پرتاب آزمایشی موشک استارهاپر اسپیس ایکس با موفقیت انجام شد

۶ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) گام بلند دیگری در راستای برنامه مریخ خود برداشت و موشک استارهاپر (Starhopper) را با موفقیت آزمایش کرد. این موشک نمونه آزمایشی و اولیه فضاپیمای استارشیپ (Starship) است که قرار است در پروژه اسپیس ایکس به مقصد مریخ مورد استفاده قرار بگیرد.

پرتاب استارهاپر از جنوب تگزاس انجام شد و این موشک توانست تا ارتفاع ۱۵۰ متری اوج بگیرد. استارهاپر پس از رسیدن به نقطه اوج در یک سایت فرود که در نزدیکی محل پرتاب قرار داشت فرود آمد. این پرواز تنها ۵۷ ثانیه طول کشید.

حد پرواز ۱۵۰ متری استارهاپر را سازمان هوانوردی آمریکا مشخص کرده بود. این سازمان اجازه پرتاب‌ها و پروازهای آزمایشی را به شرکت‌های مختلف ارائه می‌دهد.

موشک استارهاپر پیش از این سه بار آزمایش شده بود. اما در پرتاب آزمایشی اخیر به بیشترین ارتفاعش از سطح زمین رسید.

در ابتدا قرار بود پرتاب روز گذشته انجام شود. اما ماموریت درست پیش از زمان تعیین شده لغو شد. احتمالا دلیل لغو ماموریت در روز گذشته بروز مشکلی در موتور این موشک بوده است.

این آخرین پرواز آزمایشی موشک استارهاپر بود. طبق گفته ایلان ماسک اسپیس ایکس به زودی جزئیات جدیدی را از طراحی فضاپیمای اصلی، یعنی استارشیپ، ارائه خواهد داد. در مرحله بعد نمونه‌های آزمایشی استارشیپ پرواز مداری را تجربه خواهند کرد. قرار است دو نمونه آزمایشی از فضاپیمای استارشیپ ساخته شوند. پس از پروازهای آزمایشی این موشک‌ها راه برای انجام ماموریت‌های اصلی استارشیپ هموار خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود استارشیپ در سال ۲۰۲۱ آماده‌ی پرتاب شود.

استارهاپر تنها نمونه‌ای اولیه از فضاپیمای غول‌پیکر استارشیپ بود. اسپیس ایکس به مرور و در آزمایش‌های بعدی موتورهای بیشتری را در این فضاپیما به کار خواهد گرفت تا در نهایت نسخه اصلی استارشیپ ساخته و آماده انجام ماموریت شود. اسپیس ایکس به صورت هم‌زمان در حال طراحی و توسعه موشک سوپر هوی نیز است.

احتمالا اولین ماموریت‌های استارشیپ به ارسال ماهواره‌ها به مدار زمین اختصاص یابد. اما جالب این جاست که اولین مسافر این فضاپیما نیز مدتی است که مشخص شده. یک میلیاردر ژاپنی سفر به مدار ماه با فضاپیمای استارشیپ را رزرو کرده است. طبق برنامه قرار است این ماموریت در سال ۲۰۲۳ انجام شود.

سفر به مریخ مرحله نهایی این پروژه و هدف اصلی ایلان ماسک و اسپیس ایکس است. ایلان ماسک بارها گفته او شرکت اسپیس ایکس را در سال ۲۰۰۲ و با هدف کمک به سفر انسان به مریخ و زندگی در این سیاره بنیان نهاده است.

ماه و سیاره سرخ منظومه شمسی این روزها در کانون توجه سازمان‌های فضایی و شرکت‌های فضایی خصوصی قرار دارند و رقابتی جدی در این زمینه به وجود آمده است.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه