نگاهی به تغییرات صنعت خودرو طی یک دهه گذشته

۱۵ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
Tesla Car

دهه دوم قرن بیست و یکم میلادی در حال پایان است و حال قصد داریم نگاهی گذرا به اتفاقات یک دهه گذشته صنعت خودرو جهان داشته باشیم. در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ اتفاقات مهمی در حوزه خودروسازی رخ داد. رسوایی دیزل گیت موجب تحقیقات گسترده بر روی خودروهای دیزلی شد. رویداد برکسیت خودروسازی انگلستان را وارد دوران سختی کرد و مشکلات بسیار دیگر که خودروسازان را به دردسرهای مختلفی انداخت.

از سوی دیگر این دهه مقارن با انفجار تکنولوژی در خودروسازی بود. امروزه خودروها نسبت به ده سال پیش ایمن‌تر بوده و آلودگی کمتری وارد هوا می‌کنند. از سوی دیگر تقاضا برای دو سگمنت ترکیبی شاسی‌بلند ترکیبی و کراس‌اوور بسیار رشد داشته و این خودروها اکنون حاکمان بازار هستند. در ادامه به بررسی مطلبی می‌پردازیم که توسط رسانه اتوکار بریتانیا تهیه شده است.

 

مهم‌ترین تغییرات صنعت خودرو طی یک دهه گذشته به تفکیک:

رسوایی دیزل گیت

در سال ۲۰۱۵ اطلاعاتی از شرکت فولکس واگن به بیرون درز کرد که نشان می‌داد این شرکت و برندهای زیرمجموعه آن، در نتایج تست‌های آلودگی دست برده‌اند. این اخبار شوک بزرگی به صنعت خودرو جهان وارد کرد و موجب کاهش شدید فروش خودروهای دیزلی شد. تا پیش از این اتفاق، خودروهای دیزلی پرفروش ترین محصولات بازار اروپا را تشکیل می‌دانند، به حدی که ۷۰ درصد خودروهای سواری فروش رفته در فرانسه در سال ۲۰۰۷ از نوع دیزلی بودند.

ظهور تسلا

تسلا در اوایل قرن بیست و یکم پا به عرصه خودروسازی گذاشت. این شرکت در سال ۲۰۱۰ خودروسازی کوچکی بود که فعالیت آن به تولید یک مدل رودستر خلاصه می‌شد. این شرکت تحت رهبری ایلان ماسک در طی ده سال به یک خودروسازی بزرگ تبدیل شده و علاوه برآن، هیاهوی فراوانی در صنعت خودروسازی جهان ایجاد کرده است.

هجوم شاسی‌بلندها

شاسی‌بلندها یا خودروهای اسپرت چندمنظوره از ابتدای قرن بیست و یکم وارد بازار خودرو شدند. محبوبیت این خودروها روز به روز افزایش یافت و از ابتدای دهه دوم قرن بیست و یکم، شاهد جهش یکباره فروش این خودروها بودیم. امروزه چهل درصد از خودروهایی که در بازار اروپا به فروش می‌رسند، شاسی‌بلند هستند.

 

رشد خودروسازی چین

چین برای سال‌ها از صنعت خودروسازی دور بود و محصولی در این حوزه نداشت. این کشور از ابتدای قرن بیست و یکم با رویکردی جدید وارد این حوزه شد. صنعت خودروسازی چین با وجود مشکلات فراوان طی دهه گذشته پیشرفتی چشمگیر داشت. خودروهای فروش رفته خودروسازان چینی از ۱۳ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۰ به ۲۳ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۹ رسید. علاوه بر آن بسیاری از شرکت‌های چینی نظیر جیلی و سایک موتور، خودروسازان به دردسر افتاده اروپایی نظیر لوتوس و ام جی را خریداری کردند.

 

برندگان و بازندگان تغییرات صنعت خودروسازی طی یک دهه گذشته:

تغییرات فوق تاثیر قابل توجهی بر شرکت‌های خودروسازی داشته‌اند. در آمار زیر نگاهی به برندگان و بازندگان تغییرات خودروسازی طی یک دهه گذشته خواهیم داشت. این آمار صرفا بر بازار خودرو بریتانیا تمرکز کرده‌اند:

 

برندهایی که از تغییرات سود برده و رشد فروش را تجربه کردند:

مرسدس بنز (+۳.۸۸٪)، بی‌ام‌و (+۱.۷۹٪)، آئودی (+۱.۱٪)

کیا (+۱.۵۵٪) و هیوندای (+۰.۶۶٪)

جگوار (۰.۷۷٪+) و لندروور (+۱.۴۷٪)

سیات (۱.۳۵٪+) و اشکودا (+۱.۱۴٪)

داچیا (+۱.۳۳٪)

برندهایی که از تغییرات صدمه دیده و دچار افت فروش شدند:

واکسهال (-۵.۰۴٪)

فورد (-۳.۵۹٪)

رنو (-۲.۱۷)، پژو (-۱.۹۱٪) و سیتروئن (-۱.۳۶٪)

منبع: autocar

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه