شب یلدا اولین «جایزه‌ی ترویج علم چراغ» اهدا می‌شود

۱۸ آذر ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

چراغ نام جایزه‌ای در حوزه‌ی ترویج علم است که یلدای امسال به برگزیدگانی اهدا می‌شود. این جایزه که کاملا خصوصی است به همت سیاوش صفاریان‌پور تهیه‌کننده‌ی نام‌ آشنای برنامه‌های علمی تلویزیون و پژمان نوروزی روزنامه‌نگار و مروج علم بنیان شده است.

جایزه‌ی چراغ در سه گروه « مروج علم سال»، « دانشگر مروج» و « یک عمر ترویج علم» اهدا می‌شود. طبق آن‌چه در وب‌سایت این جایزه آمده، تعریف فرد یا افراد برگزیده در هرکدام از این گروه‌ها به شرح زیر است:

مروج علم سال

مروج علم سال، شخص، اشخاص یا نهادی است که در طول سال گذشته، تلاشی درخور، بدیع و کارآمد برای ترویج علم در جامعه‌ی ایران بروز داده است. این تلاش درخور بایستی ابتدا صحت و دقت علمی داشته باشد. در گام‌های بعدی فراگیری، نو بودن و تاثیر گذاری بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

دانشگر مروج

دانشگران علم، افرادی هستند که در دنیای حرفه‌ای علم به عنوان پژوهشگر فعال هستند. اما در این بخش ما دانشگرانی را معرفی می‌کنیم که جدا از فعالیت حرفه‌ای خود، نگاهی به ترویج علم دارند، علم خود را ساده‌سازی کرده و با بیانی شیوا و با استفاده از انواع امکانات سنتی یا مدرن در میان مردم ایران ترویج می‌دهند.

یک عمر ترویج علم

مروجان علمی هستند که عمری را در راه ترویج علم صرف کرده‌اند. آن‌ها همچون سایر مروجان علم، بی مزد و منت کار ترویج علم را به عنوان رویدادی در کنار زندگی حرفه‌ای و شخصی خود قرار داده‌اند و به شکلی پیوسته در طول زندگی خود این فرآیند را طی کرده‌اند.

آن‌طور که وب‌سایت جایزه‌ی چراغ نوشته، در نخستین دوره نامزدها با مشورت گروهی از علاقمندان به علم و ترویج علم ایران انتخاب شده‌اند. معیارهایی از قبل برای انتخاب طراحی شده و البته سلیقه‌ی شخصی بانیان هم ممکن است گاهی در انتخاب آن‌ها نقش داشته باشد. ایده‌ی این جایزه ابتدا در سال ۱۳۹۴ و با همفکری سیاوش صفاریان‌پور، پژمان نوروزی و پوریا ناظمی شکل گرفت. آن‌ها امید دارند که در سال‌های آینده این جایزه تبدیل به بنیادی بزرگتر شود و اعضای تصمیم‌گیرنده در آن از برندگان سال‌های قبل و گروه مشاوران مروج علم باشند.

telegram_ad2_1

دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar هارون

    جای یه جایزه اینطوری تو ایران خالی بود. امیدوارم ادامه دار باشه و جایزه در سطح بین المللی ارائه بشه و باعث بشه پای دانشمندای سطح اول به مملکتمون باز بشه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه