دیجی‌کالا حامی تیم ربات‌های پرنده دانشگاه امیرکبیر در مسابقات جهانی رباتیک فیرا ۲۰۱۸

۴ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
Firacup 2019

تیم‌های ملی رباتیک دانشجویی و دانش‌آموزی ایران، از ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ برای شرکت در مسابقات جهانی رباتیک فیرا عازم کشور کره جنوبی شدند. در این دوره از مسابقات دیجی‌کالا، حامی تیم ربات‌های پرنده دانشگاه امیرکبیر است. بیست و چهارمین دوره مسابقات جهانی رباتیک فیرا از ۲۰ تا ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در مرکز همایش‌های شهر چانگوان (Changwon) کره جنوبی در حال برگزاری است. در این مسابقات بیش از ۱۸۰۰ شرکت‌کننده از ۱۸ کشور (ایران، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، چین، تایلند، فیلیپین، مالزی، کانادا، تایوان، ترکیه و …) شرکت می‌کنند و در قالب لیگ‌های دانش‌آموزی و دانشجویی به رقابت می‌پردازند. در طول شش روز مسابقات ابتدا تیم‌ها آماده رقابت در بخش مقدماتی می‌شوند و سپس بخش نیمه نهایی و نهایی مسابقات برگزار می‌شود. همچنین کنفرانس و کارگاه‌های آموزشی در طول مسابقات در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود. دیجی‌کالا حامی تیم ربات‌های پرنده دانشگاه امیرکبیر در این مسابقات است.

در این مسابقات ۱۱ تیم در لیگ دانشجویی و ۸ تیم در لیگ دانش‌آموزشی از دانشگاه‌های امیرکبیر، تهران، شریف، یزد، اصفهان و … و تعدادی از مدارس ایران شرکت دارند. تیم‌های ایرانی در همه لیگ‌های این مسابقات از جمله ربات‌های پرنده، ربات‌های خودرو خودران، لیگ ماموریت غیرممکن، ربات‌های تیرانداز، ربات‌های وزنه‌بردار، ربات‌های دونده، ربات‌های انباردار، ربات‌های فوتبالیست و لیگ خلاقیت و تجارت حضور فعال دارند. حوزه‌هایی همچون ربات‌های پرنده از جمله حوزه‌هایی است که می‌تواند در آینده در سیستم‌های لاجستیک تجارت الکترونیک تاثیرگذار باشد.

دکتر سروش صادق نژاد، رئیس کمیته ملی رباتیک فیرا، درباره این مسابقات جهانی می‌گوید: برگزاری این رقابت‌ها در ایران و حضور گروه‌های موفق ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی می‌تواند زمینه‌ساز تبادل اطلاعات بین تیم‌ها و شکل‌گیری فعالیت‌های مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز علمی دیگر کشورها باشد. رباتیک از علوم روز دنیا است که بسیاری از صنایع مختلف را در بر می‌گیرد. همچنین به توسعه اقتصاد دانش بنیان و ایجاد خودکفایی در بسیاری از صنایع  و راه اندازی کسب‌وکارهای نوپا کمک می‌کند. توسعه این حوزه از علم و فناوری زمینه‌ساز ایجاد نگرشی جدید در فعالیت‌های علمی و پژوهشی، توسعه هرچه بهتر و مطلوب‌تر استارتاپ‌های این حوزه و توسعه دانشگاه‌های نسل سوم کشور خواهد شد.

امسال در کنار برگزاری مسابقات، مدرسه رباتیک بین‌المللی فیرا برای سومین سال متوالی در روزهای پیش از مسابقات برگزار می‌شود که کشورها در یک برنامه بین‌المللی هماهنگ به آموختن آخرین دستاوردهای روز دنیا می‌پردازند. همچنین با برگزاری منظم مسابقات بین‌المللی رباتیک امیرکبیر (فیراکاپ آزاد ایران) که دوره بعدی آن در اوایل اسفند ماه برگزار خواهد شد، کمیته ملی رباتیک فیرا سعی دارد با همکاری مجامع بین‌المللی بتواند در توسعه این دانش در کشور و افزایش مهارت علاقه‌مندان به این حوزه گام بردارد.

به روزرسانی (۹۸/۵/۲۶):

در پایان رقابت‌های تیم‌ها در بخش‌های دانش‌آموزی و دانشجویی، تیم‌های ایرانی حاضر در این مسابقات موفق به کسب ۱۴ مقام قهرمانی، ۸ مقام نائب قهرمانی و ۵ مقام سومی این رقابت‌ها شدند.
دکتر سروش صادق‌نژاد، عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی رباتیک فیرا درباره این موفقیت گفت: در بخش رقابت‌های دانش‌آموزی و در لیگ ربات‌های پرنده تیم AUTMan دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شد در رقابت با سایر رقبای خود از سایر کشورها، به مقام قهرمانی رقابت فنی لیگ ربات‌های پرنده سرعتی دست یابد. در همین لیگ و در رقابت اصلی هم همین تیم موفق به کسب مقام دوم این رقابت‌ها شد. در این لیگ تیمی از کشور چین به مقام نخست دست یافت.

همچنین مسابقات جهانی سال آینده (۲۰۲۰) در ایران برگزار خواهد شد. برگزاری این رقابت‌ها در ایران زمینه‌ساز ورود تیم‌های مطرح رباتیک دنیا به کشورمان و شکل‌گیری فعالیت‌های مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز علمی دیگر کشورها است. این علم روز دنیا که بسیاری از صنایع مختلف را در برمی‌گیرد، علاوه بر توسعه اقتصاد دانش بنیان و ایجاد خودکفایی در بسیاری از صنایع، به نخبگان ایرانی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا هم کمک خواهد کرد. برگزاری مسابقاتی در این سطح برای اولین بار در کشور می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد نگرشی جدید در فعالیت‌های علمی و پژوهشی و همچنین توسعه دانشگاه‌های نسل سوم کشور داشته باشد.

رئیس کمیته ملی رباتیک جمهوری اسلامی ایران (فیرا) افزود: بیست و چهارمین دوره رقابت‌های جهانی رباتیک فیرا، از تاریخ ۲۰ تا ۲۶ مردادماه ۹۸ و با حضور ۱۸۰۰ شرکت‌کننده در ۴ دسته اصلی رقابت‌های فیرا و در قالب ۱۱ لیگ دانشجویی و ۸ لیگ دانش‌آموزی در دو بخش U14 و U19 از ۱۸ کشور از جمله، آمریکا، آلمان، کره جنوبی، ترکیه، روسیه، مالزی، فلیپین، چین، هند، اندونزی، تایوان کانادا، ایران و … در شهر چانگووان کشور کره جنوبی برگزار شد. بیست و پنجمین دوره مسابقات جهانی رباتیک فیرا ۲۰۲۰ هم سال آینده در کشور عزیزمان ایران برگزار می‌شود.

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه