شما بگویید؛ خودرو دنده اتوماتیک یا دستی؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

در بازار آمریکا و بیشتر کشورهای اروپایی، میزان فروش خودروهای اتوماتیک بسیار بیشتر از دنده‌ دستی است. این در حالی است که در کشور ما بیشتر خودروهای ساخت داخل در مدل دنده دستی عرضه می‌شوند و خریدار به‌جز انتخاب‌هایی مثل تندر ۹۰ و ساندرو، برای تهیه‌ی خودروی دنده اتوماتیک باید به سمت خودروهای خارجی با قیمت‌های بالاتر برود. چند سالی می‌شود که با واردات گسترده‌ی خودروهای چینی و کره‌ای، خودروهای اتوماتیک بیشتری را می‌توانیم در کوچه و خیابان‌های شهر ببینیم. امروز قصد داریم که نگاهی گذرا به مقایسه‌ی سه ویژگی مهم درمورد خودروهای دنده اتوماتیک و دستی داشته باشیم. در انتها هم دوست داریم که نظر شما را در این باره بدانیم.

۱-هزینه

به‌طور کلی، خودروهای دنده اتوماتیک قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های مشابه دنده دستی دارند. علت قیمت بالای این خودروها به فناوری پیچیده‌تر آن‌ها مربوط می‌شود. گذشته از قیمت بالای خودروهای اتوماتیک، در صورت خرابی اتومبیل، صاحب اتومبیل باید هزینه نسبتا زیادی صرف کند. اگر صاحب خودرو قدیمی باشید، پیدا کردن لوازم و مکانیک حرفه‌ای که به فناوری جعبه‌دنده‌ی خودکار اتومبیل آشنا باشد، کمی سخت و پرهزینه است. این مورد حتی برای بعضی از خودروهای جدید و مدرن هم صادق است. بسیاری از خودروهای اتوماتیک به خصوص مدل‌های ارزان قیمت‌تر، مصرف سوخت بیشتری نسبت به مدل دنده دستی خود دارند و بدین ترتیب هزینه‌ی رانندگی با آن‌ها بیشتر است.

۲-راحتی

از آن‌جایی که تعویض دنده‌ در اتومبیل‌های اتوماتیک، به‌صورت خودکار انجام می‌شود، بخشی از فعالیت‌های یک راننده کم می‌شود. این موضوع سبب می‌شود تا راننده راحت‌تر خودرو را هدایت کند و کمتر خسته شود. خستگی رانندگی با خودروهای دنده دستی را می‌توانیم در شلوغی و ترافیک‌ به‌طور واضح ببینیم. زمانی‌که راننده باید هرچند ثانیه با نیم‌کلاچ، گاز، ترمز و تعویض دنده، رانندگی کند. اگر ترافیک در سربالایی باشد، کار راننده دشوارتر هم می‌شود. در صورتی که در خودروهای اتوماتیک، این مشکلات را احساس نمی‌کنید. راحتی رانندگی با خودرو دنده اتومات باعث شده تا افراد زیادی برای خرید این خودروها ترغیب شوند.

۳-هیجان

هنوز افرادی پیدا می‌شوند که خودروهای دنده‌ دستی را به خودروهای اتوماتیک ترجیح می‌دهند. حتی افرادی هم هستند که باور دارند راننده‌ی واقعی کسی است که با خودروهای دنده دستی رانندگی کند و کنترل تعویض دنده را در اختیار خودش داشته باشد. ناگفته نماند که بسیاری از خودروسازها برای حفظ هیجان رانندگی، قابلیت تعویض دنده دستی را هم برای خودروهای اتوماتیک ترتیب داده‌اند. با این حال، عاشقان خودرو باور دارند که هیچ چیزی نمی‌تواند لذت رانندگی با خودروهای دنده دستی را برایشان پر کند!

نظر شما چیست؟ شما طرفدار کدام مدل هستید؛ خودرو دنده اتوماتیک یا دستی؟

‌‌
telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴۴ دیدگاه
  1. Avatar SIAMAK

    سلام
    بنظرم برای لذت بردن از رانندگی با خودرو دنده اتوماتیک در همه شرایط جاده ای، حجم و توان خروجی موتور و تعداد دنده های گیربکس اتوماتیک خیلی مهمه.
    مثلا یک خودرو با موتور ۱.۵ و گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته بیشتر برای رانندگی در ترافیک شهری خوبه. ولی خودروهایی با حجم موتور ۱.۸ به بالا و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته هم برای شهر مناسبه، هم جاده. البته خب مصرف سوخت و قیمت بالاتری دارند.
    در کل من گیربکس دستی رو ترجیح میدم. چون احساس میکنم خودرو بیشتر در اختیار منه.

  2. Avatar فرامرز

    اگر برای داخل و شهر و ترافیک باشه قطعا اتومات بسیار بهتر هست ، هم به لحاظ هزینه های ناشی از کمر درد و پا درد و اعصاب خوردی و هم مصرف بنزین .

    ماشین های جدید معمولا سیستم گیربگس اتومات خوبی دارند و مشکلات نسل های قبلی تا حد زیادی رفع شده و نگرانی ندارد .

    ماشین دنده دستی برای رانندگی در جاده و لذت بردن از تعویض دنده و بازی با قدرت ماشین ، مناسب است .

  3. Avatar علی

    تنها دلیلی که هنوز گیربکس دستی زنده است قیمت پایین تر آن به اتوماتیک است.

  4. Avatar arash

    کسایی که به عنوام وسیله نقلیه استفاده میکنن و هدف فقط جابجایی و حالا حس خوب رانندگی اتومات انتخاب میکنن مخصوصا رانندگی در شهر
    ولی خوب اونایی که علاقه به رانندگی حرفه ای دارن و میخوان بیشترین لذت و تجربه کنن و کنترل ۱۰۰ درصد داشته باشن رو ماشین دنده دستی بهترینه و هیچ اتوماتی جاش رو نمیگیره
    من شخصا دنده دستی رو انتخاب میکنم
    مخصوصا تو ماشین های امریکایی دنده دستی یه دنیای دیگه ای هست برای دریفت و برن اوت و …
    یکی از دوستان گفتن اسپورت فقط دستی ماشین لوکس اتومات

  5. Avatar آرمان

    خشایار عزیز … دنده اتومات انتخاب فوق العاده بهتریه به شرط اینکه شما یک پیشرانه ی خوب هم داشته باشید … لذت و راحتی رانندگی در سیستم اتومات قابل قیاس با دنده نیست … فقط این لذت مشروط به داشتن موتور خوب است

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه