بهترین‌های سال ۹۵: نوآوری در دنیای فناوری

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

ما در پرونده‌ی ویژه‌ی «برترین‌های دنیای فناوری و سرگرمی»، بهترین‌ها را شناسایی می‌کنیم. در این پست رسیده‌ایم به بهترین نوآوری‌های سال در دنیای فناوری. به‌جای این‌که خودمان را درگیر تعریف پیچیده‌ی «نوآوری» کنیم، مستقیم می‌رویم سراغ محصولاتی که به‌محض معرفی، برچسب نوآور بودن خوردند. البته همیشه با محصولات و شرکت‌های نوآور طرف نیستیم؛ بعضی وقت‌ها یک گرایش خاص در طراحی و تولید محصولات، نوعی نوآوری را به بازار گجت‌های الکترونیکی تزریق می‌کند؛ مثل مورد پنجم در لیست ما، یعنی ترند دوربین‌های دوتایی در گوشی‌های هوشمند. با معرفی ۵ نوآوری برتر سال ۹۵ در دنیای فناوری، همراهِ دیجی‌کالا مگ باشید.

‌‌‌

۵) دوربین دوتایی در گوشی‌های هوشمند

dualcam

در فروردین سال ۹۵، هواوی، گوشی P9 را با دوربین دوتایی به بازار معرفی کرد. P9 اولین تلفن هوشمندی نبود که دوربین دوتایی داشت. پیش از آن، اچ‌تی‌سی هم M8 را با دو دوربین در بخش پشتی معرفی کرده بود. اما با قاطعیت می‌شود گفت که رویکرد تکنیکی هواوی کاملا متفاوت بود. کمی‌پیش‌تر از هواوی، ال‌جی هم G5 را با دوربین دوتایی معرفی کرده بود. G5 و P9 هر دو در فروردین ۹۵ به بازار آمدند. اپل هم با  آیفون ۷ پلاس، به عادی‌شدن استفاده از دو دوربین اصلی کمک کرد. هر یک از این شرکت‌ها، به شیوه‌ی خود دوربین دوتایی را در گوشی‌هایشان پیاده کرده‌اند؛ با این حال، استفاده‌ی گسترده از این پتانسیل، نوآوری‌های زیادی را در بخش دوربین موبایل به همراه داشته. نوآوری‌های که گمان می‌رود در سال ۹۶ هم ادامه داشته باشند.

‌‌

۴) نسل جدید تراشه‌های گرافیکی پاسکال

NVIDIA

اگر طرفدار دنیای کامپیوترهای شخصی باشید، محال است که به خاطر معرفی نسل جدید تراشه‌های گرافیکی پاسکال هیجان‌زده نشده باشید. اردیبهشت ۹۵، شرکت «انویدیا» (NVIDIA) از نسل جدید تراشه‌های گرافیکی‌اش با کد «پاسکال» و نام GeForce GTX 1080 و GeForce GTX 1070 رونمایی کرد. مهم‌ترین نوآوری این تراشه‌ها، سریع‌تر شدن و بهینه شدن مصرف انرژی‌شان است. برای مثال مدل GTX 1080 دو برابر سریع‌تر از پرچم‌دار قبلی این شرکت یعنی Titan X است. به علاوه مصرف برق این کارت گرافیک در مقایسه با Titan X به یک سوم کاهش یافته است.

‌‌           ‌‌‌

۳) قابلیت Touch Bar در مک‌بوک پرو

macbookpro-touchar

اپل در سالی که گذشت از نسل جدیدی از مک‌بوک‌ پرو رونمایی کرد. در مک‌بوک پروی جدید دو مورد سروصدا به پا کرد. یکی حذف درگاه‌های استاندارد بود و دیگری اضافه شدن یک قابلیت جذاب به اسم «تاچ بار» (Touch Bar). ما اولی را در لیست اتفاقات ناامیدکننده قرار دادیم. اما دومی، یعنی تاچ بار، از جالب‌ترین نوآوری‌های سال بود. این نمایشگر لمسی و باریک، بالای صفحه‌کلید مک‌بوک پرو قرار دارد و یک رابط تعاملی جالب را برای کار با مک‌بوک برایتان فراهم می‌کند. این نوع رابط کاربری تعاملی، پیش از این به‌صورت طرح‌های مفهومی وجود داشت. مایکروسافت، سال‌ها پیش، چنین ایده‌ای را در سر داشت. اما خب، اپل بالاخره این ایده را در سال ۹۵ عملی کرد.

‌‌        ‌

۲) مایکروسافت Surface Dial

surface-dial

شرکت مایکروسافت در آبان ۹۵، یک کامپیوتر All-in-One دوست‌داشتنی را به اسم «سرفیس استودیو» معرفی کرد. در کنار این کامپیوتر بدون کیس، مایکروسافت از یک گجت بامزه و عجیب با نام «سرفیس دایال» (Surface Dial) هم رونمایی کرد. سرفیس دایال یک دستگاه ورودی جدید است؛ وقتی‌که دایال را روی صفحه نمایش سرفیس استودیو می‌گذارید، منوهای آن روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود. کارکردن با دایال هم بسیار جالب است؛ تنها کافیست خودِ دستگاه را بچرخانید یا انگشت‌تان را روی سطح این محصول حرکت دهید. ایده‌ای که قطعا مورد توجه طراحان قرار می‌گیرد و امکانات جالبی را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

‌‌       ‌

۱) طراحی شیائومی Mi Mix

xiaomi-mi-mix

درحالی‌که خیلی از منتقدان به یکنواخت‌شدن طراحی گوشی‌های هوشمند در یکی دو سال اخیر ایراد می‌گیرند، شرکت جسور شیائومی با گوشی Mi Mix، استانداردهای طراحی و تولید تلفن هوشمند را چند گام به جلو هول داد. «شیائومی Mi Mix» در اطراف نمایشگر، حاشیه‌های بسیار کمی دارد و اصطلاحا «بدون حاشیه» (bezel-less) است. بین تمام نوآوری‌های دنیای تکنولوژی در سال ۹۵، شیائومی Mi Mix با طراحی متفاوتش توانست نظر مثبت همه را جلب کند. حتی اگر ایده‌ی شیائومی آن‌قدرها هم نو نباشد، همین که این شرکت چینی برای تولید چنین محصولی جسارت به خرج داده، قابل‌تحسین است.

‌‌‌‌   ‌
telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar sina jany

    G6 قبل از هواوی P9 معرفی شد

    1. Avatar sina jany

      G5 قبل از P9 معرفی شد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه