صدای عبور فضاپیمای جونو از میدان مغناطیسی مشتری را بشنوید

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
جونو

فضاپیمای جونوی ناسا رسما وارد منطقه‌ی مغناطیسی مشتری شد. میدان مغناطیسی بسیار قدرتمند این سیاره تا میلیون‌ها کیلومتر در اطراف آن گسترده شده است. به این منطقه، مگنتوسفر می‌گویند. ناسا معتقد است که این فضاپیما بین ۲۴ تا ۲۵ ژوئن وارد این منطقه شد. حالا این وسیله همین‌طور به مسیرش در میدان مغناطیسی ادامه می‌دهد و طبق برنامه‌ریزی‌ها روز ۱۴ تیر به مشتری می‌رسد و خودش را در مدار آن قرار می‌دهد. به این ترتیب، جونو می‌تواند اتمسفر این سیاره‌ی گازی را با جزییات و دقت بسیار بیش از پیش مطالعه کند.

میدان مغناطیسی مشتری حدود ۲۰ هزار برابر قدرتمندتر از میدان مغناطیسی زمین است و بزرگ‌ترین ساختار در منظومه‌ی شمسی ما به حساب می‌آید. اگر مگنتوسفر مشتری می‌درخشید، اندازه‌ی آن از زمین دو برابر اندازه‌ی ماه به نظر می‌رسید.

جونو ۹ ابزار مخصوص دارد که به کمک آنها ساختار مشتری را مطالعه می‌کند. همچنین طوفان‌های عظیم و هولناک اتمسفر این سیاره را به دقت زیر نظر قرار می‌دهد. این فضاپیما نقشه‌ای از جاذبه و میدان‌های مغناطیسی تهیه می‌کند و به دنبال آثار یک هسته‌ی جامد می‌گردد چون دانشمندان حدس می‌زنند که هسته‌ی این سیاره‌ی گازی جامد باشد.

این فضاپیما حالا در چنگال‌های گرانشی قدرتمند مشتری قرار گرفته و هر روز با سرعت بیشتری به سمت مقصدش حرکت می‌کند. روز ۱۴ تیر جونو در نزدیک‌ترین فاصله از این سیاره قرار می‌گیرد و موتور اصلی‌اش را روشن کرده و سرعت‌اش را به اندازه‌ی کافی پایین می‌آورد تا وارد مدار مشتری شود.

فاصله‌ی بین زمین و مشتری آنقدر زیاد است که ۴۸ دقیقه طول می‌کشد تا سیگنال‌های این فضاپیما به زمین برسد. اگر مشکلی پیش بیاید و جونو نتواند به مقصدش برسد، دیگر شانس دومی وجود نخواهد داشت. جونو یکی از سریع‌ترین اشیای منظومه‌ی شمسی است و با این سرعت‌اش می‌تواند به راحتی فراتر از مشتری برود. این فضاپیما قابل بازیابی نیست.

اگر این فضاپیما با موفقیت در مدار قرار گیرد، مهندسان بلافاصله دست به کار شده و خط سیر جونو را اصلاح می‌کنند. فرایند اصلاح خط سیر جونو در مدار ۵۳.۵ روز طول می‌کشد تا کامل شود.

جونو هنگام عبور از مگنتوسفر صدای آن را هم ضبط کرد. طبق گفته‌ی ناسا، این صدا از امواج الکترومغناطیسی ناشی می‌شود که در حاشیه‌ی کم تراکمی از میدان مغناطیسی به دام افتاده‌اند.

 منبع: New Scientist

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar حمید

    خیلی باحال بود!!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه