آیا می‌توان به ویندوز ۱۰ اعتماد کرد؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
ویندوز-۱۰

پس از گذشت چند هفته از عرضه‌ی رسمی ویندوز ۱۰، برخی کاربران از یک مورد عجیب در این نسخه از ویندوز شکایت کرده‌اند. از قرار معلوم حتی پس از غیرفعال کردن سرویس‌هایی ابری (Cloud) مایکروسافت، باز هم ویندوز ۱۰ یک سری داده‌ها را پیوسته به سرورهای این شرکت ارسال می‌کند. حتی در مواردی گزارش شده که پس از کلیک بر روی دکمه‌ی استارت ویندوز، داده‌هایی تبادل می‌شود. آیا اتفاق عجیبی در ویندوز رخ می‌دهد؟ آیا به مایکروسافت و ویندوز جدیدش اعتماد کنیم؟

‌‌‌   ‌‌

مایکروسافت در دو سه سال اخیر به سیستم‌های ابری روی خوش نشان داده. همین موضوع باعث شده که این شرکت تغییراتی ساختاری را در سیستم عامل ویندوز به‌وجود بیاورد. اگر تا دیروز کاربران گوگل و اپل از ترس جمع‌آوری داده‌های‌شان سراغ مایکروسافت می‌رفتند، حالا دیگر آخرین پناهگاه خود را هم از دست داده‌اند. وب‌سایت Ars Technica که برای اولین بار دغدغه‌ی کاربران را در این زمینه منعکس کرده بود، این موضوع را پیگیری و پاسخ زیر را از مایکروسافت دریافت کرد:

«بر اساس تنظیمات حریم خصوصی کاربران، هیچ‌یک از نتایج یا داده‌های مربوط به جستجوهای آن‌ها برای مایکروسافت ارسال نمی‌شود.»

پس می‌توان این‌گونه برداشت کرد که اکثر داده‌های رد و بدل شده، مجموعه‌ای از لاگ‌‌های «ناشناس» (anonymized) هستند و حریم خصوصی کاربران را تهدید نمی‌کنند. با این وجود، یک حقیقت باقی می‌ماند: استفاده از ویندوز ۱۰ مستلزم این است که سیستم شما به‌طور پیوسته به سرورهای مایکروسافت متصل باشد.

در سال ۲۰۱۵، دیگر نباید از این‌گونه فرایند‌های کامپیوتری تعجب کرد. کاربران انتظار سرویس‌های بهتری را دارند و نتایج دقیق‌تری را در جستجو‌های‌شان طلب می‌کنند. در عوض، شرکت‌ها هم برای این‌که این خدمات را به بهترین شکل به کاربران ارایه دهند مجبورند به برخی از داده‌های موجود روی کامپیوتر کاربران دسترسی داشته باشند. به‌روزرسانی‌های خودکار و پردازش‌های ابری هم بخشی از همین فرایند است. این موضوع دیگر از حالت انتخاب خارج شده و به‌صورت یک پیش‌فرض در آمده. بنابراین اگر کسی با اصل این قضیه مشکل داشته باشد، از این به بعد جانش سخت در عذاب خواهد بود!

ویندوز-۱۰-و-امنیت

در دنیای موبایل هم پردازش‌ ابری یک ضرورت محض است. دلیل هم واضح است: قدرت پردازشی کافی برای انجام وظایف سنگین وجود ندارد. در پنج سال اخیر در کامپیوترهای پرقدرت هم از چنین مدلی استفاده شده. اساسا تمام تلاش‌های گوگل در زمینه‌ی نرم‌افزار بر اساس پردازش‌های ابری بوده. به‌طور مثال کروم‌بوک‌ها به‌طور مداوم داده‌هایی را برای سرورهای گوگل ارسال می‌کنند. البته باید دقت داشت که اکثر این داده‌ها مربوط به سرویس‌هایی مثل «درایو» (Drive) و جستجوهای متداول هستند و داده‌‌های خود سیستم عامل زیاد رد و بدل نمی‌شود. دو دلیل ساده را می‌توان مطرح کرد: اول این‌که برای بهتر کردن عملکرد سرویس‌ها، مهندسان به برخی داده‌های کاربران نیاز دارند. دوم این‌که اکثر این سرویس‌ها رایگان هستند؛ پس برخی از داده‌ها هم برای درآمد تبلیغاتی شرکت‌ها از کاربران جمع‌آوری می‌شود.

پردازش ابری و جمع‌آوری داده‌های کاربران، از حالت انتخاب خارج شده و به‌‌صورت یک ضرورت در آمده.

موضوع اصلی اینجاست که شرکت‌ها به چه میزان باید داده‌ها را جمع‌آوری کنند و این‌که آیا این داده‌ها به میزان کافی در حالت ناشناس (anonymized) قرار می‌گیرند یا خیر. جالب این است که روش‌های شرکت‌های مختلف، کم و بیش یکسان است. سال گذشته شرکت اپل به مشکلی مشابه برخورد کرده بود. در نسخه‌ی Yosemite سیستم عامل OS X و در بخش جستجوی اسپاتلایت (Spotlight Search)، سیستم عامل قرار بود بتواند به سوالاتی متفاوت پاسخ دهد. اگر اپل می‌خواست به سوالی مثل «نزدیک‌ترین رستوران؟» پاسخ دهد، چه‌کار باید می‌کرد؟ چاره‌ای جز انتقال داده‌های کاربران به سرورهای اپل وجود نداشت.

سال‌ها، مایکروسافت یک استثنا بود؛ تا این‌که این شرکت یکی پس از دیگری از سرویس‌های ابری خود رونمایی کرد. در ابتدا این سرویس‌ها به صورت مجزا عمل می‌کردند و در انتقال داده‌ها به سرورهای مایکروسافت، سیستم عامل ویندوز را زیاد درگیر ماجرا نمی‌کردند. مایکروسافت تلاش می‌کرد نقطه‌ی قوت این سیستم عامل یعنی استقلالش را حفظ کند. اما با ویندوز ۱۰ منطق مایکروسافت عوض شد. مایکروسافت برای رقابت با گوگل و اپل مجبور بود جایگزین‌هایی را برای سرویس‌های ابری این دو شرکت عرضه کند. از این رو با جدیت تمام، سرویس‌هایی مثل «کورتانا» (Cortana) و «وان‌درایو» (OneDrive) را با تکیه بر تکنولوژی‌های ابری تقویت کرد.

وقتی تغییری در یک نرم‌افزار محبوب رخ دهد، کاربران هم به‌تدریج خود را با آن تغییر تطبیق می‌دهند. با این‌حال، بحث در مورد حریم خصوصی کاربران در سیستم‌های ابری همچنان موضوع داغی باقی خواهد ماند. اگر شما از آن دست افرادی هستید که در مورد امنیت ایمیل‌‌تان یا داده‌های‌تان وسواس دارید، بدانید که مایکروسافت هم دیگر آن مایکروسافت سابق نیست. برای بهتر کردن سرویس‌ها و رقابت با گوگل و اپل، مایکروسافت مجبور شده به گونه‌ای دیگر با داده‌های کاربران برخورد کند. اما ما کاربران چه انتخاب دیگری داریم؟ گویا تنها گزینه‌ی پیش روی ما، اعتماد به یکی از این شرکت‌هاست.

‌‌

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar محمد احمدی اکبری

    با این اوصاف من کلاً به اپل مهاجرت می‌کنم، لااقل اطلاعات تو یه جا آپ و نگه‌داری می شه و امنیت رو هم شرکت تأمین می‌کند!

    1. Avatar کوروش

      خب همون اپلی که بهش اعتماد کردی پارسال گند اونم دراومد و عکس های شخصی هنرمندان هالیوودی به بیرون درز کرد.

  2. Avatar محمد

    به نظر من این مساله اصلا مورد توجه نیست که ما به اون اعتماد کنیم یا نه!
    بعد از چند وقت ناچاریم به ویندوز های بالاتر آپدیت کنیم.

  3. Avatar حمید

    من فقط تیتر رو خوندم
    ولی نه فکر نکنم نمیشه اعتماد کرد

  4. Avatar علیرضا

    یک طرف قضیه امنیت اطلاعاتِ، یک طرف دیگش واسه ما ایرانی ها اینه که معلوم نیست چقدر از ترافیک اینترنت مون سر همین مسائل مصرف بشه! من که اصلا خوشم نیمد! با این وضع قیمت و روش عرضه اینترنت تو ایران اصلا به صرفه نیست!

  5. Avatar Mohammadreza

    با تشکر از مطلب شما.

    به نظرم به این هم باید اشاره کرد که داده های ما در مصرف های روزانمون هر چقدر هم که خصوصی باشن برای شرکت هایی مثل شرکت های که نام بردید استفاده ای جز برای بهبود سرویس های ( معمولا رایگان ) این شرکت ها ندارن. چون این شرکت ها با خودشون در رقابت هستن. و برای داده های فوق سرّی هم که اصولا حکومت ها و دولت ها باهاش سر و کار دارن طبیعتا از این سیستم عامل ها استفاده نمیشه و پلتفورم های خود ساخت مورد اعتماد خودشون استفاده میکنن.
    اما ایا جمع اوری داده های روزانه ما استفاده کننده های عادی فقط میتونه برای بهبود سیستم ها باشه یا به درد اورگان های نظامی و اعطلاعاتی هم میخوره؟ اینم یه موضوع دیگه هست که اخبار های مککری هم راجع بهش بوده، و در اخبار هایی که من مطالعه کردم تا این روز تنها شرکتی که حتی چندین بار سازمان “اف بی ای” امریکا ازش به دادگاه شکایت کرده برای امنیت بالای سرویس هاشون و عدم قابلیت اف بی ای برای دسترسی به اعطلاعات خلاف کار ها و یا ردگیری اونها، “اپل” بوده. و اپل هم رسما طی نامه ای از جانب “تیم کوک” اولویت رو به امنیت اعطلاعات استفاده کننده هاش داده و گفته که با حکم دادگاه و فقط در شرایت خطر ملی حاظر به همکاری هستن. که حالا راست یا دروغ برای “من”ِ استفاده کننده غیر دولتی و عادی، در همین حد هم کافیه. و با توجه به کیفیت کالا ها و سرویس هاشون به باقی سرویس دهنده ها ترجیح میدم این شرکت رو.

    بهرحال در دنیای بدون نقص زندگی نمیکنیم. و در این شرایت با چشمانی تمام باز قابل به استفاده از هیچ چیز نمیتونیم باشیم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه