ابزار جدید فیس‌بوک و اینستاگرام برای مدیریت زمان کاربران

۱۵ مرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

معمولا انتظار داریم وقتی ویژگی جدید به یک پلتفرم یا شبکه اجتماعی اضافه می‌شود، کاربران از آن بیشتر استفاده کرده و زمان بیشتری را در این شبکه‌های اجتماعی بگذرانند. اکنون اما اوضاع تغییر کرده و فیس‌بوک و اینستاگرام با اضافه کردن یک ابزار جدید، می‌خواهند کاربران زمان کمتری را در این شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشند و به قولی وقت خود را هدر ندهند!

فیس‌بوک که اینستاگرام را هم در مالکیت خود دارد، چهارشنبه گذشته ویژگی جدیدی را معرفی کرد تا کاربران بتوانند بهتر وقت خود را در اپلیکیشن فیس‌بوک مدیریت کنند. درواقع فیس‌بوک یک داشبورد پیش روی شما می‌گذارد که به شما می‌گوید در هر روز چند دقیقه در فیس‌بوک یا اینستاگرام حضور داشته‌اید.

ویژگی دیگر به شما امکان می‌دهد که برای فیس‌بوک و اینستاگرام، محدودیت زمانی روزانه ایجاد کنید. زمانی که به این محدودیت برسید، اپلیکیشن‌ها به شما اطلاع می‌دهند که بهتر است دیگر از آن‌ها استفاده نکنید و اعلان‌های خود را هم از ۱۵ دقیقه تا ۸ ساعت عقب بیاندازید.

این قابلیت‌ها را در فیس‌بوک می‌توانید در بخش جدیدی که در تنظیمات تحت عنوان Your Time on Facebook ایجاد شده چک کنید. در اینستاگرام نیز در بخش تنظیمات و سپس Your Activity، می‌توانید به این ویژگی دسترسی داشته باشید.

«ما می‌خواهیم زمانی که کاربران در اینستاگرام و فیس‌بوک می‌گذارنند، هدفمند، مثبت و الهام‌بخش باشد»

Ameet Ranadive، مدیر محصول اینستاگرام، در این باره توضیح داده است که: «ما می‌خواهیم زمانی که کاربران در اینستاگرام و فیس‌بوک می‌گذارنند، هدفمند، مثبت و الهام‌بخش باشد». همچنین David Ginsberg، مدیر بخش تحقیقات در فیس‌بوک، نیز درباره همین موضوع توضیح داده و اضافه کرده است که: «ما امیدواریم این ابزارهای جدید، به کاربران اجازه دهد روی زمانی که در پلتفرم ما صرف می‌کنند، کنترل بیشتری داشته باشند و همچنین مکالمات بین والدین و نوجوانان را درباره عادت‌های آنلاین که برای آن‌ها مناسب است، تقویت کند.»

این بروزرسانی از آن جایی ریشه می‌گیرد که شرکت‌های حاضر در سیلیکون ولی تصمیم گرفته‌اند شرایطی ایجاد کنند تا عواقب منفی محصولات‌شان در زندگی مردم کاهش یابد. اعتیاد به تکنولوژی تبدیل به مشکل جدی شده و بر اساس تحقیقات، هر فرد گوشی هوشمند خود را روزانه به صورت میانگین ۴۷ بار چک می‌کند که عدد بسیار زیادی است.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، این روزها علاوه بر مشکلاتی که از زمان انتخابات قبلی ریاست جمهوری در آمریکا با آن دست و پنجه نرم می‌کند، روی عبارت “time well spent” یا «زمان درست استفاده شده» در شبکه‌های اجتماعی تاکید دارد. اوایل سال میلادی جاری نیز، فیس‌بوک تغییراتی را در تایم‌لاین خود ایجاد کرد تا پست‌های منتشر شده توسط اعضای خانواده و یا دوستان نزدیک، بالاتر از ترند‌ها و ویدیوهای جذاب نشان داده شوند.

برای فیس‌بوک که از ارائه اطلاعات شخصی کاربران به تبلیغ کنندگان برای نمایش تبلیغات به آن‌ها کسب درآمد می‌کند، ویژگی‌های جدید که کاربران را تشویق می‌کنند کمتر در این شبکه اجتماعی وقت بگذرانند، خطرناک به نظر می‌رسد. مخصوصا اینکه این شرکت اخیرا هم یک خطر جدی را در بازار بورس احساس کرد. هفته گذشته آنها اعلام کردند که رسما نتوانستند میزان فروشی که وال‌استریت انتظار دارد را داشته باشند و همچنین نتوانستند در جذب کاربرهای جدید نیز به هدف‌های از پیش تعیین شده برسند و به همین سبب، سهام این شرکت در یک روز بیشترین افت در تاریخ را داشت.

البته فیس‌بوک اولین غول تکنولوژی نیست که چنین ابزاری را در اپلیکیشن خود قرار می‌دهد تا مردم زمان زیادی را در اپلیکیشن فیس‌بوک سپری نکنند. پیش از این گوگل نیز ویژگی مشابهی را برای نسخه بعدی اندروید معرفی کرد و کمی بعد تر، اپل هم ویژگی مشابهی را برای iOS 12 معرفی کرد. شما در این باره چه فکر می‌کنید؟ آیا شما هم نگران زمانی که در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنید هستید؟

منبع: cnet

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه