احتمال استفاده از پلی‌استیشن۴ برای برنامه‌ریزی حملات تروریستی پاریس

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

در پی حملات تروریستی جمعه شب در شهر پاریس، حداقل ۱۳۰ نفر کشته و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند. مسوولان فرانسه هنوز هم دنبال عاملان این حمله‌ی تروریستی هستند. اما شاید برای‌تان عجیب باشد که بدانید احتمالا کنسول پلی‌استیشن۴ هم در این حملات نقش داشته است!

هنوز این موضوع که تروریست‌های داعش در جریان حملات پاریس از پلی‌استیشن۴ استفاده کرده‌اند یا نه،‌ تایید نشده است.

بر اساس اخبار و اطلاعات منتشر شده تا کنون ۸ تروریست که در حملات پاریس شرکت داشتند، کشته شده‌اند. اما جست و جو برای سایر تروریست‌های فراری، هنوز هم ادامه دارد. در جریان تعقیب و گریزی که برای پیدا کردن مهاجمان فراری انجام شده است، مسوولان امنیتی کشور بلژیک در جست‌وجوهای‌‎شان به چند خانه در نزدیکی شهر بروکسل یورش برده‌اند. در یکی از این خانه‌ها، یک دستگاه کنسول پلی‌استیشن۴ پیدا شده است که بر اساس بررسی‌های انجام شده احتمالا از آن در جریان این حملات تروریستی استفاده شده است.

PSN-ARABIC

«جان جامبون»، وزیر کشور بلژیک پس از کشف این پلی‌استیشن، در اقدامی عجیب که نمونه‌اش در چند سال گذشته کم نبوده، حملات تروریستی را به بازی‌های ویدیویی ارتباط داد. جامبون در جریان مصاحبه‌ی خبری‌اش بدون در دست داشتن مستندات کافی ادعا کرد:‌ “تروریست‌های داعش از پلی‌استیشن۴ برای برقراری ارتباط در عملیات‌شان استفاده کرده‌اند. تروریست‌ها از این دستگاه به این خاطر که تحت نظر گرفتن‌اش دشوار است، استفاده کرده‌ بودند.” جامبون در جریان این مصاحبه‌ی مطبوعاتی ادعا کرده که زیر نظر گرفتن ارتباط کاربران شبکه‌ی پلی‌استیشن حتی از اپلیکیشن پیام‌رسان واتس‌اپ هم سخت‌تر است.

احتمالا برای‌تان جالب است که بدانید در ابتدای نسل هشتم و عرضه‌ی کنسول‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌اسیتشن۴ عده‌ای از افراد ناآگاه ادعا کرده بودند دولت‌ها و کشورهای مختلف از دوربین‌های کینکت و PlayStation Camera برای اهداف امنیتی و جاسوسی استفاده خواهند کرد. البته که  هر دو کنسول بدون دوربین‌های‌شان هم کار می‌کنند تا این ادعا چندان محلی از دفاع نداشته باشد.

هنوز مشخص نیست سازمان‌های امنیتی تا چه سطحی به شبکه‌هایی مثل ایکس‌باکس لایو و پلی‌استیشن دسترسی دارند.

البته هنوز ادعای وزیر کشور بلژیک که تروریست‌های داعش از پلی‌استیشن۴ برای اهداف‌شان استفاده کرده‌اند،‌ به‌طور رسمی تایید نشده است. با این حال، در سال ۲۰۱۳ میلادی «ادوارد اسنودن»، از ماموران سابق سازمان جاسوسی آمریکا مدارکی منتشر کرد که زیر نظر گرفتن بازی‌هایی مثل «دنیای وارکرفت» توسط سازمان‌های CIA و NSA (آژانس امنیت ملی امریکا) را تایید می‌کرد. در این مدارک ذکر شده بود که ماموران سازمان‌های امنیتی آمریکا، در نقش بازی‌کننده‌ها وارد بازی‌های مثل دنیای وارکرفت می‌شدند تا فعالیت مجازی تروریست‌ها را زیر نظر بگیرند.

WorldofWarcraft

بازی آنلاین کلان دنیای وارکرفت

با وجود تمام احتمالاتی که مطرح شده است، اگر واقعا از پلی‌استیشن۴ در جریان حملات تروریستی پاریس استفاده شده باشد، تنها امکان چت صوتی‌ این کنسول می توانسته نیازهای تروریست‌ها را تامین کند. زیر نظر گرفتن سیستم‌های صوتی که از IP استفاده می‌کنند، برای سازمان‌های امنیتی بسیار سخت‌تر از گوشی‌های موبایل است. در سال ۲۰۱۰ سازمان FBI از FCC (کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا) درخواست کرد تا اجازه‌ی دسترسی سیستم‌های صوتی کنسول‌های بازی را به آن‌ها بدهد؛ اما FCC درخواست آن‌ها را رد کرده بود. در نتیجه سازمان FBI خودش دست به‌کار شد و سیستمی برای کنترل شبکه‌ی ایکس‌باکس لایو ساخت.

PSN-16CHAT

پلی‌استیشن۴ اجازه‌ی چت صوتی ۱۶ نفر را به‌طور هم‌زمان می‌دهد

هنوز مشخص نیست سازمان‌های امنیتی تا چه سطحی به شبکه‌هایی مثل ایکس‌باکس لایو و پلی‌استیشن دسترسی دارند. در جدیدترین آمار ارایه شده، شبکه‌ی پلی‌استیشن ۱۰۰ میلیون کاربر دارد که از این تعداد، ۶۵ میلیون‌شان فعال هستند.

خبر منتشر شده درباره‌ی استفاده‌ی تروریست‌ها از کنسول‌های بازی، به وسیله‌ای برای تخریب بیش‌تر این صنعت تبدیل شده است؛‌ این موضوع تا جایی پیش رفته که تعدادی تحلیل‌گر در تئوری‌های‌شان از بازی «سوپر ماریو میکر» به عنوانی وسیله‌ای برای طراحی نقشه‌ی حمله‌، یاد کرده‌اند. حتی برخی از تئوریسین‌ها ادعا کرده‌اند که تروریست‌ها با هم Call of Duty بازی می‌کنند و با شلیک روی دیوار، برای هم پیام می‌فرستند!

منبع: Forbes

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. Avatar بابا پنجعلي

    الیکی میگه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. Avatar علیرضا

    به حق چیزهای نشنیده…

  3. Avatar رحمان

    چه جالب

    خبرو صبح رو پی اس هم دیدم
    با این سرعت دیجی مگ اورد به فارسی
    ایول لایک
    ظاهرا پی اس ان چت هاشو متوقف کرده
    حرکت زیرکانه ایه فک نکنم سرویسای اطلاعاتی تو دنیای بازی دنبال خرابکار و جاسوس باشن
    میگن اگه خوب نیستی حداقل خوب بد باش…

  4. Avatar ایمان امیری

    شرکت های تبلیغاتی در این مواقع برای تبلیغ برند خود (سامسونگ اس ۶ ضد گلوله) ویا تخریب یک برند دیگر مثل پلی استیشن ۴ استفاده می کنند و این نشانه ضعف و خرد افرادی است که به اینگونه از سیاست ها جان می دهد . . .
    اگر تروریست ها بخواهند با یکدیگر ارتباطی امن داشته باشند می توانند از روش های راحت تر دیگری از جمله استفاده از جملات و یا کد های رمزی در هر فضای دیگری استفاده ببرند و هیچگونه زره بینی آنها را نمی تواند زیر نظر بگیرد!!!! پی استیشن ۴ یک تبلیغ بیش نیست و سامسونگ اس ۶ یک تبلیغ بیش نیست . . .

    1. Avatar Pooya

      دقیقا، ولی خیلی ها این جور خبر ها رو باور میکنن و ازش برای تخریب صنعت بازی هم استفاده میکنند متاسفانه.

      1. Avatar مهدی

        واقعا عالی گفتی

  5. Avatar سیامک

    عجب حرکات هوشمندانه ای. پس طراحان حملات ضرایب هوشی بسیار بالایی دارند. به عبارت دیگر دنیا دارد باهوش ترین شهروندانش را به جنایت سوق می دهد!

    1. Avatar Pooya

      نه حتما، احتمالا یکی دو نفر توی گروهاشون هست که به سیستم های کامپیوتری و امنیتی تسلط دارند و اونا پیشنهاد استفاده از پلی استیشن رو دادن. نه اینکه همهشون باهوش باشن!

    2. Avatar bijan

      آقا استفاده از موبایل و پلی استیشن هیچ ربطی به هوش نداره، الان هر بچه ای میتونه با این وسایل کار کنه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه