هشدار در آستانه المپیک؛ آب ریو بسیار آلوده است

۱ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

المپیک ریو روز ۱۵ مرداد شروع می‌شود، اما آبراه‌های ریو دو ژانیرو سطح نگران‌کننده‌ای از آلودگی دارند که می‌تواند برای ورزشکاران و همچنین توریست‌ها خطرناک باشد. مرکز ورزش‌های آبی المپیک و پارالمپیک لبریز است از ویروس‌های خطرناک و باکتری که از مشکلات فاضلاب ناشی می‌شوند.

نمونه‌های دریاچه رودریگو دو فریتاس که قرار است مسابقات قایقرانی در آن برگزار شود، نشان می‌دهد که در هر لیتر آن ۲۴۸ میلیون آدنوویروس وجود دارد. این در حالی است که تراکم ۱۰۰۰ عددی این ویروس به ازای هر لیتر در ایالت کالیفرنیا نگران‌کننده به حساب می‌آید. آدنوویروس‌ها از عوامل رایج بیماری‌های تنفسی است. با اینکه آدنوویروس‌ها به ندرت منجر به بیماری‌های خطرناک یا مرگ می‌شود، اما می‌توانند باعث بروز سینه‌پهلو، بیرون‌روی و عفونت مثانه شوند. کودکان و کسانی که دستگاه ایمنی ضعیفی دارند در مقابل این ویروس آسیب‌پذیری بیشتری دارند.

سطوح بسیار بالای آدنوویروس (۳۷ میلیون در هر لیتر) در منطقه‌ی قایقرانی گلوریا مارینا مشاهده شده. مسابقات قایق‌های بادبانی در این منطقه برگزار خواهد شد. با این میزان آلودگی، اگر ورزشکاران تنها سه قاشق چایخوری از آب را قورت دهند، بدون شک به ویروس آلوده می‌شوند. بیمار شدن یا نشدن آنها هم بستگی به دستگاه‌ ایمنی‌شان دارد.

بعضی از ورزشکاران از قبل اقداماتی احتیاطی را انجام می‌دهند، مثلا آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، از لباس‌های مخصوصی استفاده می‌کند و دستکش‌هایی می‌پوشند تا با آب تماس نداشته باشند. اما آنتی‌بیوتیک‌ها فقط در مقابل باکتری تاثیر دارند نه ویروس. توریست‌هایی که برای تماشای مسابقات می‌آیند همچنان در معرض خطر آب‌های آلوده قرار دارند.

علیرغم نتایج هشداردهنده از بررسی وضعیت آب‌های این کشور، مقامان المپیک می‌گویند آب‌راه‌های ریو بی‌خطر هستند. «ماریو آندارا» سخنگوی کمیته سازماندهی المپیک می‌گوید: «ما هرگز سلامت یا وضعیت ورزشکاران را برای هیچ رقابتی به خطر نمی‌اندازیم.»

بعضی از ورزشکاران هیچ راهی ندارند جز اینکه این وضعیت را بپذیرند. «نورا روسکولا» یکی از ورزشکاران تیم فنلاند می‌گوید «درباره آلودگی زیاد آب‌ها و ویروس‌ها صحبت‌های زیادی انجام شده. من از نظر ذهنی آماده هستم. بعضی از روزها آب هیچ مشکلی ندارد و بعضی مواقع هم روزهای بد وجود دارد.»

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه