نقد و بررسی تبلت ZenPad 8.0

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
زن‍پد

تا قبل از فراگیر شدن فبلت‌ها، تبلت‌های ۷ اینچی از محبوبیت زیادی نزد مردم برخوردار بودند. این تبلت‌ها با امکان برقراری تماس تلفنی می‌توانستند هم در نقش گوشی‌های هوشمند و هم در نقش تبلت‌ها ظاهر شوند. اما با افزایش محبوبیت فبلت‌ها و تقاضای زیاد برای این نوع از محصولات، تبلت‌های ۷ اینچی اندکی محبوبیت خود را از دست دادند. ازاین‌رو، علاقه‌ و ذایقه‌ی کاربران به دو دسته تقسیم شد. آن‌هایی که به دنبال فبلت بودند و آن‌هایی که به دنبال تبلتی با نمایشگر بزرگ‌تر. ایسوس ازجمله سازندگانی است که توانسته با طرح و برنامه‌ی مناسب روی تبلت‌های ۸ اینچی، آن‌ها را در صدر انتخاب بسیاری از کاربران قرار دهد. «زن‌پد ۸» (ZenPad 8.0) مدل Z380KL یکی از جدیدترین و باکیفیت‌ترین تبلت‌های ۸ اینچی این سازنده‌ی تایوانی است که قیمت مناسبی دارد. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

‌‌‌   ‌‌‌

طراحی و ساخت

امروزه شاهد آن هستیم که اکثر سازندگان تبلت‌، برای کاهش قیمت محصولاتشان، از بدنه‌ای با کیفیت‌ ساخت پایین استفاده می‌کنند. اما ایسوس توانسته با به‌کار بردن اندکی هوشمندی، محصول میان‌رده‌ای تولید کند که از طراحی و کیفیت ساخت مناسبی برخوردار است. زن‌پد ۸ یک تبلت زیبا و خوش‌ساخت ۸ اینچی است که مطمئنا از در دست گرفتن آن حس خوبی پیدا خواهید کرد. طراحی این تبلت بسیار شبیه به مدل ۷ اینچی آن یعنی زن‌پد ۷ مدل Z170CG است. قاب پشتی آن از جنس پلاستیک شبیه به چرم است و حس استحکام خوبی را به هنگام در دست گرفتن منتقل می‌کند.

زن‌پد۸

لبه‌های این تبلت با فریم متالیکی با تکنولوژی NCVM (غیر رسانا و فلزی‌شده) پوشانده شده و زیبایی خاصی به این میان‌رده بخشیده است. همچنین ایسوس برای ارگونومی بهتر این تبلت، لبه‌ی سمت چپ آن را به‌صورت خمیده طراحی کرده.

حاشیه‌های زن‌پد ۸

طراحی زن‌پد ۸ یک تفاوت بزرگ با اکثر تبلت‌های هم‌رده‌ی خود دارد. قاب پشتی این تبلت توسط کاربر، قابل ‌تعویض است و به‌وسیله‌ی آن می‌توان از قاب‌های رنگی مختلفی استفاده کرد. همچنین شیارهای سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی microSD نیز در زیر قاب پشتی این تبلت پنهان شده‌اند. اما فراموش نکنید که باتری این تبلت توسط کاربر قابل تعویض نیست. در واقع قابل تعویض بودن قاب پشتی دستگاه، ویژگی‌ای است که ما امروزه بیشتر در گوشی‌ها می‌بینیم تا تبلت‌ها. اما ایسوس در تبلت زن‌پد ۸ سنت‌شکنی کرده و توانسته با یک ابتکار ساده، مزیتی بزرگ در این تبلت خود به وجود آورد. این ویژگی تنها مناسب افرادی است که از قاب‌های رنگی مختلفی برای تبلت خود استفاده می‌کنند.

به‌طور خلاصه طراحی زن‌پد ۸ را می‌توان ساده، زیبا و مدرن عنوان کرد.

زن‌پد ۸ در سه رنگ سفید، مشکی و بژ عرضه‌شده و حاشیه‌ی نمایشگر مدل‌های سفید و طلایی آن، سفید و حاشیه‌ی نمایشگر مدل مشکی آن، مشکی است.

رنگ‌های زن‌پد۸

ممکن است در اولین تجربه‌ی کاری‌تان با این تبلت، متوجه وزن نسبتا زیاد آن شوید. باید بگوییم که زن‌پد ۸ در مقایسه با سایر تبلت‌های ۸ اینچی دیگر ایسوس مانند فون‌پد ۸ و مموپد ۸ از وزن بیشتری برخوردار است؛ اما نه به‌قدری که کاربر را اذیت کند. این تبلت ۳۵۰ گرم وزن و ۸٫۵ میلی‌متر ضخامت دارد. همچنین این دستگاه ۲۰۹ میلی‌متر طول و ۱۲۳ میلی‌متر عرض دارد که در مقایسه با دیگر تبلت‌های ۸ اینچی این شرکت تایوانی کمی کوچک‌تر به نظر می‌رسد.

زن‌پد نمای روبرو

درمجموع، باید گفت که زن‌پد ۸ در زمینه‌ی طراحی و کیفیت ساخت از اکثر ۸ اینچی‌های بازار برتر است. اگر به دنبال تبلتی خوش‌ساخت و تا حد زیادی خوش‌دست می‌گردید، قطعا این تبلت، یکی از گزینه‌های اصلی خرید شما خواهد بود.

‌‌‌

نمایشگر

معمولا نمایشگر تبلت‌های میان‌رده‌ی ۸ اینچی به وضوح تصویر ۸۰۰ × ۱۲۸۰ پیکسل مجهز هستند. اما بعضا برخی از سازندگان برای جلب توجه کاربران، از وضوح تصویر بالاتری در محصولات خود استفاده می‌کنند. اما شرکت ایسوس نخواسته در زمینه‌ی نمایشگر تبلت زن‌پد ۸ مدل Z380KL چندان پرفروغ ظاهر شود. نمایشگر ۸ اینچی این تبلت دارای وضوح تصویر قابل‌قبول ۸۰۰ × ۱۲۸۰ پیکسل است. این رزولوشن، تراکم پیکسلی نه‌چندان بالای ۱۸۹ پیکسل بر اینچ را برای این محصول به‌همراه دارد که با توجه به بازه‌ی قیمتی‌ای محصول، چندان نمی‌توان به این مقدار خرده گرفت.

نمایشگر زن‌پد ۸

ایسوس برای بالا بردن کیفیت نمایشگر این تبلت از فناوری Visual Master استفاده کرده است. این فناوری که خود متشکل از چند فناوری پیشرفته نظیر Asus TruVivd و Asus Bluelight Filter است، می‌تواند با کمک گرفتن از سخت‌افزار و نرم‌افزار دستگاه، عکس‌های واقعی و باکیفیتی را نمایش دهد. همچنین فناوری IPS به‌کار رفته در این تبلت، زاویه‌ی دید گسترده‌ی ۱۷۸ درجه‌ای را به همراه دارد.

کیفیت نمایشگر این تبلت به‌قدری خوب است که می‌تواند شما را در کاربری‌های روزانه نظیر وب‌گردی و چک‌کردن شبکه‌های اجتماعی راضی نگه دارد.

علاوه بر این تبلت زن‌پد ۸ با تکنولوژی Asus Splendid همراه شده است. این ویژگی به کاربران این امکان را به کاربر می‌دهد تا رنگ، روشنایی، کنتراست و شارپنس تصاویر را شخصی‌سازی کنند.

نمایشگر

حال بیایید تا کمی از مشخصات نمایشگر این تبلت فاصله بگیریم و به تجربه‌ی کاربری‌مان با آن بپردازیم. کیفیت نمایشگر این تبلت به‌قدری خوب است که می‌تواند شما را در کاربری‌های روزانه نظیر وب‌گردی و چک‌کردن شبکه‌های اجتماعی راضی نگه دارد. همچنین زن‌پد ۸ در زیر تابش نور آفتاب عملکرد خوبی دارد و متن‌ها در آن تا حد زیادی خوانا هستند.

‌‌

سخت‌افزار و باتری

ایسوس زن‌پد ۸ به‌اندازه‌ی کافی قدرتمند و توانمند است که می‌تواند از پس کارهای ضروری و روزمره‌تان برآید. این تبلت به تراشه‌ی اسنپدراگون MSM8916 ساخت شرکت کوالکام مجهز شده. درون این تراشه از یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای با عملکرد ۶۴ بیتی به‌همراه یک رم دو گیگابایتی استفاده شده است.

انتوتو

نتیجه‌ی بنچمارک AnTuTu

گیک بنچ

نتیجه‌ی بنچمارک Geekbench 3

این مجموعه‌ی سخت‌افزاری در بنچ‌مارک‌های مختلف نمره‌ی نسبتا مناسبی کسب کرد؛ اما هرگز نمی‌توان اجرای بی‌دردسر برنامه‌ها و بازی‌های سنگین را از این محصول میان‌رده انتظار داشت.

هرگز نمی‌توان اجرای بی‌دردسر برنامه‌ها و بازی‌های سنگین را از این محصول میان‌رده انتظار داشت.

حافظه‌ی داخلی در نظر گرفته شده برای این تبلت، ۱۶ گیگابایت است که از این مقدار حدود ۱۱ گیگابایت آن در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. مانند اکثر تبلت‌های میان‌رده‌ی ایسوس، زن‌پد ۸ هم قابلیت ارتقای حافظه به‌وسیله‌ی کارت microSD را دارد. کاربران می‌توانند تا ۶۴ گیگابایت دیگر، بر حافظه‌ی داخلی آن بیفزایند.

این مدل از تبلت زن‌پد ۸ از شبکه‌ها‌ی ارتباطی ۳G و ۴G پشتیبانی می‌کند و امکان برقراری مکالمه نیز در آن وجود دارد. در زمینه‌ی راه‌های ارتباطی، این دستگاه دقیقا مشابه با هم‌رده‌های خود ظاهر شده است. این تبلت از نسخه‌ی چهارم بلوتوث، WiFi و GPS بهره می‌برد و خبری از ویژگی‌های خاصی نظیر NFC و حسگر مادون‌قرمز در آن نیست. از دیگر ویژگی‌های برتر این تبلت می‌توان به پشتیانی از قابلیت USB OTG و Miracast اشاره کرد. همچنین زبان منو و کیبورد این تبلت را می‌توان به فارسی تغییر داد.

باوجود آن‌که زن‌پد ۸ تبلتی ارزان‌قیمت و میان‌رده به‌حساب می‌آید، اما از کیفیت صدای مطلوبی برخوردار است. این دستگاه به یک اسپیکر DTS در بالای نمایشگر مجهز شده و می‌تواند تجربه‌ی خوبی از صدای شفاف را برای کاربران به‌همراه داشته باشد.

شارژدهی این تبلت در کاربری‌های مالتی مدیا حدود ۸ ساعت است. این در حالی است برترین تبلت‌های ۸ اینچی نظیر آیپد مینی ۳، شارژدهی ۱۰ ساعته را برای کاربران تضمین می‌کنند. اما با در نظر گرفتن قیمت این محصول، می‌توان تا حد زیادی از این میزان شارژدهی زن‌پد ۸ خرسند بود. زن‌پد ۸ به یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۱۵٫۲ وات‌ساعت (Wh) مجهز شده که توسط کاربر قابل تعویض نیست.

‌‌‌

سیستم‌عامل و رابط‌ کاربری

زن‌پد ۸ در بخش سیستم‌عامل و نرم‌افزار بی‌نظیر است. این تبلت به سیستم‌عامل اندروید لالی‌پاپ (۵٫۰٫۲) به‌همراه رابط‌ کاربری ZenUI مجهز شده. رابط ‌کاربریZenUI همانند یک لانچر زیبا برای‌تان عمل خواهد کرد. باید گفت که این رابط‌ کاربری شما را از سادگی اندروید خالص چندان دور نمی‌کند و درعین‌حال یک سری قابلیت‌های کاربردی و جذاب را در اختیارتان قرار می‌دهد. ایسوس مانند گذشته، در طراحی رابط‌ کاربری این تبلت عالی عمل کرده است.

رابط کاربری

آیکون‌های مسطح این رابط ‌کاربری کاملا چشم‌نوازند و درهمان ابتدا شما را شیفته خود می‌کنند. از لحاظ عملکرد ZenUI باید بگوییم که خبری از کندی‌های اذیت‌کننده در این تبلت نیست. با این‌حال و با در نظر گرفتن مشخصات سخت‌افزاری و قیمت این دستگاه، باید انتظارات خود را از این محصول تعدیل کنید.

زن‌پد ۸ در بخش سیستم‌عامل و نرم‌افزار کاملا امیدوارکننده و بی‌نظیر است.

زن‌پد ۸ با برنامه‌ها و قابلیت‌های نرم‌افزاری زیاد و جذابی همراه شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به برنامه‌های Power saver ،Super Note ،PC Link اشاره کرد.

یادداشت‌برداری

امروزه برنامه‌های یادداشت‌برداری در تبلت‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده است. ازاین‌رو بسیاری از سازندگان به‌طور پیش‌فرض از برنامه‌ی یادداشت‌برداری در تبلت‌های خود استفاده می‌کنند. ایسوس از برنامه Super Note در زن‌پد ۸ استفاده کرده که به‌وسیله‌ی آن می‌توان با دست خط خود یا با کیبورد به یادداشت‌برداری پرداخت. همچنین می‌توانید از فایل‌های مالتی‌مدیا در یادداشت‌های خود استفاده کنید و آن‌ها را ویرایش کنید. درمجموع باید گفت که برنامه‌ی نوت در زن‌پد ۸ به‌قدری کامل است که شما را از هر برنامه‌ی یادداشت‌برداری دیگری بی‌نیاز می‌کند.

‌‌‌

دوربین

امروزه شاهد آن هستیم که تنها تعداد کمی از کاربران از دوربین تبلت خود برای عکاسی استفاده می‌کنند. ازاین‌رو می‌توان تا حد زیادی از کیفیت متوسط دوربین‌های زن‌پد ۸ اینچی دفاع کرد؛ اما هرگز نمی‌توان استفاده‌ی زیاد کاربران تبلت از برنامه‌های ویدیو چت نظیر اسکایپ را کتمان کرد. ازاین‌رو می‌توان به این نتیجه رسید که دوربین دوم تبلت‌ها از اهمیت بالاتری نسبت به دوربین اصلی برخوردارند.

زن‌پد ۸ دارای یک دوربین ۸ مگاپیکیسلی بر قاب پشتی و یک دوربین ۲ مگاپیکسلی بر قاب جلویی است. دوربین دوم این تبلت چندان نمی‌تواند عکس‌های باکیفیت خوبی برای‎تان ثبت کند. اما در عوض ایسوس از ابزارهای زیادی برای زیبا کردن عکس‌های این دوربین استفاده کرده است. به‌عنوان‌مثال می‌توان به قابلیت‌هایی چون صاف کردن پوست (Skin Softening)، کوچک کردن گونه (Thin Cheeks) و بزرگ کردن چشم‌ها (Widen eyes) اشاره کرد.

دوربین زن‌پد ۸

حال سراغ دوربین اصلی این تبلت می‌رویم. دوربین اصلی این تبلت برخلاف دوربین دوم، کیفیت بهتری دارد و با امکانات خوبی همراه شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین اصلی این تبلت باید به عکاسی HDR و پانوراما، زیباسازی (Beautfication) و GIF Animation اشاره کرد. به‌صورت کلی می‌توان گفت که تصاویر گرفته شده با دوربین اصلی این تبلت در شرایط نوری مناسب، قابل‌قبول است. اما با دقیق‌تر شدن در کیفیت عکس‌های گرفته‌شده، متوجه مقدار زیادی نویز خواهید شد. درمجموع می‌توان گفت که دوربین ۸ مگاپیکسلی این تبلت انتظار شما از عکاسی با تبلت را برآورده خواهد کرد.

‌‌‌

جمع‌بندی

ایسوس زن‌پد ۸ مدل Z380KL تبلت زیبا و خوش‌ساختی است که برای انجام کارهای ضروری و روزمره، ایده‌آل به نظر می‌رسد. اما این تبلت همچون بسیاری دیگر از تبلت‌های میان رده، از سخت‌افزار قدرتمندی برخوردار نیست و ممکن است به‌خوبی جوابگوی برخی نیازهای شما نباشد. ازاین‌رو اگر به فکر خرید تبلتی قدرتمندتر هستید، ما پیشنهاد می‌کنیم تا کمی بر بودجه‌ی خود بیفزایید تا صاحب تبلت بهتری شوید.

‌‌‌   ‌‌

Pros

  • قاب‌ پشتی قابل تعویض
  • پشتیبانی از شبکه‌ی ۴G
  • امکان برقراری تماس تلفنی
  • نمایشگر باکیفیت
  • دو گیگابایت حافظه‌ی رم

Cons

  • عملکرد سخت‌افزاری متوسط‌

‌‌‌   ‌‌  ‌‌

خرید از دیجی‌کالا‌‌‌‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar arvin

    من این تبلت رو یکماهه خریدم از نظر شارژدهی و…. خیلی ازش راضیم

  2. Avatar احسان

    لطفا هر چه زودتر پرچمدار تبلت های Asus zenpad مدل Z580CA رو بیارید با ۴ گیگ رم و همینطور قلم مخصوص Asus Z Stylus با تشکر

  3. Avatar حامد کمیلی

    من به تازگی با این تبلت در یکی از نمایندگی ها کار کردم… طراحیش فوق العادس. ولی حرف قدرت زیادی نداره.
    همون جوری که دیجی گفت “طراحی زن‌پد ۸ را می‌توان ساده، زیبا و مدرن عنوان کرد.”
    و بس…

  4. Avatar ایبرا

    منم فکر میکنم زنپد ۸ یکی از تبلتای خوش ساخت ایسوسه. ولی یه کم نسبت به مشخصاتی که داره، گرونه.
    اگر تو بین میان رده ها، به فکر خرید یه تبلت باکیفیت و با برند درست حسابی هستین، زنپد ۸ بهترینه.
    اما اگر جنس بدنه زیاد براتوم مهم نیس و کیفیت و مشخصات فنی حرف اول رو میزنه، بهتره سراغ تب S8 لنوو برین. خیلی خوبه. من دارمش و کاملا ازش راضیم.
    ضمنا خیلی خوشحالم که این روزا دیجی کالا در مورد نقد و بررسی محصولات، کاملا بی طرفانه مینویسه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه