آیا سیاست‌های درآمدزایی اپل در حال تغییر است؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
اپل

سیاست‌های فعلی اپل برای کسب درآمد، بر فروش ابزارهایی مثل آیفون وابسته و استوار است. اما این رویه تا چه زمانی پاسخگو خواهد بود؟ در ادامه با پاسخ این سوال همراه دیجی‌کالا مگ باشید.

 

اپل محصولات موفقی دارد که اغلب‌شان محصولاتی انقلابی بوده‌اند. هر آنچه این محصولات برای عرضه داشته‌اند، از ظرافت و طراحی تا امکانات و قابلیت‌ها، به فروش‌شان کمک کرده و با ایجاد سود فراوان برای اپل، ارزش این شرکت را بیشتر و بیشتر کرده است. این استراتژی باعث شده که اپل هر سال موفق به فروش میلیون‌ها دستگاه از محصولاتش شده و تبدیل به یکی از ارزشمندترین شرکت‌های حوزه‌ی تکنولوژی شود.

اپل در مقایسه با شرکت‌هایی مثل گوگل، آمازون و فیسبوک در عرضه‌ی سرویس‌های دیجیتالی پول‌ساز به کاربران عقب مانده است.

اما حتی اپل هم به تغییر نیاز دارد؛ تغییراتی که «تیم کوک» (Tim Cook) اخیرا در کنفرانس WWDC 2016 به برخی از آن‌ها اشاراتی کرد. اپل کاملا از رشد منفی فروش محصولاتش آگاه است. پیش‌بینی می‌شود این کاهش فروش برای آیفون جدید و سایر محصولاتی که این شرکت در راه دارد هم پیش بیاید. از طرفی، این شرکت در قیاس با شرکت‌هایی مثل گوگل، آمازون و فیسبوک در عرضه‌ی سرویس‌های دیجیتالی پول‌ساز به کاربرانش عقب مانده است.

a

محصولات اپل در قالب یک اکوسیستم منسجم و مطلوب به کاربران عرضه می‌شوند. اما اپل کنترل مستقیمی بر این محصولات ندارد که بتواند مانند سایر شرکت‌های یاد شده از آن‌ها درآمدی کسب کند. این مساله اپل را در وضعیتی بغرنج قرار داده است. اپل می‌داند که باید خدماتی را به اکوسیستم‌اش اضافه کند که مشتریان فعلی‌اش از دست نرود. به همین منظور از توسعه‌دهنده‌ها در WWDC دعوت به همکاری کرد. برای نمایش حسن نیت، درهای قسمت‌هایی از اکوسیستم نسبتا بسته‌اش را به توسعه‌دهندگانش گشود. هر چند که نمی‌توان انتظار داشت حالا iOS مثل اندروید یک سیستم‌عامل متن‌باز باشد، اما به‌هرحال به نظر می‌رسد اپل قدم مثبتی برداشته است.

این درهای تازه بازشده در واقع دسترسی توسعه‌دهنده‌ها به سرویس‌هایMaps ، Messages و برخی موارد دیگر بودند. ایده‌ی ایجاد ابزارک‌های تازه یا استفاده از بستر این سرویس‌ها، برای توسعه‌دهنده‌ها جذاب خواهد بود. حالا آن‌ها می‌توانند با APIهایی که برای این سرویس‌ها در دسترس‌شان قرار می‌گیرد، محصولات تازه و مفیدی برای کاربران نهایی بسازند.

دسترسی توسعه‌دهندگان به APIهای برخی سرویس‌های اختصاصی اپل، برای این شرکت که تا‌به‌حال برای ارایه‌ی چنین دسترسی‌هایی بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کرد، تازگی دارد.

اما خبر مهم‌تر، دسترسی توسعه‌دهنده‌ها به «سیری» (Siri)، دستیار صوتی اپل در آیفون و آیپد است. حالا توسعه‌دهندگانی که روی اکوسیستم اپل تمرکز دارند، می‌توانند با کمک APIهای سیری، از قدرت این دستیار صوتی در اپلیکیشن‌هایشان استفاده کنند. تعداد نامحدودی دستور صوتی جدید از برقراری تماس و ارسال پیام گرفته تا انجام پرداخت‌ها و حتی گرفتن تاکسی، حالا در راه است. این فرامین به‌وسیله‌ی توسعه‌دهندگان بر بستر دستیار صوتی اپل در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

سیری

اپل مجبور به این کار بود. صدا، متن و نقشه امکانات حداقلی یک ابزار هوشمند امروزی هستند. «اندی هارگریوز» (Andy Hargreaves)، تحلیلگر موسسه‌ی KeyBanc Capital Markets، معتقد است اپل برنامه‌ای برای تبدیل iOS به پلتفرمی متن‌باز مثل اندروید ندارد و درصورتی‌که این دسترسی‌ها را به توسعه‌دهندگان نمی‌داد، این امکان وجود داشت که اپل جایگاه فعلی‌اش را هم در مقابل اندروید از دست بدهد.

هارگرِیوز می‌گوید: «iOS هنوز هم یک باغ محصور است و اپل تنها به توسعه‌دهندگانش اجازه داده به برخی بخش‌های آن از پشت دیوارها دسترسی داشته باشند.»

اپل هنوز هم دستیار صوتی‌اش را برای حوزه‌هایی مثل موسیقی محدود نگه داشته؛ با این امید که این جایگاه را برای سرویس Apple Music محفوظ نگه دارد.

همین وضع به‌تنهایی در مورد دستیار صوتی سیری هم برقرار است. ظاهرا قرار است سیری به مک‌ها و اپل‌تی‌وی -و همان‌طور که گفته شد سایر اپلیکیشن‌ها- هم بیاید. با این وجود اپل هنوز هم دستیار صوتی‌اش را برای حوزه‌هایی مثل موسیقی محدود کرده؛ با این امید که این جایگاه را برای Apple Music محفوظ نگه دارد. باز کردن درهای سیری تنها یک قدم کوچک برای رقابت با دستیار دیجیتال صوتی آمازون یعنی Alexa است. اما اپل باید درهای بیشتری را برای متقاعد کردن توسعه‌دهندگان بگشاید تا نهایتا کاربران هم محصولات این شرکت را برای داشتن یک دستیار صوتی خوب و قدرتمند، به چیزی مثل الکسا ترجیح دهند. درعین‌حال، اپل تغییرات آینده‌نگرانه‌ی دیگری را هم مدنظر قرار داده است. این شرکت در جهت ایجاد انگیزه در توسعه‌دهندگان، تغییراتی اساسی را در اپ‌استور ایجاد کرده است.

c

اپل یک مدل اشتراکی، شبیه نحوه‌ی دریافت سرویس اشتراک اسپاتیفای را برای تمامی اپلیکیشن‌های بخش‌های مختلف اپ‌استور، برقرار کرده است. اما در حال حاضر اگر مشتریان یک اپلیکیشن به‌جای تمدید ماهانه، اشتراک خود را سالانه تمدید کنند، اپل به‌جای ۳۰ درصد (که میزان پیش‌فرض کمیسیون اپل از هر خرید در اپ‌استور است)، تنها ۱۵ درصد از رقم اشتراک را از سهم توسعه‌دهنده برمی‌دارد. این مساله می‌تواند توسعه‌دهندگان بیشتری را ترغیب کند که برای کسب پول بیشتر روش‌های جدیدی به کار ببندند و اپ‌استور اپل را ترجیح دهند.

در این مورد هم اپل مجبور به انجام این کار بود. اگر اپل برنامه‌ای برای خوشحال نگه داشتن توسعه‌دهندگانش نداشته باشد، آن‌ها به اکوسیستم نسبتا آزادتر گوگل روی آورده یا راهی برای عرضه‌ی نسخه‌های سازگار اپلیکیشن‌های خود برای الکسای آمازون پیدا می‌کنند. به همین خاطر اپل مشغول کار بیشتر روی اپ‌استور و بهبود آن است. برای مثال این شرکت روند بازبینی اپلیکیشن‌هایی را که برای عرضه از طریق اپ‌استور به اپل ارسال می‌شوند، به کمتر از دو روز رسانده است.

در نهایت با وجود اینکه اپل طبق روال سابق روند کنترل اکوسیستم‌اش را ادامه خواهد داد، در کنار تولید محصولات فعلی و ارتقای آن‌ها، نگاهی هم به آینده‌ی عرضه‌ی سرویس‌های جانبی برای جذب بیش از پیش توسعه‌دهنده‌ها و ترغیب بیشتر مشتریان نهایی‌اش خواهد داشت. با وجود همه‌ی این‌ها، اپل هنوز هم از اینکه شما یک آیفون دیگر از آن بخرید، خوشحال خواهد شد.

به نظر شما اپل با وجود سیاست‌های فعلی و تغییراتی که به آن‌ها اشاره شد می‌تواند با نگاه به حوزه‌های تازه به صعود دوباره‌ی نمودار درآمدش کمک کند؟ یا این شرکت مجبور به اتخاذ تصمیم‌های سخت دیگر و ایجاد دروازه‌های ورود بیشتر برای دسترسی‌های آزاد‌تر توسعه‌دهنده‌ها به خدماتش خواهد بود؟

‌‌

منبع: Wired

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar فاطمه

    سیاست هاش خیلی بی مزه است و فقط میخواد پول بچاپه

  2. Avatar insta: https://www.instagram.com/amir_moghadam2001/

    بهتون قول میدم این شرکت هم مثل نوکیا از عرش به فرش کشیده میشه . (اون روز خیلی نزدیکه)

  3. Avatar امیر

    این تغییر سیاست در واقع نشون دهنده شرایط سقوط اپله که به هر نحو میخواد از اون بیشتر جلوگیری کنه …متاسفانه به نظر میرسه که خیلی دیر شده و فروپاشی اپل نزدیکه.

    1. Avatar امیرحسین

      بله در حال فروپاشی هست

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه