محققان توانستند از هوا آب بگیرند

۲۷ فروردین ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

تصورش را بکنید، در مناطقی از دنیا که آب پیدا نمی‌شود، با استفاده از ابزارهایی از هوا آب بگیرید. این جمله‌ای است که دقیقا پژوهشگران انستیتو تکنولوژی ماساچوست و دانشگاه کالیفرنیا، در توضح دستگاه جدیدی که ساخته‌اند، گفته‌اند.

در حال حاضر با دستگاه ساخته شده می‌توان روزانه با استفاده از هر کیلوگرم MOF، حدود ۲.۸ لیتر آب گرفت.

محققان MIT و دانشگاه کالیفرنیا دقیقا دستگاهی ساخته‌اند که با انرژی خورشیدی کار می‌کند و از هوا، آب می‌گیرد. «اولین وانگ» (Evelyn Wang)، یکی از استادان MIT درباره‌ی دستگاهی که ساخته‌اند گفته است: “ما دستگاهی ساخته‌ایم که از هوا آب می‌گیرد. دستگاه ما می‌تواند حتی در مناطقی که خیلی خشک است و رطوبتی حدودا نزدیک به ۲۰ درصد دارد، از هوا آب بگیرد.”

دستگاه ساخته شده می‌تواند با استفاده از موادی به اسم Metal Organic Framework یا MOF، مولکول‌های آب را از هوا جذب کند. مواد MOF ساختاری یک، دو، یا سه بعدی دارند و از یون‌های فلز یا لیگاندهای ارگانیک تشکیل شده‌اند. این دستگاه سپس با استفاده از انرژی خورشید، یا هر گرمای دیگری، مولکول‌های بخار را از بدنه‌ی فلزی جدا می‌کند و در نهایت آبی قابل نوشیدن را تحویل می‌دهد؛ طوری که در این دستگاه، شاهد صورت گرفتن واکنش میعان هستیم.

در حال حاضر با دستگاه ساخته شده می‌توان روزانه با استفاده از هر کیلوگرم MOF، حدود ۲.۸ لیتر آب گرفت. این مقدار آب برای مصرف یک نفر در روز کافی است، اما پژوهشگران می‌خواهند دستگاه خودشان را بهتر کنند تا میزان آب تولیدی آن بیشتر شود.

چالش اصلی هزینه‌ی ساخت دستگاه است. قیمت دستگاه باید طوری باشد تا هر کسی بتواند به آب مورد نیاز خودش در مناطق محروم دسترسی پیدا کند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: Digital Trends

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar اهورامزدا

    ایناچرابه نام خودشون ثبت میکننداین دستگاه یک سال قبل توسط یه هندی اختراع شدکه حتی تلویزیون هم نشان داد

  2. Avatar Erfan

    از این روزهاست که از اب ، کره و از آب گل آلود ماهی هم میگیرن !

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه