سوپر رزولوشن چیست و چرا دوربین گوشی‌ها از آن بهره می‌برند؟

۶ تیر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
سوپر رزولوشن

امروزه دوربین گوشی‌های هوشمند نسبت به همین دو سال قبل، از امکانات بسیار جذاب‌تری بهره می‌برند و از بین آن‌ها می‌توانیم به وجود دوربین‌های سه‌گانه، فناوری پریسکوپی و حالت شب اشاره کنیم. در میان فناوری‌های نرم‌افزاری مهم، الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و فناوری ترکیب پیکسل‌ها اهمیت زیادی دارند ولی به غیر از آن‌ها، یک تکنیک به نام سوپر رزولوشن دیده می‌شود که تأثیر بسزایی در افزایش کیفیت عکس‌ها دارد.

سوپر رزولوشن چیست؟

سوپر رزولوشن

به بیان ساده، فناوری سوپر رزولوشن عمل ایجاد یک تصویر رزولوشن بالاتر با ثبت و پردازش چند عکس با رزولوشن پایین‌تر است. این تکنیک اساساً جای خالی جزییات را پر می‌کند و هنگام افزایش اندازه عکس، نویز آن را کاهش می‌دهد. سوپر رزولوشن پیش از این در اخترشناسی مورد استفاده قرار می‌گرفت و در این حوزه با بهره‌گیری از چندین عکس، عکس همراه با رزولوشن بالاتری خلق می‌شود. در ضمن برخی از دوربین‌های DSLR هم با بهره‌گیری از این فناوری می‌توانند مثلا از طریق یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی عکس‌های ۴۰ مگاپیکسلی ثبت کنند.

در این فناوری، با ثبت چندین عکس رزولوشن پایین‌تر می‌توان پیکسل‌ها را کنار یکدیگر قرار داد تا با بهره‌گیری از آن‌ها خلق یک عکس مبتنی بر رزولوشن بالاتر امکان‌پذیر شود. در نهایت الگوریتم‌ها یا تکنیک‌های یادگیری ماشینی می‌توانند اختلافات جزئی بین پیکسل‌های نزدیک به هم را تشخیص بدهند و جزئیات بیشتری را خلق کنند.

بیشتر بخوانید: بهره‌گیری گوشی‌ها از دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی اصلا ایده‌ی خوبی نیست

چه گوشی‌هایی و چرا از این فناوری استفاده می‌کنند؟

سوپر رزولوشن

این روزها فناوری سوپر رزولوشن در دوربین بسیاری از گوشی‌ها دیده می‌شود. یکی از اولین کمپانی‌هایی که به طور گسترده به استفاده از این تکنولوژی روی آورد، اوپو بود که گوشی Find 7 با بهره‌گیری از این فناوری می‌توانست با ترکیب چند عکس ۱۳ مگاپیکسلی یک عکس ۵۰ مگاپیکسلی خلق کند.

ایسوس و گوشی‌های زنفون این شرکت هم مسیر اوپو را ادامه دادند و با ترکیب ۴ عکس ۱۳ مگاپیکسلی یک عکس ۵۲ مگاپیکسلی ثبت می‌کردند. همچنین باید به گوشی زنفون AR این شرکت هم اشاره کنیم که قادر به ثبت عکس‌های ۹۲ مگاپیکسلی بود. هواوی هم از سال ۲۰۱۳ تا حدی به بهره‌گیری از این تکنولوژی روی آورد و تمام پرچم‌داران ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ این شرکت از فناوری مذکور استفاده می‌کنند. در حال حاضر، هواوی برای زوم هیبریدی گوشی‌های خود از این فناوری بهره می‌برد.

در همین حین، گوگل با استفاده از فناوری سوپر رزولوشن موفق شده قابلیت Super Res Zoom را معرفی کند که در حقیقت می‌تواند کیفیت زوم دیجیتالی را تا حد زیادی ارتقا بدهد. برای این تکنولوژی، گوگل از لرزش دست کاربر حین عکاسی استفاده می‌کند تا بتواند عکس‌های مختلفی را در زوایای نسبتا گوناگون ثبت کند و در نهایت در محیط پر نور زوم ۲ برابری دیجیتال با کیفیت نسبتاً خوبی امکان‌پذیر می‌شود.

گام‌های بعدی برای فناوری سوپر رزولوشن

سوپر رزولوشن

همانطور که می‌بینید، سوپر رزولوشن به یک بخش کلیدی برای بیشتر گوشی‌های محبوب بدل شده است. اما آیا این فناوری جایی برای پیشرفت دارد؟ اول از همه باید بگوییم که ظهور سنسورهای رزولوشن بالا، نیاز به بهره‌گیری از فناوری سوپر رزولوشن را کاهش می‌دهد. این روزها بسیاری از گوشی‌های جدید از سنسور ۴۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند و حتی به زودی شاهد عرضه گوشی‌های مبتنی بر سنسور ۶۴ مگاپیکسلی هم خواهیم بود.

علاوه بر این، به لطف دوربین‌های تله‌فوتو و پریسکوپی، حالا گوشی‌ها می‌توانند به‌صورت اپتیکال زوم چند برابری با کیفیتی را به ارمغان بیاورند. البته می‌توانیم به گوشی‌های هواوی اشاره کنیم که از طریق این فناوری، سنسور ۸ مگاپیکسلی دوربین تله‌فوتو یا پریسکوپی می‌تواند عکس‌های ۱۰ مگاپیکسلی ثبت کند. در ضمن، ترکیب سوپر رزولوشن و دوربین‌های تله‌فوتو یا پریسکوپی به گوشی‌ها اجازه می‌دهد زوم دیجیتالی با کیفیت‌تری را ارائه بدهند. به‌عنوان مثال، هواوی P30 پرو از قابلیت زوم دیجیتالی ۵۰ برابری و زوم هیبریدی ۱۰ برابری پشتیبانی می‌کند.

گوگل هم با گوشی‌های پیکسل خود نشان داده که علی‌رغم فقدان دوربین تله‌فوتو، سوپر رزولوشن می‌تواند زوم با کیفیتی را امکان‌پذیر کند. اگرچه نتیجه نهایی به خوبی زوم اپتیکال نیست، ولی نسبت به زوم دیجیتالی معمولی هم حرف بیشتری برای گفتن دارد.

سوپر رزولوشن قابلیت بسیار مهم و جذابی برای دوربین گوشی‌های هوشمند است ولی در کنار آن نباید اهمیت مواردی مانند ترکیب پیکسل‌ها، حالت شب و پردازش پیشرفته برای ثبت عکس‌های HDR را از قلم بیندازیم. در نهایت، به لطف همین پیشرفت‌های عمدتا نرم‌افزاری، دوربین گوشی‌ها نسبت به دو یا سه سال قبل پیشرفت بسیار قابل توجهی داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: آیا برجستگی دوربین گوشی به نشانه‌ای برای قدرت عکاسی بدل شده است؟

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه