مسافت قابل پیمایش مایوس کننده پورشه تایکان توربو S در مقابل تسلا مدل S

۲۸ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

بی تردید پورشه تایکان یکی از مهم‌ترین و خبرسازترین خودروهایی است که در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد. این سدان لوکس آلمانی اولین محصول تمام الکتریکی پورشه لقب گرفته و رقیب مستقیم تسلا مدل S محسوب می‌شود. مثل مدل S، تایکان نیز در چند نسخه با پیشرانه‌هایی متفاوت قابل انتخاب است. این نسخه‌ها عبارتند از توربو، توربو S و ۴S که ارزان‌ترین تریم فعلی به شمار می‌رود.

پورشه تایکان توربو S

تایکان در هر سه نسخه به لحاظ مشخصات فنی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و با توجه به اینکه نشان پورشه را روی خود دارد، لذت رانندگی بالایی ارائه می‌کند. اما مسلما مسافت قابل پیمایش با یک بار شارژ، یکی از مهم‌ترین فاکتورها بوده و شاید از دید برخی مشتریان اولویت اصلی باشد.

انرژی پورشه تایکان ۴S توسط پک باتری ۷۹.۲ کیلووات ساعتی تامین می‌شود. با تکیه بر این پک و مطابق با استاندارد اروپایی WLTP نسخه ۴S توانایی پیمایش ۴۰۷ کیلومتر مسافت با شارژ کامل را دارد. هر دو نسخه توربو و توربو S، انرژی خود را از پک باتری ۹۳.۴ کیلووات ساعتی دریافت می‌کنند. طبق کاتالوگ این دو نسخه به ترتیب می‌توانند ۴۵۰ و ۴۱۲ کیلومتر مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد پشت سر بگذارند.

پورشه تایکان توربو S

اگرچه ارقام فوق برای رانندگی‌های روزمره مناسب به نظر می‌رسند، اما نتایج ارزیابی‌های سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) نشان می‌دهند این ارقام صرفا روی کاغذ تحقق یافته و پورشه تایکان در دنیای واقعی برد حرکتی به مراتب کمتری دارد. بر اساس اطلاعیه اخیر این سازمان، نسخه پرچمدار تایکان یعنی توربو S در صورت پر بودن باتری ۹۳.۴ کیلوواتی خود تا ۱۹۲ مایل (معادل ۳۰۸ کیلومتر) مسافت را طی می‌کند؛ این رقم در مقایسه با رقم ۴۱۲ کیلومتری که پورشه در کاتالوگ درج کرده، اختلاف قابل توجهی دارد.

پورشه تایکان توربو S

نکته قابل تامل اینکه ماه گذشته EPA با بررسی تایکان توربو، مسافت قابل پیمایش این نسخه را ۲۰۱ مایل (۳۲۳ کیلومتر) اعلام کرده بود. همانگونه که در بالا نیز اشاره شد، مطابق با کاتالوگ این نسخه باید توانایی پیمایش ۴۵۰ کیلومتر را داشته باشد. البته باید گفت اختلاف‌های موجود احتمالا در روش‌های ارزیابی متفاوت دو استاندارد WLTP و EPA ریشه دارند.

هر ۴۰ کیلومتر حرکت با تایکان توربو S هزینه‌ای ۱.۶۲ دلاری به مالک تحمیل می‌کند

مساله حائز اهمیت دیگر اینکه شارژدهی نامطلوب باتری پرظرفیت تایکان شاید با عملکرد این خودرو در ارتباط باشد. به عبارت بهتر پورشه در اولین محصول تمام الکتریکی خود نیز، بر روح برند یعنی عملکرد اسپرت و هیجان‌انگیز تمرکز کرده و فاکتورهای دیگری مثل لوکس بودن و مسافت قابل پیمایش در اولویت‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

بر اساس اطلاعیه سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا پورشه تایکان از لحاظ مصرف انرژی با ۶۸ MPGe پرمصرف‌ترین خودروی برقی حاضر در این کشور به شمار می‌رود. با این رکورد ضعیف تایکان حتی از شاسی‌بلندهایی چون تسلا مدل X Performance و آئودی E-Tron هم پرمصرف‌تر است. برای مقایسه بد نیست بدانید دو شاسی‌بلند مذکور به ترتیب مصرفی برابر با ۷۹ و ۷۴ MPGe دارند. از بین تمامی اتومبیل‌های الکتریکی به فروش رسیده در ایالات متحده، رقیب مستقیم پورشه تایکان یعنی تسلا مدل S با ۹۷ MPGe در صدر قرار دارد. شایان ذکر است شاخص MPGe مسافت پیموده شده به ازای هر واحد انرژی را بر مبنای مایل اندازه اندازه‌گیری می‌کند.

در هر حال با در نظر گرفتن همه موارد، برای کسانی که با پرداخت ۱۸۷,۶۱۰ دلار به دنبال خرید یک پورشه برقی با ۷۵۰ اسب بخار قدرت هستند، بعید است فاکتورهایی مثل MPGe و مسافت قابل پیمایش از اهمیت زیادی برخوردار باشند. ناگفته نماند تایکان توربو S تاکنون خود را در قامت یک سوپر اتومبیل الکتریکی نشان داده و توانسته با شتاب فوق‌العاده و هندلینگ مثال زدنی‌اش از اکثر بررسی‌ها سربلند بیرون بیاید.

منبع: carscoops

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar Amirhossein

    من نمی‎تونم با قسمت توربو اسم این ماشین ارتباط برقرار کنم ماشین برقیو توربو…

    1. Avatar محمد

      منظور توربو شارژ برقی هستش. دقیقا مثل مدل بنزینی که اکسیژن با فشار وارد مانیفولد میشه اینجا بوسیله بالابردن توان الکتریکی صورت می‌گیره

      1. Avatar Amirhossein

        البته توربوشارژ برقی هم همون توربو هست با این فرق که بجای استفاده از گاز های خروجی یک موتور الکتریکی داره منظور شما باید فناوری Overboost باشه که بله درست گفتید اما بیشتر مثل اینه که مقدار بنزین ورودی افزایش پیدا کنه این نام گذاری مثل پانامرا صورت گرفته به نظر من بهتر بود که با توجه به ماهیت این خودرو اسم مناسب تری انتخاب کنند هرچند که این هم اسم خوبیه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه