سایت‌های مطرح درباره‌ی هوآوی P9 چه می‌گویند؟

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
بررسی های هوآوی P9

چندی پیش هوآوی از جدیدترین پرچم‌دار خود یعنی Huawei P9 رونمایی کرد. گوشی هوشمندی که کمپانی سرشناس لایکا در ساخت دوربین آن با هوآوی همکاری کرده است. نام لایکا و تبلیغات هوآوی سروصدای زیادی را پیرامون دوربین دوتایی هوآوی P9 به راه انداخت و امیدهای فراوانی را در میان عکاسان موبایل ایجاد کرد. در طول این مدت دیجی‌کالا مگ طی چندین مقاله وضعیت هوآوی P9 و توقعاتی را که ایجاد کرده بررسی کرده است. البته نهایتا هوآوی P9 پیش از هر چیز یک گوشی هوشمند است و باید آن را از جنبه‌های دیگر هم بررسی کرد. در این فرصت قصد داریم نقد و بررسی و نظراتی را که برخی از رسانه‌های مطرح تا کنون در مورد هوآوی P9 نوشته‌اند به‌طور خلاصه مرور کنیم. اگر قصد دارید تصور بهتری نسبت به هوآوی P9 و صحت‌وسقم تبلیغات پیرامون آن پیدا کنید با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

stuff - هوآوی P9

هوآوی P9 حداقل در یک زمینه گوشی جسوری است. درست همان‌گونه که گوشی Mate S پیش از هر گوشی دیگری تکنولوژی صفحه‌نمایش حساس به فشار را نمایش داد، P9 هم همین تجربه را در زمینه‌ی دوربین‌های چندسنسوری محاسباتی (Computational Camera) ایجاد کرده است. دوربین‌های محاسباتی آینده‌ی عکاسی موبایل هستند. بااین‌حال درست همان‌گونه که هوآوی به‌هیچ‌وجه موفق نشد صفحه‌نمایش حساس به فشار را به‌اندازه‌ی اپل کارآمد و متقاعدکننده بسازد، احتمالا زمان زیادی طول نخواهد کشید که شاهد تلاش‌های به‌مراتب بهتری در زمینه‌ی استفاده از تکنولوژی دوربین‌های محاسباتی باشیم.

در تئوری سنسور سیاه‌وسفید هوآوی P9 باید به عملکرد بهتر آن در نور کم کمک کند ولی در عمل نتایج آن‌گونه که انتظار می‌رفت نیست. عکس‌های هوآوی P9 در فضاهای داخلی هنوز دارای نویز هستند و جزئیات ظریف آن‌ها دچار اغتشاشی است که در رقبای بزرگ دیگر کمتر دیده می‌شود. دوربین دوتایی هوآوی P9 حتی در بالا بردن سطح نوردهی در فضاهای تاریک هم عملکرد فوق‌العاده‌ای ندارد. دو دلیل عمده برای این موضوع می‌توان یافت. اول این‌که هر دو لنز هوآوی P9 نسبت به اکثر رقبا از دیافراگم بسته‌تری استفاده می‌کنند. دوم و مهم‌تر این‌که دوربین هوآوی P9‌ به دلیل مجهز نبودن به لرزشگیر اپتیکال حتی در تاریک‌ترین شرایط هم سرعت شاتر را تنها تا ۱٫۱۷ ثانیه کاهش می‌دهد. درحالی‌که رقبایی نظیر آیفون ۶S Plus و گلکسی S7 تا نصف این سرعت شاتر هم پیش می‌روند که به آن‌ها اجازه می‌دهد میزان نور دریافتی را تا دو برابر بیشتر کنند. در نتیجه تاثیر دوربین دوتایی هوآوی P9 در جذب میزان نور بیشتر با استفاده از سرعت شاتر بالاتر عملا خنثی می‌شود. هوآوی به دلیل این‌که به‌درستی از ورود دیگران به این تکنولوژی در آینده‌ی نزدیک آگاه بوده است تصمیم گرفته زودتر به آن وارد شود.

بااین‌حال اشکالاتی که از دوربین هوآوی P9 گرفته شد به معنی دوست‌داشتنی نبودن آن نیست. مادامی‌که در شرایط نوری بسیار بد نباشید عکس‌های این دوربین بسیار جذاب هستند؛ هم در حالت‌های سیاه‌وسفید و هم در حالت‌های رنگی کنتراست تصاویر خارق‌العاده است. دوربین هوآوی P9 در شرایط نوری بد اندکی دچار واکنش شاتر کند (Shutter Lag) می‌شود ولی در نور عادی همان دوربین سریعی است که برای عکاسی خیابانی لازم دارید. همچنین هوآوی P9 با استفاده از دو دوربین با سنسورهای باکیفیت و الگوریتمی هوشمند می‌تواند تاثیر بوکه (محو شدن پس‌زمینه در اثر عمق میدان کم) را بسیار بهتر از چیزی که قبلا در زمینه‌ی ارائه‌ی چنین افکت‌های مصنوعی دیده بودیم ایجاد کند. البته این افکت هنوز فاصله‌ی زیادی با تاثیر واقعی استفاده از لنزی با دیافراگم باز روی یک دوربین DSLR دارد ولی در کل نسبت به گذشته پیشرفتی بزرگ محسوب می‌شود.

بنابراین از دیدگاه کاملا عکاسانه دوربین هوآوی P9 اندکی مایوس کننده است. تکنولوژی به‌کار رفته در آن وعده‌های بزرگی به جهانیان می‌دهد ولی هوآوی P9 واقعا موفق به برآورده کردن آن‌ها نشده. البته احتمالا نگرانی اغلب خریداران درباره‌ی کیفیت عکس‌های روز و عکس‌های سیاه‌وسفید است و عکس‌های پرکنتراست هوآوی P9 آن‌ها را ناامید نخواهد کرد. همچنین بخش‌های دیگری نظیر صفحه‌نمایش، عملکرد باتری، کیفیت ساخت و قدرت هوآوی P9 شایسته‌ی ستایش هستند.

در واقع هیچ بخشی از هوآوی P9 بد نیست ولی چیزهای آزاردهنده‌ای نظیر اذیت‌های گاه‌وبیگاه نرم‌افزاری و طراحی تا حدودی تکراری در مقابل آن قرار می‌گیرند. ولی با در نظر گرفتن این‌که پرچم‌دار امسال هوآوی نسبت به پرچم‌دار سال قبل گران‌تر شده و این حقیقت که دوربین دوتایی آن به‌خوبی چیزی که نشان می‌دهد نیست، باید بپذیریم که هوآوی P9 قدرت کافی را برای به چالش کشیدن بهترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار ندارد.

gsmarena - هوآوی P9

هوآوی P9 مشخصا به‌جای این‌که مجموعه‌ای از تمام تکنولوژی‌های بروز باشد، تنها بر تعداد اندکی قابلیت‌های خاص تمرکز کرده و موفق شده در آن‌ها بر رقبا برتری یابد. نخست هوآوی P9 از طراحی بی‌نظیری بهره می‌برد. هم نسخه‌ی سرامیکی و هم دو نسخه‌ی آلومینیومی در دست حسی همچون جواهر دارند. سپس نوبت به دوربینی می‌رسد که با همکاری لایکا ساخته شده است؛ یکی از بهترین دوربین‌های موجود در بازار گوشی‌های هوشمند.

عکس‌های سیاه‌وسفید دوربین هوآوی P9 عالی هستند. عکس‌های رنگی معمول هم چه از حالت‌های ویژه‌ی فیلم‌های لایکا استفاده کنید و چه از آن‌ها استفاده نکنید فوق‌العاده خوب خواهند بود. گستره‌ی دینامیکی (Dynamic Range) عکس‌ها بالاست (در حدی بالا که اساسا استفاده از حالت HDR را غیرضروری می‌کند)، رنگ‌ها کاملا دقیق هستند و جزئیات تصویر از حد کفایت هم فراتر است. فوکوس خودکار دوربین سریع و همواره دقیق است و قابلیت‌های دوربین برای عکاسی در نور کم تمام رقبا را پشت سر می‌گذارد. هوآوی شیوه‌ای منحصربه‌فرد برای گرفتن عکس‌های موسوم به نقاشی با نور (Light Painting) تدارک دیده که اجازه می‌دهد با استفاده از یک سه‌پایه عکس‌های خیره‌کننده بگیرید. تصاویر پانوراما هم بسیار دلپذیر هستند.

در نهایت هوآوی P9 روند بهبود رابط کاربری Emotion UI را بر پایه‌ی آخرین نسخه‌ی اندروید یعنی مارشمالو ادامه می‌دهد. لانچر P9 ساده و آسان است ولی تنظیمات شخصی‌سازی فراوانی دارد که می‌تواند رضایت همگان را جلب کند. همچنین کمپانی هوآوی به تجربه‌ی کاربری اهمیت می‌دهد. به همین دلیل است که Huawei P9 را به یکی از سریع‌ترین و دقیق‌ترین حسگرهای اثر انگشت، یکی از بهترین صفحه‌های نمایش IPS و یک باتری با عملکرد بسیار خوب مجهز کرده است.

ولی همان‌طور که گفته شد هوآوی P9 پرچم‌داری تمام‌عیار و همه‌کاره نیست. پردازنده‌ی Kirin 955 عملکرد درخشانی دارد ولی در آزمون‌های گرافیکی چندان پرفروغ ظاهر نمی‌شود. هوآوی P9 نه‌تنها قادر به ضبط ویدیوهای ۴K نیست بلکه حتی ویدیوهای ۱۰۸۰p آن هم چندان خوب نیستند. بنابراین هوآوی P9 هنوز فاصله‌ی زیادی با کامل بودن دارد ولی تمهید لایکا برای دوربین، آن را در کورس رقابت نگه می‌دارد.

phone-arena- هوآوی P9

قیمت نسبتا بالایی برای هوآوی P9 در نظر گرفته شده که موجب می‌شود انتظارات خریداران از آن بالا برود. در کل پرچم‌دار جدید هوآوی گوشی هوشمند خوبی است ولی نمی‌توان آن را انقلابی دانست. آزمون‌های انجام‌شده هیچ مشکل بزرگی را نشان ندادند. رابط کاربری عملکرد روانی دارد، دوربین به‌خوبی کار می‌کند و صفحه‌نمایش جدا از بازتولید بی‌دقت رنگ‌ها مشکل خاص دیگری ندارد. ولی درعین‌حال به نظر نمی‌رسد هوآوی P9 برای کسب رتبه‌های بالاتر در رقابت چیز خاصی داشته باشد. درست است که دوربین هوآوی P9 قادر است عکس‌های زیبایی بگیرد ولی نمی‌تواند پاسخ‌گوی توقعات بالایی باشد که تبلیغات هوآوی ایجاد کرده است.

لود شدن اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین هوآوی P9 (احتمالا به دلیل فروانی قابلیت‌های مختلف و تنظیمات دستی فراوان) چند ثانیه زمان می‌برد. ولی از نظر کیفیت این دوربین قادر به ثبت عکس‌هایی واقعا خوب با بازتولید صحیح رنگ، تراز سفیدی دقیق، میزان بالای جزئیات و شفافیت مناسب است. بااین‌حال عکس‌هایی که در صحنه‌ای با گستره‌ی دینامیکی بالا (جایی اختلاف شدت نور در مناطق تیره و روشن زیاد است) گرفته شده باشند معمولا به نظر تیره (Underexposed) خواهند رسید. حالت HDR هم تاثیری اندک دارد و مداخله‌ی آن کمتر تغییر آشکاری در عکس ایجاد می‌کند. هوآوی P9 در شب عکس‌هایی شایسته می‌گیرد ولی بااین‌حال نمی‌توان آن‌ها را استانداردی جدید در عکاسی موبایل دانست. البته با حالت‌های ویژه‌ی عکاسی در شب می‌توان عکس‌هایی ممتاز گرفت (بهترین عکس‌هایی که تابه‌حال با یک گوشی موبایل گرفته‌شده) ولی برای استفاده از این حالت‌ها وجود سه‌پایه ضروری است؛ چرا که در این حالت‌ها دوربین از نوردهی طولانی گاه تا بیش از ۱۰ ثانیه استفاده می‌کند.

کیفیت فیلم‌برداری هوآوی P9 هم در روز و هم در نور کم متوسط است. جزئیات صحنه از دست می‌روند و فوکوس خودکار مداوم عملکردی کند دارد. ولی حداقل صدای استریوی ضبط‌شده بلند و شفاف است.

درنهایت هوآوی P9 می‌تواند اوقات خوشی را برای شما به ارمغان بیاورد. عملکرد رابط کاربری روان است، دوربین عکس‌های خوبی می‌گیرد، حسگر اثر انگشت سریع و دقیق کار می‌کند و تماس‌ها کیفیت خوبی دارند. هرچند عملکرد باتری هم در نتایج بنچمارک و هم در تجربه‌ی واقعی در بهترین حالت متوسط ارزیابی می‌شود.

techradar - هوآوی P9

هوآوی P9 یکی از زیباترین و بهترین گوشی‌هایی است که این کمپانی تاکنون ساخته. چیزهایی جالب‌توجه زیادی در زمینه‌ی طراحی، مشخصات و ساخت کلی این گوشی وجود دارد. ترکیب پردازنده و حافظه‌ی RAM در P9 با پرچم‌داران سامسونگ و اپل رقابت می‌کند. در نتیجه قادر خواهید بود هر کاری را که از یک گوشی هوشمند انتظار دارید بدون هیچ مشکلی توسط هوآوی P9 انجام دهید. صفحه‌نمایش لذت‌بخش هوآوی P9‌ از آن دسته صفحه‌نمایش‌هاست که ثابت می‌کند همواره لزومی ندارد تولیدکنندگان پیکسل‌های بیشتری را کنار هم فشرده کنند. رزولوشن Full HD این صفحه‌نمایش برای اغلب کارها مناسب است. تنها زمانی که قصد داشته باشید آن را برای ورود به دنیای واقعیت مجازی با ابزارهای نظیر گوگل کاردبورد استفاده کنید این رزولوشن به نظر ناکافی خواهد رسید.

دوربین هوآوی P9 از دیگر نقاط برجسته‌ی آن است. البته P9 بهترین دوربینی نیست که در حال حاضر در دنیای گوشی‌های هوشمند می‌توان یافت ولی در کل دوربینی عالی است. حالت خودکار دوربین هوآوی P9‌ عملکرد خوبی دارد و طراحی دوتایی آن به ثبت جزئیات بیشتر در نور روز کمک می‌کند. همچنین هنگام استفاده از سنسور تک‌رنگ برای ثبت تصاویر سیاه‌وسفید کیفیت عکس‌ها هیچ کاهشی پیدا نمی‌کند و نتیجه‌ی آن بسیار بهتر از اعمال فیلتر سیاه‌وسفید به عکس‌های رنگی است. بااین‌حال عملکرد دوربین در نور کم آن‌قدر که انتظار می‌رفت خیره‌کننده نیست و نمی‌تواند ادعاهای هوآوی را تایید کند.

از سوی دیگر رابط کاربری Emotion UI را هنوز باید یکی از مشکلات گوشی هوآوی P9 محسوب کرد. این رابط کاربری با وجود قابلیت‌های مفیدی که دارد اندکی بچه‌گانه به نظر می‌رسد و بیش‌ازحد دستکاری شده است. عملکرد باتری هوآوی P9 هم چندان خیره‌کننده نیست و ممکن است یک روز کامل را دوام نیاورد. بعلاوه بهره‌مند نبودن از قابلیت‌های شارژ بی‌سیم و شارژ سریع هم ناامیدکننده است. در مجموع هوآوی P9 گوشی خوب و قابل‌اعتمادی است ولی هنوز به تکامل کافی نرسیده.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. Avatar vahid

    دوستان
    لطفا باتعصب حرف نزنید
    شما که از یه گوشی دیگه طرفداری میکنی اون شرکت به تو هیچ سودی نداره لطفا با عقل و هوش نظر بزارین
    توجه اکثر نظر دهنده ها

  2. Avatar pouya

    عزیزان من دوربین پی ۹ همه رو شکست داده ۵ بار موفق شده و دیگر رقبا فقط ۱ بار حتی جی ۵

  3. Avatar امیر

    یکی دیگه از مشکلات گوشی های هواوی که از نظر پنهان مونده و تمام گوشی های چینی به آن مبتلا هستند, بدنه به ظاهر فلزی و در واقع پللاستیک با روکش فلز است. این بدنه پلاستکی و با طرح فلز بر اثر تماس و سایش به مرور لایه و نمای فلزی را از دست میدهد و نمای بدی از کهنگی و فرسودگی پیدا میکنند.

    1. Avatar یوسف

      ۲ ساله دارم از p6 استفاده میکنم هنوز همچین چیزی که میگی رو ندیدم ! اقای دانشمند…

      1. Avatar Behzad

        ایول

    2. Avatar کامران

      متاسفانه گوشی هواوی Ascend P7 که بنده خریدم دچار چنین مشکلی شده و قسمت های فلزی بر اثر تماس و رطوبت دست رنگش رفته و بسیار زشت شده…الان بعد از گذشت زمان حدود یکسال و خورده ای, کیفیت پایین قطعات و بدنه معلوم شده که روزهای اول اصلا اینجور به نظر نمیرسید….

  4. Avatar احسان نیک

    من همون اول هم میدونستم که این گوشی اشغال ترین پرچمدار سال میشه

  5. Avatar امین

    استفاده از kirin 955 که پایین تر از استانداردهای تمام گوشی های فلگ شیپ دنیا از ال جی و سامسونگ تا سونی و HTC است، یکی از ضعف های بسیار بزرگ این گوشی است.

  6. Avatar هادی

    بهترین دوربین فقط الجیه اینا هنوز بچه ان واسش .

    1. Avatar mzhp

      زدی تو هدف دمت گرم

    2. Avatar sepehr

      دوربین الجی کاملا معمولیه مخصوصا در نور مصنوعی! حداقل g3 که هیچ حرفی برای گفتن نداره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه