خالق Doom از رابطه‌اش با استیو جابز و دیدگاه اپل از بازی می‌گوید

۹ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
جان کارمک

اپل یکی از بزرگترین شرکت‌های حوزه‌ی تکنولوژی است؛ طوری که فقط گوشی هوشمند این شرکت بیش از ۷۰۰ میلیون دستگاه فروش داشته. با این حال، اپل در تمام دهه‌های گذشته تا به حال هیچ تلاشی نکرده است وارد صنعت بازی شود. کسانی که کامپیوتر مک دارند و بازی می‌کنند، بدون شک از دردسرهای نصب یک سیستم عامل دیگر برای بازی حسابی خبر دارند. «جان کارمک»، یکی از سازندگان بازی Doom به تازگی درباره‌ی این موضوع و تعاملاتی که با «استیو جابز» داشته صحبت کرده است.

جان کارمک در زندگی‌نامه‌ی خود به این موضوع اشاره کرده که یک بار در ۱۴ سالگی، سعی کرده بود تا وارد مدرسه‌ای شود و یک کامپیوتر Apple II بدزدد. البته این تلاش دزدی جان کارمک نتیجه نمی‌دهد، ولی علاقه‌ی او به کامپیوترهای اپل در او باقی مانده است.

برنامه‌نویس سابق استودیوی بازی‌سازی «اید سافتویر» در پستی بلند و بالا در فیس‌بوک از جزییات رابطه‌ای که با استیو جابز داشته نوشته است. او از اوایل تاسیس اید سافتویر نوشته است: «اید سافتویر به لطف ولفشنتاین و کامندر کین بزرگ شده بود و اولین خرید بزرگی هم که در زندگی‌ام انجام دادم، یک ماشین نبود، بلکه یک کامپیوتر NeXT بود. این حرکت تغییر بزرگی در توسعه‌ی نرم‌افزاری ما به وجود آورد و کل شرکت را روی کامپیوترهای NeXT راه انداختیم.»

کامپیوتر NeXT اپل

کامپیوتر NeXT اپل

کارمک می‌گوید اعضای استودیو آن‌قدر کامپیوترهای NeXT را دوست داشتند که تصمیم می‌گیرند لوگوی این کامپیوترها را پیش از شروع بازی Doom نشان دهند. آن‌ها این درخواست را به اپل (مالک NeXT) می‌دهند، ولی اپل این درخواست را رد می‌کند.

با این حال، زمانی که بازی Doom عرضه و تاثیری بزرگ روی صنعت سرگرمی می‌گذارد، استیو جابز با آن‌ها تماس می‌گیرد. استیو جابز از بچه‌های اید سافتویر می‌پرسد که آیا حاضرند آن لوگو رو به بازی‌شان اضافه کنند، ولی برای اضافه کردن لوگو دیر شده بود.

اپل و استیو جابز علاقه‌ای نداشتند تا اسم‌شان در کنار بازی‌های ویدیویی دیده شود و جان کارمک هم در این باره می‌گوید: «در طول این سال‌ها چند اتفاق مختلف، این دیدگاه را از استیو به من داده که او نه تنها از بازی‌ها خوشش نمی‌آمد، بلکه حتی آرزو داشت بازی‌ها آن‌قدر برای پلتفرمی که در اختیار داشت، مهم نبودند.»

استیو جابز و جان کارمک در مراسم WWDC 2007

فقط هم این نبود که اپل اجازه ندهد اسم کامپیوترهای NeXT در کنار بازی Doom دیده شود، بلکه جان کارمک می‌گوید استیو جابز درخواست کرده بود تا هر گونه خون از دموی Doom 3 که روی MacOS 10 در سال ۲۰۰۱ نمایش داده می‌شد، حذف شود. کارمک می‌گوید که جابز نهایتا بی‌خیال این درخواست شد.

موضوع اجرای اپ‌ها به صورت Native روی آیفون هم دعوایی را بین استیو جابز و کارمک رقم زده بود. کارمک می‌گوید که از جابز درخواست کرده بود به توسعه دهندگان دسترسی‌های کافی را بدهد تا اپ‌ها را به صورت Native بسازند، ولی جابز در همه حال مخالفت کرده بود. کارمک می‌گوید که جابز با حالت کنایه‌آمیزی به او گفته بود «جان، تو به اندازه‌ی کافی باهوش هستی، چرا نمی‌روی برای خودت سیستم عامل جدید بنویسی؟»

نکته‌ی جالب این جاست که استیو جابز نهایتا به حرف کارمک می‌رسد.

نکته‌ی جالب این جاست که استیو جابز نهایتا به حرف کارمک رسیده بود؛‌ طوری که تغییر ذهنیت استیو جابز نهایتا منجر به خلق اپ‌استور و پلتفرمی کاملا جدید برای بازی کردن شد، حتی اگر اپل و استیو جابز خودش هم راضی به این موضوع نبود.

جان کارمک و همکاران او در استودیوی بازی‌سازی اید سافتویر هم نقشی در به تصویر کشیدن قابلیت‌های آیفون برای بازی کردن داشتند. بازی Rage HD از نظر گرافیکی و روند بازی، قابلیت‌هایی را در آیفون نشان داد که پیش از آن دور از ذهن به نظر می‌رسید.

کارمک نوشته است: «آخرین اپ iOS که روی آن کردم Rage  بود که فکر می‌کنم استاندارد جدیدی برای بازی‌های موبایل تعریف کرد و حتی قابلیت‌هایی جدید مثل امکان بازی کردن روی تلویزیون داشت. شنیده بوددم که در اپل هم از بازی خوش‌شان آمده است.»

بازی Rage HD برای آیفون

بازی Rage HD برای آیفون

استیو جابز یک سال پس از عرضه‌ی Rage HD روی iOS از دنیا رفت و کارمک می‌گوید از اینکه نتوانست درباره‌ی این موضوع با او صحبت کند، پشیمان است.

بازی Rage 2 یکی دو روزی است که رسما رونمایی شده؛ شاید بد دوره‌ای نباشد تا بتسدا و اید سافتویر یک Rage 2 HD روی آیفون عرضه کنند.

منبع: Kotaku

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه