردن تجربه کاربری دوربین به حساب می‌آید. نکته قابل توجه این‌جا است که کانن گویا به رقبای خود و ویژگی‌های دوربین‌های آن‌ها نگاهی نداشته و درواقع هدف این شرکت، رقابت مستقیم با نیکون و سونی نبوده بلکه این دوربین با هدف توسعه یک دوربین بدون آینه معقول از طرف این شرکت ساخته شده است.

به طور خلاصه بگذارید بار دیگر نگاهی به مشخصات این دوربین داشته باشیم. ۲۲۹۹ دلار قیمتی است که کانن برای EOS R در نظر گرفته است. در قبال این پول، شما یک سنسور ۳۰.۳ مگاپیکسلی دارید که این سنسور شباهت زیادی با سنسور استفاده شده در دوربین ۵D Mark IV دارد. دوال پیکسل تنها سیستم اتوفوکوس این دوربین است و می‌تواند با سرعت ۸ فریم در ثانیه عکاسی کند. البته اگر بخواهید در حین عکاسی از Countinuos AF استفاده کنید، سرعت عکاسی این دوربین به ۵ فریم در ثانیه می‌رسد که از رقبای این دوربین کم‌تر است. نرخ ISO نیز با ۵D مشابه بوده و به صورت پیش‌فرض از ۱۰۰ تا ۴۰۰۰۰ متغیر است اما در حالت ارتقا یافته از ۵۰ تا ۱۰۲۰۰۰ خواهد بود.

مانت جدید RF نام دارد و همانند EF دهانه ۵۴ میلی‌متری خواهد داشت اما فاصله سنسور تا مانت به ۲۰ میلی‌متر رسیده که کمتر از EF است. کانن همچنین چند لنز هیجان انگیز برای این دوربین معرفی کرده و کانورتر یا تبدیل EF-S به RF را هم برای این دوربین عرضه کرده که اجازه می‌دهد از تمام لنز‌های قبلی کانن روی این دوربین استفاده کنید. مدل پایه این کانورتر که اجازه اتوفوکوس و استفاده از لرزشگیر لنز را می‌دهد، ۱۰۰ دلار قیمت دارد اما یک مدل ۲۰۰ دلاری هم از این کانورتر ساخته شده که یک حلقه قابل شخصی سازی روی کانورتر قرار دارد. کانورتر سوم نیز همراه با فیلتر پولارایزر ۳۰۰ دلار و مدل دیگر آن با فیلتر ND با قیمت ۴۰۰ دلار عرضه می‌شود.

EOS R می‌تواند فیلم‌برداری ۴K با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه داشته باشد و همانطور که گفتیم در این حالت کراپ ۱.۷ روی سنسور اعمال می‌شود که حتی از کراپ سنسورهای APS-C نیز بیشتر است. فیلم برداری Full HD که حداکثر سرعت ۶۰ فریم در ثانیه خواهد داشت نیز در این دوربین موجود است که می‌توان از آن با کراپ یا بدون کراپ استفاده کرد. مثل دوربین ۵D Mark IV یک جک هدفون و یک جک میکروفون نیز در کنار دوربین قرار گرفته است. سنسور EOS R نیز لرزشگیر ندارد و اگر دنبال چنین ویژگی هستید، باید لنز‌هایی که لرزشگیر دارند تهیه کنید. EOS R تنها یک کارت حافظه SD پشتیبانی می‌کند که خوشبختانه از تکنولوژی SDXC UHS II با سرعت ۳۰۰ مگابایت در ثانیه نیز پشتیبانی دارد. چشمی یا ویوفایندر OLED این دوربین نیز رزولوشن ۳.۶۹ میلیون دات خواهد داشت که بسیار شارپ بوده و نمایشگر پشت دستگاه نیز می‌تواند به صورت کامل بچرخد و از این نظر برای Vlogger ها عالی خواهد بود.

خب حالا مشخصات فنی دوربین را فراموش کنید. این مشخصات تصویر ناقصی از EOS R را ترسیم می‌کنند. بخش هیجان انگیز اینجاست که کانن به صورت کامل درباره طراحی و هندلینگ یا حس در دست گرفتن دوربین فکر کرده و دوربین کاملا جدیدی را ساخته است. دکمه‌ها، پیچ‌ها و حتی ترکیب منو‌های این دوربین به میزان زیادی با DSLRهای کانن مثل ۵D Mark IV تغییر کرده و نویسنده انگجت فکر می‌کند این تغییرات به بهتر شدن این دوربین نسبت به دوربین‌های قبلی کانن کمک کرده است.

دکمه تغییر حالت‌های عکاسی یا Mode Dial با یک دکمه درون پیچ بالایی دوربین جایگزین شده. پیچی در بخش پشتی دوربین وجود ندارد و به جای آن دکمه‌های D-Pad قرار گرفته و به جای جوی‌استیک، یک تاچ بار در بالای بخش پشتی قرار گرفته است. یک پیچ هم اکنون در لبه بالایی دوربین قرار دارد و به کمک نمایشگر کوچکی که در این قسمت قرار گرفته‌، می‌توانید از آن استفاده کنید. تمام لنز‌های جدید که برای این دوربین و مانت RF ساخته شده‌اند نیز یک پیچ حلقه‌ای روی خود خواهند داشت که به کاربر اجازه می‌دهد مثلا دیافراگم یا هر چیز دیگری که خودشان تعیین می‌کنند را با آن تغییر دهند. این پیچ برای لنز‌های EF هم قابل استفاده خواهد بود به شرطی که کانورتر مربوطه را خریداری کنید. و در نهایت، همانطور که اشاره کردیم، منوهای دوربین نیز باز طراحی شده‌اند.

کانن خیلی خوب می‌داند که کاربران معمولا در مقابل تغییرات گارد داشته و آن‌ها را دوست ندارند اما باز هم ترجیح داده تغییرات مختلف را اعمال کند. دلیل آن ساده است: کانن می‌خواهد دوربین را با توجه به نیازهای خودتان شخصی سازی کنید و بدون چشم برداشتن از ویوفایندر دوربین، هر تغییری در تنظیمات عکاسی را که مایل هستید اعمال کنید.

در این کار موفق شده‌اند؟ خب راستش فعلا زود است که در این زمینه با قطعیت نظر بدهیم و برای آن باید تا بررسی تخصصی جامع این دوربین صبر کنید اما فعلا باید بگوییم این تغییرات در دوربین جدید کانن شجاعانه بوده است. قطعا برای اینکه تمام تنظیمات را با توجه به علاقه‌تان مشخص کنید کمی زمان می‌برد. درواقع سیستم برنامه‌ریزی برای تنظیمات دوربین پیچیده‌تر و جدید به نظر خواهد رسید اما زمانی که در آن استاد شوید، از این تغییرات راضی خواهید بود.

برای مثال، می‌توانید از تاچ بار برای تغییر ISO، وایت بالانس و سرعت شاتر یا هر تنظیم دیگری که می‌خواهید استفاده کنید. می‌توانید مشخض کنید که اگر روی سمت چپ یا راست این تاچ بار را لمس می‌کنید، یک بخش مثل ISO یا سرعت شاتر را انتخاب کرده و بعد با سوایپ کردن روی این نوار لمسی، میزان هر کدام از آن‌ها را تغییر دهید. برای انتخاب نقاط فوکوس به صورت دستی نیز می‌توانید وقتی از ویوفایندر در حال کادر بندی هستید، همزمان با انگشت خود نمایشگر لمسی دستگاه را لمس کرده و و یا از D-Pad برای تغییر نقاط فوکوس استفاده کنید. بگذارید اینطور بگوییم که اگر EOS-R می‌خرید، نباید همانطوری که از جعبه آن را در می‌آورید از آن استفاده کنید بلکه باید ابتدا چند دقیقه را برای شخصی سازی تمام دکمه‌های آن صرف کنید.

مانت RF مشخصا با مانت M که در دوربین‌های بدون آینه کراپ کانن استفاده شده فرق دارد و این موضوع به مذاق کاربران کانن خوش نمی‌آید. اما خب از طرفی می‌توان ساخت این مانت جدید را توجیه کرد. این مانت جدید به کانن اجازه داده لنز‌های ۵۰mm f/1.2 و ۲۸-۷۰ f/2 را برای این دوربین بساز که بگذارید ساده بگوییم، این لنزها فوق العاده هستند و اگر کانن از مانت M روی این دوربین استفاده می‌کرد، امکان عرضه چنین لنزهایی برای EOS R وجود نداشت. مسئولان کانن گفته‌اند که لنز ۵۰ میلی‌متری جدید بسیار شارپ‌تر و حتی سبک‌تر از نسخه EF آن بوده که فوق العاده است.

حال بیاید سراغ اتوفوکوس این دوربین برویم. قطعا سه روز زمان کمی برای بررسی کامل اتوفوکوس این دوربین به حساب می‌آید. سیستم دوال پیکسل در این دوربین به صورت کلی پیشرفت کرده و اکنون اگر لنز با f/1.2 روی آن نصب کنید، می‌تواند تا -۶EV اتوفوکوس داشته باشد که عالی است. همچنین ۵۶۵۵ نقطه فوکوس قابل انتخاب در این دوربین وجود دارد که دیوانه‌وار است. این تعداد نقطه فوکوس قابل انتخاب به دوربین این امکان رو می‌دهد که به عالی‌ترین شکل، بتواند سوژه را دنبال کند.

با این اعداد و ارقام انتظار داریم که فوکوس خودکار در فیلم‌برداری با این دوربین بسیار عالی باشد که باید بگوییم همینطور هم هست. دنبال کردن سوژه چه در فیلم‌برداری چه در عکاسی با این دوربین فوق العاده است و به خوبی می‌تواند فوکوس را روی سوژه در حال حرکت قفل کند اما در مجموع باید تا بررسی این دوربین صبر کنیم تا ببینیم این سیستم تا چه حد می‌تواند با D850 نیکون و A7 III سونی رقابت کند.

عکس برداری ۸ فریم در ثانیه یا ۵ فریم در ثانیه با فوکوس ادامه‌دار، چیزی نیست که ما را هیجان زده کند اما این سرعت برای عکاسی آماتور از سوژه‌های در حال حرکت خیلی خوب است. نکته مهم اینجاست که در هر شرایطی فوکوس خیلی خوب روی سوژه قرار می‌گیرد و با لطف پشتیبانی از حافظه SD با تکنولوژی UHS II، این دوربین تا صد عکس JPEG یا ۴۷ عکس RAW می‌تواند عکاسی پیاپی داشته باشد.

EOS R به لطف گریپ بزرگ و بدنه منیزیمی ضد آب، حس محکم و فوق العاده‌ای در دست دارد. وقتی توانستید تنظیمات و دکمه‌ها را هم با توجه به علاقه شخصی خود شخصی‌سازی کنید، استفاده از دوربین راحت و دوست داشتنی خواهد بود. نمایشگر لمسی دستگاه کمی لگ دارد که باعث می‌شود ایده‌آل نباشد مخصوصا اینکه جوی استیک برای انتخاب نقاط فوکوس به صورت دستی وجود ندارد.

یک نکته کاربردی و خوب هم در این دوربین وجود دارد؛ وقتی که دوربین خاموش می‌شود یک پوشش پلاستیکی روی سنسور قرار می‌گیرد تا گرد و خاکی به سمت سنسور راه پیدا نکند. البته برای تغییر لنز اگر می‌خواهید این پوشش همچنان وجود داشته باشد، باید دوربین را ابتدا خاموش کرده و سپس لنز را تعویض کنید. ممکن است بپرسید چرا چنین محدودیتی وجود دارد؟ به این دلیل که گاهی اوقات ممکن است لنزی استفاده کنید که هیچ راه ارتباطی الکترونیکی با دوربین نداشته و کاملا Manual یا دستی است و این یعنی دوربین نمی‌تواند تشخیص دهد لنز روی آن نصب شده یا نه. برای همین در چنین شرایطی پوشش پلاستیکی روی سنسور قرار نمی‌گیرد تا اگر از چنین لنزهایی خواستید استفاده کنید، پوشش پلاستیکی مزاحم نباشد.

دو لنز جدید و فوق العاده ۵۰mm اف۱.۲ و ۲۸-۷۰ اف۲ متاسفانه لرزشگیر داخلی ندارند. با توجه به لرزشگیر نداشتن خود دوربین، عکاسی با این دو لنز و فیلم‌برداری مخصوصا روی دست کمی سخت است. نویسنده انگجت با ۲۸-۷۰ اف۲ فیلم‌برداری کرده و عقیده دارد نتیجه حاصل، لرزش‌های زیادی داشته و چندان دلچسب نبوده.

اما خب این لنز بسیار سریع است و لنزی زومی که اف۲ داشته باشد و تا این رنج زوم نیز با آن امکان پذیر باشد، چیز نایابی در دنیای فول فریم‌ها به حساب می‌آید. برای فیلم‌برداری باید امیدوار باشیم دوربین بعدی کانن که مانت RF دارد، از لرزشگیر داخلی برخوردار باشد چراکه EOS R در این زمینه نمی‌تواند با دوربین‌های Z6 و Z7 از نیکون و همینطور A7 III از سونی رقابت کند.

کانن همچنین لنز ده هزار دلاری و فوق العاده ۴۰۰mm f/2.8 L را هم در اختیار انگجت گذاشته بود تا با این لنز و EOS R عکاسی کنند اما از آن‌جایی که هنوز هیچ نرم افزاری برای خواند فایل‌های RAW از این دوربین بروز نشده، تنها با عکس‌های JPEG سر و کار داشته‌اند. بنابراین نباید زود در مورد شارپنس و داینامیک رنج این لنز روی EOS R قضاوت کرد اما در مجموع فایل‌های JPEG نیز دامنه دینامیک زیادی داشته‌اند و رنگ‌ها فوق العاده ثبت شده‌اند.

در زمینه ویدیو نیز اوضاع عالی نیست. برای بار سوم است که اشاره می‌کنیم فیلم‌برداری ۴K با این دوربین کراپ ۱.۷ دارد. این یعنی در فیلم‌برداری ۴K نمی‌توانید از کل سنسور استفاده کنید و در نتیجه عملکرد آن در نور کم عالی نخواهد بود. کانن دلیل این کراپ را کاهش میزان داغ کردن سنسور و دوربین دانسته چرا که بدنه دوربین کوچک است و نمی‌تواند به میزان کافی دوربین را خنک کند. اما خب این منطق را نمی‌توان پذیرفت چراکه سونی و نیکون با بدنه‌هایی در اندازه مشابه توانسته‌اند فیلم‌برداری ۴K بدون کراپ را داشته باشند.

نویسنده انگجت برای فیلم‌برداری بیشتر از لنز کیت ۲۴-۱۰۵ اف۴ استفاده کرده چرا که لرزگشیر اپتیکال دارد. با وجود این کراپ اما در عریض‌ترین حالت لنز، شما تصویری ۴۱ میلی‌متری دارید که اصلا عریض به حساب نمی‌آید. این یعنی با این لنز نمی‌توانید از خودتان روی دست فیلم‌برداری کنید در صورتی که اگر در حالت ۱۰۸۰P فیلم‌برداری کنید، تصویر شما همان ۲۴ میلی‌متری و عریض خواهد بود. این موضوع در ضبط ۴K، حتی فیلم‌برداری از طبیعت را هم سخت می‌کند.

همچنین این دوربین افکت Rolling Shutter زیادی دارد که سوژه‌های متحرک در تصویر را خراب می‌کند. بیشترین زمان فیلم‌برداری مداوم با این دوربین نیز مثل Z6 و Z7 نیکون، سی دقیقه خواهد بود.

به طور کلی شاید بهتر باشد بگوییم این دوربین برای فیلم‌برداری ۴K ساخته نشده و اگر برای فیلم‌برداری می‌خواهید دوربین خریداری کنید، بهتر است سراغ دوربین‌های سونی یا نیکون بروید و یا با محدودیت‌های EOS R کنار بیایید.

اما جنبه‌های منفی بس است. یک بخش مثبت که در دیگر دوربین‌های بدون آینه و فول فریم مشاهده نمی‌شود،  نمایشگر لمسی و قابل چرخش آن است که کار را برای کسانی که می‌خواهند از خودشان فیلم بگیرند راحت‌تر می‌کند. همچنین اگر ریکورد اکسترنال به EOS R وصل کنید، این دوربین می‌تواند با فرمت ۴:۲:۲ و ده بیت فیلم‌برداری کند. اما هرچه باشد بالاخره باید کانن خود را در زمینه فیلم‌برداری به رقبا برساند. مخصوصا حالا که شایعات درباره دوربین فول فریم پاناسونیک شنیده می‌شود و قطعا دوربین پاناسونیک نیز برای فیلم‌برداری حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

EOS R از جنبه‌های مختلفی یک محصول فوق العاده است که در چند بخش مختلف کم کاری کرده است. کانن تا به امروز به بازار فول‌فریم‌های بدون آینه وارد نشده بود اما حالا می‌توانیم بگوییم حداقل برای عکاسی، با دست پر آمده است. فوق العاده‌ترین نکته درباره این دوربین شاید مانت آن باشد که وجود لنز ۲۸-۷۰ اف۲ را امکان پذیر می‌کند. پیش‌تر هم گفتیم که مشابه چنین لنزی را در هیچ دوربین فول فریم دیگری نداریم و نزدیک‌ترین به آن، ۲۴-۷۰ اف۲.۸ است.

در بازار کنونی افراد زیادی به سمت دوربین‌های سونی رفته‌اند و این دوربین قطعا نمی‌تواند نظر آن ها را برگرداند اما خب این شروع راه برای کانن است و می‌تواند در نسخه‌های بعدی، دوربین‌های فوق‌العاده‌تری را عرضه کند.

منبع: Engadget

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه