نقد و بررسی اپلیکیشن «اپل موزیک»؛ موسیقی با طعم سیب!

۲۰ آبان ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
اپل موزیک

شرکت اپل درزمینه‌ی موسیقی سابقه‌ی درخشانی دارد. خیلی‌ها از «آیپاد» (iPod) و «آیتونز» (iTunes) به‌عنوان انقلابی در صنعت موسیقی دیجیتال یاد می‌کنند. هرچند مدیرعامل سابق یعنی استیو جابز با ایده‌ی سرویس‌های موسیقی حق اشتراکی مخالف بود ولی اپل پس از مرگ او، در ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ با معرفی سرویس «اپل موزیک» (Apple Music) رسما وارد این حوزه شد. در ماه نوامبر همان سال اپل برای گسترش دادن نفوذ سرویس موسیقی جدید خود و رقابت با سرویس‌های دیگر نظیر «اسپاتیفای» (Spotify) نرم‌افزار «اپل موزیک» را روی سیستم‌عامل اندروید معرفی کرد. هرچند حدود ۴ ماه از معرفی اپل موزیک برای اندروید می‌گذرد، این اپلیکیشن هنوز در مرحله‌ی بتا قرار دارد. ولی ما ترجیح دادیم بیش از این برای انتشار نسخه‌ی نهایی صبر نکنیم و نگاهی دقیق‌تر به این اپلیکیشن بیندازیم. اگر جزو طرفداران موسیقی هستید با دیجی‌کالا مگ در نقد و بررسی اپلیکیشن اپل موزیک برای اندروید همراه شوید.

اپلیکیشن اپل موزیک اجازه می‌دهد به سرویس موسیقی حق اشتراکی اپل با آرشیوی بیش از ۳۰ میلیون آهنگ دسترسی داشته باشید. این اپلیکیشن همچنین اولین راه رسمی برای دسترسی به آهنگ‌های خریداری‌شده در آیتونز روی گجت‌های اندرویدی است.

اگر پیش‌ازاین از محصولات شرکت اپل نظیر آیپاد، آیفون یا آیپد استفاده کرده باشید به‌احتمال‌زیاد با سرویس اپل موزیک آشنا هستید. ولی ازآنجاکه قصد بررسی اپلیکیشن اندروید اپل موزیک را داریم بهتر است ابتدا توضیحی مختصر در مورد این سرویس بدهیم. سرویس اپل موزیک اجازه می‌دهد به آرشیوی بالغ‌بر بیش از ۳۰ میلیون آهنگ دسترسی داشته باشید. می‌توانید به‌صورت آنلاین به این آهنگ‌ها گوش فرا دهید یا آن‌ها را برای زمانی که به اینترنت دسترسی ندارید دانلود و روی گجت خود ذخیره کنید. دسترسی به ایستگاه رادیویی موسیقی اختصاصی اپل یعنی «بیتس ۱» (Beats 1) و پیشنهاد موسیقی بر اساس آهنگ‌هایی که قبلا گوش داده‌اید از دیگر امکانات این سرویس است. استفاده از اپل موزیک شامل یک دوره‌ی آزمایش رایگان سه‌ماهه است ولی پس از اتمام این دوره باید ماهانه ۹٫۹۹ دلار برای استفاده‌ی شخصی یا ۱۴٫۹۹ دلار برای استفاده جمعی تا ۶ نفر پرداخت کنید.

پس از معرفی اجمالی سرویس، حال نوبت به بررسی اپلیکیشن می‌رسد. اپلیکیشن اپل موزیک پس از اپلیکیشن‌های Move to iOS و +Beats Pill سومین اپلیکیشنی است که اپل تاکنون برای سیستم‌عامل اندروید معرفی کرده. این خود نکته‌ی جالبی است که علی‌رغم انتشار تعداد زیادی اپلیکیشن از سوی گوگل برای دسترسی به سرویس‌های این شرکت روی iOS‌، اپل تا پیش‌ازاین تمایلی به ارایهی سرویس‌های خود روی اندروید نشان نمی‌داد. اپلیکیشن اپل موزیک علاوه بر ارایهی این سرویس درواقع اولین راه رسمی برای دسترسی به آهنگ‌های خریداری‌شده در آیتونز روی گجت‌های اندرویدی است.

اپلیکیشن اپل موزیک اندروید

برای استفاده از اپل موزیک روی اندروید همچنان به یک «اپل آیدی» (Apple ID) نیاز خواهید داشت. اگر در حال حاضر از محصولات اپل استفاده می‌کنید یا پیش‌ازاین از آیتونز موسیقی یا فیلم خریده‌اید می‌توانید با همان اپل آیدی وارد شوید. درواقع این امکانی بسیار مفید برای افرادی است که به‌طور هم‌زمان از گجت‌های iOS و اندروید استفاده می‌کنند؛ چراکه بدین ترتیب قادر خواهید بود بدون نیاز به پرداخت مجدد، از سرویس اپل موزیک خود روی گجت اندرویدی هم استفاده کنید و به تمام آهنگ‌هایی که قبلا خریده بودید دسترسی داشته باشید. اگر پیش‌ازاین از محصولات اپل استفاده نکرده باشید برای استفاده از اپل موزیک باید یک اپل آیدی بسازید؛ می‌توانید این کار را داخل اپلیکیشن انجام دهید ولی ازآنجاکه فرایند ثبت‌نام در اپلیکیشن اندروید هنوز دچار مشکلاتی است احتمالا استفاده از آیتونز و رایانه گزینه‌ی بهتری خواهد بود.

رابط کاربری اپل موزیک اندروید در نگاه اول تا حد بسیار زیادی به نسخه‌ی iOS شباهت دارد. اپل تمام تلاش خود را کرده تا ضمن پیروی از چیدمان مرسوم اندروید، همان طراحی اصلی نسخه‌ی iOS را حفظ کند؛ این تصمیم برای حفظ یکپارچگی تجربه‌ی کاربران روی پلتفرم‌های مختلف منطقی به نظر می‌رسد ولی اگر صفحات شلوغ اپل موزیک در iOS شما را گیج می‌کند متاسفانه برادر اندرویدی هم این خصوصیت را به ارث برده است. مهم‌ترین تفاوت ظاهری نسخه‌ی اندرویدی اپل موزیک با نسخه‌ی iOS انتقال بخش‌های مختلف For You ،New ،Radio ،Connect ،Playlists و My Music از پایین صفحه به یک لیست کشویی مخفی در سمت چپ صفحه است. با لمس دکمه‌ی سه‌خطی قرارگرفته در سمت چپ بالای صفحه این منو نمایان خواهد شد. هرچند مخفی بودن گزینه‌ها ظاهر تمیزتری به اپلیکیشن می‌دهد ولی جابجایی میان بخش‌های مختلف با استفاده از این نوع منوی مخفی دشوارتر از تب‌های قرارگرفته در پایین صفحه‌ی نسخه‌ی iOS است.

اپل موزیک ۱

ازنظر امکانات تقریبا تمام آنچه در نسخه‌ی iOS وجود دارد در نسخه‌ی اندروید هم یافت می‌شود. بخش For You مملو از پیشنهاد‌های موسیقایی خاص شماست. اپل موزیک هنگام ثبت‌نام برای این سرویس با استفاده از یک رابط کاربری گرافیکی جذاب از شما درخواست می‌کند تا سبک‌ها، خوانندگان و گروه‌های موسیقی موردعلاقه‌ی خود را معرفی کنید؛ سپس بر اساس این اطلاعات و آهنگ‌هایی که گوش کرده‌اید پیشنهاد‌هایی موسیقایی به شما ارایه می‌کند.

اپل موزیک ۲

بخش New اجازه می‌دهد برحسب ژانر موردعلاقه‌ی خود در میان برترین آهنگ‌ها و آلبوم‌هایی که به‌تازگی منتشر شده‌اند به گشت‌وگذار بپردازید. در بخش Radio قادر خواهید بود به برنامه‌های رادیویی کانال اختصاصی اپل یعنی Beats 1 گوش فرا دهید یا از ایستگاه‌های رادیویی مختلفی که بر اساس سبک‌ها و هنرمندان مختلف توسط اپل موزیک ساخته‌شده استفاده کنید. با استفاده از بخش Connect می‌توانید فعالیت هنرمندان محبوب خود را از طریق عکس‌ها، فیلم‌ها و مطالبی که منتشر می‌کنند پیگیری کنید.

اپل موزیک ۳

در بخش Playlists می‌توانید فهرست‌هایی سفارشی با استفاده از آهنگ‌های محبوب خود بسازید. درنهایت بخش My Music جایی است که تمام آهنگ‌هایی که از آیتونز خریده‌اید یا از سرویس اپل موزیک ذخیره کردید کنار هم نمایش داده می‌شوند. در صورت تمایل می‌توانید با فعال کردن گزینه‌ی Only Downloaded Music از اپل موزیک بخواهید تنها آهنگ‌هایی را که دانلود کرده‌اید در این بخش نمایش دهد.

اپل موزیک ۴

خوشبختانه باوجوداینکه اپلیکیشن اندرویدی اپل موزیک هنوز در مرحله‌ی بتا قرار دارد در طول کار کردن با آن به مشکل خاصی برخورد نکردیم. برای استفاده از اپل موزیک، گوشی شما باید حداقل به نسخه‌ی ۴٫۳ اندروید مجهز باشد و ظاهرا این اپلیکیشن هنوز به شکل رسمی از تبلت‌ها پشتیبانی نمی‌کند.

البته متاسفانه از اپلیکیشن اپل موزیک نمی‌توانید به‌عنوان یک مدیا پلیر برای گوش فرادادن به آهنگ‌هایی که از منابع دیگر روی گوشی خود ذخیره کرده‌اید استفاده کنید. اپلیکیشن «پلی موزیک» (Play Music) گوگل هرچند برای استفاده از سرویس موسیقی آنلاین گوگل (Google Play Music) طراحی شده ولی اجازه می‌دهد فایل‌های شخصی را هم در کنار آهنگ‌های سرویس پلی موزیک پخش کنید. اپل موزیک در بخش My Music تنها آهنگ‌هایی را که از سرویس‌های موسیقی اپل دریافت کرده‌اید نمایش می‌دهد. اشکال دیگری که در مقایسه با نسخه‌ی iOS می‌توان از اپل موزیک اندروید گرفت فقدان کنترل صوتی است. البته در این مورد تقصیر مستقیما متوجه خود اپلیکیشن نمی‌شود. در iOS «سیری» (Siri) وظیفه‌ی اجرای فرمان‌های صوتی مربوط به اپل موزیک را بر عهده دارد؛ در اندروید Siri در دسترس نیست و «گوگل ناو» (Google Now) هم در حال حاضر از اپل موزیک پشتیبانی نمی‌کند. نکته‌ی دیگر این‌که در حال حاضر از طریق اپلیکیشن اندرویدی تنها امکان فعال کردن اشتراک انفرادی وجود دارد و برای ارتقا دادن اشتراک خود به نوع گروهی (خانوادگی) نیاز به یک رایانه‌ی مک یا گجت iOS خواهید داشت. به‌هرحال مهم این است که امکان اضافه کردن کسی که از اپل موزیک روی گجت‌های اندرویدی استفاده می‌کند به لیست اعضای خانواده وجود دارد.

این را هم در نظر داشته باشید که حتی برای فعال کردن دوره‌ی آزمایشی سه‌ماهه باید روش پرداخت حق اشتراک را معرفی کنید. برای این منظور هم امکان استفاده از کارت‌های اعتباری وجود دارد و هم امکان استفاده از گیفت کارت‌های آیتونز. حق اشتراک ماهانه پس از اتمام دوره‌ی آزمایشی سه‌ماهه از کارت اعتباری یا اعتبار موجود در حساب اپل آیدی شما کسر خواهد شد. البته درصورت تمایل می‌توانید تمدید خودکار اشتراک غیرفعال کنید.

درنهایت باوجود تمام نقاط مثبت به نظر می‌رسد اپل موزیک کار بسیار سختی برای رقابت با حریفانی داشته باشد که از سال‌ها پیش در این حوزه فعال بوده‌اند. سرویس موسیقی گوگل (Google Play Music) روزبه‌روز بهتر می‌شود و اسپاتیفای برای سال‌های متمادی یکه‌تاز این میدان بوده است. اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های محبوب دیگری نظیر «آردیو» (Rdio)، «راپسودی» (Rhapsody)، «پاندورا» (Pandora) و «یوتیوب موزیک» (YouTube Music) هم گزینه‌های مناسبی هستند. البته فراموش نکنید که یکی از برتری‌های اپل موزیک، موسیقی‌های اختصاصی آن است که از طریق هیچ سرویس دیگری امکان دسترسی به آن‌ها وجود ندارد. قطعا اپل سرویس موسیقی خود را برای نفوذ به بازارهای جدید به اندروید آورده است؛ ولی به نظر می‌رسد این اپلیکیشن بیشتر به درد کسانی بخورد که از قبل عضو سرویس‌های موسیقی اپل بوده‌اند.

Pros

  • آرشیو موسیقی غنی با بیش از ۳۰ میلیون آهنگ
  • دسترسی به موسیقی‌های اختصاصی اپل موزیک
  • امکان دانلود آهنگ‌ها برای استفاده‌ی آفلاین
  • دوره‌ی آزمایشی رایگان سه‌ماهه
  • کانال رادیویی اختصاصی اپل و ایستگاه‌های رادیویی متنوع
  • اشتراک خانوادگی (افزودن حداکثر ۶ نفر به لیست اعضای خانواده برای استفاده از سرویس با پرداخت یک حق اشتراک)
  • پیشنهاد آهنگ با توجه به سلیقه‌ی موسیقایی کاربر

Cons

  • بهینه نبودن رویه‌ی ثبت‌نام برای اندروید
  • عدم دسترسی به ویدیوها (در آینده اضافه خواهد شد)
  • عدم امکان استفاده به‌عنوان مدیا پلیر برای اجرای فایل‌های دانلود شده از منابع دیگر
  • فقدان کنترل صوتی
  • نیاز به رایانه‌ی مک یا گجت iOS برای فعالسازی اشتراک خانوادگی

‌‌‌‌

دانلود از گوگل پلی

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. برنامه نویسی اندروید

    باسلام
    ممنون از پست خوبتون.

  2. milad

    یه استاد داشتیم ک میگفت، هرکى نمره میخواد بگه از کلاس بره بیرون نمرشو میزارم، هرکیم میخواد برنامه نویس بشه بشینه وو یاد بگیره…
    اون رشته تحصیلی رو خودمون انتخاب کردیم ولی ما ایرانیا همیشه از کلاس میریم بیرون… داستان نیست یه همچین استادی داشتیم…

  3. ساسان

    برای غربی ها موسیقی مثه یک وعده غذایی که باید هر ۲۴ نوش جان بشه هرچقدر کمپانی ها در عرصه موسقی و ساخت، تولید، انتشار، دردسترس قرار دادن و… امکان ایجاد میکنن بازه هم جوابگوی اشتهای سیری ناپزیر غربی ها برای بیشتر گوش دادن نمیشه و مردم هزینه زیادی برای خرید موسیقی بروزتر ، رفتن به کنسرتها، مطالعه در این عنوان و… میکننو همیشه جا برای یه عرضه کننده یا منتشر کننده یا تولید کننده هست و اونیم موفقتر که با در نظر داشتن شرایط جاری روز این محصول رو بهتر با امکانات بشیتر ،راحتر، دردسترس تر ارائه بده..
    ولی تقریبا اونها تمام گجت ها و آپ های رو که تولید میکنن بیشتر با ساختار زندگی همون قشر از جامعه هماهنگه که این امتیازات برای مردمشون عالیه! ولی به لطفا نبود کپی رایت مردم ایران نیازی به دردست داشتن اون ابزار و رفتن راه ۱۰۰ ساله برای موسیقی گوش دادن ندارن کافیه هرچیزی که میخوانو از بروزترین آلبوم ها گرفته تا جدیترین ریلیز های موسیقی در دنیا اراده کنن در کسری از ثانیه صاحب اون اثر میشن که روز ها برای تولیدش برا ایدش، آهنگسازیش، شعرش، تنظیمش، صدابرداریش، مراحل میکسش، مراحله انتشارش، حرفهای خوندواده اطرافیانش 😉 و… زمان گذاشته شده درکل اینجا همه یه هارد ترابایت برای پی سی و یه رم ۱۲۸ گیگ برای گوشی فول آهنگ دارن که خودش معادل صداها هزار آهنگ در دسترس و ا هروقتم میخوان با یک کلیک بیشتر بیشتر بیشتر میتونن داشته باشن…
    حالا شما اپل موزیک نصب کن با هزارو یک مکافات ثبت نام کن هزینه اشتراک ماهیانه بده و… ما هم با یک کلیک آهنگی که خود آهنگسازش هنوز نشنیدرو داریم!

    1. رضا

      با احترام به نظر شما . تا حدی گفته شما رو قبول دارم و لی اگه در موسیقی تنوع طلب باشید و بخواهید به راحتی طیف وسیعی از موسیقی رو تجربه کنید این سرویسهای آنلاین گزینه بهتری هستند. من یه آرشیو از موزیکهای دلخواهم با فرمت FLAC و DSD دارم ولی بازهم محتاج اسپاتیفای و تایدل هستم و مجبورم ازشون اکانت بخرم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه