بنچمارک‌ها از آنچه فکر می‌کنید مهم‌تر هستند

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
بنچمارک

حتی اگر تا حد کمی پیگیر اخبار مربوط به گوشی‌های هوشمند بوده باشید، احتمالاً بارها و بارها به امتیازات مربوط به اپلیکیشن‌های مختلف بنچمارک برخورده‌اید که کلیت عملکرد گوشی‌ها را نشان می‌دهند. در این مطلب، ما قصد نداریم چگونگی کارکرد این بنچمارک ها را توضیح دهیم بلکه می‌خواهیم به اهمیت زیاد آن‌ها بپردازیم.

امتیاز بنچمارک در حقیقت عملکرد کلی گوشی را به‌صورت یک عدد نهایی نشان می‌دهد و به افراد کمک می‌کند که به‌صورت بی‌طرفانه در مورد توانایی گوشی موردنظر خود اظهارنظر کنند. از آنجایی که بسیاری از مدل‌ها و برندها طرفداران پروپاقرص زیادی دارند، گاهی اوقات با گفتن عباراتی مانند «بنچمارک ها عملکرد گوشی‌ها را در دنیای واقعی نشان نمی‌دهند» سعی می‌کنند امتیاز پایین‌تر گوشی موردنظر نسبت به مدل‌های رقیب را توجیه کنند. اگرچه این موضوع تا حدی صحت دارد، ولی باید خاطرنشان کنیم که بنچمارک‌هایی مانند AnTuTu تلاش می‌کنند که آزمایش‌های خود را تا حد ممکن مانند شرایط واقعی شبیه‌سازی کنند و در نهایت باید اذعان کنیم که علی‌رغم تمام انتقادهای مربوط به این آزمایش‌ها، همچنان نمی‌توانیم اهمیت آن‌ها را کتمان کنیم.

از آنجایی که برای شبیه‌سازی شرایط واقعی نمی‌توان به نظر شخصی افراد اعتماد کرد، به ناچار باید نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی شده مورد استفاده قرار بگیرند. اما این موضوع لزوماً چیز بدی نیست. بدون آزمایش‌هایی که نهایت قابلیت‌های تراشه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند، ما چطور می‌توانیم دست به مقایسه دقیق بزنیم؟

نبرد بر سر کسب امتیاز بالاتر

آزمایش‌های مربوط به عملکرد گجت‌ها همواره برای مشتاقان این حوزه و فهمیدن حد قابلیت‌ها بوده است. یک کاربر عادی هنگام خریدن گوشی از یک مغازه، وقتی که بین گوشی ال‌جی و سامسونگ مردد مانده، از فروشنده در مورد تفاوت امتیاز بنچمارک AnTuTu آن‌ها سؤال نمی‌پرسد.

اما افراد علاقه‌ی زیادی به ایجاد رقابت بین موارد مختلف دارند و گوشی‌های هوشمند هم از این قاعده مستثنا نیستند. زمانی که کمپانی‌ها متوجه شدند کاربران علاقه‌ی زیادی به این بنچمارک‌ها پیدا کرده‌اند، نبرد بین آن‌ها آغاز شد. نتایج بنچمارک های AnTuTu و گیک‌بنچ را به‌نوعی می‌توان معادل موبایلی زمان موردنیاز خودروها برای دور زدن پیست‌های اتومبیل‌رانی به حساب آورد.

بنچمارک

آیا این موضوع که اتومبیل موردنظر در عرض چند دقیقه می‌تواند پیست خاصی را دور بزند، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی عملکرد کلی آن در رفت‌وآمد روزانه باشد؟ مطمئناً نه. فقط چنین آماری می‌تواند به ما نشان دهد که اتومبیل موردنظر از سرعت زیادی بهره می‌برد. در رابطه با گوشی‌های هوشمند هم چنین موضوعی صدق می‌کند.

البته مانند هر مسابقه‌ی دیگری، برخی از کمپانی‌ها بیش از حد زیاده‌روی می‌کنند. در سال‌های گذشته، برخی از سازندگان گوشی‌های هوشمند برای دستیابی به امتیاز بالاتر دست به تقلب زده‌اند. آن‌ها برای دستیابی به این هدف، کاری کرده بودند که هنگام فعالیت اپلیکیشن‌های بنچمارک، سرعت گوشی از حد طبیعی بالاتر می‌رفت. همین موضوع نگرانی‌هایی را در مورد صحت و سقم این امتیازها ایجاد کرد ولی توسعه‌دهندگان بنچمارک‌ها معمولاً دیر یا زود متوجه چنین اقداماتی می‌شوند و نتایج به دست آمده از گوشی‌های موردنظر را از فهرست نهایی حذف می‌کنند.

بنچمارک ها چه چیزهایی را نمایش می‌دهند؟

اگر دوباره بخواهیم از اتومبیل‌ها مثالی مطرح کنیم، می‌توانیم به زمان لازم برای رسیدن از سرعت ۰ تا ۱۰۰ خودروها اشاره کنیم. در دنیای واقعی چنین زمانی اهمیت خیلی زیادی ندارد زیرا افراد عادی به‌ندرت چنین کاری را انجام می‌دهند اما همین آزمایش، معیار مناسبی برای بررسی شتاب اتومبیل‌های مختلف محسوب می‌شود. همچنین وقتی که اپلیکیشن بنچمارک صحنه‌های سه‌بعدی پیچیده را در گوشی نمایش می‌دهد، با این کار می‌خواهد میزان توانایی گوشی مذکور در زمینه‌ی اجرای بازی‌های سه‌بعدی سنگین را بررسی کند.

علاوه بر این، از آنجایی که بنچمارک‌ها نهایت توانایی گوشی‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند، معیار مناسبی برای آزمایش ادعاهای شرکت‌های سازنده در زمینه‌ی بهبودهای انجام شده نسبت به نسل‌های قبلی محسوب می‌شوند. اگر آن‌ها می‌گویند پردازنده گرافیکی نسبت نسل قبلی ۲۵ درصد عملکرد بهتری دارد، پس این بنچمارک‌ها باید عددی در حدود این تخمین را نمایش دهند. اگر بنچمارک‌های مختلف همواره بهبود حدوداً ۱۵ درصدی را نمایش دهند، پس متوجه می‌شویم که شرکت سازنده به‌طور کامل صادق نبوده است.

بنچمارک

با توجه به اینکه گوشی‌های رده‌بالا به حدی رسیده‌اند که تفاوت آن‌ها با نسل قبلی تقریباً غیرقابل تشخیص شده، بدون بهره‌گیری از اپلیکیشن‌های بنچمارک، در واقع نمی‌توانیم تفاوت سرعت و عملکرد تراشه‌ها را تشخیص بدهیم. شاید این سؤال ایجاد شود که «چرا وقتی این تفاوت‌ها برای کاربران غیرقابل تشخیص شده، شرکت‌ها کماکان به ساخت تراشه‌های قدرتمندتر ادامه می‌دهند؟» که در جواب باید بگوییم توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها در نهایت می‌توانند از این قدرت بیشتر استفاده کنند. به این ترتیب، نرم‌افزارها و سخت‌افزارها برای دستیابی به قابلیت‌ها و توانایی‌های بیشتر در حال فشار آوردن بر یکدیگر هستند.

در ضمن باید خاطرنشان کنیم تمام بنچمارک ها صرفاً اعداد انتزاعی که در بستر مقایسه با نتایج به دست آمده از بررسی دیگر گوشی‌ها معنا پیدا می‌کنند، ارائه نمی‌دهند. برخی از آن‌ها مثلاً عملکرد باتری را هم مورد بررسی قرار می‌دهند و کاربران خیلی سریع می‌توانند از عملکرد کلی باتری گوشی خود خبردار شوند. البته به‌خوبی می‌دانیم که تنظیمات روشنایی نمایشگر و دیگر تنظیمات تأثیر بسزایی در عمر باتری دارند، ولی وقتی که تمام گوشی‌ها در شرایط یکسان مورد بررسی قرار می‌گیرند، پس گجتی که در آزمایش مذکور بهترین عملکرد باتری را دارد معمولاً همان موردی است که در دنیای واقعی هم از عمر باتری بیشتری بهره می‌برد.

بنچمارک

بنچمارک‌ها تفاوت عملکرد پرچم‌داران سامسونگ مبتنی بر تراشه‌های اسنپ‌دراگون و اگزینوس را نشان می‌دهند

در واقع، امیدواریم که اپلیکیشن‌های بنچمارک در این زمینه آزمایش‌های پیچیده‌تری را معرفی کنند. به‌عنوان مثال، اخیراً بیشتر شرکت‌های سازنده در تبلیغات گوشی‌های خود به قابلیت‌های مربوط به هوش مصنوعی آن‌ها اشاره می‌کنند و به همین خاطر، بنچمارک‌ها هم بهتر است این قابلیت را به‌طور گسترده مورد بررسی قرار دهند. با چنین آزمایشی، کاربران می‌توانند بفهمند که آیا گوشی آن‌ها در این زمینه حرفی برای گفتن دارد یا اینکه فقط برای خالی نبودن عریضه چنین قابلیتی ارائه شده است.البته باید خاطرنشان کنیم که برخی از اپلیکیشن‌های بنچمارک ارائه‌ی آزمایش‌های مربوط به این موضوع را آغاز کرده‌اند.

روی هم رفته، بنچمارک‌ها نه‌تنها ماندگار هستند، بلکه در آینده نقش مهم‌تری ایفا خواهند کرد و با توجه به پیشرفت‌های روزافزون در حوزه‌های مختلف، نیاز به ارائه‌ی آزمایش‌های جدید برای بررسی تکنولوژی‌های نوین احساس می‌شود. و شاید هم در آینده‌ی نه‌چندان دور، ربات‌های انسان‌نما که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند، بتوانند تجربه کاربری گوشی‌های مختلف را برای ما محک بزنند.

منبع: Phone Arena

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه