شما بگویید؛ تلگرام یا تلگرام ایکس؟

۲۸ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
تلگرام ایکس

تلگرام در حال حاضر محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان و یکی از پربازدیدترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است. متن‌باز بودن این پلتفرم باعث شده علاوه بر نسخه‌ی اصلی اپلیکیشن تلگرام، تعداد زیادی نسخه‌های غیررسمی هم برای آن تولید شود که هر کدام قابلیت‌ها و مشکلات خاص خود را دارند. چندی پیش تلگرام تصمیم گرفت یکی از این اپلیکیشن‌ها به نام «چلگرام» (Challegram) را بخرد و آن را به نسخه‌ی رسمی جدیدی از اپلیکیشن تلگرام تبدیل کند. این اپلیکیشن جدید حالا با نام تلگرام ایکس برای اندروید و iOS عرضه شده است. در «شما بگویید» این هفته تصمیم داریم نگاه کوتاهی به تفاوت تلگرام با تلگرام ایکس بیندازیم و در نهایت فرصت را به شما بدهیم تا بگویید کدام‌یک را ترجیح می‌دهید.

بنا بر گفته‌ی خود تلگرام، هدف پروژه‌ی تلگرام ایکس این بوده است که این اپلیکیشن را از صفر دوباره طراحی کند و در زمینه‌های مانند سرعت، سادگی و زیبایی به مرزهای جدیدی برسد. البته تلگرام ایکس هنوز یک پروژه‌ی آزمایشی است و لزوما قرار نیست جایگزین نسخه‌ی قدیمی تلگرام شود.

در اپلیکیشن تلگرام ایکس تمرکز روی سرعت بالاتر، مصرف کمتر باتری و طراحی زیباتر بوده است. البته در دل این نسخه‌ی جدید، تعداد نسبتا زیادی قابلیت جذاب تازه هم وجود دارد. تلگرام ایکس از نظر طراحی رابط کاربری تفاوت‌هایی را با نسخه‌ی قدیمی دارد. برای مثال می‌توان به اضافه شدن تب مجزا برای تماس‌ها و دسته‌بندی شدن پیام‌های ذخیره‌شده (Saved Messages) در تب‌های مختلفی مانند اسناد، لینک‌ها و مدیا اشاره کرد.

تلگرام ایکس

منوی اصلی تلگرام ایکس از نظر ظاهری از طراحی متریال دیزاین اندروید پیروی می‌کند و گزینه‌های کمتری در آن دیده می‌شود. البته در پایین منوی اصلی دو گزینه‌ی جدید وجود دارد که یکی برای فعال کردن «حالت شبانه» (Night Mode) و دیگری برای تعیین «نحوه‌ی نمایش پست‌ها» (Bubbles Mode) است. در نسخه‌ی قدیمی تلگرام چیزی به عنوان حالت شبانه وجود نداشت ولی می‌توانستید از تم تیره به جای آن استفاده کنید. یکی از ویژگی‌های بسیار مفید حالت شبانه در تلگرام ایکس امکان فعال شدن خودکار آن است. با فعال کردن این ویژگی اپلیکیشن از سنسور نور محیطی برای فعال کردن خودکار حالت شبانه هنگام قرار گرفتن در محیط تاریک استفاده می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های جدید و جالب تلگرام ایکس می‌توان به امکان پیش‌نمایش محتوای چت‌ها و کانال‌ها با نگه داشتن انگشت روی آن‌ها اشاره کرد. علاوه بر این در منوی تنظیمات تلگرام ایکس بخشی با عنوان «حالت پیشرفته» (Advanced Mode) وجود دارد که در آن می‌توانید به تعداد زیادی قابلیت ریز و درشت جدید از تنظیمات سوایپ کردن تا مخفی شده کیبورد هنگام اسکرول کردن صفحه دسترسی داشته باشید.

با وجود تمام ویژگی‌های خوب و جدید تلگرام ایکس، این نسخه هنوز نواقص و اشکالاتی هم دارد. برای مثال پشتیبانی نکردن نسخه جدید از چند حساب کاربری را می‌توان به عنوان مهم‌ترین نقص آن در برابر نسخه‌ی قدیمی تلگرام مطرح کرد. علاوه بر این با توجه به این که تلگرام ایکس بسیار نوپا است، احتمال دارد بسیاری از اشکالات آن به مرور و با زیادتر شدن کاربران آن نمایان شود.

نظر شما چیست؟ آیا از تلگرام ایکس استفاده می‌کنید؟ کدام یک از ویژگی‌های آن را بیشتر می‌پسندید؟ به نظر شما آیا تلگرام نسخه‌ی قدیمی را با آن جایگزین خواهد کرد؟ مهم‌ترین نواقص و اشکالات تلگرام ایکس از نظر شما کدام است؟ در نهایت ترجیح می‌دهید از کدام نسخه استفاده کنید؛ تلگرام یا تلگرام ایکس؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳۹ دیدگاه
  1. Avatar محمد زارع

    به نظر من telegram واسه ی پلت فرم اندروید داره طراحی شو به سمت ios سوق میده که جای خوشحالی داره و در مورد telegram x,طراحی و سرعت بسیار بهتر شده و جای زیادی برای پیشرفت داره ولی در کل توی همه ی مسنجر ها هیچ چیز مثله i message اپل نمیشه

  2. Avatar Arian

    تلگرام X

    چون رابط کاربری زیبایی نسبت به تلگرام معمولی داره و سرعت زیادی هم نسبت به

    تلگرام داره و…

    تنها مشکلی که داره اینکه قابلیت هایی که شرکت تلگرام مثل : استفاده از چند
    اکانت در یک تلگرام ، Log in with Telegram و… رو نداره ، اگر این قابلیت ها رو
    اضافه کنه ، یک تلگرام کامل خواهد شد!

  3. Avatar Reza

    به نظر من تلگرام معمولی فعلانی بهتره از تلگرام ایکس
    چون اکثر قابلیت های ایکس تو تلگرام معمولی وجود داره(تو نسخه ی ios) ،یکی از بدی های ایکس اینه که تم هاش محدوده که واس من زیاد جالب نیست
    بخوایم راستش و بگیم اصلی ترین عامل این که من به تلگرام ایکس نرفتم اهنگام و ویدیو هایی هست که تو تلگرام فضای ابریش سیو کردم اگه برم به ایکس مجبورم از اول دانلدشون کنم که به نظرم حوصله سر بره:/

  4. Avatar مهتاب

    سرعت تلگرام ایکس و برخی قابلیتاش، رابط کاربری تلگرام.

  5. Avatar محمد رضا

    هرچند که نمیشه از سرعت مناسب و رابط زیبای تلگرام ایکس چشم پوشی کرد اما مشکلی داشت که من به خاطرش اون رو پاک کردم و فعلا دارم از تلگرام معمولی استفاده میکنم. مشکل تلگرام ایکس اینه که نمیشه روش تم های مجزا از تم های برنامه نصب کرد و من واقعا به تم هام وابسته بودم. هروقت که این مشکل رفع شد مطمئنا سمت تلگرام ایکس میرم

  6. Avatar سیپ محمدامین سادات

    بنده روز های ابتدایی عرضه نسخه X رو جایگزین نسخه پایه تلگرام کردم. برای کاربران iOS فقط میشه از افزایش سرعتش گفت که بسیار سبک تر و روان تر شده و اکثر قابلیت های جدیدش برای اندروید قبلا در iOS گنجانده شده بود. برای مثال قابلیتی که با نگه داشتن انگشت بر روی چت روم پیش نمایش آن رو نشان میده قبلا جدای از مسئله لمس سه بعدی برای آیفون موجود بود. حتی ویژگی طبقه بندی محتواهای به اشتراک گذاشته شده هم قبلا توی نسخه iOS شاهدش بودیم. در کل برای اندروید بروز رسانی خوبی بود ولی به اندازه اندروید به iOS بها داده نشد و صرفا برای تنوع کاربران آیفون پیشنهادش میکنم.

  7. Avatar amin khorrami

    در مورد پیامی که اقا آرش گفتن شاید لازم باشه بگم که
    ۱) مشکل اپلود رو من زمانی که تلگرام داشتم هم وجود داشت (اینترنت ۴G هم استفاده می کردم)
    ۲)مشکل نزدیک کردن اشیا به سنسور مجاورت که باعث می شه صفحه خاموش می شه در ایتدا باید بگم که نه یک مشکل بلکه یک قابلیت عالیه چون وقتی نمی خوایید کسی ویس رو بشنوه و هندزفری در دسترس نیست می تونی راحت ویس رو بدون شنیدن دیگران گوش کنی
    ثانیا این قابلیت دوی تلگرام اصلی هم موجوده و یعنی از این نظر تغییری نکرده
    ۳) فک می کنم که اقا ارش این بخش رو با telegram x علیه کل تلگرام ها قاطی کرده چون تلگرام اصلی هم فقط یک اکانت فعال رو قبول می کنه
    ۴) الان که دارم بررسی می کنم می بینم وقتی رو حالت استیکر هستم اصلا دکمه ی پاک کردن وجود نداره(چون اصلا لازم نیست چون اگه بزنی رو استیکر که فرستاده می شه و دیگه از اونجا هم نمی شه پاکش کرد)

  8. Avatar روزبه

    من از وقتی تلگرام اکس را نصب کردم و اکانت تلگرام را لوگین کردم ، باطری گوشیم بصورت سرعتی و شدید مصرف می شد حتی در حالت استندبای ! حتی وقتی صفحه گوشی خاموش بود .

  9. Avatar حسین

    Telegram X

  10. cp.mahdi cp.mahdi

    به نظر من همین الان هم تلگرام x خیلی از نسخه اصلی بهتره.
    یه مدت بعد که مشکلات جزییش رفع بشن با اختلاف بالایی از نسخه اصلی بهتر میشه، حتی اونقدری که این رو بجای نسخه اصلی بزارن و نسخه اصلی به عنوان نسخه کلاسیک یا یه همچین چیزی دانلود بشه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه