نقد و بررسی آمازون کیندل نسل هشت؛ کتاب‌خوانی که برایتان قصه می‌خواند!

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
اصلی - کتابخوان آمازون کیندل نسل 8

حتی برای کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای هم شرایطی پیش می‌آید که آن‌قدر خسته‌ می‌شوند که دل‌ودماغ خواندن حتی یک کتاب را هم ندارند. اما این افراد می‌دانند که این غذای روح می‌تواند حتی در این شرایط هم حال آن‌ها را بهتر کند. بهترین رویایی که این افراد کتاب‌خوان در سر خود می‌پرورانند این است که به کتاب صوتی گوش بدهند تا بدین‌صورت علاوه بر آگاهی از کل کتاب، قدرت شنیداری خود را هم تقویت کنند. خبر خوب آن‌که برای کار با کتاب‌های صوتی هرگز لازم نیست هزینه‌ی زیادی را صرف کنند. آمازون این کار را با ارزان‌ترین کیندل سال ۲۰۱۶ خود یعنی کیندل نسل ۸ انجام داده است. از نظر ما، مهم‌ترین تفاوت کیندل نسل ۸ با کیندل نسل ۷، قابلیت VoiceView است. وجود این قابلیت در کنار بلوتوث باعث شده تا کیندل نسل هشت بتواند برای شما کتاب بخواند. البته فلسفه‌ی استفاده از این ویژگی برای کمک به نابینایان و کم‌بینایان است. تفاوت دیگری که بین دو نسل اخیر کیندل وجود دارد و در تجربه‌ی کاربری شما تأثیرگذار خواهد بود، وزن و ضخامت است. کیندل نسل هشت نسبت به کیندل نسل هفت ۱۵ درصد سبک‌تر و حدودا ۱۱ درصد باریک‌تر شده. همچنین نسبت (طول و عرض) آن هم نسبت به قبل تغییر کرده و کمی کوچک‌تر شده است. علاوه بر این کیندل نسل ۸ علاوه بر رنگ کلاسیک مشکی، در رنگ سفید هم تولید شده تا بیشتر باب میل خانم‌ها باشد.

۰۱ - کتابخوان آمازون کیندل نسل 8

سبک‌تر، باریک‌تر و خوش‌دست‌تر نسبت به نسل قبل 

نخستین موضوعی که در مورد طراحی کیندل نسل ۸ جلب‌توجه می‌کند، بدنه‌ی پلاستیکی نرم، لبه‌های خمیده و خوش‌دست آن است. اما آن چیزی که از این ویژگی‌ها مهم‌تر است، وزن و ضخامت کم آن نسبت به نسل قبل است. البته نسبت نمایشگر آن نسبت به قبل هیچ تغییری نکرده است و آمازون از همان اندازه‌ی سنتی نمایشگرهای کتاب‌خوان‌هایش در این کیندل استفاده کرده است. ضخامت کیندل نسل هشت نسبت به نسل هفت، ۱.۱ میلی‌متر کاهش پیدا کرده و وزن آن از ۱۹۱ به ۱۶۱ گرم رسیده است. این کاهش وزن و ضخامت کمک زیادی کرده تا دستگاه را به‌طور راحت‌تری در دست بگیرد و با آن کار کنید. اما اگر ذهن اقتصادی دارید و می‌خواهید از کاور کیندل نسل هفت خود برای کیندل نسل هشت استفاده کنید، باید بگوییم که این کار امکان‌پذیر نیست. طول و عرض نسل هشتم ارزان‌ترین کتاب‌خوان‌های آمازون نسبت به قبل تغییر کرده و همین موضوع سبب شده تا کاور مدل قدیمی با کیندل نسل ۸ سازگار نباشد.

ایده‌آل برای خانم‌ها

رنگ سفید این کتاب‌خوان یک انتخاب ایده‌آل برای خانم‌ها است.

سال‌ها بود که کاربران، کیندل‌ها را فقط در رنگ مشکی می‌دیدند. این موضوع برای مردان هیچ مشکلی نداشت. اما تحمل رنگ مشکی برای بسیاری از خانم‌ها کار سختی بود. خوشبختانه آمازون این نیاز کاربران را به‌خوبی درک و کیندل نسل هشت را در دو رنگ سفید و مشکی عرضه کرد. رنگ سفید این کتاب‌خوان برای خانم‌ها یک انتخاب ایده‌آل است. البته فراموش نکنید که رنگ سفید آن صد در صد سفید نیست و اندکی هاله‌ی خاکستری دارد. شاید هدف آمازون از این کار، همرنگی نمایشگر با بدنه است. همان‌طور که مشخص است، رنگ روشن نمایشگر این کتاب‌خوان سفید نیست و کمی مایل به خاکستری است.

۰۲ - کتابخوان آمازون کیندل نسل 8

مناسب برای کار در زیر تابش آفتاب

نمایشگر کیندل نسل ۸ نسبت به قبل تغییری نکرده است. این محصول از نمایشگر ۶ اینچی با تراکم پیکسلی ۱۶۷PPI  بهره می‌برد. نمایشگر کیندل نسل هشت مانند تمام کیندل‌ها دارای لایه‌ی ضد انعکاسی است و در زیر تابش آفتاب، عملکرد بسیار خوبی دارد. اما فراموش نکنید که به دلیل نبود چراغ LED در پس‌زمینه، نمی‌توانید در محیط‌های تاریک با آن کار کنید.

۰۳ - کتابخوان آمازون کیندل نسل 8

کیندل نسل ۸، کتاب‌خوانی مناسب برای نابینایان و کم‌بینایان

کیندل نسل هشت، نخستین کیندل آمازون است که به بلوتوث مجهز شده. شاید شما هم مانند ما خیلی کنجکاو باشید که بدانید آیا این کیندل می‌تواند فایل‌ها موزیک را از طریق هدفون یا اسپیکر بلوتوث پخش کند یا خیر. متأسفانه جواب کاملا دلسردکننده است! چرا که این کیندل جدید از فایل‌های موزیک پشتیبانی نمی‌کند.

۰۴ - کتابخوان آمازون کیندل نسل 8

هدف آمازون از اضافه کردن بلوتوث به این کیندل با آن چیزی که سازنده‌های تبلت در سر دارند، کمی متفاوت است. آمازون بلوتوث را در کیندل نسل هشت به کار برد تا کم‌بینایان و نابینایان عزیز هم بتوانند با این دستگاه‌ها به‌راحتی کار کنند. این کتاب‌خوان می‌تواند کتاب‌های انگلیسی گرفته شده از بازار آمازون را بخواند. همچنین می‌تواند توصیف کاری که در این کیندل در حال اتفاق افتادن است را برای شما تعریف کند. جدای از این بحث‌ها، این قابلیت کیندل که به‌نوعی، کتاب صوتی به‌حساب می‌آید بسیار لذت‌بخش است. موضوع جالبی که در حین کار با این ویژگی به آن برخوردیم، مربوط به ورق خوردن خودکار صفحات است. با رسیدن به بخش انتهایی صفحه، کیندل به‌صورت خودکار صفحه‌ی بعد را به شما نشان می‌دهد.

تجربه‌ی کاربری

۰۵ - کتابخوان آمازون کیندل نسل 8

در مدت زمانی که با این کیندل آمازون کار می‌کردم، دوستان و همکاران زیادی به سر میز من می‌آمدند و با این محصول کار می‌کردند. در میان تمام حرف‌هایی که گفته می‌شد و شنیده می‌شد، یک جمله‌ی مشترک از همکارانم نظرم را به شدت جلب کرد. «این کتاب‌خوان روشن است؟ اگر روشن است، چقدر شبیه کتاب کاغذی است!» خیلی‌ها در زمان کار با این کیندل تصور می‌کردند که دستگاه خاموش است یا اینکه آمازون در زیر نمایشگر آن کاغذ به کار برده است تا بدین شکل اذهان عمومی را فریب دهد. اما جواب کاملا روشن است. آمازون نه از کاغذ در زیر نمایشگر کیندل نسل هشت استفاده کرده و نه دستگاه در آن زمان خاموش بوده است. داستان این است که تجربه‌ی کار با کیندل نسل هشت بسیار شبیه به کتاب‌های کاغذی است.
به نظر ما یکی از مهم‌ترین مشکلات کیندل در ایران، پشتیبانی آن از زبان فارسی در منوها و کیبورد است. این مشکل وقتی برایتان نمود بیشتری پیدا می‌کند که بخواهید به تایپ یک کلمه فارسی در مرورگر بپردازید!

جمع‌بندی

اگر به دنبال ارزان‌ترین کتاب‌خوان در بازار هستید که در عین حال کیفیت بالای هم داشته باشد، بی برو و برگرد ما کیندل نسل هشت را به چند دلیل به شما پیشنهاد می‌دهیم. نخست این‌که سازنده‌ی آن، آمازونی است که سال‌ها تجربه‌ی تولید کتاب‌خوان‌ها را دارد و خوب می‌داند که کاربرانش به چه چیزی احتیاج دارند. دوم این‌که می‌توانید به مجموعه‌ی وسیعی از کتاب‌های انگلیسی و سایر زبان‌ها در برنامه‌ی آمازون یا Goodreads دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید بدون آنکه به خودتان زحمت خواندن کتاب را بدهید، از این کیندل بخواهید تا برای‌تان کتاب بخواند. جان کلام آنکه کیندل نسل هشت مانند گران‌ترین کیندل‌های بازار، تجربه‌ی مشابه با یک کتاب کاغذی را دارد. اما با همه‌ی این تعاریف، اگر قصد خرید این کتاب‌خوان آمازون را دارید باید کمی سطح انتظارتان را پایین بیاورید و از نبود برخی ویژگی‌ها در آن ناراحت نشوید. مثلا نمی‌توانید با کیندل نسل هشت در محیط‌های کاملا تاریک، کتاب بخوانید یا نمی‌توانید میزان روشنایی آن را تنظیم کنید. غیر از این موضوع‌ها، کیندل‌های آمازون دارای یک مشکل به ظاهر بزرگ هستند و آن این‌که از زبان فارسی، چه در منوها و چه در کیبورد پشتیبانی نمی‌کنند.

Pros

  • وزن و ضخامت کمتر نسبت به نسل قبلی
  • نمایشگر لمسی و شارژدهی مناسب
  • ۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی
  • مجهز به بلوتوث و امکان اتصال اسپیکر بلوتوث برای خواندن کتاب
  • ارزش خرید بالا نسبت به قیمت

Cons

  • فاقد نور پس‌زمینه
  • عدم پشتیبانی از زبان فارسی در منوها و کیبورد

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar D

    میشه باهاش کتاب فارسی خوند؟

  2. Avatar سجاد

    فارسی پشتیبانى میکنه از مطالب یا فقط فارسی نیست منوها ؟؟

  3. Avatar سلمان

    با جیلبرگ کردن (همون روت کردن) میشه کیبورد فارسی رو بهش اضافه کرد اما تنظیمات فارسی نمیشه و اگه کتاب صوتی فارسی ای بیاد شاید پشتیبانی بکنه.
    البته زیاد به کارتون نمیاد و چشمک زدن های صفحه چشم رو خسته می کنه

  4. Avatar Matori73

    درود !
    این عدم پشتیبانی از فارسی، در مورد کتاب ها هم صدق میکنه ؟ یعنی فقط در منو و کیبورد پشتیبانی نمیکنه یا کتاب فارسی رو هم پشتیبانی نمیکنه !؟

  5. Avatar سمانه راد

    خیلی کم استفاده میشه اینا به نظرم زیاد پروژه قوی نیست

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه