نتایج یک تحقیق:‌ رانندگان خودروهای گران به عابران پیاده توجهی ندارند

۱۳ اسفند ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

سال ۲۰۱۹ سالی مرگبار برای عابران پیاده در ایالات متحده بود. مطابق گزارش انجمن ایمنی بزرگراه‌های آمریکا در این سال ۶۵۹۰ عابر پیاده در جاده‌های آمریکا بر اثر تصادف کشته شدند که این آمار در طی سی سال گذشته بی‌سابقه بوده است. جاده‌های آمریکا مکانی پرخطر برای عابران پیاده هستند، جایی که خودروهای سنگین و عابران بی‌دفاع با یکدیگر روبرو می‌شوند و تنها رعایت حق تقدم و توجه به جلو می‌تواند عابران پیاده را از مرگ نجات دهد.

مطابق پژوهشی جدید مالکان خودروهای گران قیمت توجهی به عابران پیاده ندارند و هر چه قیمت خودرو بالاتر باشد، احتمال اینکه خودرو به عابر راه بدهد کمتر می‌شود. از سوی دیگر این پژوهش رفتار رانندگان را از نظر جنسیت و رنگ پوست افراد بررسی کرد تا ارتباطی میان آن‌ها پیدا کند. این تحقیق در دو خط عابرپیاده در شهر لاس وگاس انجام شد و مطابق نتایج آن به ازای هر هزار دلار افزایش قیمت خودرو، اعطای حق تقدم به عابران پیاده سه درصد کاهش خواهد یافت.

در این پژوهش ۴۶۱ خودرو مورد بررسی قرار گرفتند که از کل آن‌ها تنها ۲۸ درصد خودروها حق تقدم را به عابران پیاده دادند. نکته جالب اهمیت جنسیت و نژاد برای رانندگان است. ۳۱ درصد از رانندگان حق تقدم را به عابران پیاده خانم دادند، در حالیکه‌ این رقم برای عابران پیاده مرد تنها ۲۴ درصد بود. در مورد نژاد نیز چنین مساله‌ای وجود دارد. ۳۲ درصد از رانندگان در مواجهه با عابران پیاده سفیدپوست حق تقدم را به آن‌ها می‌دهند و سهم رنگین پوستان از اعطای حق تقدم ۲۵ درصد برآورد شده است.

عامل‌های تاثیرگذار، نژاد و جنسیت

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که بین اعطای حق تقدم از سوی رانندگان به عابران پیاده با نژاد و جنسیت عابران رابطه معناداری وجود دارد. از سوی دیگر بخش‌هایی از این پژوهش همچنان مبهم هستند. رانندگان در طی این پژوهش مورد مصاحبه قرار نگرفتند و جنسیت و نژاد آن‌ها بررسی نشد،‌ بنابراین علت اصلی بروز رفتارهای آن‌ها نامشخص است. از سوی دیگر این پژوهش نشان داد رانندگان مرد و جوان رفتارهای پرخطرتری را به نمایش می‌گذارند. ثروت رانندگان نیز با رفتار نامناسب آن‌ها رابطه مستقیم دارد و هرچه ثروتمندتر باشند، رفتار نامطلوب‌تری به نمایش خواهند گذاشت.

نتایج این تحقیق بسیار شگفت آور بوده، چرا که در طی سال‌های گذشته شاهد افزایش روزافزون امکانات ایمنی خودروها برای محافظت از عابرین پیاده بودیم. یکی از نکاتی که ممکن است مورد غفلت واقع شده باشد، افزایش سایز خودروهای فعلی نسبت به گذشته است. امروزه مشتریان تمایل به خرید خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند دارند و بازار سدان‌ها در رکود به سر می‌برد. هنوز مشخص نیست عامل بی‌توجهی رانندگان به عابران پیاده چیست و چرا آمار مرگ و میر عابران افزایش یافته است، با این حال نهادهای مختلف اظهار امیدواری می‌کنند که این مشکلات در آینده نزدیک حل و فصل شوند.

منبع: motor1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه