نقد و بررسی اپلیکیشن Prisma؛ دوربینی با هوش مصنوعی!

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
اپلیکیشن Prisma - اصلی

هیچ‌گاه تلاش کرده‌اید که یک عکس را به یک تابلوی نقاشی تبدیل کنید؟ اپلیکیشن‌ها و فیلترهای زیادی برای این کار وجود دارند ولی در اغلب موارد تاثیر آن‌ها محدود است و نتیجه‌ی کار هم چندان دل‌چسب نیست. خوشبختانه یک اپلیکیشن جدید به نام «پریزما» (Prisma) می‌تواند چنین کاری را به شکلی عالی انجام دهد. رابط کاربری این اپلیکیشن به‌قدری آسان است که حتی یک کودک خردسال هم می‌تواند آن را بفهمد. اپلیکیشن Prisma در حال حاضر به‌صورت رایگان برای آیفون و آیپد عرضه شده و نسخه‌ی اندرویدی آن هم در دست ساخت است. با مدرسه عکاسی موبایل دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا با هم نگاهی دقیق‌تر به اپلیکیشن Prisma بیندازیم.

اپلیکیشن ویرایش عکس Prisma به‌سرعت چنان محبوب شد که همین‌الان تعداد زیادی نسخه‌ی تقلبی با نام‌های مشابه از روی آن تولید شده است. برای این‌که مطمئن باشید اشتباها یکی از نسخه‌های تقلبی را دانلود نمی‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم یا از لینکی که در انتهای این مطلب قرار دارد استفاده کنید یا هنگام جستجو به نام Prisma Labs, inc. به‌عنوان تولیدکننده‌ی اپلیکیشن دقت کنید.

۰۱ - اپلیکیشن Prisma

اپلیکیشن Prisma رابط کاربری سر راستی دارد و ما را تا حد زیادی به یاد روزهای اول اینستاگرام می‌اندازد؛ یعنی زمانی که به‌جای شلوغ کردن صفحه با تعداد زیادی گزینه‌های مختلف تمام تمرکز روی گرفتن عکس، اعمال کردن فیلتر و انتشار روی فیسبوک یا توییتر بود. این نوع سادگی اجباری همان چیزی است که باعث می‌شود ما طرفدار اپلیکیشن‌هایی نظیر Paper و Prisma باشیم. درست است که محدودیت‌های ناشی از این سادگی دست شما را در انتخاب می‌بندد، ولی درعین‌حال باعث می‌شود تقریبا همه‌ی ما بتوانیم سریع و ساده چیزی زیبا خلق کنیم.

زمانی که اپلیکیشن Prisma را برای اولین بار اجرا کنید از شما درخواست می‌کند تا اجازه‌ی دسترسی به دوربین و آلبوم عکس‌ها را به آن بدهید. با توجه به این‌که امکان استفاده از عکس‌های موجود در آلبوم گوشی وجود دارد، لزوما مجبور نیستید اجازه‌ی دسترسی به دوربین را بدهید، ولی قطعا بسیار سریع‌تر و آسان‌تر است که عکسی را گرفته و بلافاصله آن را ویرایش کنید.

پس از این‌که اجازه‌ی دسترسی را بدهید با یک رابط کاربری بسیار ساده روبرو خواهید شد. نیمه‌ی بالایی صفحه‌نمایش نقش ویزور یا نمایاب را دارد که سوژه‌ی عکاسی را به شما نشان می‌دهد و در نیمه‌ی پایینی یک دکمه‌ی شاتر دایره‌ای شکل برای ثبت عکس در نظر گرفته شده است. همچنین یک کادر کوچک هم در بخش راست پایین صفحه دیده می‌شود که شما را به گالری عکس‌هایی که قبلا گرفته بوده‌اید می‌برد تا بتوانید یکی از آن‌ها را برای ویرایش انتخاب کنید. از هر روشی (گرفتن عکس یا انتخاب از گالری) که استفاده کنید در مرحله‌ی بعد اپلیکیشن Prisma اجازه می‌دهد عکس را به‌دلخواه برش بزنید و سپس نوبت اعمال کردن فیلترها خواهد بود. در حال حاضر کل مراحل استفاده از این اپلیکیشن به همین سادگی است.

۰۲ - اپلیکیشن Prisma

فیلترهای متنوعی در این اپلیکیشن وجود دارد که همگی بر مبنای آثار نقاشان معروف ساخته شده‌اند. تابلوی معروف «ادوارد مونک» (Edvard Munch)‌به نام «جیغ» (Scream) که یکی از نمادهای اکسپرسیونیسم محسوب می‌شود به یک فیلتر تبدیل شده. فیلتری به نام موندریان هم وجود دارد که از آثار نقاش معروف هلندی «پیت موندریان» (Piet Mondrian)‌ الهام گرفته شده است. سایر فیلترها هم بر مبنای سبک نقاشی هنرمندان بزرگی نظیر ونگوگ، پیکاسو و لویتان هستند. پس از این‌که فیلتر را اعمال کردید می‌توانید برای تعیین قدرت آن، انگشت خود را روی تصویر به چپ یا راست بکشید. در آخر هم می‌توانید عکس را ذخیره کرده یا مستقیما آن را روی شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.

بر اساس گفته‌های تولیدکنندگان Prisma، این اپلیکیشن ویرایش عکس برای تبدیل کردن تصاویر به آثار هنری از ترکیب شبکه‌های عصبی کامپیوتری (Neural Networks) و هوش مصنوعی استفاده می‌کند. البته نحوه‌ی عملکرد این سیستم به‌طور دقیق مشخص نیست، ولی ما تایید می‌کنیم که نتایج آن معمولا از نتایج فیلترهای مشابه فتوشاپ یا اپلیکیشن‌های دیگر بهتر است.

جا دارد همین‌جا به آزاردهنده‌ترین مشکلات اپلیکیشن Prisma هم اشاره کنیم. این اپلیکیشن برای استفاده از هوش مصنوعی به رایانش ابری یا همان Cloud Computing وابسته است. در نتیجه برای اعمال فیلترهای Prisma حتما باید به اینترنت دسترسی داشته باشید. بدتر این‌که حتی با وجود دسترسی به اینترنت هم ممکن است به‌دفعات با این پیغام روبرو شوید که به دلیل تعداد زیاد کاربرانی که در حال استفاده از Prisma‌ هستند امکان پردازش تصویر شما وجود ندارد.

۰۳ - اپلیکیشن Prisma

طبیعتا در هر نوع عکسی عملکرد برخی از فیلترهای اپلیکیشن Prisma از مابقی بهتر است. با اندکی تجربه و تکرار متوجه خواهید شد که هر عکسی با استفاده از کدام فیلتر بهترین نتیجه را خواهد داشت. البته در کل به نظر می‌رسد برای رسیدن به نتایج خوب بهتر است از عکس‌هایی که جزئیات ظریف زیادی دارند استفاده نکنید.

در مجموع اپلیکیشن ویرایش عکس Prisma جزو آن دسته از اپلیکیشن‌های عکاسی است که بعد از مدت‌ها توانست ما را به وجد بیاورد. البته بر خلاف فیلترهای اپلیکیشنی نظیر اینستاگرام به نظر نمی‌رسد کاربران تمایل داشته باشند به‌طور مرتب از فیلترهای Prisma استفاده کنند. نتایج حاصل از اپلیکیشن Prisma چشم‌گیر، جسورانه و جذاب است ولی قطعا چیزی نیست که بخواهید در تمام عکس‌های خود از آن استفاده کنید.

Pros

  • رابط کاربری بسیار آسان
  • فیلترهای متنوع بر مبنای آثار نقاشان بزرگ
  • عملکرد بهتر فیلترها نسبت به اپلیکیشن‌های و فیلترهای مشابه
  • رایگان (بدون بنرهای تبلیغاتی)

Cons

  • نیاز به اتصال اینترنت برای اعمال فیلتر
  • پیغام خطا در مورد تعداد زیاد کاربران فعال
  • محدود بودن تصویر به کادر مربع
  • محدودیت رزولوشن تصاویر خروجی (۱۰۸۰ در ۱۰۸۰ پیکسل)

‌‌‌‌

دانلود از اپ استور

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar احمد کلانتری

    واسه اندروید هم اومد. حال کنید

  2. Avatar علی

    نسخه اندروید در گوگل پلی عرضه شده است.

  3. Avatar علی

    چرا هر اپ باحالی هستش مال آی او اسه؟
    توسعه دهنده ها فک می کنن همه اپل دارن عایا؟

  4. Avatar Soheil

    این نرم افزار خیلی خوبه وممنون از مقاله خوبتون
    لطفا مقالات این چنین بیشتر بزارین

  5. Avatar امین

    اینکه نسخه آندروید نداره هم میتونه نکنه منفی باشه …

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه