نقد و بررسی اپل آیپد مینی ۴

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
آیپد مینی ۴

در سال ۲۰۱۴ میلادی، شرکت اپل تبلت آیپد مینی ۳ را تنها با ایجاد یک به‌روزرسانی نسبت به نسل گذشته‌ی خود، معرفی و روانه‌ی بازار کرد. در حقیقت این تبلت از هیچ نظر دسـتگاه بدی نبود. اما به‌خاطر تغییرات بسیار کمی که نسبت به مینی ۲ داشت، اندکی برای کاربران دلسردکننده بود. ازاین‌رو مینی ۳ نتوانست مانند مینی ۲ خوش بدرخشد. اما اپل در تولید تبلت آیپد مینی سال ۲۰۱۵ خود تجدیدنظر اساسی کرد و آن را با بهبودهای زیادی روانه‌ی بازار کرد. آیپد مینی ۴ تقریبا ازهرجهت نسبت به نسل گذشته‌ی خود بهتر شده است. شاید این همان آیپد مینی‌ای باشد که ما سال گذشته انتظار معرفی آن را داشتیم. اگر بخواهیم از نگاهی دیگر به این محصول نگاه کنیم درمیابیم که مینی ۴ تقریبا همان آیپد ایر ۲ در ابعاد کوچک‌تر است.

‌‌‌   ‌‌

 

ایر ۲ مینی

آیپد ایر ۲ به‌عنوان یکی از زیباترین و ظریف‌ترین تبلت‌های تولیدشده‌ی اپل شناخته می‌شود. این تبلت را می‌توان مظهری از هنر اپل در طراحی تبلت‌های خود دانست. حال اپل تصمیم گرفته تا نبوغ خود در طراحی تبلت‌هایش را در خانواده‌ی مینی هم به کار ببرد. مینی ۴ همچون ایر ۲، زیبا و چشم‌نواز است. به‌طورکلی، طراحی مینی ۴ را می‌توان بازتابی از طراحی تبلت آیپد ایر ۲ دانست.

آیپد مینی ۴ نسبت به نسل گذشته‌ی خود باریک‌تر و سبک‌تر شده است.

ضخامت مینی ۴ دقیقا برابر با ضخامت ایر ۲ است. این تبلت با ضخامت ۶/۱ میلی‌متری‌اش، می‌تواند چشم هر کاربری را به خود خیره کند. ضخامت کم تبلت مینی ۴ وقتی برای‌تان جذاب‌تر می‌شود که بدانید این محصول نسبت به نسل گذشته‌ی خود ۱۸ درصد باریک‌تر شده است. علاوه‌بر‌این مینی ۴، سبک‌تر از مینی ۳ طراحی ‌شده. نسخه‌ی Wi-Fi مینی ۴ وزنی معادل با ۲۹۹ گرم دارد. این در حالی است که نسخه‌ی ۴G آن ۳۲ گرم سنگین‌تر از نسخه‌ی WiFi است.

طراحی آیپد مینی ۴

کیفیت ساخت محصولات اپل همواره زبان‌زد عام و خاص است. مینی ۴ نیز همچون دو نسل گذشته‌ی خود دارای بدنه‌ی خوش‌ساخت آلومینیومی است.

آیپد مینی ۴ تمام المان‌های لازم برای خوش‌دست بودن یک تبلت ۸ اینچی را داراست.

در پایین نمایشگر آیپد مینی ۴، حسگر اثرانگشت یا همان تاچ‌آیدی (TouchID) قرارگرفته است. این حسگر عملکردی دقیقا مشابه با حسگر مینی ۳ دارد و به‌خوبی هرچه‌تمام‌تر کار می‌کند.

ملموس‌ترین تغییر ظاهری آیپد مینی ۴ نسبت به مینی ۳، مربوط به حذف کلید قفل چرخش صفحه‌نمایش است. درست مانند ایر ۲، مینی ۴ هم از وجود این کلید بی‌بهره است. ازاین‌رو کاربران می‌بایست برای قفل چرخش نمایشگر، از بخش اکشن‌سنتر اقدام کنند.

به‌طور غم‌انگیزی، اپل از رنگ جدید و خاص رزگلد که در آیفون‌های ۶s و ۶s پلاس به‌کار برده بود، در مینی ۴ استفاده نکرده است. بنابراین مینی ۴ در همان سه رنگ خاکستری، طلایی و نقره‌ای که پیش‌ازاین در مینی ۳ به چشم می‌خورد، تولیدشده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌

 

نمایشگر زیبای رتینا

تا قبل از مینی ۴، نمایشگر آیپدهای مینی، ازلحاظ کیفیت رنگ‌های تولیدی یک پله پایین‌تر از آیپدهای ایر قرار داشتند. اما داستان در مورد مینی ۴ کاملا متفاوت است. نمایشگر مینی ۴ به معنای واقعی تماشایی است و کیفیت آن با ایر ۲ برابری می‌کند.

نمایشگر آیپد

مهم‌ترین تغییر به وجود آمده در نمایشگر مینی ۴ مربوط به فناوری Laminated است. اپل بالاخره فاصله‌ی میان نمایشگر و لایه‌ی محافظ موجود در بخش صفحه نمایش آیپدهای مینی را از بین برد. در درجه‌ی اول، این تغییر سبب کاهش ضخامت مینی ۴ شده است. همچنین این موضوع به‌ظاهر کوچک، باعث شده تا تصاویر و فیلم‌ها جذاب‌تر و طبیعی‌تر از گذشته به‌نظر رسند؛ گویی که شما آیکون‌های سیستم‌عامل iOS را بدون هیچ مانعی لمس می‌کنید!

آیپد مینی ۴ یکی از بهترین نمایشگرهای موجود در بازار را دارد.

آیپد مینی ۴ دقیقا از همان اندازه و رزولوشن نمایشگری بهره می‌برد که پیش‌ازاین در تبلت‌های مینی ۲ و ۳ به‌کاربرده شد بود. این تبلت دارای یک نمایشگر ۷/۹ اینچی با رزولوشن ۱۵۳۶ × ۲۰۴۸ پیکسل است و می‌تواند تصاویری چشم‌نواز و باکیفیت تولید کند. با توجه به تراکم پیکسلی ۳۲۴ پیکسل بر اینچ نمایشگر مینی ۴، باید گفت که هر عکس و نوشته‌ای در این تبلت شفاف، یا به‌اصطلاح شارپ به نظر می‌رسد.

‌‌‌

 

قدرتمندتر از گذشته

آیپد مینی ۴ قدرت پردازشی خود را از پردازنده‌ی اصلی A8 و پردازنده‌ی کمکی M8 می‌گیرد. همچنین اپل دو گیگابایت حافظه‌ی رم در این تبلت به‌کار برده است. ازاین‌رو می‌توان گفت که مینی ۴ ازلحاظ قدرت سخت‌افزاری بسیار شبیه به تبلت آیپد ایر ۲ است. پردازنده‌ی این تبلت شامل دو هسته با عملکرد ۶۴ بیتی است که می‌تواند با حداکثر سرعت ۱/۵ گیگاهرتز دستورات را پردازش کند. استفاده از این مجموعه‌ی سخت‌افزاری قدرتمند در مینی ۴ سبب شده تا این تبلت بتواند بهتر از تمام آیپد مینی‌های قبلی، برنامه‌ها و بازی‌های iOS را اجرا کند.

ازلحاظ سخت‌افزاری، مینی ۴ دقیقا مشابه با ایر ۲ نیست؛ ولی شباهت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد.

مینی ۴ همچون نسل گذشته‌ی خود در سه مدل و با حافظه‌های داخلی ۱۶، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی عرضه شده است. به دلیل فضای در دسترس بسیار کم و محدودیت‌های فراوانی که مدل ۱۶ گیگابایتی دارد، ما آن را به عموم کاربران توصیه نمی‌کنیم. در عوض مدل‌های با ظرفیت بیشتر از ۱۶ گیگابایت، می‌تواند به‌مراتب انتخاب سنجیده‌تر و هوشمندانه‌تری باشد.

سخت افزار آیپد مینی ۴

تقریبا می‌توان گفت که همان ادعایی که اپل در مورد شارژدهی آیپد مینی ۴ کرده، صحیح است. نسخه‌ی Wi-Fi این تبلت می‌تواند به‌طور متوسط تا ۱۰ ساعت شارژ نگه دارد. این میزان شارژدهی دقیقا مشابه با مینی ۳ است. این در حالی است که شارژدهی نسخه‌ی LTE این تبلت، یک ساعت کمتر از نسخه‌ی Wi-Fi آن است. مینی ۴ به یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۱۹/۱ وات-ساعت مجهز شده که توسط کاربر قابل تعویض نیست.

‌‌

 

مالتی‌تسکینگ در تبلت کوچک!

همه‌ی ما به‌خوبی می‌دانیم، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که آیفون‌ها را آیفون یا آیپدها را آیپد کرده، سیستم‌عامل کم‌نقص و جذاب iOS است. مینی ۴ به‌طور پیش‌فرض با iOS 9 عرضه‌شده است. این نسخه از سیستم‌عامل iOS همچون گذشته عملکرد بی‌نظیر و ایده‌آلی دارد. اپل در نسخه‌ی نهم این سیستم‌عامل تمرکز خود را بیشتر روی پایداری و عملکرد بهینه‌ی آن معطوف کرده است. ازاین‌رو ممکن است چندان متوجه تغییرات ظاهری زیادی بین iOS 9 و iOS 8 نشوید.

مالتی تسکینگ

اپل تفاوت‌هایی ملموس و بزرگی بین نسخه‌ی آیفون و آیپد سیستم‌عامل iOS 9 قایل شده است. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های سیستم‌عاملی این دو دستگاه، مربوط به قابلیت Split-Screen یا اجرای دو برنامه به‌صورت همزمان می‌شود. به‌وسیله‌ی این قابلیت می‌توان دو برنامه را به‌صورت هم‌زمان در کنار همدیگر اجرا و با آن‌ها کار کرد. همچنین حالت تصویر در تصویر که در تلویزیون‌ها شاهد آن بودیم، برای مینی ۴ نیز در نظر گرفته شده. به کمک این قابلیت می‌توان با کوچک کردن اندازه‌ی فیلم در حال پخش، به انجام کار دیگری پرداخت.

آیپد مینی ۴ تنها آیپد مینی اپل است که می‌تواند تمام ویژگی‌های مالتی تسکینگ iOS 9 را اجرا کند.

اما اگر خجالت را کنار بگذاریم و بخواهیم صادقانه در مورد این ویژگی صحبت کنیم، باید بگوییم که کار با قابلیت مالتی‌تسکینگ در نمایشگرهای کوچک (۸ اینچ) اندکی سخت است. بدون شک کار با این ویژگی در آیپدهای ایر و پرو، صرفا به دلیل نمایشگرهای بزرگ‌تر، جذاب‌تر و راحت‌تر است.

‌‌‌‌‌‌   ‌‌

 

دوربین‌های پیشرفته

دوربین پشتی مینی ۴ ازجمله دیگر مواردی است که نسبت به نسل گذشته‌ی خود پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. اپل از یک دوربین ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 در پشت این محصول استفاده کرده که قطعا می‌تواند عکس‌های با جزییات بیشتری در مقایسه با دوربین ۵ مگاپیکسلی مینی ۳ بگیرد. کیفیت عکس‌های مینی ۴ در محیط‌های بیرون به‌قدری خوب است که می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. تصاویر، با جزییات زیاد و رنگ‌های طبیعی ثبت می‌شوند.

دوربین

اما محدودیت‌ها و مشکلات دوربین اصلی مینی ۴ در فضاهای داخلی آغاز می‌شود. میزان نویز تصاویر در این شرایط کمی بیشتر از عکاسی در زیر آسمان آفتابی است.

دوربین اصلی مینی ۴ می‌تواند عکس‌های خوب و باکیفیتی در فضاهای باز بگیرد.

فراموش نکنید که این تبلت فاقد فلش LED است. ازاین‌رو هرگز قادر به عکاسی با مینی ۴ در محیط‌های کاملا تاریک نخواهید بود. اما در این‌جور مواقع دوربین گوشی‌های هوشمند می‌توانند به داد کاربر برسد. کیفیت دوربین دوم این تبلت نیز نسبت به نسل گذشته‌ی خود تغییری پیدا نکرده و از رزولوشن ۱/۲ مگاپیکسل بهره می‌برد.

‌‌‌    ‌‌

 

همچنان دوست‌داشتنی‌

تا این لحظه، آیپد مینی ۴ بهترین تبلت مینی تولیدشده‌ی اپل است. این تبلت با بهره‌مندی از سخت‌افزار قدرتمند، دوربین‌ باکیفیت، طراحی ظریف و قابلیت مالتی‌تسکینگ می‌تواند تبدیل به انتخاب اول کسانی باشد که می‌خواهند اکوسیستم iOS را در تبلت با نمایشگر کوچک تجربه کنند.

آیپد

هم‌اکنون، جدی‌ترین رقیب آیپد مینی ۴ در بازار، تبلت گلکسی تب S2 سامسونگ است. تب S2 نسخه‌ی ۸ اینچی اندکی باریک‌تر و سبک‌تر از مینی ۴ است که در نوع خود حیرت‌آور است. همچنین نماینده‌ی سامسونگ دارای قابلیت‌هایی چون برقراری مکالمه، پشتیبانی از USB OTG و کارت حافظه‌ی microSD است که در مینی ۴ وجود ندارد. اما در عوض مینی ۴ از بدنه‌ی خوش‌ساخت‌تری نسبت به S2 برخوردار است. مضاف بر این مینی ۴ دارای سیستم‌عاملی جذاب و روان است که تمام نداشته‌های آن را جبران می‌کند.

Buy_in_Digikala

‌‌‌‌‌‌ ‌

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. Avatar هيپيا

    واقعا خرید نسخه ی ١۶ گیگابایتی آیپد یا آیفون، بزرگترین اشتباه ممکنه! مثل من این اشتباه رو نکنید. پشیمانم بد!

  2. Avatar هومن

    لطفا خواهشا نسخه ی ١٢٨ سیم کارتی این تبلت رو موجود کنید…. خیلی وقته منتظرشم. ممنون که به نظر توجه میکنید

  3. Avatar sina

    لطفا نقد و بررسی ipod touch 6g رو هم قرار بدید.با تشکر

  4. Avatar محمدرضا

    جمله اخر با “تخصصی” بودن این به ظاهر نقد! تناقض شدید داره بیشتر ابراز لطف یک طرفدار اپل هست تا نقد و نیز نشون میده نویسنده سالهاست با یک دستگاه اندرویدی پرچمدار کار نکرده و گر نه سیستم عامل ای او اس چطور میتونه نقص وحشتناکی مثل عدم پشتیبانی از ا تی جی(که هیچ دلیل واقعی نداره بجز سوق دادن مصرف کننده به خرید نسخه ۱۲۸ که برای اپل سود بیشتری داره) یا نداشتن وای فای دایرکت و بلوتوث و بسیاری از قابلیتهای مهم دیگه(حتی دلیوری مسیج که گوشیهای شصت! هزار تمنی دارند) رو نداره!! شخصا هم ایپد ایر دو و هم سیکس پلاس(هر دو رو از دیجی خریدم) و هم نوت چهار و سرفیس پرو سه دارم ، بنابراین بخوبی با نقاط ضعف و قدرت اپل و اندرویدیها و مایکروسافت اشنام و همزمان که مشوق قدمهای مثبت همه اونها هستم وامدار و متعصب به هیچکدام نیستم و عاشق چیزی جز تکنولوژی هم نیستم و سهامدار هیچکدام از کمپانی ها هم نیستم! لذا نظر منصفانه این هست که فاصله دو سیستم عامل در زمینه سرعت و روانی بر خلاف دو یا سه سال پیش انقد کم و ناچیز شده(بعنوان مثال نوت چهار بعد از نه ماه حتی یکبار هم هنگ نکرده و لگی ازش دیده نشده درحالیکه اس ۲ معمولا هفته ای یا ماهی یکبار هنگ میکرد و لگ هم روزانه مشاهده میشد که این نشانگر پیشرفت زیاد اندروید هست) که بهیچ وجه نمیتونه نقائص ای او اس رو جبران کنه کما این که خود اپلیها برغم ادعاهای تبلیغاتی و برخلاف دوستان کارشناس باین ضعفها واقفن و درصدد جبرانن، کما اینکه مولتی تسکینگ رو سرانجام و بعد از کلی مقاومت و توجیهات عجیب( از همون جنسی که برای نداشتن ا تی جی و وای فای دایرکت و … م یشه) تسلیم شدن و اضافه کردن(همونطور که در مورد افزایش سایز صفحه و بکارگیری قلم و دسرسی به تنظیمات اصلی از مرکز کنترل در صفحه اصلی ر و خیلی ر موارد دیگه )کوتاه اومدن و دست از لجاجت کشیدند …. بامید این که تا دو سال دیگه شاهد ایپدی باشیم که از فلش و هارد و ارتباط با همه گجتها پشتیبانی کنه

  5. Avatar ارومیه

    ممنون از بررسیتون

  6. Avatar AshkanSeffat

    نمی دونم چرا هیچ وقت آیپد به دلم نمیشینه
    بنظرم IOS به آیپد نمیاد.IOS فقط تو آیفون دل نشینه(گرچه این نظر شخصی م هس)

    1. Avatar سهي

      ویژگی های مالتی تسکینگ در آیپد بسیار کاربردی و جذابه. مطمئنا شما را به وجد خواهد آورد.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه