دوقلوها بیشتر از افراد عادی عمر می‌کنند

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
دوقلوها

کمتر پیش می‌آید که دوقلوهای همسان در مقایسه با افراد عادی به دلایل غیرمنتظره در جوانی جان‌شان را از دست بدهند؛ شاید چون بین آنها یک نوع پیوند اجتماعی پایدار برقرار است.

«دیوید شارو» (David Sharrow) و «جیمز اندرسون» از دانشگاه واشنگتن داده‌های مربوط به دوقلوهای دانمارکی را که بین سال‌های ۱۸۷۰ تا ۱۹۰۰ متولد شده بودند، بررسی کرد. آنها سرنوشت این دوقلوها را با عموم مردم در آن زمان مقایسه کردند و متوجه پدیده‌ای به نام «اثر محافظتی دوقلوها» (twin protective effect) شدند. ظاهرا این پدیده باعث می‌شود که طول عمر دوقلوها نسبت به افراد عادی بیشتر باشد.

این محققان مشاهده کردند که تا سن ۶۰ سالگی احتمال اینکه دوقلوها به دلایل غیرقابل پیش‌بینی بمیرند، در مقایسه با دیگران کمتر است. اما در سنین بالاتر، عوامل ژنتیکی در تعیین نحوه‌ی مرگ یک فرد اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. شارو می‌گوید: «این تاثیر واقعا قدرتمند به نظر می‌رسد،». به عنوان مثال، تعداد زن‌های دوقلویی که تا دهه‌ی ۶۰ زنده ماندند در مقایسه با میانگین زنان ۱۰ درصد بیشتر است.

او معتقد است این موضوع در رابطه‌ی بین دوقلوها ریشه دارد. این رابطه احتمال بقای یک فرد را افزایش می‌دهد چون آنها مدام از قل‌شان حمایت‌های مادی و عاطفی دریافت می‌کنند.

ظاهرا دوقلوهای همسان هم نسبت به غیرهمسان بیشتر از اثر محافظتی نفع می‌برند. شاید علت این موضوع این باشد که پیوند آنها عمیق‌تر است. شارو می‌گوید: «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دوقلوهای همسان در مقایسه با غیرهمسان به هم نزدیک‌تر هستند.»

دوقلوهای همسان مرد از همه بیشتر تحت محافظت قل‌شان هستند. بر خلاف دوقلوهای زن، آنها کمتر تسلیم بیماری‌های مزمن می‌شوند. شارو فکر می‌کند شاید علت این موضوع این باشد که مردان چون به طور کلی سبک زندگی ناسالم‌تری دارند و سیگار می‌کشند، بنابراین یک پیوند اجتماعی قوی به آنها کمک می کند که عادت‌های بدشان را کنار بگذارند.

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که افراد متاهل یا کسانی که دوستان بیشتری دارند، سالم‌تر زندگی می‌کنند. عده‌ای معتقدند علت این موضوع این است که افراد سالم بیشتر به دنبال پیدا کردن شریک زندگی و گسترش روابط اجتماعی‌شان هستند. اما در مورد دوقلوها این‌طور نیست، آنها صرفه‌نظر از سلامت جسمی‌شان، به خاطر دوقلو بودن زندگی سالم‌تری دارند.

«نوریکو کیبل» (Noriko Cable) از دانشگاه لندن می‌گوید: «شواهد زیادی وجود دارد که تاثیرات سودمند تعاملات اجتماعی بر سلامت انسان را نشان می‌دهند. حتی در خواهر برادرهای غیر دوقلو هم مشاهده شده که روابط اجتماعی میان آنها، سلامت جسمی و روحی‌شان را افزایش می‌دهد.»

اما کیبل می‌گوید شاید دلایل دیگری هم برای بیشتر زنده ماندن دوقلوها وجود داشته باشد. او گفته: «دوقلوها معمولا نارس به دنیا می‌آیند.» به همین دلیل، در روزهای اولیه‌ی زندگی‌شان، مشکلات جسمی مختلفی دارند. بنابراین، آنهایی که می‌توانند از این مرحله عبور کنند و زنده بمانند، حتما به طور ژنتیکی بدن‌های مقاوم‌تری دارند. شاید هم آنها والدین ثروتمندی داشتند یا سبک زندگی‌شان مرفه‌تر بوده که به نوبه‌ی خود در افزایش طول عمر تاثیر دارد.

منبع: New Scientist

????? ?????? ???? ???? ??<

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه