نصب اپلیکیشن روی گوشی‌های HMS هواوی چه تفاوتی با دیگر اندرویدی‌ها دارد؟

۱۹ خرداد ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

هواوی Y7p به عنوان جدیدترین گوشی اقتصادی هواوی در بازار کشورمان عرضه شده است. این گوشی درواقع اولین محصول هواوی در ایران است که سرویس‌های موبایلی گوگل را ندارد و مبتنی بر سرویس‌های اختصاصی HMS هواوی است. این یعنی برای نصب اپلیکیشن روی این گوشی باید از فروشگاه نرم‌افزاری AppGallery استفاده کنید و به طور کل خبری از اپلیکیشن‌های گوگل روی این گوشی اندرویدی نیست.

هواوی Y7p بهانه‌ای شد تا این مطلب را بنویسیم و ببینیم چطور می‌توان با استفاده از اپ گالری، اپلیکیشن‌های مختلف را روی این گوشی نصب کرد. برای استفاده از AppGallery نیز شما نیاز به یک Huawei ID دارید که بگذارید بدون هیچ مقدمه دیگری، سراغ ساختن هواوی آی‌دی و دانلود اپلیکیشن از AppGallery برویم.

ساخت Huawei ID

وقتی یکی از گوشی‌های جدید هواوی که از سرویس‌های گوگل پشتیبانی نمی‌کنند را برای بار اول روشن می‌کنید، در مرحله راه‌اندازی سیستم عامل از شما خواسته می‌شود که در حساب کاربری Huawei ID خود وارد شوید. اگر هم هواوی آی‌دی نداشته باشید، می‌توانید در همان مرحله به سادگی یک هواوی آی‌دی بسازید.

ساخت Huawei ID به ترتیب مراحلی مثل عکس‌های زیر دارد و شما می‌توانید هم با ایمیل و هم شماره تلفن، یک هواوی آی‌دی بسازید. اما متاسفانه برای ثبت نام با شماره تلفن، کد کشور ایران در بین لیست کدهای شماره تلفن قرار ندارد و این یعنی با شماره‌های ایران نمی‌توان یک Huawei ID ایجاد کرد. اما با ایمیل و حتی آدرس ایمیل جیمیل خود نیز می‌توانید مراحل را پیش ببرید و یک هواوی آی‌دی که کاملا رایگان هم هست را ایجاد کنید.

پس از ایجاد Huawei ID، می‌توانید سرویس ابری یا Cloud هواوی را هم فعال کنید تا لیست مخاطبین شما هم در حساب کاربری هواوی آی‌دی شما ثبت شود و همیشه آن را به صورت آنلاین داشته باشید. حالا که هواوی آی‌دی را با موفقیت ساختید، بگذارید سراغ چگونگی نصب اپلیکیشن در این حالت برویم.

اولین استفاده از AppGallery هواوی

اولین بار که AppGallery را باز کنید احتمالا با پیغامی مثل اسکرین شات زیر روبرو می‌شید که به شما می‌گوید تا نسخه جدید اپ گالری را نصب کنید. حتما این کار را بکنید و حواستان باشد که در بخش‌های مختلف EMUI ممکن است پیغام‌هایی این چنین برای بروزرسانی سرویس‌های هواوی دریافت کنید. سعی کنید همیشه اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های هواوی را آپدیت نگه دارید.

سپس صفحه خانه در اپ گالری، مثل تصویر زیر خواهد بود. مثل هر فروشگاه نرم‌افزاری دیگری، با بنرهای مختلف و آیکن‌های کوچک اپلیکشن‌ها روبرو هستیم. حالا سوال اصلی اینجاست که آیا این فروشگاه نرم‌افزاری کافی است؟ بگذارید با یک مثال شروع کنم که ابتدا دنبال اپلیکیشن ShareIT گشتم و دیدم که در این فروشگاه عرضه شده و قابل نصب کردن است.

در صفحه هر اپلیکیشن در پایین‌تر بخش، شاهد دکمه Install هستیم و با زدن آن، دکمه نصب تبدیل به یک نوار می‌شود که نشان می‌دهد چقدر از فایل اپلیکیشن مورد نظر دانلود شده است.

در صفحه خانه نیز آیکن اپلیکیشنی که در حال نصب آن از AppGallery هستید، نمایش داده می‌شود که با یک انیمیشن جذاب، میزان دانلود شدن آن را نشان می‌دهد و پس از نصب، آیکن آن کاملا واضح به نمایش در خواهد آمد.

تا اینجا همه چیز خوب بود تا اینکه خواستم سراغ نصب اینستاگرام روی هواوی Y7p بروم. در فروشگاه اپ گالری، وقتی اینستاگرام را جست‌وجو می‌کنید، اولین نتیجه به نظر همان اپلیکیشن اینستاگرام است اما اینطور نیست! درواقع اینستاگرام هنوز اپلیکیشن خود را اپ گالری هواوی منتشر نکرده و این یعنی اینستاگرامی برای دانلود وجود ندارد!

اپلیکیشن اولی هم که در تصویر زیر نمایش داده می‌شود، در واقع یک نسخه وب‌اپلیکیشن از اینستاگرام است که با هربار باز کردن آن، وارد مرورگر گوشی می‌شوید از آن طریق، اینستاگرام را استفاده می‌کنید.

در اپ گالری هواوی که بگردید، ممکن است هزاران اپلیکیشن مختلف را ببینید اما هنوز هستند نرم‌افزارهایی که به صورت رسمی در این فروشگاه عرضه نشده‌اند و شبکه‌های اجتماعی مثل توییتٰر، اینستاگرام و فیس‌بوک، از جمله آن‌ها هستند. از بین اپلیکیشن‌های ایرانی هم به شخصه چیزی تا به حال در این فروشگاه نرم‌افزاری ندیده‌ام اما ممکن است در آینده نزدیک شاهد آن‌ها باشیم.

در مورد بازی چه؟ به شخصه خیلی اهل بازی کردن با موبایل نیستم و تنها بازی که به دنبال آن بودم، Call of Duty نسخه موبایل بود. اما این بازی هم در فروشگاه اپ گالری وجود ندارد. از بین بازی‌های محبوب، گویا فعلا آسفالت ۹ روی این فروشگاه عرضه شده است و هواوی مدام قول می‌دهد که قرار است اپلیکیشن‌های بیشتری در این فروشگاه ببینیم.

دکمه Add در جلوی اپلیکیشن‌هایی قرار می‌گیرد که در این فروشگاه هنوز عرضه نشده‌اند

با این تفاسیر، تا همینجا خیلی از اپلیکیشن‌های که روزمره ممکن است از آن‌ها استفاده کنیم را در این فروشگاه ندیده‌ایم. با این وجود تکلیف چیست؟

استفاده از فروشگاه‌های نرم‌افزاری دیگر

برای نصب اپلیکیشن دیجی‌کالا روی گوشی هواوی Y7p مجبور به نصب فروشگاه نرم‌افزاری کافه بازار شدم. نکته جالب‌تر اینجاست که در فروشگاهی مثل کافه بازار، اپلیکیشن اینستاگرام وجود دارد و اگر اینستاگرام از آن‌جا نصب شود، هیچ مشکلی در اجرای این اپلیکیشن وجود نخواهد داشت.

اپلیکیشن‌های فارسی دیگر مثل اسنپ و تپسی هم از کافه بازار قابل نصب هستند اما آن‌ها فعلا فقط قابل نصب هستند! یعنی پس از نصب اسنپ و تپسی، هیچ کدام از آن‌ها روی این گوشی اجرا نمی‌شوند زیرا نیازمند سرویس‌های گوگل برای اجرا شدن هستند.

اپلیکیشن اسنپ که بلافاصله پس از باز شدن بسته می‌شود اما اپلیکیشن تپسی باز می‌شود و سپس با پیامی می‌گوید که به دلیل نصب نشدن سرویس‌های گوگل روی این گوشی، امکان اجرای تپسی وجود ندارد.

اپلیکیشن تپسی روی گوشی‌هایی که سرویس‌های موبایلی گوگل ندارند، اجرا نمی‌شود

اما فروشگاه‌هایی مثل کافه بازار هم محدودیت‌های خاص خودشان را دارند. برای مثال خبری از توییتر در کافه بازار نیست. این یعنی برای نصب اپلیکیشن توییتر باید سراغ یک فروشگاه نرم‌افزاری دیگر بروید که گزینه‌های دیگر همگی خارجی هستند. از طرف دیگر امنیت تمامی این فروشگاه‌ها و اپلیکیشن‌هایی که از طریق آن‌ها نصب می‌شوند، جای سوال دارند.

تا به اینجا سعی داشتیم بگوییم تفاوت نصب اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف روی گوشی‌های HMS هواوی، با دیگر گوشی‌های اندرویدی که تا به امروز دیده‌ایم چه تفاوتی دارد. قطعا در حال حاضر محدودیت‌های مختلفی دیده می‌شود که به مرور زمان رفع خواهند شد.

خبر خوشحال کننده این است که هواوی هم برای عرضه این گوشی و دیگر گوشی‌های مبتنی بر HMS هواوی در ایران، در حال همکاری با شرکت‌های ایرانی است تا مثل مشکلاتی که فعلا برای اسنپ و تپسی وجود دارد را دیگر شاهد نباشیم. منتظر مطلب بعدی ما در این زمینه باشید که در آن مفصلا توضیح خواهیم داد که چطور و از چه فروشگاه‌هایی می‌توانید اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را روی گوشی‌های HMS هواوی نصب کنید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۸ دیدگاه
  1. Avatar Hosein

    بابا شما ها که میرید یک آیفون میگیرید از این حرفای جاسوسی و گوگل و اپلیکیشن و… رو نمیزنید، الان که هوآوی با این گوشیش
    (nova 7i) تو بازار ویراژ داده حسودی میکنید؟
    (
    دارم شمایی رو میگم که میگی شیائومی و یا سامسونگ خوبه و هواوی بدون گوگل آشغاله)

    این با آیفون هیچ فرقی نداره آیفون گوگل نداره، این گوشی هم (Nova7i) گوگل نداره

    اون خیلی اپلیکیشن های آندرویدی اجرا نمیشه، این گوشی فقط ۱ درصد اجرا نمیشه

    من که خودم میخواستم a31 بگیرم ولی وقتی نوا ۷ آی رو دیدم عاشقش شدم و میخوام بگیرمش

  2. Avatar Johnette

    Hmm it appears like your site ate my first comment
    (it was super long) so I guess I’ll just sum it up what I wrote and say, I’m thoroughly enjoying your blog.
    I too am an aspiring blog writer but I’m still new to
    everything. Do you have any tips and hints for rookie blog writers?

    I’d definitely appreciate it.

    Also visit my web site – نمایندگی شیائومی

  3. Avatar کیان

    واقعا من نمیدونم، یه عده با اینکه این گوشی رو یکبارم دست نگرفتن، چجوری اینقدر راحت نظر میدن و تخریب میکنن و…..
    من ۲ماهه این گوشیرو خریدم، کاملا هم راضیم ازش. اسنپ و تپسی هم نسخه ی وب اپلیکیشن داره و هیچ مشکلی نداره. گوگل مپ هم براحتی نصب میشه.
    گوگل پلی هم راه‌هایی واسه نصب و دور زدنش هست که من تو یوتیوب دیدم، ولی خب، چون لازم نداشتم، امتحان نکردم. بجاش APK PURE رو ریختم. تقریبا کامله کامله.
    من ۲۷۰۰ خریدم، الانم نزدیکه ۴۵۰۰ شده.
    کلا همین الان هم هواوی و شیائومی دارن واسه مستقل شدن از گوگل، باهمدیگه همکاری میکنن، اونوقت یه عده تو ایران، میان تعصبی نظر میدن. خداییش نمیدونم فازشون چیه؟؟؟

  4. Avatar حمید تبریزیان

    سلام من این گوشی Y7p را که امکاناتش با گوشی ای که دوبرابر آن قیمت دارد خریدم مشکل عدم نرم افزارها بخاطر تحریم وگوگل هم برای من تا ۹۰ درصد مرتفع شده یجوری حال میده انگار داری تحریم ها را دور میزنی در واقع همینطوری هم است اون ده درصد باقیمانده هم مطمئنم تا یکماه دیگه یعنی به مرور حل میشه به هر حال این مشکلی است که گوشی های با ۴ بربابر قیمت Y7p باهاش مواجه هستند کمااینکه این مشکل در ماه های آینده برای همه گوشیها فراگیر میشود وما فقط بدنبال مسیرهای جدید ودور زدن تحریم ها باشیم در مجموع با این شرایط اقتصادی من از خریدم راضی هستم

  5. Avatar علی

    شما با کدوم سند و مدرکی این حرفو می‌زنید مدرک رو کن مخلصتم هستیم هیچ کس دیگه هوآوی نمیخوره، آون ترامپ که بنانسبت مثل سگ میاد پاچه مردموکشورهارو گاز میگیره یعنی راست گفته خب اصلا بگیم راست گفته خب اونم بدتر از شما بدون مدرک داره حرف میزنه

  6. Avatar گودرز

    مگه ما چه داریم یا چه کاره ایم که جاسوسی میشه از ما

  7. Avatar ارشك

    با همون SHARE IT از دوستامون برنامه ها رو میگیریم.گوگل هم بره سماق بمکه

    1. Avatar علی

      داداش فقط گرفتنه نیست که . برنامه باز نمیشه

  8. Avatar رضا

    من که ترجیح میدم گوشیم گوگل پلی نداشته باشه به جز بحث جاسوسی گوگل که هرچندوقت یکبار شکایتی هست ازش حالا مطمئنا جاسوسی های خیلی بیشتری ازمون کرده و میکنه چون پلتفرم اندروید و سایر موارد مثل مرورگر، یوتیوب، جیمیل و… مال خودشه کسی نمیتونه تشخیص بده جاسوسی ها رو چون بک اند کاملا در اختیار خودشه و با شخص یا شرکتی اشتراک گزاشته نمیشه، اینکه بدون اجازه ات برنامه ای از گوشیت حذف بشه خیلی بده و از نظرم نقض حریم خصوصیه و اصلا دوست ندارم این اتفاق رو حتی ممکنه در اینده مثل سایر موارد مارو تحریم و اپهامونو حذف کنه پس بهتره به جای غر و انگ زدن های بی خود به هواوی از گوشی های بدون گوگل پلی حمایت کنید یه لحظه خودتون رو جای رئیس یه شرکت بزارید که کلی پول و تلاش و وقتشو گزاشته اپ (برنامه، سایت و…) ساخته و برنامه نویسی کرده بعد برنامه تون از گوگل پلی حذف بشه چه حسی بهتون دست‌میده؟

    1. Avatar میلاد

      بحث جالب کردید شما می فرمائید گوگل پلی نباشه چون جاسوسیه بعد مثلاً همین هوآووی که تجهیزات جاسوسی مخابراتی به چند کشور فروخته…!!!!؟؟؟؟ قابل اعتماد تر از شرکت بزرگی مثل گوگل هست
      بعد عزیزم این پلتفرم اوپن سورس هست و هر سرکت سازنده ای می تونه جاسوسی کنه و در واقع سازنده خودش که گوگل باشه نیازی به جاسوسی نداره و با جمع آوری اطلاعات با مجوز خود کاربران کاراش پیش می ره
      و در ضمن فروشگاه های بی درو پیکری همچون بازار و… که هیچ تخصصی در پیدا کردن حفر های نرم افزارهای منتشر شدشون ندارن چطور قابل اعتماد هستن؟؟؟؟!!!!!!
      در واقع شما با ما شوخی کردین 😉

      1. Avatar رضا

        اولا شما از کجا میدونید هواوی جاسوسی میکنه مدرکی دارید ارائه کنید بزرگان شما یعنی امریکایی هام نتونستن مدرکی در این رابطه ارائه بدن وگرنه انقدر تبلیغ میکردن علیه هواوی که ورشکستش میکردنش.
        دوما وقتی از اندروید اپن سورس aosp استفاده کنی یعنی اپن سورس وقتی نیاز به مجوز گوگل باشه برای gms اپن سورس نیستش در واقع و گوگل دسترسی کامل به گوشی شما داره و با یه کلیک میتونه گوشی شمارو اجر کنه یا گوشی چند میلیونی شمارو تبدیل به فیچرفون ساده کنه.
        سوما من نگفتم با این راهکار دیگه نمیتونه کلا جاسوسی کنه ازمون من گفتم نمیتونه اپ های مارو حذف کنه حتما دوسه بار دیگه دیدگاهی که نوشتم رو بخون
        چهارما چه اطلاعات مهمی دارین که از جاسوسیش میترسین اگه واقعا اطلاعات مهمی داری یا حریم خصوصی براتون مهمه کلا باید از گوشی استفاده نکنی یا هم فایل مهمتون رو در جایی به صورت افلاین نگه داری کنی و داخل گوشی نگه داری نکنید.
        پنجما در اوج تحریم های امریکا چه شرکتی حاضره به ما دکل مخابراتی و تجهیزات شبکه بفروشه اصلا کدوم شرکت جرات این کار رو داره؟ اگه همون شرکت هواوی که شما عرض کردی نبود الان با اینترنت ۲g داشتی کار میکردی و همش از زمین و زمان شاکی بودی به خاطر اینترنت و اصلا از اینترنت ۴g خبری نبود
        ششما بله منم میدونم که هسته اصلی جاسوسی در خود اندرویده و قابل جدا سازی نیست بنیاد اپن سورس از اندروید شکایت کرد چند سال پیش تو نت میتونی سرچ کنی ببینی این مورد رو
        اگه حرفام رو قبول نداری که اصلا هیچ جای بحثی نمیمونه
        ممنون.

      2. Avatar رضا

        البانی هوا چه طوره الان؟؟

      3. Avatar کیان

        خب بازار نریز. کلی فروشگاهه دیگه واسه دانلود هست. مثله APK PURE.

      4. Avatar Gh

        با سلام. من وقتی داخل AppGallery میشم باید ثبت نام کنم و وقتی میخوام برای ثبت نام شمارمو وارد کنم اصلا برای کشور ایران نداره چیکار کنم

  9. Avatar امیر

    زمانی خرید گوشی های هوآوی ارزش داشت که هم مشخصات فنی قابل توجهی داشتن و هم به نسبت سخت افزار خوبشون از قیمت بسیار مناسبی هم برخوردار بودن. در حال حاضر و با وجود میان رده های سامسونگ و البته گوشی های قدرتمند شیائومی و گران شدن گوشی های هوآوی حتی در پایین رده و میان رده ها دیگر گوشی های هوآوی ارزش خریدشون از دست دادن و با این همه مشکلات نرم افزاری در گوشی های جدید این شرکت خرید این گوشی ها کار غیر منطقی است.

    1. Avatar حمید

      یه میان رده معرفی کن که تراشه ش قوی تر از این باشه، تا قیمت ۱۱ ملیون، غیر از برند هوآوی، پیدا کردی یه گوشی نوا ۷آی تقدیم به شما !

      1. Avatar امین

        دقیقا همین طوره و اصلا هم من مشکلی ندارم با تحریم ها و همه برنامه هار دارم حتی گوگل مپ و گوگل کروم اسنپ هم با وبش استفاده میکنم فقط همین بقیه برنامه ها هم همشون ۱۰۰% نصب میشن متاسفانه سواد مردم ی مقدار کمه

    2. Avatar H

      شما با این مشخصات یک گوشی تا ۱۰ میلیون پیدا کردی بیا تا یک گوشی نوا ۷آی بهت جایزه بدم
      آفرین به حمید آقا که جواب خوبی داد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه