عملکرد موفق تیم کوک در سمت مدیر عاملی تحسین سهام‌داران اپل را برانگیخته است

۱۹ آبان ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
تیم کوک

در سال ۲۰۰۹ که استیو جابز برای مدتی در شرکت حاضر نبود، تیم کوک به عنوان جایگزین موقت او انتخاب شد و این اولین باری بود که او فعالیت در این سمت را تجربه کرد. در سال ۲۰۱۱ و پس از مرگ جابز، برای دومین و البته آخرین بار، او به عنوان جانشین جابز انتخاب شد؛ با این تفاوت که این بار مسئولیت محول شده به او به صورت دائمی بود. اما مجموعه اپل و سهام‌دارانش درباره سپردن جایگاه رهبری چنین مجموعه عظیمی به کوک هنوز هم مردد بودند.

تیم کوک پیش از رسیدن به سمت مدیر عاملی، در مقام یکی از مدیران ارشد اپل به خوبی توانسته بود زنجیره تامین این شرکت و روابط آن‌ها را مدیریت کند، ولی مدیریت روزانه شرکتی با این عظمت، یک ماجرای کاملا متفاوت بود و همین باعث تردید سرمایه‌گذاران شده بود. اما در نهایت عملکرد چندین ساله آقای مدیر عامل نشان داد که او به خوبی از پس این کار بر می‌آید و با وجود تفاوت‌هایی که با جابز دارد، یک رهبر قابل اعتماد است. بازتاب این مدیریت موفق را می‌توان در رشد سهام شرکت هم مشاهده کرد که به‌تازگی به بالاترین میزان خود در تاریخ حیات این شرکت رسیده است.

در اواخر سال ۲۰۱۶ و مدت کوتاهی پس از به اوج رسیدن فروش آیفون در ۲۰۱۵ و تثبیت جایگاه این محصول در بازار، کوک تصمیم گرفت تا بر بخش سرویس‌ها متمرکز شود که تصمیم بسیار عاقلانه‌ای بود. او با تمرکز بر سرویس‌های مختلف توانست توجه شرکت را از درآمد سالانه حاصل از فروش آیفون به درآمد بیشتری جلب کند که می‌توانست کاربران آیفون‌های قبلی را هم در بگیرد.

آیفون 11

این ایده به ‌خوبی جواب داد و اکنون بخش سرویس‌ها به دومین بخش درآمدزا و همچنین پرسودترین بخش برای کوپرتینویی‌ها تبدیل شده است. در سال مالی ۲۰۱۶، درآمد این کمپانی از بخش سرویس‌ها برابر با ۲۵ میلیارد دلار بود؛ اما امنتظار می‌رود در سال مالی ۲۰۲۰ که از ابتدای ماه جاری میلادی آغاز شده است، این میزان به ۵۰ میلیارد دلار برسد. گزارش‌های ماهانه سرویس‌های مختلف مانند اپل تی‌وی پلاس، اپل نیوز پلاس، اپل موریک و اپل آرکید از درآمدزایی مناسب آن‌ها خبر می‌دهد. اما این سرویس‌های تازه تاسیس همچنان زیر سایه سرویس‌های قدیمی‌تر مانند اپ استور، اپل پی و اپل Care قرار دارند.

خبرگزاری رویترز در گزارش امروز خود به تمجید سهام‌داران اپل از مدیریت موفق تیم کوک در دوران جنگ تجاری آمریکا و چین پرداخته است که می‌تواند تاثیرات منفی زیادی بر کسب و کار اپل داشته باشد. چین با توجه به جمعیت بسیار زیادی که دارد، بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند در جهان به شمار می‌آید. در این بازار بزرگ، کاربران از خریدن آیفون خودداری کرده‌اند و موجی از وطن پرستی آن‌ها را به سمت گوشی‌های هواوی روانه کرده است؛ زیرا هواوی به عنوان قربانی تعرض و زورگویی‌های ایالات متحده شناخته می‌شود. همین امر باعث شد تا هواوی در سه ماهه سوم ۲۰۱۹ بتواند افزایش فروش ۶۶ درصدی را تجربه کند.

اما اپل هنوز هم ناامید نشده است و چین را یک بازار مهم تلقی می‌کند؛ در عین حال، با این که اپل در شکل گیری این واکنش کاربران چینی کاملا بی‌تقصیر است، باید راه‌کاری برای حل این بحران و حفظ بازار چین بیابد. در طول سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی، استقبال از آیفون در چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش داشته است که در نتیجه آن، سهم اپل از بازار این کشور نیز در بازه جولای تا سپتامبر گذشته، با کاهش ۵.۲ درصدی مواجه شده است. کمپانی آمریکایی در بازه زمانی مشابه در سال گذشته، ۷ درصد از کل بازار چین را در اختیار داشت.

تیم کوک در ایجاد یک رابطه مستحکم با دونالد ترامپ موفق عمل کرده است!

تیم کوک- دونالد ترامپ

علاوه بر مشکلاتی که در داخل بازار چین برای اپل ایجاد شده است، کوک باید تلاش کند تا در کشور خود نیز محصولات شرکت را از تعرفه‌های تعیین شده توسط دولت ترامپ معاف کند. همان‌طور که می‌دانید، طراحی محصولات اپل در ایالت کالیفرنیا صورت می‌گیرد و سپس قطعات مختلف آن‌ها در چین مونتاژ می‌شوند، در نتیجه مشمول تعرفه کالاهای وارداتی از چین خواهند شد. این کمپانی می‌تواند تصمیم بگیرد تا کل تعرفه را بپردازد، بخشی از آن را خود تقبل کند و یا همه این هزینه را بر دوش مشتریان بگذارد. تا کنون اپل طعم پرداخت تعرفه‌های وارداتی بر اپل واچ، ایرپادز و در موارد خاصی آیفون و آیپد را چشیده است. در ماه دسامبر هم ۱۰ درصد تعرفه بر آیفون‌های این شرکت اعمال خواهد شد که البته شرکت پرداخت آن را هم تقبل خواهد کرد.

مدیر عامل اپل از زمان رسیدن دونالد ترامپ به مقام ریاست جمهوری، توانست رابطه دوستانه و مستحکمی را با او شکل دهد و این در حالی است که ترامپ همیشه از این شرکت درخواست می‌کند تا خط تولید محصولات خود را به خاک ایالات متحده منتقل کند. پس از کشمکش‌های پیش آمده بر سر باز کردن قفل آیفون متهم حادثه تروریستی ماراتن بوستون و مقاومت اپل در برابر حکم دادگاه، ترامپ حتی در کمپین انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶، خواستار بایکوت اپل نیز شده بود.

همچنین، او اعلام کرد که در سال ۲۰۱۷ تماسی از کوک دریافت کرده است و در این تماس به او اعلام شده است که اپل قصد دارد «سه سایت بزرگ و زیبا» در ایالات متحده ایجاد و تولیدات خود را به آن مکان‌ها منتقل کند؛ اما این شرکت کاملا منکر وجود چنین تماسی شده است. این موارد بخشی از چالش‌هایی است که ترامپ برای اپل به‌وجود آورده است؛ با این حال، تیم کوک سخت تلاش کرد تا به رئیس جمهور کشورش توضیح دهد که اعمال تعرفه بر محصولات تولید شده اپل در چین، در نهایت به نفع شرکت سامسونگ خواهد بود که رقیب اصلی آن‌ها در بازار گوشی‌های هوشمند آمریکا است.

هال ایدنز، اقتصاد دان ارشد Capital Investment Co، در تمجید از مدیر عامل اپل و با توجه به خلق‌وخوی دونالد ترامپ، درباره مذاکرات صورت گرفته بین این دو نفر گفته است:

چه کسی فکرش را می‌کرد که او (کوک) توانسته است از پس توافق با رئیس جمهور برآید؟ این نمایش میزان شگفت انگیزی از نکته سنجی و هوش احساسی (مورد استفاده) برای انجام بهترین‌ها برای شرکت است.

در دوره مدیریت تیم کوک شاهد بودیم که اپل برای اولین بار به عنوان «نخستین کمپانی آمریکایی با سهام عرضه شده به صورت عمومی» تبدیل شد که به ارزش یک تریلیون دلار دست یافت؛ محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین ساعت‌های هوشمند دنیا را تولید کرد و عنوان تولید کننده پرطرفدارترین هدفون‌های تو گوشی را به خود اختصاص داد. همچنین، این شرکت هنوز فرصت دارد تا در بازار اسپیکر هوشمند و محصولات مورد انتظار دیگری مانند عینک مبتنی بر واقعیت افزوده نیز بخت خود را امتحان کند.

منبع: Phone Arena

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه