تلاش فیلمسازان نسل سوم و چهارم برای رسیدن به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

۲۹ دی ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

امسال جشنواره فیلم فجر به دلیل تداخل با ایام فاطمیه چند روزی زودتر برگزار می‌شود و قرار است از هشتم تا پانزدهم بهمن ماه احتمالا مهم‌ترین فیلم‌های سال را در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر ببینیم. جشنواره‌ای که به ویترین سینمای ایران مشهور است. امسال از نسل اولی‌ها کسی در جشنواره حضور ندارد. در حقیقت فیلمی نداشته‌اند که در جشنواره شرکت بدهند. نه مسعود کیمیایی فیلم در دست ساخت دارد، نه داریوش مهرجویی. تقوایی که سال‌هاست فیلم نمی‌سازد و فرمان‌آرا هم بعد از اکران «دلم می‌خواد» سراغ فیلم دیگری نرفت.

از کارگردانان نسل‌های بعدی مثل ابراهیم حاتمی‌کیا هم خبری نیست که سال گذشته با «به وقت شام» در جشنواره حضور داشت. امسال جشنواره در تسخیر جوانان است و البته از نسل سومی‌ها هم به نظر می‌رسد که چند کارگردان مهم از جمله تبریزی و رییسیان حضور دارند. نسل چهارم کارگردانان که جوانانی هستند با ایده‌های جدید و انرژی زیاد و در سال‌های گذشته هم نشان داده‌اند که چه پتانسیلی برای سینمای ایران هستند. امید همه بیشتر به نسل چهارمی‌هاست.

ماجرای نیمروز ۲: رد خون

کارگردان: محمدحسین مهدویان
بازیگران: هادی حجازی‌فر، هستی مهدوی‌فر، بهنوش طباطبایی، جواد عزتی

این فیلمی است که خودم بیشتر از هر فیلم دیگری مشتاق دیدنش هستم. محمدحسین مهدویان با «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» نشان داد که کارگردان جاه‌طلبی است. (آگاهانه «لاتاری» را حذف کردم.) حالا دنباله داستان ملتهب «ماجرای نیمروز» را گرفته و قسمت دومی برایش ساخته است. همان گروه اطلاعاتی-عملیاتی که در قسمت اول «ماجرای نیمروز» دیده بودیم اینجا درگیر ماموریت دیگری می‌شوند که باز یک سر قضیه گروهک مجاهدین است. هفت سال از آن روزها گذشته و آتش‌بس جنگ تحمیلی اعلام شده که تحرکات جدیدی از سوی مجاهدین که حالا با نام منافقین شناخته می‌شوند صورت می‌گیرد. این در حقیقت عملیات مرصاد است.

تیزری که از فیلم منتشر شده حتی هیجان‌انگیزتر از «ماجرای نیمروز» است. اکشن خوب، دوباره بازسازی فضای دهه ۶۰ و همه آن چیزهایی که در تیزر می‌بینیم نوید یک فیلم هیجان‌انگیز و جاه‌طلبانه دیگر را از محمدحسین مهدویان می‌دهد.

متری شش و نیم

کارگردان: سعید روستایی
بازیگران: نوید محمدزاده، پیمان معادی، پریناز ایزدیار، فرهاد اصلانی

طبعا بعد از موفقیتی که در جشنواره دو سال پیش نصیب سعید روستایی و فیلم اولش یعنی «ابد و یک روز» شد کار سختی بود که فیلم جدیدی را شروع کند. توقع دوستدارانش این بود که طبعا فیلمی بسازد حتی بهتر و کامل‌تر از فیلم اولش و منتقدانش منتظر بودند که فضایش را عوض کند و فیلمی متفاوت با فضای قبلی بسازد.

اول قرار بود شهاب حسینی بازیگر فیلم باشد اما بعد دوباره همکاری نوید محمدزاده با سعید روستایی قطعی شد. همکاری که دفعه اول نتایج فوق‌العاده‌ای داشت. قرار بود تهیه‌کننده فیلم بازیگر فیلم قبلی روستایی یعنی معادی باشد اما سید جمال ساداتیان، تهیه‌کننده باسابقه سینما جایگزین او شد. سعید روستایی که خیلی‌ها منتظر بودند کمدی بسازد تا از فضای قبلی‌اش دور شود دوباره سراغ فیلمی با موضوع مواد مخدر رفته و معضلاتی که این ماجرا ممکن است برای فرد و خانواده‌ و اطرافیانش به همراه بیاورد.

تولید فیلم «متری شش و نیم» بارها به تعویق افتاد و به همین دلیل همه منتظرند ببینند که

رحمان ۱۴۰۰

کارگردان: منوچهر هادی
بازیگران: محمدرضا گلزار، مهران مدیری، سعید آقاخانی

درباره منوچهر هادی به سختی می‌شود نوشت. آن فیلم‌هایی از هادی که در جشنواره فجر تا امروز به نمایش درآمده‌اند مثل «یک کارگر ساده نیازمندیم»، که آخرین حضور هادی در جشنواره فجر و مربوط به دو سال پیش بود، نمونه یک فیلم اجتماعی آبرومند و تر و تمیز با سر و شکل خوب بود. از آن طرف هادی کمدی‌هایی مثل «من سالوادور نیستم» می‌سازد که مهم‌ترین نکته‌شان این است که خوب می‌فروشند ولی فیلم‌های بدی هستند. خیلی بد. حالا با توجه به گروه بازیگران «رحمان ۱۴۰۰» به نظر می‌رسد که دوباره سراغ یک فیلم کمدی رفته اما این‌بار برخلاف دیگر کمدی‌هایش گویا تصمیم دارد که فیلم را به جشنواره فجر ارائه کند.

فیلمبرداری فیلم اوایل مرداد امسال شروع شد و جزو آن دسته از فیلم‌هایی است که هول هولکی برای جشنواره آماده نمی‌شود. «رحمان ۱۴۰۰» داستان رحمان (سعید آقاخانی) است که مشکلات مالی بسیاری دارد و قصد دارد از مدیرعامل شرکت آقای جالوسی (مهران مدیری) کمک بگیرد ولی آقای جالوسی چکی برای سال ۱۴۰۰ می‌کشد.

مردی بدون سایه

کارگردان: علیرضا رییسیان
بازیگران: لیلا حاتمی، علی مصفا

علیرضا رییسیان تا به حال در دو فیلم «ایستگاه متروک» و «دوران عاشقی» با لیلا حاتمی همکاری کرده است و این سومین همکاری حاتمی با این کارگردان کم‌کار سینمای ایران است که هر چند سال یک‌بار می‌توانیم فیلمی از او ببینیم. این فیلم قرار است سومین قسمت از سه‌گانه عاشقانه رییسیان باشد که دو قسمت قبلی‌اش «چهل سالگی» و «دوران عاشقی» بوده است. «مردی بدون سایه» هم قرار است مثل هر دو فیلم قبلی رییسیان یک ملودرام عاطفی باشد. بخشی از فیلم در اسپانیا فیلمبرداری شده و بازیگران اسپانیایی هم در آن حضور دارند.

قصر شیرین

کارگردان: رضا میرکریمی
بازیگران: حامد بهداد

رضا میرکریمی از همان اولین فیلمش «زیر نور ماه» مورد توجه جشنواره فجر بود. تنها فیلمی که شاید هیات داوران دوره‌های مختلف فجر به آن توجه نکردند «یه حبه قند» بود که خود میرکریمی در اعتراضاتی که به جشنواره داشت درخواست کرد فیلمش مورد داوری قرار نگیرد. فیلمنامه «قصر شیرین» را محسن قرایی و محمد داوودی براساس طرحی از میرکریمی نوشته‌اند. فیلم در یاسوج فیلمبرداری شده و میرکریمی کنار بازیگران حرفه‌ای از بازیگران محلی هم در فیلمش استفاده کرده است.

میرکریمی جزو فیلمسازان نسل بعد از انقلاب است. فیلمسازان نسل سومی که در دهه هشتاد در سینمای ایران به شهرت رسیدند.

سونامی

کارگردان: میلاد صدرعاملی
بازیگران: رعنا آزادی‌ور، بهرام رادان، مهرداد صدیقیان

آن پسر نوجوان فیلم «من ترانه پانزده سال دارم» را به یاد می‌آورید؟ آنقدر در سینمای ایران فعالیت کرد تا بالاخره توانست اولین فیلم بلند سینمایی‌اش را جلوی دوربین ببرد که امسال قرار است در جشنواره فجر به نمایش دربیاید. پسر رسول صدرعاملی خودش به همراه علی اصغری فیلمنامه را نوشته‌اند. فیلم درباره چالش‌های رقابتی ورزشکاران است. نکته مهم دیگر مشاور کارگردان پروژه «سونامی» است. پرویز شهبازی در این فیلم به صدرعاملی در زمینه کارگردانی مشاوره داده. باید دید آیا «سونامی» قرار است نوید ظهور یک استعداد جدید در سینمای ایران باشد یا نه. خیلی‌ها به فیلم میلاد صدرعاملی امیدوارند چون همه عواملش حرفه‌ای هستند.

ما همه با هم هستیم

کارگردان: کمال تبریزی
بازیگران: مهران مدیری، محمدرضا گلزار، لیلا حاتمی، ویشکا آسایش، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی و جواد عزتی

پرستاره‌ترین فیلمی که جشنواره فجر انتظارش را می‌کشد اما هنوز مطمئن نیستیم که به جشنواره داده می‌شود یا نه. به هر حال کمال تبریزی اخیرا در گفت‌وگویی توصیه کرده بود که اگر فیلم‌تان مضامین حساس دارد بهتر است آن را به جشنواره فجر ندهید و خب کمال تبریزی خودش استاد مضامین حساس است.

فیلم پرستاره است نه فقط به خاطر بازیگرانی که جلوی دوربین هستند. پشت دوربین به جز کمال تبریزی، رضا میرکریمی در مقام تهیه‌کننده قرار گرفته است. داستان فیلم در بستری کمدی روایت می‌شود و ماجرای سقوط یک هواپیما همراه با مسافرانی است که رازهای مختلفی دارند؛ راز‌هایی که قرار نیست تا ابد پنهان بمانند. این اولین همکاری کمال تبریزی با بازیگران این فیلم است که هر کدام ستاره‌های درجه یک سینمای ایران هستند.

ایده اصلی

کارگردان: آزیتا موگویی
بازیگران: بهرام رادان، مریلا زارعی، هانیه توسلی

امسال دوباره بهرام رادان پر کار شده و یکی از فیلم‌هایی که امکان دارد با آنها در جشنواره حضور داشته باشد «ایده اصلی» است. دومین همکاری بهرام رادان با آزیتا موگویی بعد از فیلم «تراژدی» است. «تراژدی» چند سال پیش در جشنواره فجر حضور داشت و البته چندان با استقبال روبه‌رو نشد. فیلم لوکیشن‌های متعددی داشته و در ایران، قبرس، اسپانیا و کانادا فیلمبرداری شده است. آزیتا موگویی سال‌ها به عنوان منشی صحنه در سینمای ایران فعالیت داشته و حالا چند سالی است که به عنوان کارگردان پشت دوربین قرار گرفته. «ایده اصلی» دومین فیلم آزیتا موگویی است که با توجه به علایق او به نظر می‌رسد این فیلم هم مایه‌های اجتماعی داشته باشد. از خلاصه داستان فیلم هنوز چیزی منتشر نشده است.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه