نقد و بررسی سونی اکسپریا XA؛ گوشی بی‌حاشیه!

۴ دی ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
نقد و بررسی اکسپریا XA

معمولا اولین ویژگی یک گوشی هوشمند که کاربران به آن توجه زیادی می‌کنند، طراحی آن است. اگر طراحی یک اسمارت‌فون بتواند در نگاه اول، نظر مشتری را به خود جلب کند، آنگاه مشتری یک قدم جلوتر می‌آید و مایل است تا از بقیه‌ی مشخصات آن سردر بیاورد. اما اگر زبان طراحی محصولی کسل‌کننده باشد و مشتری نتواند با آن ارتباط خوبی برقرار کند، خودبه‌خود آن دستگاه از دایره‌ی انتخاب خرید کاربران حذف می‌شود یا ارزش خرید کمتری نزد مردم دارد. بنابراین می‌توان گفت که طراحی و کیفیت‌ ساخت نقش بسیار مهمی در میزان محبوبیت و فروش یک محصول، به‌خصوص محصولات ارزان‌قیمت ایفا می‌کند. باید اقرار کنیم که سونی در گوشی «اکسپریا XA» این موضوع را به‌خوبی درک کرده است. XA تلفن هوشمند میان‌رده‌ای است که طراحی بسیار چشم‌نوازی دارد. مهم‌ترین دلیل زیبایی این محصول، نبود حاشیه‌های سمت چپ و راست صفحه‌نمایش و نمایشگر خمیده‌ی آن است. موضوع دیگری که سبب شده تا ما XA را یک گوشی اقتصادی ارزشمند بدانیم، عملکرد خوب دوربین آن است. خلاصه‌ی کلام آن‌که سونی امید دارد با تمرکزی که بر بخش‌های طراحی و دوربین XA کرده، بتواند آن را تبدیل به انتخاب اول بسیاری از کاربرانی کند که قصد پرداخت هزینه‌ی زیاد برای گوشی همراه خود ندارند. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

      ‌       ‌   ‌‌

طراحی و ساخت

بدون معطلی به سراغ جذاب‌ترین بخش گوشی اکسپریا XA می‌رویم. اکسپریا XA از معدود تلفن‌های هوشمندی است که هیچ پِرتی یا بهتری بگوییم هیچ حاشیه‌ای در سمت راست و چپ نمایشگر آن وجود ندارد. این ویژگی در کنار نمایشگر خمیده (۲.۵D) سبب شده تا این گوشی عرض کمی داشته باشد و بسیار خوش‌دست باشد.

XA نه گوشی کوچک و نه گوشی بزرگی است. این محصول اندازه‌ی بسیار مناسبی دارد و به‌راحتی در دست قرار می‌گیرد.

اما هر چه قدر XA عرض کمی دارد، از سوی دیگر کمی کشیده و طویل به نظر می‌رسد. این موضوع سبب شده تا لمس قسمت‌های بالایی نمایشگر با کمی سختی صورت بگیرد.در نگاه نخست، ظاهر اکسپریا XA ما را یاد دو گوشی قدیمی سونی یعنی اکسپریا Z3 و اکسپریا M5 می‌اندازد. XA درست مانند این دو گوشی، بدنه‌ای کشیده و لبه‌هایی خمیده دارد و حاشیه‌ی قابل‌توجهی در بالا و پایین نمایشگر آن وجود دارد.

نقد XA

همچنین کلید پاور XA هیچ شباهتی به نسل جدید کلیدهای گوشی‌های این شرکت ندارد و همچون مدل‌های قبلی‌اش، طراحی‌ای دایره‌ای دارد. البته این موضوع را باید به خاطر نبود حسگر اثرانگشت در اکسپریا XA دانست.  XA برخلاف دو گوشی اکسپریا X و اکسپریا X Performance بدنه‌ی فلزی ندارد و سونی برای پایین آوردن هزینه‌ی ساخت آن، از پلاستیک مات استفاده کرده است.

سونی اکسپریا

البته این پلاستیک، کیفیت ساخت خوبی دارد و میزان جذب اثرانگشت روی آن کم است. اما ازنظر ما تنها نکته‌ی منفی طراحی این گوشی مربوط به بدنه‌ی لیز آن است. در مدت‌زمان کوتاهی ما با این گوشی کار کردیم، نزدیک بود چندین بار گوشی در هنگام عکاسی از دستمان بیفتد و حادثه‌ای تلخ روی دهد! اکسپریا XA در چهار رنگ سفید، مشکی، رز گلد و طلایی تولید شده است. نکته‌ی مهمی که در مورد رنگ‌های این گوشی وجود دارد این است که تفاوت رنگی آن‌ها فقط شامل قاب پشتی نمی‌شود. قاب جلویی گوشی‌ اکسپریا XA نیز هم‌رنگ با قاب پشتش است.

نمایشگر

اکسپریا XA به‌عنوان یک گوشی میان رده، نمایشگر باکیفیت و قابل قبولی دارد. صفحه‌نمایش ۵ اینچی این گوشی وضوح تصویر ۷۲۰p و تراکم پیکسلی ۲۹۴PPI دارد. با مقایسه‌ی نمایشگر این گوشی با دیگر گوشی میان‌رده‌ی سونی یعنی اکسپریا X، درمی‌یابیم که اکسپریا XA نمایشگر جذاب و شارپی ندارد. ولی نمی‌توان به آن انتقادی وارد کرد. همچنین نمایشگر این گوشی برخلاف اکسپریا X، از موتور پردازشی X-Reality بهره نمی‌برد. اما در عوض سونی از فناوری سنتی خود یعنی Mobile BRAVIA engine 2 در آن استفاده کرده است.

نمایشگر سونی

از مهم‌ترین قابلیت‌های نمایشگر این گوشی می‌توان به تنظیمات وایت بالانس و تنظیم خودکار نور اشاره کرد. قابلیت وایت بالانس XA به کاربر اجازه می‌دهد تا به‌وسیله‌ی سه نوار RGB، دمای نمایشگر را تنظیم کند.

سخت‌افزار و باتری

اکسپریا XA قدرت سخت‌افزاری‌اش را از تراشه‌ی مدیاتک Heilo P10 و پردازنده‌ی هشت هسته‌ای Cortex-A53 می‌گیرد. همچنین یک رم دو گیگابایتی از نوع DDR3 این مجموعه را همراهی می‌کند و عملکردی خوب و روان برای این گوشی به همراه دارد. نتایج به‌دست آمده از بنچ‌مارک‌ها به‌خوبی نشان می‌دهند که گوشی اکسپریا XA هم‌تراز سایر میان‌رده‌های بازار است. این گوشی در نسخه‌ی ۶.۰.۱ آزمون AnTuTu امتیاز ۴۷۹۷۶ را کسب کرد. اکسپریا X دارای دو شیار مجزای سیم‌کارت و یک شیار کارت حافظه‌ی microSD است. از دیگر قابلیت‌های این گوشی می‌توان به فناوری NFC و پشتیبانی از USB OTG اشاره کرد.

بنچمارک اکسپریا XA

برخلاف گوگل، ال‌جی و اچ‌تی‌سی، شرکت سونی وداع زودهنگامی با درگاه microUSB در گوشی‌های خود نداشت و ترجیح نداده تا از درگاه بازگشت‌پذیر و با سرعت شارژ بالای USB Type C در اکسپریا XA استفاده کند. علاوه بر این، سونی ادعای قدیمی‌اش در مورد شارژدهی دو روزه‌ی گوشی‌های هوشمندش را در مورد اکسپریا X تکرار کرده است. ادعایی که چندان به واقعیت نزدیک نیست. باتری ۲۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی این گوشی می‌تواند در کاربری ترکیبی، نهایتا یک روز یا کمی بیشتر شارژ نگه دارد.

سیستم‌ عامل و رابط کاربری

سونی هیچ تفاوتی در بخش سیستم‌عامل گوشی‌های سری X قایل نشده است و تمام مدل‌های این خانواده را به اندروید مارشملو به همراه رابط‌ کاربری اختصاصی سونی مجهز کرده است.

اکسپریا XA

سونی در بخش سیستم‌عامل این گوشی نیم‌نگاهی به سیستم‌عامل iOS 9 داشته و از برخی ویژگی‌های آن الهام گرفته است. برای مثال در صفحه‌ی سمت چپ منوی برنامه‌ها، لیست پیشنهادی از برنامه‌های پرکاربرد و برنامه‌های محبوب که هنوز آن‌ها را روی گوشی نصب نکرده‌اید، وجود دارد. همچنین با سوایپ کردن در صفحه‌ی منوی برنامه‌ها یا هوم‌اسکرین (از بالا به پایین)، بخش جست‌وجو ظاهر می‌شود.

نرم افزار گوشی اکسپریا XA

برخلاف اکسپریا Z5، اکسپریا XA از زبان فارسی در منوها پشتیبانی نمی‌کند، اما می‌توان زبان فارسی را به کیبورد آن اضافه کرد. روی هم رفته باید بگوییم که اکسپریا X از نظر سیستم ‌عامل و رابط‌ کاربری تلفن هوشمندی جذاب، روان و بدون پیچیدگی است.

دوربین

سونی عملکرد بسیار خوبی در بخش دوربین گوشی‌های سری X داشته است. اکسپریا XA به‌عنوان ضعیف‌ترین مدل این خانواده، دوربین‌های راضی‌کننده‌ای دارد. دوربین اصلی این گوشی را حسگر IMX258 Exmor RS تشکیل می‌دهد و عکس‌های گرفته‌شده با آن، رزولوشنی حداکثر ۱۳ مگاپیکسلی دارند.

دوربین اکسپریا XA

همان‌طور که از نمونه عکس‌های گرفته‌شده با دوربین این گوشی پیداست، XA می‌تواند در شرایط نوری مناسب، تصاویری با جزییات بالا ثبت کند. اما این دوربین در محیط‌های نسبتا تاریک، عکس‌ها را با نویز زیادی ثبت می‌کند که البته نمی‌توان به این موضوع XA چندان خرده گرفت. اما یک مورد در هنگام کار با دوربین این گوشی، ما را ناراحت کرد. پردازش و نمایش نهایی عکس‌های گرفته‌شده با XA کمی با تأخیر صورت می‌گیرد. در مابقی قسمت‌ها، دوربین XA واقعا عملکرد قابل قبولی دارد. مهم‌ترین نکته‌ی مثبت دوربین این گوشی سرعت بسیار بالای آن است. برنامه‌ی دوربین XA در کوتاه‌ترین زمان اجرا می‌شود و سرعت شاتر بالایی دارد. همچنین این دوربین می‌تواند سوژه‌های در حال حرکت را به‌خوبی و بدون تاری ثبت کند.

12

11

15

برنامه‌ی دوربین اکسپریا XA عکس‌های گرفته‌شده را با کمی ویرایش نشان می‌دهد. بنابراین اگر متوجه شدید که رنگ‌های نشان داده شده در عکس‌ها کمی با آنچه در واقعیت هستند، اختلاف دارد، تعجب نکنید. این ویژگی می‌تواند برای کسانی که وقت یا مهارت لازم برای ویرایش تصاویر را ندارند، مطلوب باشد؛ اما برای افراد حرفه‌ای هرگز!

اکسپریا XA قادر به فیلم‌برداری ۴K نیست و نهایتا می‌تواند به‌صورت Full HD فیلم‌برداری کند. دوربین دوم این گوشی هم ۸ مگاپیکسلی است و برای سلفی گرفتن و مکالمه‌ی ویدیویی عالی است.

جمع‌بندی

رقابت بین گوشی‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت به‌قدری سخت شده که سازندگان برای برتری محصولاتشان، به سمت استفاده از برخی ویژگی‌های جذاب روی آورده‌اند. راه‌کار سونی برای فروش بیشتر میان‌رده‌ی جدیدش یعنی اکسپریا XA، استفاده از طراحی بدون حاشیه، نمایشگر خمیده و دوربین‌های باکیفیت است. این گوشی واقعا ‌به‌خوبی در دست جای می‌گیرد و طراحی زیبایی دارد. همچنین می‌توان روی دوربین‌های باکیفیت و کارآمد آن حساب باز کرد. درمجموع باید XA را یک گوشی میان‌رده‌ی اندرویدی دانست که ارزش خرید بالایی دارد.

Pros

  • طراحی بسیار زیبا و نمایشگر بدون حاشیه در طرفین
  • دوربین‌های باکیفیت
  • مجهز به دو سیم‌کارت و پشتیبانی از شبکه‌ی مخابراتی ۳G و ۴G
  • پشتیبانی از USB OTG
  • فناوری NFC

Cons

  • عدم پشتیانی منوها از زبان فارسی
  • حاشیه‌ی زیاد در بالا و پایین نمایشگر

Digi_Buy_Label5-1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۹ دیدگاه
  1. mohammad

    با سلام من میخوام این گوشی رو برای مادرم بخرم
    میخواستم بدونم که خوب هستش یا نه

    1. رضا

      سلام این گوشی گوشی مناسبیه وکیفت خوبی داره منو عموم داریم گوشی خیلی خوبیه،من که خیلی راضیم باتریشم ۳۵ساعت شارژو نگه میداره

  2. محمد

    سلام
    اگه کسی این گوشیو داره میتونه بگه باتریش چطوریه ودر حالت stand by چند روز دوام میاره؟؟؟
    لطفا جواب بدید خیلی برام مهمه

  3. محمد

    سلام
    اگه کسی این گوشیو داره در حالت اماده بکار یا stand by و از گوشی استفاده نکنیم باطری چند روز دوام داره؟؟
    لطفا جواب بدید خیلی مهمه

  4. ماهان

    من ۶ ماه این گوشی رو دارم هیچ مشکلی نداره
    تمام برنامه ها و بازی های سنگین رو اجرا می کنه
    دوربین خوبی داره

  5. حیدری

    من ی هفتس خریدمش.تاچش ضعیفه وخیلی زود داغ میکنه. اصلا راضی نیستم.

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه