نقد و بررسی ال‌جی G4 استایلوس در دیجی‌کالا مگ

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
نقد و بررسی ال‌جی G4 استایلوس

G4 استایلوس سومین گوشی ال‌جی است که همراه با قلم عرضه می‌شود.

امروزه یادداشت‌برداری روی گوشی‌های همراه، به یک نیاز تبدیل شده است. بسیاری از کاربران به خاطر یادداشت‌برداری در کلاس درس یا جلسه‌ای مهم، نیاز به استفاده از قلمی دارند که به‌وسیله‌ی آن، اطلاعات مهم را در گوشی خود بنویسند. شرکت ال‌جی هم سعی دارد تا هرساله با تولید گوشی‌ای همراه با قلم، نیاز‌های کاربران و طرفدارانش را پاسخگو باشد. بعد از عرضه‌ی G4، مدلی مشابه آن که با قلمی همراه شده، با نام «G4 استایلوس» (G4 Stylus) معرفی شد. این سومین گوشی ال‌جی است که همراه با قلم عرضه می‌شود. همچنین این گوشی، از نمایشگری بزرگ‌تر نسبت به نسل‌های قبلی‌اش  برخوردار است.

خرید ال‌جی G4 استایلوس

برادر دوقلوی G4

طراحی و ساخت G4 استایلوس شبیه به G4 است. قوس خفیف در بدنه، حاشیه‌های باریک در بالا و پایین صفحه‌نمایش، قرار گرفتن کلید‌های روشن/خاموش و کنترل صدا روی قاب پشتی و ترکیب قرارگیری دوربین، فلش و حسگر فوکوس لیزری در این گوشی کاملا شبیه به G4 است. اما برخلاف چیزی که در G4  شاهدش بودیم، ال‌جی در ساخت G4 استایلوس از مواد اولیه مرغوبی استفاده نکرده است. همین مورد باعث شده تا بدنه‌ی این گوشی با چیزی که در G4 حتی در نسخه‌ی پلاستیکی‌اش شاهد بودیم، تفاوت داشته باشد. اگر G4 و G4 استایلوس را کنار هم قرار دهید، می‌بینید که G4 استایلوس چند میلی‌متری بلندتر و پهن‌تر است. البته چند گرمی هم اضافه‌وزن دارد. این گوشی در حدود ۱۶۳ گرم وزن، ۱۵۵ میلی‌متر طول و ۷۹ میلی‌متر هم‌عرض دارد.

ال‌جی در ساخت G4 استایلوس از مواد اولیه مرغوبی استفاده نکرده است.

در رنگ مشکی، نواری به رنگ نقره‌ای و از جنس پلاستیک دور گوشی را فراگرفته است. لبه‌های چپ و راست این نوار خالی هستند. لبه‌ی بالایی محل قرارگیری قلم استایلوس، میکروفون و خروجی صوتی ۳٫۵ میلی‌متری قرار داده شده‌اند. در لبه‌ی پایینی هم پورت microUSB و میکروفون اصلی گوشی مشاهده می‌شوند. صفحه‌نمایش بزرگ G4 استایلوس تقریبا ۷۵ درصد جلوی گوشی را پوشانده است. بالای صفحه‌نمایش، بلندگوی مکالمه، دوربین سلفی و حسگر‌ مجاورت قابل‌مشاهده است. البته LED اعلان‌ها هم در بالای صفحه‌نمایش قرار دارد اما در حالت عادی قابل‌دیدن نیست. زیر نمایشگر هم خالی نیست و ال‌جی ترجیح داده از این فضا برای نمایش برند تجاری خود بهره ببرد. قاب پشتی هم از جنس پلاستیک است. در رنگ مشکی، این قاب نقره‌ای رنگ است. همچنین بافتی دارد تا از سرخوردن گوشی، جلوگیری کند. بالای قاب، دوربین اصلی و کلید‌های کنترل صدا و روشن/خاموش، طبق سنت طراحی ال‌جی قرار گرفته‌اند. در سمت راست دوربین، فلش LED و در سمت چپش، فوکوس لیزری قرار داده شده‌اند. در انتهای قاب پشتی هم، بلندگوی اصلی مشاهده می‌شود. ال‌جی هنوز هم اعتقاد دارد قاب پشتی گوشی باید قابلیت باز شدن داشته باشد. با باز کردن قاب پشتی می‌توانید باتری گوشی را به‌راحتی تعویض کنید، همچنین به شیار‌های سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی جانبی دسترسی خواهید داشت.

نقد و بررسی ال‌جی G4 استایلوس

طراحی کلی G4 استایلوس با توجه به صفحه‌نمایش ۵٫۷ اینچی آن جمع‌وجور به نظر می‌رسد. در دست گرفتن آن‌هم به لطف قوس خفیفی که در بدنه آن به کار رفته، ساده‌تر شده است. همین طراحی ارگونومیک ضخامتی نزدیک به ۱۰ میلی‌متر را به G4 استایلوس آورده است. اما جای قرار گرفتن قلم همچنان و مثل نسل قبلی (یعنی G3 استایلوس) مشکل طراحی دارد. قلم در هر حالتی در محفظه‌ای که برایش روی لبه‌ی بالایی در نظر گرفته‌شده، فرو می‌رود و اگر در قرار دادنش داخل محفظه دقت لازم را نداشته باشید، احتمال دارد به بدنه‌ی گوشی یا قلم آسیب بزنید.

متاسفانه قاب پشتی G4 استایلوس به‌راحتی خط و خش برمی‌دارد. بنابراین اگر مراقبت لازم را از آن نکنید، حتما این موضوع برایتان آزاردهنده خواهد بود.

صفحه‌نمایش

برای ال‌جی G4 استایلوس صفحه‌نمایشی LCD با فن‌آوری IPS در نظر گرفته شده است. این صفحه‌نمایش، رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل دارد. با توجه به اندازه‌ی ۵٫۷ اینچی‌اش، تراکم ۲۵۸ پیکسل بر اینچ به وجود می‌آید. برای محافظت از این صفحه‌نمایش هم از شیشه‌های معروف ضد خش «گوریلا گلس» استفاده شده ‌است. با توجه به بازه‌ی قیمتی G4 استایلوس، چنین تراکم پیکسلی‌ای، منطقی به نظر می‌رسد.

خوشبختانه، روشنایی نمایشگر این گوشی آن‌قدر زیاد است که زیر نور مستقیم خورشید هم، خوانایی خود را از دست نمی‌دهد. جدا از مشخصات سخت‌افزاری این صفحه‌نمایش، می‌توان به قابلیت نرم‌افزاری‌ روشن و خاموش شدنش با «دو ضربه» (Double Knock) هم اشاره کرد.

سخت‌افزار، سیستم‌عامل و کارایی

گوشی ال‌جی G4 استایلوس در دو مدل و با سخت‌افزار‌های مختلف راهی بازار شده است. مدلی که از تراشه‌ی مدیاتک مدل MT6592 بهره می‌برد؛ از شبکه‌ی ۳G پشتیبانی می‌کند. این تراشه‌ی ۳۲ بیتی است و معماری ۲۸ نانومتری دارد. برای این تراشه‌ی رده متوسط، ۸ هسته پردازنده با معماری کورتکس A7 در نظر گرفته شده که هر هسته‌‌اش فرکانس ۱٫۴ گیگاهرتز دارد. همچنین پردازنده‌ی گرافیکی مالی ۴۵۰MP و یک گیگابایت رم از نوع LPDDR2 روی این تراشه قرار دارند. این مجموعه‌ی سخت‌افزاری در آزمون AnTuTu نمره‌ی نه‌چندان قابل‌قبول ۲۹۶۳۹ را دریافت کرد. همچنین در آزمون پردازنده‌ی گرافیکی، از ۶۰ فریم ورودی با رزولوشن HD در بهترین شرایط توانست تنها ۱۸ فریم را پردازش کند. در آزمون پایداری هم ال‌جی G4 استایلوس تا ۳۴ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم شد.

نقد و بررسی ال‌جی G4 استایلوس

علاوه بر این، G4 استایلوس ۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی قابل افزایش دارد. امکان استفاده از کارت حافظه‌ی جانبی تا حجم ۱۲۸ گیگابایت در این گوشی وجود دارد. در کنار این مجموعه‌ی سخت‌افزاری، امکان استفاده همزمان از دو سیم‌کارت، Wi-Fi، رادیو و بلوتوث هم برای کاربرانش فراهم شده است. ال‌جی برای مکان‌یابی دقیق، این گوشی را به فن‌آوری‌های A-GPS و GLONASS مجهز کرده است.

برای تامین انرژی لازم این سخت‌افزار هم باتری از نوع لیتیوم-یون و با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعت در نظر گرفته شده است که با توجه به صفحه‌نمایش و تراشه‌ی کم‌مصرف، مناسب به نظر می‌رسد. از طرفی امکان تعویض باتری در مواقع ضروری برای کاربر فراهم شده است.

نقد و بررسی ال‌جی G4 استایلوس

قلم استایلوس

گوشی‌های سری استایلوس ال‌جی برای سهولت یادداشت‌برداری، به قلم‌های لمسی مجهز شده‌اند. البته، مقایسه‌ی این گوشی‌ها با سری گلکسی نوت سامسونگ، با توجه به تفاوت زیاد رده‌ی قیمتی، صحیح نخواهد بود.

قلم G4 استایلوس تنها یک قلم ساده است که  به کمک آن می‌توانید روی صفحه‌نمایش گوشی بنویسید یا عملیات پیش‌پاافتاده‌ای مثل انتخاب برنامه و حرکت در بین منو‌ها را انجام دهید.

مشکل عمده‌ی این قلم را می‌تواند نوک بیش‌ازحد پهنش دانست که هنگام یادداشت‌برداری، دقت لازم را از کاربر می‌گیرد. بااین‌حال، داشتن قلم نکته‌ای مثبت برای G4 استایلوس محسوب می‌شود.

دوربین

مثل خیلی از میان‌رده‌های دیگر بازار، کیفیت تصاویر این گوشی هم نسبت مستقیم با نور دارند.

مثل G3 استایلوس، برای G4 استایلوس هم دوربینی ۱۳ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است. ال‌جی برای دوربین این گوشی کم‌کاری نکرده و آن را به فلشی از نوع LED و همچنین فوکوس لیزری مجهز کرده است. به کمک فوکوس لیزری، فوکوس روی سوژه‌ی عکاسی در کسری از ثانیه انجام می‌شود. همچنین فلش LED می‌تواند برای مواقعی که نور محیط مطلوب نیست، کار‌آمد باشد و سوژه را برای ثبت تصویری با کیفیت بهتر، روشن کند.

رابط کاربری دوربین هم، به آنچه در G3 دیده بودیم، شباهت دارد. کلید‌های ثبت عکس و فیلم‌برداری به‌صورت به هم چسبیده در سمت راست و آیکو‌ن‌هایی در طرف مقابلشان برای دسترسی به موارد کاربردی مثل حالت فلش، حالت عکاسی و تعویض دوربین از سلفی به اصلی مشاهده می‌شوند. همچنین آیکونی برای دسترسی به تنظیماتی که کاربرد کمتری دارند هم، در کنار این آیکون‌ها وجود دارد.

در انتخاب حالت عکاسی موارد زیادی قابل انتخاب نیستند، تنها حالت پاناروما و حالت خودکار برای انتخاب وجود دارند. در قسمت تنظیمات هم مواردی مثل خط‌کش، عکاسی با تاخیر و انتخاب کیفیت فیلم و عکس گنجانده شده‌اند.

از تنظیمات که بگذریم، کیفیت تصاویر تهیه شده با G4 استایلوس آن‌چنان‌که باید و شاید خوب به نظر نمی‌رسند. مثل خیلی از میان‌رده‌های دیگر بازار، کیفیت تصاویر این گوشی هم نسبت مستقیم با نور دارند. نور کافی، مساوی با تصاویر باکیفیت، شفاف و چشم‌نواز خواهد بود. از طرفی هم، نبود تنظیمات کافی در رابط کاربری دوربین و حتی عدم امکان ثبت تصاویر در حالت HDR آزاردهنده است. همچنین این دوربین می‌تواند ویدیو‌هایی با رزولوشن Full HD با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و صدای استریو ضبط کند که از لحاظ کیفیت، مشابه حالت عکاسی است.

دوربین سلفی هم سنسوری با رزولوشن ۵ مگاپیکسل دارد. برای این دوربین هم رابط کاربری مناسبی در نظر گرفته شده. از این میان می‌توان به استفاده از نمایشگر به‌عنوان روشن کننده محیط، امکان استفاده از «حالت زیبایی » (Beauty Mode) و عکاسی با تایمر اشاره کرد.

جمع‌بندی

شاید خرید گوشی برای یادداشت‌برداری در کلاس درس و یا در جلسه‌ای مهم، امر ضروری به نظر برسد. ال‌جی هم برای این منظور سری گوشی‌های استایلوس را طراحی و به بازار عرضه کرده است. اما تجربه‌ی کاربری نشان می‌دهد که قلم این گوشی‌ها، چندان مفید نیستند. در مقابل، پشتیبانی از دو سیم‌کارت، دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی، نمایشگر بزرگ ۵٫۷ اینچی و اندروید لالی‌پاپ نسخه‌ی ۵.۰ را می‌توان از نقاط قوت این گوشی دانست. البته کم‌کاری ال‌جی در قرار دادن فقط یک گیگابایت رم را اصلا نمی‌توان نادیده گرفت.

نقد و بررسی ال‌جی G4 استایلوس

خرید این گوشی برای کسانی که می‌خواهند با یک گوشی مناسب از لحاظ قیمت اقدام به یادداشت‌برداری، ثبت تصویر، گوش دادن به موسیقی، وب گردی در نمایشگری بزرگ و داشتن طول عمر بالای باطری داشته باشند، توصیه می‌شود. می‌توان گفت این گوشی انتخابی مناسب برای دانش‌آموزان و دانشجویان است و این قشر را بیشتر به سمت خود جلب می‌کند.

خرید ال‌جی G4 استایلوس

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰ دیدگاه
  1. عابر پیاده

    قیمت این گوشی در بازه ی قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزارتومان با توجه به سخت افزار فعلی به نظر مناسب میرسه ولی با قیمت فعلی چندان انتخاب مناسبی نیست. خصوصا که رم ۱ گیگابایتی اون احتمالا در آپدیت های بعدی مشکل ساز خواهد شد و صد البته امکان استفاده از نرم افزارهای نیازمند قلمند معروف رو هم چندان با کیفیت ارائه نمی کنه. من تبلت نت ۸ دارم و معمولا بیش از ۷۰ درصد از رم دو گیگابایتیش در هنگام کار با اون نرم افزارها استفاده میشه.
    البته بازهم تاکید می کنم اگر قیمت این گوشی بیاد حدود ۵۵۰ تومن یه انتخاب به صرفه است. چون در واقع یه LG G4 Beat به همراه یه استایلوس ۱۰ هزارتومنیه !

  2. سهیل

    ال جی هیچ وقت نمی تونه قلمی در حد S Pen تولید کنه.

  3. یاسر

    بسیار عالی

  4. آرمان احمدیان

    خیلی واضحه که LG قصد رقابط با سری نوت سامسونگ رو نداره، چون خوب میدونه که در زمینه ی گوشی های بزرگ و مجهز به قلم تجربه ی کافی رو نداشته و بازار هم نسبت بهش شناخت نداره. به همین جهت نمیتونه با بازار برادر هموطن خودش رقابت کنه. در عوض، الجی به شایستگی تشخیص داده که بهتره گوشی با قلم رو برای اقشاری تولید کنه که نمیخوان بابت این گوشی هزینه ی زیادی بکنن.
    من این انتخابشون رو ناشی از تیزبینیشون میدونم.

  5. محمد

    سلام
    من دو هفته ای میشه که این گوشی رو خریدم و تا الان هم که مشکلی باهاش نداشتم. ولی تو اینترنت دیدم که اندروید۵ یه گزینه‌ای به نام user اما من نمیتونم اینو پیدا کنم.
    اگه شما پیدا کردید به من هم بگید ، ممنون ♥

  6. Ahmad

    خدا وکیلی هر چی نگاه میکنم تو این برهه زمانی ک همه دارن رم دو گیگ به بالا روی محصولاتشون (حتی ایفون) به کار میبرن .وجود یک گیگ رم اصلا تو کتم نمیره!!! خداییش تو این قسمت ال جی کم کار ی کرده

    1. یونس

      سلام .من این گوشیو دارم اصلا حس نمیشه کمبود رم تو این گوشی باید باهاش کار کنید متوجه بشید.موفق باشید

  7. مهدی بهمنی

    سلام دیجیکالا، لطفا یه کانال در شبکه مجازی تلگرام ایجاد کنید و اخبار را درون آنجا هم بگذارید تا دسترسی به اخبار برای ما راحت تر انجام شود.
    جمعی از طرفداران دیجیکالا

    1. فرهنگ حشمتی فرهنگ حشمتی

      کانال رسمی دیجی‌کالا مگ در تلگرام:
      https://telegram.me/DKMag

  8. مهدی خدامرادی فیروز

    طراحی خیلی خوب و خوش داستی داره سری G4

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه