نگاهی به مشخصات سیتروئن آمی ؛ جایگزینی برای اسکوتر و دوچرخه

۱۳ اسفند ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

سال گذشته و در نمایشگاه خودروی ژنو بود که سیتروئن از یک خودروی کانسپت جالب پرده‌برداری کرد. این کانسپت Ami One نامگذاری شده و برداشت شرکت فرانسوی از یک اتومبیل مناسب برای سفرهای کوتاه درون‌شهری را به نمایش می‌گذاشت. حال سیتروئن با معرفی نسخه تولید انبوه Ami One، تصمیم گرفته مفهومی کوچک خود را راهی خیابان‌ها کند.

سیتروئن آمی

در نسخه تولیدی واژه One از نام خودرو حذف شده و اکنون فقط با عنوان آمی (Ami) شناخته می‌شود. با ۲.۴۱ متر طول، ۱.۳۹ متر عرض و ۱.۵۲ متر ارتفاع سیتروئن آمی در مقایسه با مدلی مثل اسمارت EQ Fortwo خیلی کوتاه‌تر و باریک‌تر است. با توجه به همین ابعاد کوچک، این خودروی دو نفره تنها ۴۸۵ کیلوگرم وزن دارد.

مثل رنو Twizy، سیتروئن آمی هم در کلاس میکروکارها یا همان خودروهای بسیار کوچک طبقه‌بندی شده است، این خودرو برخلاف برخی رقبا محفظه کابین یکپارچه‌ای داشته و درها فاقد فضاهای تو خالی هستند. از لحاظ ظاهری محصول جدید سیتروئن طراحی جذابی دارد. مثل برخی دیگر از محصولات سازنده، آمی هم دارای چراغ‌های اصلی جداگانه است، جالب اینکه این چراغ‌ها در جلو و عقب شکل و ساختار مشابهی داشته و با در نظر گرفتن اصل تقارن طراحی شده‌اند. اما نحوه باز شدن درها خلاف جهت هم بوده و در این بخش تقارن رعایت نشده است.

سیتروئن آمی به دلیل اینکه در کلاس میکروکارها قرار دارد، افرادی با حداقل ۱۶ سال سن (در فرانسه ۱۴ سال) برای رانندگی با آن نیازی به اخذ گواهینامه ندارند. این خودرو که جایگزینی برای اسکوتر، دوچرخه، موپد و حتی حمل و نقل عمومی محسوب می‌شود، شعاع گردشی برابر با ۷.۲ متر داشته و در خیابان‌های شلوغ و کوچه‌های تنگ می‌تواند به‌راحتی دور بزند.

با تکیه بر موتور برقی ۸ اسب بخاری، آمی قادر است تا ۴۵ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. باتری لیتیوم یونی ۵.۵ کیلووات ساعتی وظیفه تامین انرژی این خودرو را بر عهده داشته و به گفته سیتروئن در صورت شارژ کامل تا ۷۰ کیلومتر مسافت دوام می‌آورد. زمان مورد نیاز برای شارژ باتری با برق ۲۲۰ ولتی ۳ ساعت اعلام شده است.

شرکت سیتروئن امکان استفاده از آمی را به روش اجاره بلندمدت و یا به صورت اشتراکی فراهم کرده است. در اجاره بلندمدت، ۲,۶۴۴ یورو به عنوان پیش‌قسط و مبلغ ۱۹.۹۹ یورو به عنوان اقساط ماهانه تعیین شده؛ یک قرارداد این چنینی ۴۸ ماه طول می‌کشد. در سرویس اشتراکی گروه پژو سیتروئن یعنی Free2Move، هر دقیقه رانندگی با آمی ۰.۲۶ یورو و اشتراک ماهانه ۹.۹۰ یورو هزینه دارد.

مشتریانی که قصد خریداری سیتروئن آمی را دارند، باید حداقل ۶۰۰۰ یورو برای آن پرداخت کنند. کمپانی سیتروئن از ۳۰ مارس (۱۱ فروردین) فروش این خودروی شهری را در فرانسه آغاز خواهد کرد؛ اسپانیا، ایتالیا، بلژیک، پرتغال و آلمان دیگر کشورهایی هستند که از ماه‌های آتی شهروندان آنها امکان سفارش آمی را خواهند داشت. تحویل آمی به مشتریان فرانسوی برای ژوئن (خرداد و تیر) برنامه‌ریزی شده است.

منبع: carscoops

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه