مستند پیشنهادی چهارم فروردین: ماهی درون شما

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
ماهی درون شما

چرا ما انسان‌ها به این شکل هستیم؟ وجه مشترک یک انسان با بال یک مگس چیست؟ آیا اعضای مختلف بدن انسان‌ها به نوعی به اعضای مختلف بدن دیگر جانداران مرتبط است؟ این‌ها سوالاتی هستند که در مستند «ماهی درون شما» (Your Inner Fish) به آنها پاسخ داده می‌شود. برای این که ساز و کارهای مختلف درون بدن‌مان و ریشه‌ی بسیاری از بیماری‌های امروزی را بفهمیم باید به موجوداتی روی بیاوریم که اصلا فکرش را نمی‌کردیم نداشتیم، موجوداتی مثل، کرم، حشرات پرنده و حتی ماهی‌ها.

ماهی درون شما، قسمتی از یک سریال سه قسمتی است که شبکه‌ی تلویزیونی PBS آن را ساخته است. این مستند بر اساس کتابی به همین نام، نوشته‌ی «نیل شوبین» (Neil Shubin) ساخته شده است. در مستند ماهی درون شما ساز و کارهای تکاملی دخیل در به وجود آمدن انسان به طور عمیق توضیح داده می‌شود. «نیل شوبین» مجری این مستند و فسیل‌شناس توجه خاصی به اجداد ما دارد. او می‌گوید ما از هر یک از آنها ویژگی‌های خاصی به ارث بردیم. زنجیره‌ای که ما را به موجودات ۳ میلیارد سال پیش متصل می‌کند واقعا متحیرکننده است. شوبین با استفاده از فسیل‌هایی که در سراسر این کره‌ی خاکی پراکنده شده‌اند، رابطه‌ی ما با خزندگان، آبزیان و نخستی‌سانان را توضیح می‌دهد. مثلا نتیجه‌ی بررسی فسیل‌ها و DNA ما نشان می‌دهد که دستان ما در واقع شبیه به بال ماهی‌ها هستند.

این مستند در مراسم «امی آواردز» (Emmy Awards) سال ۲۰۱۵ جایزه‌ی بهترین طراحی گرافیکی و کارگردانی هنری را برد. بخشی از این مستند را می‌توانید ویدیوی پایین ببینید.

اIMDB: 8.7

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. سعید

    لینکه دانلود+زیرنویس؟

  2. شهاب

    واقعاً سطح مطالبتون بالاست…دلم نیومد اینو ننویسم
    خسته نباشید به همه دوستان دیجی مگ

  3. آیفون SE

    perfect

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه