مقایسه صفحه‌نمایش اولد و LCD آیفون‌ها؛ آیا تفاوت آن‌ها محسوس است؟

۶ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
آیفون

مدتی پیش نسل جدید آیفون ها رسماً معرفی شدند. ارزان‌ترین مدل جدید، آیفون XR است که با قیمت پایه ۷۵۰ دلاری روانه‌ی بازار خواهد شد و قیمت مدل پایه‌ی آیفون XS و XS مکس هم به ترتیب ۹۹۹ و ۱۰۹۹ دلار است.

مهم‌ترین تفاوت ظاهری بین آیفون XR و دو مدل گران‌قیمت‌تر در زمینه‌ی صفحه‌نمایش آن‌ها است. آیفون XR مجهز به صفحه‌نمایش LCD است که اپل از آن تحت عنوان «نمایشگر رتینا مایع» (Liquid Retina Display) یاد می‌کند و مدل‌های XS هم مجهز به نمایشگر اولد هستند. یکی از مهم‌ترین دلایل تفاوت قیمت بین این گوشی‌ها، به بهره‌گیری از نمایشگر اولد برمی‌گردد، اما آیا درنهایت تفاوت کیفیت این نمایشگرها می‌تواند این تفاوت قیمت را توجیه کند؟ آیا در کاربردهای معمولی تفاوت کیفیت آن‌ها محسوس است؟ در ادامه به‌صورت مختصر و مفید به تکنولوژی این نمایشگرها می‌اندازیم و تا حدی به تفاوت بین آن‌ها اشاره کنیم.

صفحه‌نمایش LCD

LCD مخفف Liquid Crystal Display یا صفحه‌نمایش کریستال مایع است. کریستال‌های مایع موادی هستند که ظاهر مایع دارند، اما مولکول‌های آن‌ها آرایش خاصی نسبت به یکدیگر دارند. زمانی که یک منبع نور-در این مورد یک پنل LED-نور تولید می‌کند، این نور از این کریستال‌ها و فیلترهای رنگی عبور می‌کند و با شکسته شدن این نور سفید، رنگ‌های مختلفی ایجاد می‌شود. میدان‌های الکتریکی می‌توانند چینش کریستال‌ها را تغییر دهند و با این کار انواع و اقسام رنگ‌ها تولید می‌شود.

آیفون

اپل در مورد نمایشگر LCD به کار رفته در آیفون XR گفته که این صفحه‌نمایش «پیشرفته‌ترین پنل LCD موجود در این صنعت» است اما در نهایت مبنای آن مشابه دیگر پنل‌های LCD موجود در گوشی‌های هوشمند است. مهم‌ترین مزیت این پنل‌ها این است که ساخت آن دیگر مانند گذشته یک فرایند طولانی و پرهزینه محسوب نمی‌شود و با قیمت پایین و سرعت بالایی می‌توان آن‌ها را تولید کرد.

مهم‌ترین نقطه‌ی منفی آن هم نیاز همیشگی این پنل به یک منبع نور جداگانه است که باعث می‌شود مصرف انرژی افزایش پیدا کند. آیفون XR برای منبع نور نمایشگر خود از یک پنل LED پیشرفته استفاده کرده که روشنایی بسیار خوبی را برای نمایشگر LCD این گوشی فراهم می‌کند.

صفحه‌نمایش اولد

OLED مخفف Organic Light Emitting Diode یا دیود ارگانیک ساطع‌کننده‌ی نور است و در مقایسه با فناوری LCD تکنولوژی بسیار جدیدتری محسوب می‌شود. برخلاف پنل‌های LCD که نیازمند یک منبع نور جداگانه هستند، در پنل‌های اولد هر پیکسل به‌تنهایی می‌تواند نور موردنیاز خود را تأمین کند و به طور همزمان رنگ‌های مختلفی را هم ایجاد کند.

از لحاظ فنی، پنل‌های اولد ظاهر جذاب‌تری دارند و به‌خصوص می‌توانیم به سیاه‌های عمیق و رنگ‌های شفاف و زنده‌تر آن اشاره کنیم. از آنجایی که نمایشگرهای اولد تنها به یک پنل نیاز دارند، آن‌ها معمولاً باریک‌تر از نمایشگرهای LCD هستند، اگرچه در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند این مشخصه چندان محسوس نیست.

آیفون

نکته‌ی حائز اهمیت در مورد نمایشگرهای اولد، نحوه‌ی چینش پیکسل‌های آن‌ها است. کارشناسان با بررسی دقیق نمایشگر اولد آیفون X –که توسط سامسونگ ساخته شده-متوجه شدند که اپل برای پیکسل‌های این نمایشگر از چینش «پنتایل» (PenTile) الماسی شکل استفاده کرده است؛ این یعنی هر پیکسل صفحه‌نمایش زیرپیکسل‌های آبی، سبز و قرمز رنگ خود را با پیکسل کناری خود به اشتراک می‌گذارد. این چینش در تلویزیون‌های اولد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه در نمایشگرهای کوچک شاهد این رویکرد هستیم. با این کار برای تعبیه‌ی پیکسل‌های بیشتر در فضای کوچک‌تر، تعدادی از رنگ‌ها فدا می‌شوند.به زبان ساده‌تر، این یعنی پنل اولد موجود در گوشی‌ها در مقایسه با تلویزیون‌های اولد کیفیت پایین‌تری دارد، اما چشم انسان معمولاً متوجه این تفاوت در کیفیت نمی‌شود.

سخن آخر

آیفون

آیا با چشم غیرمسلح می‌توانیم تفاوت بین نمایشگرهای اولد و LCD آیفون‌ها را تشخیص بدهیم؟ بله. آیا تفاوت بین آن‌ها تا حد زیادی محسوس است؟ نه به‌اندازه‌ی تفاوت بین تلویزیون‌های اولد و LCD، ولی باز هم تا حدی می‌توان این تفاوت را مشاهده کرد. با این حال، در این زمینه چیزی که اهمیت دارد به نحوه‌ی استفاده‌ی کاربر از آیفون خود برمی‌گردد. به‌عنوان مثال اگر با استفاده از آیفون خود ویدیوها و تصاویر زیادی را مشاهده می‌کنید، پس بهره‌گیری از صفحه‌نمایش اولد می‌تواند تجربه‌ی کاربری شما را تا حد زیادی بهبود ببخشد. اما اگر از گوشی خود عمدتا برای کارهای معمولی مانند چت کردن و تماس گرفتن استفاده می‌کنید، احتمالاً این تفاوت کیفیت چندان برای شما حائز اهمیت نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: LCD در برابر AMOLED؛ رقابت برای نمایش بهتر رنگ و نور

منبع: iDropNews

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar حسین میم

    چینش Pentile هم ابتکار خود سامسونگه

  2. Avatar سعید

    ایفون xr یه عیبی که داره رزولوشن پایینشه که ربطی به lcdبودنش نداره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه