مروری بر صعود و سقوط تبلت‌های اندرویدی

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
تبلت های اندرویدی

در سال ۲۰۱۰، تبلت های اندرویدی پتانسیل زیادی برای موفقیت گسترده داشتند. اپل به‌تازگی اولین آیپد را معرفی کرده بود و این گجت‌های جدید سروصدای زیادی را به راه می‌انداختند. به همین خاطر بسیاری از افراد فکر می‌کردند که سازندگان گجت‌های اندرویدی با بهره‌گیری از این شور و هیجان می‌توانند درآمد هنگفتی را برای خود به ارمغان بیاورند. زیرا وقتی که گوشی‌های اندرویدی این‌چنین موفق ظاهر شده‌اند، مطمئناً تبلت های اندرویدی هم در همان حد موفق خواهند شد.

چنین چیزی البته رخ نداد. بله، امروزه هم شاهد ارائه تعدادی تبلت اندرویدی هستیم، ولی این گجت‌ها مایه‌ی افتخار اکوسیستم اندروید نیستند. طی چند سال گذشته، یکی از موفق‌ترین تولیدکنندگان تبلت های اندروید شرکت آمازون بوده است که از نوع خاصی از اندروید (Fire OS) برای تبلت‌های خود استفاده می‌کند و این گجت‌ها از گوگل پلی استور و اپلیکیشن‌های گوگل بهره نمی‌برند. اما تبلت‌های Fire قیمت بسیار کمی دارند و یک گجت ایدئال برای کودکانی محسوب می‌شوند که فقط خواستار تماشای کارتون و انجام بازی‌های ساده هستند. اما افرادی که تمایل به پرداخت مبلغی بیشتر-گاهی بسیار بیشتر-دارند، عموماً به خرید آیپد روی می‌آورند و به همین خاطر بیشتر شرکت‌های بزرگ اندرویدی (به غیر از سامسونگ و هواوی) دیگر توجهی به این بازار نشان نمی‌دهند.

تبلت های اندرویدی

اما تبلت های اندرویدی چگونه به این حال و روز افتادند؟ در این فرایند چندساله عوامل زیادی نقش دارند و نمی‌توان فقط به یک مقصر اصلی اشاره کرد. در ادامه، به برخی از این عوامل نگاهی می‌اندازیم.

بهینه‌سازی ضعیف برای تبلت های اندرویدی

یکی از اولین تبلت‌های اندرویدی گلکسی تب سامسونگ بود که در سال ۲۰۱۰ عرضه شد. سامسونگ با عرضه این محصول می‌خواست با آیپد رقابت کند ولی این تبلت مجهز به اندروید ۲.۲ بود که اصلاً برای تبلت‌ها بهینه‌سازی نشده بود و علاوه بر این، باید به رابط کاربری TouchWiz سامسونگ هم اشاره کنیم که این مورد هم مناسب تبلت‌ها نبود. می‌توان این تبلت را به‌عنوان گوشی بزرگی توصیف کرد که لباس هم‌اندازه‌ی خود را نپوشیده بود. گوگل سپس اندروید ۳.۰ را عرضه کرد که مختص تبلت‌ها بود، ولی بسیاری از توسعه‌دهندگان نمی‌خواستند وقت زیادی برای بهینه‌سازی اپلیکیشن‌های خود در تبلت‌ها صرف کنند، و همین باعث شد که بسیاری از اپلیکیشن‌ها در این نسخه از اندروید کارکرد مناسبی نداشته باشند.

در همین حین، اپل با سرعت زیادی نرم‌افزار مربوط به تبلت خود را بهینه‌تر می‌کرد و توسعه‌دهندگان هم به‌خاطر استقبال از این تبلت‌ها و ارائه‌ی ابزارهای لازم از جانب اپل، اپلیکیشن‌های خود برای استفاده در تبلت‌های این شرکت بهینه‌سازی می‌کردند.

تبلت های اندرویدی

سازندگان اندرویدی هیچ‌وقت آن‌چنان که بایدوشاید توجه زیادی به تبلت‌ها نشان نمی‌دادند و با عرضه گلکسی نوت ۲ و شهرت فبلت‌ها، عدم توجه به تبلت‌ها بیشتر از گذشته شد. فبلت‌ها از یک فرمت ایدئال بهره می‌برند، زیرا هم نمایشگر بزرگی داشتند و گاهی اوقات از قلم استایلوس هم پشتیبانی می‌کردند، و در ضمن اپلیکیشن‌ها بدون هیچ مشکلی در این گجت‌ها اجرا می‌شدند. استقبال فزاینده از بزرگ‌تر شدن گوشی‌های هوشمند، بدون شک ضربه‌ای محکمی بر تبلت های اندرویدی بود.

البته این مطالب به معنای تکراری بودن و فقدان نوآوری در تبلت‌های اندرویدی نیست. زیرا طی این سال‌ها، شاهد نوآوری‌های زیادی در زمینه‌ی این گجت‌ها بوده‌ایم. در حقیقت، در برهه‌ای از زمان همین عرضه انواع و اقسام تبلت های اندرویدی و تنوع بسیار زیاد و عدم وجود استاندارد کیفی در این زمینه هم باعث می‌شد که خرید تبلت اندرویدی برای کاربران عادی به کار سختی بدل شود.

تبلت های اندرویدی

بعد از اینکه سازندگان چنین گجت‌هایی دیدند که این بازار سود چندانی برای آن‌ها به ارمغان نمی‌آورد، کم‌کم از این بازار بیرون آمدند. به همین خاطر در حال حاضر فقط تعداد اندکی از تبلت‌های اندرویدی مانند گلکسی تب اس ۴ حرفی برای گفتن دارند. بسیاری از هواداران اندروید اعتقاد دارند که آخرین تبلت اندرویدی با کیفیت، تبلت پیکسل C بوده که در سال ۲۰۱۶ از جانب گوگل معرفی شد. اما این تبلت هم در ابتدا قرار بوده فقط از سیستم‌عامل Chrome OS یا به‌طور همزمان از این سیستم‌عامل و اندروید پشتیبانی کند که در نهایت گوگل تصمیم گرفت فقط سیستم‌عامل اندروید را در آن نصب کند.

خیزش دوباره از خاکستر

تبلت های اندرویدی

طی چند سال گذشته، سیستم‌عامل Chrome OS پیشرفت بسیار خوبی داشته است. هرچند گوگل در بازار تبلت‌های معمولی موفقیت چندانی به دست نیاورد، ولی در بازار تبلت‌ها و گجت‌های مربوط به بهره‌وری می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. در مدارس آمریکا و کشورهای پیشرفته، کروم‌بوک‌ها به دلیل قیمت ارزان و نرم‌افزارهای مفید، مورد توجه قرار گرفته‌اند. در سال ۲۰۱۷، گوگل پلی استور را در Chrome OS قرار داد که به کاربران این سیستم‌عامل اجازه می‌دهد از میلیون‌ها اپلیکیشن اندروید استفاده کنند.

و حالا با توجه به موفقیت مایکروسافت در زمینه‌ی تبلت-لپ‌تاپ‌های ویندوزی سرفیس، گوگل هم می‌خواهد به‌صورت همه‌جانبه در راستای عرضه‌ی تبلت‌های هیبریدی قدرتمند حرکت کند. یکی از نقاط برتری گوگل نسبت به مایکروسافت این است که سیستم‌عامل این شرکت به میلیون‌ها اپلیکیشن دسترسی دارد که برای تبلت‌های هیبریدی مناسب‌تر هستند ولی برنامه‌های ویندوز در اصل برای کامپیوترهای دسکتاپ طراحی شده‌اند.

تبلت های اندرویدی

حالا پس از گذشت سال‌ها از عرضه نخستین تبلت های اندرویدی و شکست این گجت‌ها، گوگل می‌خواهد شانس خود را در بازار مربوط به تبلت‌های هیبریدی و در کل گجت‌های مختص استفاده‌های حرفه‌ای امتحان کند. علاوه بر مایکروسافت، اپل هم در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و نمی‌خواهد از این قافله عقب بماند. در نهایت باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا گوگل در این زمینه موفق خواهد شد یا اینکه این مورد هم به پروژه‌های شکست‌خورده‌ی این شرکت می‌پیوندد.

بیشتر بخوانید: چگونه تبلت را جایگزین لپ‌تاپ کنیم

منبع: Digital Trends

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه