ضرر بزرگ مایکروسافت در سه‌ماهه قبل

۳۱ تیر ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

مایکروسافت امروز گزارش مالی سه‌ماهه چهارم سال مالی‌اش را اعلام کرد و همانطور که انتظار می‌رفت، خرید ۷.۶ میلیارد دلاری سال گذشته نوکیا کماکان از سودآوری این شرکت جلوگیری می‌کند.

ضرردهی مایکروسافت از خرید نوکیا همچنان ادامه دارد و این شرکت در سه‌ماهه قبل ضرری ۲.۱ میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است.

مایکروسافت اعلام کرده که این خرید (به همراه موارد دیگر) در مجموع ضرری ۲.۱ میلیارد دلاری برای مایکروسافت در سه‌ماهه قبل داشته است. جدا از نوکیا، مایکروسافت در مجموع ۲۲.۲ میلیارد دلار درآمد ثبت کرده که حاصل آن ۶.۴ میلیارد سود بوده است. درآمدهای حاصل از ویندوزهای OEM یا شرکت‌های سازنده کامپیوتر طرف قرارداد با مایکروسافت با کاهشی ۲۲ درصدی روبرو شده که به دلیل قطع پشتیبانی از ویندوز XP بوده است. اما درآمد حاصل از خط تبلت‌های سرفیس به دلیل فروش بسیار خوب سرفیس پرو ۳ و سرفیس ۳ با رشدی ۱۱۷ درصدی روبرو شده و درآمدهای آن را به ۸۸۸ میلیون دلار رسانده است.

کسب و کار اسمارت‌فون مایکروسافت نیز نسبت به سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته و به فروشی ۸.۴ میلیون دستگاه رسیده است. ولی فروش دستگاه‌ها با قیمت پایین‌تر از متوسط عامل کاهش ۶۸ درصدی درآمد آن بوده است. بخش اکس‌باکس نیز با رشدی ۳۰ درصدی، ۱.۴ میلیون کنسول به فروش رسانده است. سرویس آفیس ۳۶۵ هم رشد کم‌نظیری به ثبت رسانده و نسبت به سه‌ماهه قبل ۳ میلیون کاربر بیشتر جذب کرده است. حاصل این رشد ۱۵ میلیون کاربر برای این سرویس بوده است. سود این سرویس از ۱۷ درصد سال قبل به ۲۶ درصد در این سه‌ماهه رسیده است.

microsoft2

اما نگاه‌ها به هفته آینده و انتشار رسمی ویندوز ۱۰ است. با توجه به آنچه که تاکنون از این سیستم عامل دیده‌ایم، به نظر نمی‌رسد که شاهد عملکردی به بدی ویندوز ۸ برای آن باشیم. اما مایکروسافت قطعا باید تبلیغات و عرضه اولیه بسیار موفقی را برای سودآوری این سیستم عامل در نظر بگیرد. مایکروسافت بر خلاف ویندوزهای قبلی، از ویندوز ۱۰ به عنوان یک سرویس یاد می‌کند که به صورت مداوم آپدیت‌های جدیدی دریافت خواهد کرد و چون سابق بسته‌های نرم افزاری در کار نخواهد بود. سودآوری این ویندوز تا حد زیادی به موفقیت بخش اسمارت‌فون این شرکت بستگی دارد. بازار مدت‌هاست که در انتظار یک پرچمدار از سوی مایکروسافت قرار دارد. بر اساس شنیده‌ها مایکروسافت در اکتبر اولین پرچمدارش را پس از خرید نوکیا معرفی خواهد کرد. باید دید آیا ویندوز ۱۰ می‌تواند این گوشی‌ها را به پرسودترین کسب و کار مایکروسافت تبدیل کند.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه