مقایسه عملکرد مالی تسلا در برابر بی ام و؛ تجربه در برابر نوآوری

۲۹ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

تسلا یکی از شرکت‌های پیشگام در بازار خودروهای برقی و لوکس است و در طی چندسال گذشته، رشد مالی فوق‌العاده‌ای داشته است. مجله اقتصادی فوربس در مطلبی، این شرکت را با گروه خودروسازی بی ام و که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای لوکس در بازار بوده و سابقه طولانی حضور در صنعت خودرو را دارد، مقایسه کرده است. تجزیه و تحلیل صورت گرفته در حوزه‌هایی نظیر درآمد، حاشیه سود، هزینه‌ها و ارزش‌گذاری صورت گرفته است.

تسلا در سال ۲۰۱۸، ۲۴۵ هزار خودرو به مشتریانش تحویل داده است، در حالی‌که گروه خودروسازی بی ام و، در سال ۲۰۱۸، دو و نیم میلیون دستگاه خودرو را به مشتریانش ارایه کرده است. تولید تسلا در سال ۲۰۱۴، ۳۲ هزار دستگاه خودرو در سال بود که در سال ۲۰۱۸، این میزان تولید با رشد فوق‌العاده‌ای به ۲۴۵ هزار خودرو در سال رسیده است. علاوه برآن، با ورود تسلا مدل ایکس و تسلا مدل ۳ به سبد محصولات این شرکت، تنوع خودروهای تسلا بیشتر شده است. در همین مدت، گروه خودروسازی بی ام و، تولید محصولات خود از جمله زیرمجموعه‌هایش، شامل مینی و رولزرویس را از ۲.۱ میلیون به ۲.۵ میلیون دستگاه در سال افزایش داده است.

تسلا بی ام و

تسلا مدل ۳ رقیب اصلی بی ام و سری ۳ و ۴ محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۸، تسلا ۱۴۶ هزار دستگاه از تسلا مدل ۳ را به تولید رساند، در حالی‌که بی ام و ۴۷۶ هزار دستگاه از تیپ‌های مختلف بی ام و سری ۳ و سری ۴ را به تولید رسانده است. مدل‌های اس و ایکس تسلا نیز رقیبی برای بی ام و سری ۷، بی ام و X5 و X6 هستند. تولید مدل‌های تسلا مدل اس و ایکس در سال ۲۰۱۸، ۹۹ هزار دستگاه بوده است، در حالی‌که بی ام و موفق به تولید ۲۴۷ هزار دستگاه از شاسی بلند و سدان‌های لوکس خود شده است.

متوسط قیمت فروش تسلا برای هر خودرو در سال ۲۰۱۸، در حدود ۷۵ هزار دلار بوده است، در طرف مقابل، متوسط قیمت فروش بی ام و در این سال، ۴۱ هزار دلار تخمین زده می‌شود. تسلا موفق شده با افزایش تولید، قیمت تمام شده هر دستگاه خودرو را از ۹۵ هزار دلار در سال ۲۰۱۴، به ۷۵ هزار دلار در سال ۲۰۱۸ کاهش دهد. بی ام و نیز روند مشابهی را با شیب کمتر طی کرده و قیمت تمام شده هر دستگاه بی ام و به طور میانگین، از ۴۷ هزار دلار در سال ۲۰۱۴، به ۴۱ هزار دلار در سال ۲۰۱۸ نزول یافته است.

درآمد تسلا از فروش خودروهایش، در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۹ میلیارد دلار و درآمد بی ام و از همین کار، ۱۰۱ میلیارد دلار بوده است. تسلا رشد قابل توجهی را تجربه کرده و درآمد سالیانه این شرکت از ۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴، به ۱۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسیده است. در مقایسه،‌ بی ام و ثبات نسبی درآمد را در همین مدت تجربه کرده است. در سال ۲۰۱۴، درآمد سالیانه بی ام و حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است که در سال ۲۰۱۶ به ۹۶ میلیارد کاهش یافت و پس از آن، مجددا به رقم ۱۰۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ افزایش یافت.

تسلا بی ام و

تسلا در مقایسه با بی ام و، کارمندان بسیار کمتری دارد و میزان تولید آن نیز پایین‌تر است. در سال ۲۰۱۸، هر کارمند تسلا به طور متوسط ۷ دستگاه خودرو را به تولید رساند. این رقم برای هر کارمند بی ام و، ۲۰ دستگاه خودرو در سال است. اتوماسیون تولید به تسلا کمک کرده است تا کارایی خط مونتاژ را در سال ۲۰۱۸ نسبت به دوره قبل از آن، بهبود بخشد و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۹ این عملکرد بازهم بهتر شود.

تسلا در سال ۲۰۱۸، ۱۳ درصد از درآمد خود را صرف عملیات تحقیق و توسعه نمود، در حالی‌که این رقم در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۹ درصد بوده است و شاهد کاهش هزینه‌های صرف شده برای تحقیق و توسعه در تسلا هستیم. این میزان برای بی ام و از سال ۲۰۱۴ تاکنون ثابت مانده و در حدود ۸ یا ۹ درصد درآمد سالیانه این شرکت آلمانی بوده است.

هر دو شرکت ارزش کل نزدیک به هم دارند. ارزش کل شرکت تسلا، در حدود ۴۱ میلیارد دلار است، در حالی‌که ارزش کل شرکت بی ام و حدود ۴۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. اما با توجه به رشد قابل توجه تسلا، سهام این شرکت پنج برابر سهام بی ام و رشد می‌کند. درآمد ناخالص تسلا، یعنی درآمد خالص منهای هزینه‌ها، برای تسلا در حدود ۲۳ درصد است، اما برای شرکت بی ام و این رقم در حدود ۲۲ درصد برآورد می‌شود. هزینه‌ تحقیق و توسعه در خصوص موتورهای برقی بسیار بالاست و بی ام و همزمان بر روی دو نوع پیشرانه احتراق داخلی و الکتریکی تحقیق می‌کند، در نتیجه شاهد افزایش هزینه‌های غیرمحسوس این شرکت هستیم. تسلا رشد مناسبی را در این سالها تجربه کرده و از سوی دیگر، بی ام و ثبات در درآمد را داشته است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود رشد آرام تسلا ادامه دار باشد.

منبع: FORBES

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. آرش دهستان

    به شخصه با اینکه برای برند بی ام و احترام زیادی قائل هستم ولی اگر بین انتخاب باشه بدون شک من یکی از محصولات شرکت تسلا رو انتخاب میکنم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه