آزمایش نمونه اولیه SN3 فضاپیمای استارشیپ با شکست مواجه شد

۱۵ فروردین ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
فضاپیمای استارشیپ

اسپیس‌ایکس در حال طراحی، توسعه و آزمایش یک فضاپیمای غول‌پیکر است. فضاپیمایی به نام استارشیپ (Starship) که اهداف بلندپروازانه‌ای را دنبال خواهد کرد و قرار است در پروژه مسکونی‌سازی مریخ و دیگر ماموریت‌ها به نقاط دوردست از آن استفاده شود. آزمایش اخیر نمونه اولیه این فضاپیما اما روز گذشته با شکست مواجه شد.

اسپیس‌ایکس با ساخت نمونه‌های آزمایشی از فضاپیمای استارشیپ آزمایش‌های مختلفی را روی آن‌ها انجام می‌دهد. این آزمایش‌ها از حدود یک سال پیش آغاز شده است. در تابستان سال ۲۰۱۹ نمونه اولیه‌ای با نام استارهاپر (Starhopper) آزمایش‌های موفقی را پشت سر گذاشت. آزمایش‌های مختلفی نیز قرار بود روی نمونه اولیه و آزمایشی اخیر که SN3 نام دارد انجام شود. اما تست اولیه‌ای که ۲ آوریل انجام شد به خوبی پیش نرفت.

طبق اعلام ایلان ماسک با بررسی و بازبینی داده‌ها مشکلی که باعث شکست این آزمایش شد تشخیص داده شده و مشکلات به زودی اصلاح و آزمایش‌ها دوباره آغاز خواهد شد. پس از حل مشکلات و ساخت یک نمونه آزمایشی دیگر تست‌‌ها با آزمایش فشار، روشن کردن کوتاه‌مدت موتورها در حالت ایستا و پرتاب کم‌ارتفاع ادامه پیدا خواهد کرد.

در تست اخیر قرار بود توانایی فضاپیما برای تحمل فشار زیاد سوخت بسیار سرد آزمایش شود که منجر به از هم پاشیده شدن فضاپیما شد.

SN3 سومین نمونه اولیه‌ فضاپیمای استارشیپ اسپیس‌ایکس است که در جریان آزمایش‌ها از بین می‌رود. در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ و همچنین فوریه سال ۲۰۲۰ نیز دو نمونه آزمایشی دیگر نتوانستند تست فشار را با موفقیت پشت سر بگذارند. با این حال یکی از آزمایش‌ها که در ماه مارس سال ۲۰۲۰ انجام شد با موفقیت همراه بود. اسپیس‌ایکس با تکرار این آزمایش‌ها تلاش می‌کند تا عملکرد نمونه‌های بعدی را بهتر کند.

فضاپیمای استارشیپ و موشک غول‌پیکر سوپر هوی (Super Heavy) هسته اصلی برنامه اسپیس‌ایکس برای سفر به ماه و مریخ را تشکیل می‌دهند.

میلیاردری ژاپنی به نام Yusaku Maezawa اولین مسافر فضاپیمای استارشیپ خواهد بود. او مدتی پیش بلیط سفر به مدار ماه با فضاپیمای استارشیپ را از اسپیس‌ایکس خریداری کرد! سفر او طبق برنامه فعلی در سال ۲۰۲۳ انجام خواهد شد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از فضاپیمای استارشیپ.

Credit: SpaceX

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه