مستند پیشنهادی هشتم فروردین: غار رویاهای فراموش شده

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

غار شووه در منطقه‌ی «آردش» (Ardeche) در جنوب فرانسه واقع شده است. برخی از قدیمی‌ترین و نقاشی‌های جهان در این وجود دارند و آثاری از دوره‌ی پارینه‌سنگی هم بر دیواره‌های آن نقش بسته است. گروهی از غارشناسان در ۱۸ دسامبر سال ۱۹۹۴ این غار را کشف کردند. بعضی از این نقاشی‌ها ۳۲ هزار سال پیش نقاشی شده‌اند.

نقاشی‌های قدیمی غار شووه در جنوب فرانسه، آن را به یکی از مهم‌ترین مکان‌های پیشاتاریخی تبدیل کرده‌اند. به دلیل اهمیت تاریخی بسیار زیاد این مکان، دولت فرانسه از آن به شدت محافظت می‌کند و در آن عملیات حفظ و نگه‌داری انجام می‌‌دهد. از همین رو، عموم مردم اجازه‌ی دسترسی به آن را ندارند. اما «ورنر هرزاگ» (Werner Herzog)، کارگردان «غار رویاهای فراموش شده» (Cave of Forgotten Dreams) موفق شد اجازه‌ی ورود به درون غار و فیلم‌برداری از آن را بگیرد. البته او محدودیت‌های مختلفی هم داشت. پروسه‌ی فیلم‌برداری آن شش روز و هر روز به مدت ۴ ساعت طول کشید. تنها چهار نفر اجازه‌ی ورود به غار شووه را داشتند و باید لباس‌های مخصوصی می‌پوشیدند. نتیجه‌ی نهایی این اقدام هرزاگ به یک مستند فوق‌العاده جذاب و مسحورکننده تبدیل شد.

در این مستند بخش‌هایی از درون غار و نقاشی‌های آن نشان داده می‌شود. همچنین با چند دانشمند درباره‌ی این مکان تاریخی مصاحبه می‌شود. یکی از مصاحبه‌شوندگان می‌گوید تاثیر این نقاشی‌ها بر ذهن او به قدری شگرف بوده که تا چند شب، هر شب خواب آنها را می‌دیده.

این مستند در جشنواره‌های مختلفی در جهان ۹ جایزه دریافت کرد.

IMDB: 7.4

Metascore: 86

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه