نگاهی دوباره به مشهورترین گوشی‌های موتورولا

۲۴ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
موتورولا

شرکت موتورولا سازنده‌ی اولین گوشی تجاری جهان، DynaTAC، است. این شرکت همچنین اولین گوشی تاشو جهان، StarTAC را روانه‌ی بازار کرد. این کمپانی ۹۰ ساله تا سال‌ها چهره‌ی مهمی در صنعت گوشی‌ها محسوب می‌شد ولی در نهایت از روزهای اوج خود فاصله گرفت.

گوشی TimePort P97389 اولین گوشی مجهز به GPRS بود که برای اولین بار از طریق اتصال به یک برج مخابراتی در بریتانیا که توسط موتورولا و سیسکو ساخته شده بود، به اینترنت وصل شد. در سال ۲۰۰۲ هم این شرکت گجت‌های جذابی را معرفی کرد. گوشی E360 اولین گوشی موتورولا بود که از نمایشگر رنگی بهره می‌برد و می‌توانست ۴۰۹۶ رنگ را نمایش دهد. گوشی V70 هرچند در حقیقت از یک صفحه‌نمایش مدور بهره نمی‌برد، اما طراحی گجت به نحوی بود که این بخش از گجت به‌صورت مدور درآمده بود. مدتی بعد این شرکت گوشی Aura را معرفی کرد که مجهز به یک نمایشگر مدور واقعی بود و از اولین گوشی‌هایی محسوب می‌شد که طراحی مستطیلی شکل نداشت. البته با توجه به اینکه قیمت این گوشی بیش از ۲۰۰۰ دلار بود، کمتر کسی می‌توانست این گجت نوآورانه را بخرد.

سال ۲۰۰۴ سال اوج گرفتن موتورولا بود. در این سال این شرکت RAZR V3 را معرفی کرد که خیلی سریع به یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های تاریخ بدل شد. گوشی V3 به مدت ۴ سال در بازار حضور داشت و ۱۳۰ میلیون دستگاه از آن به فروش رفت. مدل‌های بعدی RAZR به اندازه این گوشی محبوب نبودند اما در کل فروش خوبی داشتند. موتورولا برای اینکه بتواند آمار فروش این گوشی‌ها را افزایش دهد، قیمت آن‌ها را کاهش داد و همین کاهش سود به این کمپانی آسیب رساند. با این حال، گوشی‌های RAZR تا سال‌ها دلیل اصلی محبوبیت گوشی‌های تاشو محسوب می‌شدند.

موتورولا

یکی دیگر از گوشی‌های عجیب‌وغریب این شرکت، MOTOFONE F3 است. این گوشی از نمایشگر مجهز به جوهر الکترونیکی بهره می‌برد و به همین خاطر نمی‌توانست رابط کاربری گرافیکی را به‌خوبی نمایش دهد. با این حال در زیر نور مستقیم آفتاب به‌راحتی می‌شد از آن استفاده کرد و عمر باتری آن هم فوق‌العاده بود. در مورد این گوشی باید بگوییم که عمدتا افرادی که فقط به دنبال تماس گرفتن با گوشی‌های خود بودند، از استفاده از این گجت لذت می‌بردند.

موتورولا

هرچند گوشی‌های RAZR نماینده‌ی دوران اوج موتورولا هستند، اما در سال‌های بعد، گوشی‌های Droid نقش مهمی در دوران اولیه سیستم‌عامل اندروید ایفا کردند. در سال ۲۰۰۹، گوشی Droid معرفی شد که از ویژگی‌های جذابی بهره می‌برد. گوشی موتورولا ATRIX هم یکی از اولین گوشی‌های اندرویدی محسوب می‌شد که مجهز به حسگر اثر انگشت بود. در ضمن این گوشی یک قابلیت دیگری هم داشت که اخیرا دوباره مورد توجه قرار گرفته است. از طریق یک داک، می‌شد این گوشی را به یک مانیتور و صفحه‌کلید وصل کرد و با این کار استفاده از یک سیستم‌عامل مبتنی بر اوبونتو امکان‌پذیر می‌شد. کمی پس از عرضه ATRIX، گوگل بخش موبایل موتورولا را خریداری کرد. به‌عنوان سازنده اندروید، گوگل نمی‌خواست به رقابت با دیگر سازندگان گوشی‌های اندرویدی بپردازد و به همین خاطر از ساخت گوشی‌های پرچم‌دار فاصله گرفت.

در این مدت گوشی‌های محبوبی مانند Moto G و Moto E روانه‌ی بازار شدند. همانند گوشی‌های نکسوس، این گوشی‌ها از نرم‌افزارهای سبک و جذابی بهره می‌بردند و به دلیل بهره‌گیری از رنگ‌های جذاب، قیمت پایین و سخت‌افزار قدرتمند، این گوشی‌ها به محبوبیت زیادی رسیدند.

موتورولا همچنین گوشی نکسوس ۶ را ساخت که در مقایسه با دو نکسوس قبلی (ساخت ال‌جی) از ویژگی‌های قابل توجهی بهره می‌برد. از بین ویژگی‌های مهم این گجت می‌توانیم به نمایشگر بزرگ (۵.۹۶ اینچ)، ضد آب بودن و پشتیبانی از شارژ بی‌سیم اشاره کنیم که گوگل در مورد دو نکسوس بعدی (۵X و ۶P) این مشخصه‌ها را کنار گذاشت.

همچنین ساعت هوشمند Moto 360 از اولین ساعت‌هایی بود که از سیستم‌عامل Android Wear بهره می‌برد. ساعت‌های هوشمند این شرکت نتوانستند توجهات زیادی را جلب کنند و به همین خاطر خیلی زود فراموش شدند.آخرین گوشی‌ای که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، گوشی Moto Z است. موتورولا برای اینکه بتواند توجه کاربران را جلب کند، به سمت طراحی ماژولار روی آورد و چند مدت یک‌بار ماژول‌های متنوعی را عرضه می‌کند. اما همانطور که ال‌جی در مورد گوشی G5 متوجه این قضیه شد، کاربران علاقه‌ی چندانی به استفاده و خرید چنین گوشی‌هایی ندارند.

بخش موبایل موتورولا در حال حاضر در دست شرکت لنوو قرار دارد و هنوز این شرکت در مورد کنار گذاشتن این برند یا استفاده از آن تکلیف خود را مشخص نکرده است. در حال حاضر، گوشی‌هایی با برند موتورولا و لنوو روانه‌ی بازار می‌شوند.

شرکت موتورولا در زمینه‌ی ساخت گوشی‌ها سابقه‌ی زیادی دارد و به همین خاطر اشاره به تمام گوشی‌های شاخص این شرکت امکان‌پذیر نبود. با این حال در نهایت می‌توانیم به سه تا از مهم‌ترین گوشی‌های این شرکت اشاره کنیم.اولین گوشی مهم این شرکت DynaTAC است که باعث شد این تکنولوژی در دست افراد معمولی قرار بگیرد. گوشی RAZR V3 منجر به محبوبیت فوق‌العاده این شرکت شد و سود خیلی زیادی را برای موتورولا به ارمغان آورد. گوشی Droid به اندروید کمک کرد که بتواند خود را به‌عنوان یک سیستم‌عامل تثبیت کند. هرچند در حال حاضر این برند زیرمجموعه‌ی یک شرکت دیگر محسوب می‌شوند، با این حال هنوز هم گوشی‌های تحت این برند روانه‌ی بازارها می‌شوند و امیدواریم در آینده‌ی نزدیک این شرکت بتواند گوشی‌های نوآورانه‌ای را معرفی کند.

بیشتر بخوانید: گوشی‌های نوستالژیک نوکیا

منبع: GSM Arena

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar مصطفی

    همچنین یک نگاهی هم به Motorola ROKR E8 بندازید ضرر نمی کنید
    ترکیب صفحه نمایش و دکمه های کلاسیک تلفن همراه

  2. Avatar مصطفی

    اولین گوشی ضد آب اندرویدی به اسم Motorola Defy با CPU 800Mhz و رم ۵۱۲MB رو هم موتورولا ساخت بهتر بود از اون هم یادی می کردید
    صفحه نمایش ۳.۷ اینچ با رزولوشن ۸۵۴×۴۸۰
    دوربین ۵ مگاپیکسل
    سیستم عامل اندروید ۲.۱
    باتری ۱۵۴۰ میلی‌آمپر
    گوگل با جدا کردن بخش تحقیق و توسعه ی موتورولا و فروختنش به لنوو موتورولا رو از پایه ویران کرد
    لنوو هم که در خارج از چین و هند حرفی برای گفتن نداشت و ندارد در نتیجه نوابغ قسمت موبایل موتورولا همگی جذب شرکت های دیگر شدند و حالا چینی ها مانده اند و یک برند آمریکایی مصرف

  3. Avatar Fary

    دیگه دوران طراحی ها و ایده های جسورانه و جذاب به پایان رسیده و اکثر کمپانی های سازنده کم کم دارن به یک طراحی واحد و یکسان دست پیدا میکنند و رقابت اصلی بین شرکتها در قدرت سخت افزاری و دوربین خلاصه میشه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه