مروری بر شایعات و خبرهای آیفون‌های ۲۰۱۹

۱۸ اسفند ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
آیفون های 2019

مطابق معمول، در سال ۲۰۱۹ هم شرکت اپل از چند مدل جدید آیفون در اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف رونمایی می‌کند. در سال ۲۰۱۸ شاهد معرفی سه آیفون XS، XS مکس و XR بودیم و در سال جاری میلادی هم اپل به احتمال زیاد ۳ مدل جدید را به‌عنوان جانشین این مدل‌ها معرفی خواهد کرد. در ادامه به‌صورت مختصر و مفید به شایعات و خبرهای منتشر شده پیرامون آیفون های ۲۰۱۹ می‌پردازیم.

رندرهای منتشر شده

Steve Hemmerstoffer که یکی از افشاگران مشهور در حوزه‌ی گجت‌های اپل محسوب می‌شود، دو رندر متفاوت از آیفون های ۲۰۱۹ را منتشر کرده که به گفته او، این طراحی‌ها فعلاً در بخش تایید مهندسی قرار دارد و هنوز اپل تصمیم نهایی خود را نگرفته است.

در رندر نخست، در پنل پشتی آیفون موردنظر شاهد یک بخش مربعی شکل هستیم که دوربین سه‌گانه با چینش مثلث شکل تعبیه شده است. این طراحی آن‌قدر عجیب است که شاید در نگاه اول کمتر کسی آن را جدی بگیرد ولی با توجه به سابقه‌ی Hemmerstoffer، نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

آیفون های 2019

در رندر دوم، دوربین سه‌گانه به‌صورت افقی تعبیه شده و فلش هم در اطراف دوربین میانی قرار گرفته است. در پنل جلویی هم می‌توانیم بریدگی نمایشگر نسبتاً کوچک‌تری را مشاهده کنیم که سیستم تشخیص چهره TrueDepth را در خود جای داده است.

آیفون های 2019

در زمینه‌ی تعبیه‌ی دوربین سه‌گانه در حداقل یکی از آیفون های ۲۰۱۹ گزارش‌های زیادی منتشر شده ولی در رابطه با جزئیات این دوربین‌ها هنوز نمی‌توانیم با قاطعیت اظهارنظر کنیم.

نام‌های احتمالی

اپل با معرفی آیفون X (که آیفون ۱۰ خوانده می‌شود) در سال ۲۰۱۷، از رویه‌ی معمول خود در زمینه‌ی نام‌گذاری فاصله گرفت و در سال ۲۰۱۸ هم شاهد معرفی آیفون‌های XS، XS مکس و XR بودیم و در این میان آیفونی تحت عنوان آیفون ۹ هیچ‌وقت روانه‌ی بازار نشد. با توجه به تصمیم اپل برای استفاده از عبارت X، در رابطه با نام‌گذاری آیفون های ۲۰۱۹ به‌راحتی نمی‌توان به گمانه‌زنی پرداخت. از جمله احتمالات مطرح شده، انتخاب عناوین آیفون ۱۱ یا آیفون XI است اما هنوز برای نام‌گذاری مدل جانشین آیفون XR نمی‌توانیم تصمیم اپل را حدس بزنیم.

آیفون های 2019

در ضمن با توجه به اینکه نام‌گذاری مدل‌های جدید آیفون‌ها معمولاً کمی قبل از مراسم رونمایی مشخص می‌شود، هنوز برای گمانه‌زنی در مورد این موضوع خیلی زود است. در هر صورت با توجه به این مسائل، تا اطلاع ثانوی از این گجت‌ها تحت عنوان آیفون های ۲۰۱۹ یاد می‌کنیم.

طراحی

آیفون های 2019

بر اساس شواهد قرائن، اپل در سال جاری میلادی سه آیفون رده بالا با نمایشگرهای ۵.۸ و ۶.۵ اینچی و یک آیفون ارزان‌تر با نمایشگر ۶.۱ اینچی روانه‌ی بازار می‌کند که از لحاظ طراحی، تفاوت چندانی با نسل قبلی خود نخواهند داشت. از دیگر تفاوت‌های آن‌ها، می‌توانیم به احتمال بهره‌گیری از شیشه مات برای پنل پشتی آن‌ها اشاره کنیم.

نمایشگرها

در چند سال گذشته، اپل برای کاهش وابستگی خود به پنل‌های اولد ساخت سامسونگ، اقداماتی انجام داده که از بین آن‌ها می‌توانیم به همکاری با بخش نمایشگر شرکت ال‌جی و خرید تجهیزات برای راه‌اندازی واحد تحقیق و توسعه پنل‌های اولد در تایوان اشاره کنیم. گفته می‌شود اپل می‌خواهد برای تمام مدل‌های آیفون از پنل‌های اولد استفاده کند که البته با توجه به قیمت بالای آن‌ها، نمی‌دانیم که این تصمیم در سال ۲۰۱۹ عملی می‌شود یا نه. ولی به احتمال زیاد، پنل اولد برای مدل‌های رده‌بالای آیفون‌های ۲۰۱۹ ارائه می‌شود و مدل مقرون به صرفه کماکان مبتنی بر پنل LCD خواهد بود.

آیفون های 2019

در ضمن با توجه به تکنولوژی T-OCTA سامسونگ که بخش لمسی را با پنل اولد یکپارچه می‌کند، احتمالاً آیفون‌های ۲۰۱۹ اندکی سبک‌تر و نازک‌تر خواهند بود. علاوه بر موارد ذکر شده، طبق برخی گزارش‌های پراکنده، ظاهراً اپل برای تمام مدل‌های جدید آیفون، قابلیت ۳D Touch را کنار می‌گذارد. در همین زمینه باید خاطرنشان کنیم که آیفون XR هم بدون این قابلیت روانه‌ی بازار شد.

تراشه A13

شرکت تایوانی TSMC بار دیگر به‌عنوان تنها تولیدکننده‌ی تراشه A13 انتخاب شده است که قلب تپنده آیفون های ۲۰۱۹ خواهد بود. گفته می‌شود تراشه A13 مبتنی بر معماری ۷ نانومتری است که از طریق تکنولوژی لیتوگرافی به وسیله اشعه ماوراءبنفش تولید خواهد شد. مطابق معمول، تراشه A13 بدون شک عملکرد بهتر و بهینه‌تری را برای این گجت‌ها به ارمغان می‌آورد.

دوربین‌های اصلی

آیفون های 2019

طبق گزارش وال استریت ژورنال، مدل جانشین آیفون XS مکس از دوربین سه‌گانه بهره می‌برد ولی جانشین‌های آیفون XS و XR همچنان مجهز به دوربین دوگانه خواهند بود. در ضمن شایعاتی در مورد تعبیه‌ی سنسور سه‌بعدی در کنار دوربین‌های اصلی منتشر شده بود که ظاهراً ارائه‌ی این قابلیت به آیفون‌های ۲۰۲۰ موکول شده است. در یک گزارش آمده که این دوربین سه‌گانه متشکل از دوربین‌های ۱۰ و ۱۴ مگاپیکسلی خواهد بود و در مورد دوربین سوم هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است.

سیستم تشخیص چهره

ظاهراً آیفون های ۲۰۱۹ از سیستم تشخیص چهره بهبود یافته بهره می‌برد که دقت و سرعت بیشتری به ارمغان می‌آورد. همچنین اپل احتمالاً با ترکیب این سیستم و ماژول دوربین سلفی، بتواند اندازه کلی بریدگی نمایشگر را کاهش دهد. یکی از تأمین‌کنندگان اپل چندی پیش اعلام کرد که آن‌ها موفق به توسعه تکنولوژی‌ای شده‌اند که به اپل اجازه می‌دهد سیستم تشخیص چهره را زیر پنل اولد تعبیه کند و اپل با بهره‌گیری از این تکنولوژی می‌تواند اندازه بریدگی نمایشگر را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

آیفون های 2019

البته با وجود انتشار این گزارش‌ها، مینگ چی کو که از سابقه‌ی بسیاری خوبی در زمینه‌ی پیش‌بینی مشخصه‌های گجت‌های اپل بهره می‌برد، اعلام کرده که آیفون های ۲۰۱۹ دارای بریدگی نمایشگر چندان کوچک‌تری نخواهند بود. همچنین ظاهر سیستم جدید تشخیص چهره اپل از قابلیت‌های بیشتری در زمینه‌ی واقعیت افزوده بهره می‌برد و در کنار آن باید انتظار تعبیه دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی را داشته باشیم.

پشتیبانی از اپل پنسل

آیفون های 2019

سایت کره‌ای The Investor که البته به انتشار گزارش‌های دقیق شهرتی ندارد، اعلام کرده که اپل احتمالاً در کنار آیفون های ۲۰۱۹ قلم اپل پنسل را هم به فروش خواهد رساند. در همین زمینه باید به پیش‌بینی مینگ چی کو هم اشاره کنیم که اعلام کرده پشتیبانی آیفون‌های آینده از اپل پنسل امکان‌پذیر است.

دیگر شایعات

شارژ معکوس

طبق یکی از شایعات، آیفون های ۲۰۱۹ احتمالاً از قابلیت شارژ معکوس بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند که این مشخصه می‌تواند برای شارژ کردن نسل جدید ایرپاد مورد استفاده قرار بگیرد.

باتری‌های بزرگ‌تر

مینگ چی کو اعلام کرده که آیفون های ۲۰۱۹ از باتری‌های بزرگ‌تری بهره می‌برند که قادر به ارائه‌ی قابلیت‌هایی مانند شارژ معکوس خواهند بود.

آیفون های 2019

پورت USB-C

از مدتی قبل، انتشار خبرهایی در مورد احتمال تعبیه پورت USB-C در بدنه‌ی آیفون های ۲۰۱۹ آغاز شد. اما بر اساس جدیدترین گزارش‌های منتشر شده و طبق اعلام مینگ چی کو، اپل در نهایت تصمیم گرفته کماکان از پورت لایتنینگ برای این گوشی‌ها استفاده کند.

وای‌فای ۶

ظاهراً این آیفون‌ها از نسل جدید وای‌فای موسوم به وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کنند. این استاندارد جدید، سرعت بیشتر و عملکرد بهتر به‌خصوص در محیط‌هایی با تراکم جمعیت بالا مانند کنسرت‌ها یا رویدادهای ورزشی برای کاربران به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این، باید به صرفه‌جویی در مصرف باتری هم اشاره کنیم که این استاندارد جدید می‌توان عمر باتری گجت‌ها را افزایش دهد.

۴ گیگابایت رم برای جانشین آیفون XR

در حال حاضر آیفون XR فقط از ۳ گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد ولی به نظر می‌رسد جانشین آن مجهز به ۴ گیگابایت رم خواهد بود.

تاریخ عرضه

اگر اپل مطابق روند همیشگی خود عمل کند، پس آیفون های ۲۰۱۹ در سپتامبر این سال رسماً معرفی خواهند شد.

آیفون‌های ۲۰۲۰

در کنار انتشار شایعات و اخبار مربوط به آیفون‌های ۲۰۱۹، در مورد آیفون‌های ۲۰۲۰ هم گزارش‌های زیادی منتشر شده که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

دوربین سه‌بعدی

در سال ۲۰۲۰، اپل قصد دارد برای آیفون‌های خود از دوربین ToF استفاده کند که منجر به بهبود قابل توجه تجربه کاربری مربوط به واقعیت افزوده می‌شود. دوربین مدت‌پرواز (ToF) با محاسبه زمان تابش و بازتابش لیزر می‌تواند نقشه‌ی سه‌بعدی از محیط اطراف گجت را ایجاد کند و به لطف این نقشه‌ی دقیق، اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده عملکرد بسیار بهتری خواهند داشت.

اپل مشغول مذاکره با سونی برای بهره‌گیری از این سنسورها است که ظاهراً می‌تواند تا فاصله‌ی ۵ متری نقشه‌ی سه‌بعدی دقیقی از محیط اطراف خلق کند. به‌عنوان مقایسه باید بگوییم که سیستم تشخیص چهره TrueDepth که برای اسکن سه‌بعدی از مادون قرمز استفاده می‌کند، فقط بین مسافت‌های ۲۵ تا ۵۰ سانتی‌متری کار می‌کند.

آیفون های 2019

اینترنت ۵G

اپل و اینتل مشغول همکاری با یکدیگر برای توسعه مودم‌های ۵G هستند که در آیفون‌های ۲۰۲۰ به کار گرفته شوند. اگرچه در سال ۲۰۱۹ اینترنت ۵G در بسیاری از کشورها ارائه می‌شود، اما اپل همانطور که پیش از این نشان داده، برای پشتیبانی از فناوری‌های نوین عجله‌ای ندارد. در ضمن یکی از دلایل این تأخیر، درگیری‌های گسترده بین اپل و کوالکام است که باعث شده اپل دیگر نتواند از مودم‌های کوالکام استفاده کند. در نهایت باید بگوییم که بر اساس برخی گزارش‌ها، در صورت عدم موفقیت اینتل برای توسعه‌ی این مودم‌ها، اپل به همکاری با سامسونگ یا مدیاتک روی می‌آورد.

پنل‌های اولد و تراشه A14

جانشین آیفون XR در سال ۲۰۱۹ احتمالاً آخرین آیفون دارای نمایشگر LCD خواهد بود زیرا بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، تمام آیفون‌های ۲۰۲۰ مبتنی بر پنل‌های اولد خواهند بود. در رابطه با تراشه A14 هم احتمالاً شرکت TSMC این تراشه را بر اساس معماری ۵ نانومتری خواهد ساخت که این معماری منجر به کاهش اندازه تراشه و افزایش سرعت و بهینه‌تر شدن مصرف انرژی آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا اپل دست به ساخت آیفون تاشو می‌زند؟

منبع: MacRumors

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه