همه‌ی آن‌چه باید درباره‌ی بوگاتی شیرون بدانیم

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
بوگاتی کایرون

شرکت خودروسازی «بوگاتی»، مثل آدم‌های خاص که عموما سلیقه‌های متفاوتی در مقایسه با دیگران دارند؛ همواره به دنبال طراحی و تولید خودرو‌هایی با ظاهر و عملکرد کاملا متفاوت در مقایسه با دیگر شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان است. بر همین اساس، این شرکت به‌تازگی و پیش از برگزاری نمایشگاه خودروی ژنو، رسما از جدیدترین محصول شگفت‌انگیز خود یعنی «بوگاتی شیرون» (Bugatti Chiron) رونمایی کرد.

شیرون در اصل جایگزین معروف‌ترین محصول این شرکت یعنی «بوگاتی ویرون» (Bugatti Veyron) است که یکی از سریع‌ترین خودرو‌های جهان هم به‌حساب می‌آید. اما این‌طور که به نظر می‌رسد، شیرون چیزی فراتر از یک جایگزین بوده و به‌احتمال‌زیاد، تا چند سال آینده، بی‌رقیب خواهد ماند؛ چراکه این خودرو در کنار طراحی کاملا منحصربه‌فرد، از قدرت موتور فوق‌العاده و پیشرفته‌ترین فناوری‌های انتقال نیرو بهره می‌برد.

1
تکراری اما خیره‌کننده!

با نگاهی کلی به طراحی ظاهری شیرون، می‌توان شباهت‌های زیاد آن را با دیگر محصول این شرکت (ویرون) دید. وقتی از جلو به شیرون نگاه می‌کنیم، چیزی شبیه به یک ویرون پیشرفته‌ به چشم می‌خورد؛ چراکه طراحی قسمت جلویی آن، تفاوت چندانی با ویرون نداشته و تنها شکل کلی چراغ‌ها و کاپوتش کمی تغییر کرده است.

چهره‌ی شیرون از بغل هم مثل قسمت جلویی‌اش، تغییر چندانی با ویرون نداشته و تنها چیزی که به‌شدت به چشم می‌خورد، استفاده از یک طراحی جدید و منحصربه‌فرد در رینگ‌های این خودروست که شباهت زیادی هم به رینگ‌های پنج‌پر دارد. تا به اینجا، دو سوم از طراحی شیرون، با کمی تغییرات، تکراری بوده؛ درنتیجه تفاوت اصلی طراحی این خودرو با ویرون، در قسمت عقب آن است.

2

وقتی از عقب به شیرون نگاه می‌کنیم، می‌توانیم تفاوت‌های زیادی را با ویرون مشاهده کنیم. طراحی چراغ‌ها به‌کلی تغییر کرده و ظاهری کشیده‌تر به خود گرفته است؛ همچنین طراحی سپر و فلاپ عقب‌اش، کمی موزون و فرازمینی شده است. در پایین و وسط سپر عقب شیرون، دو عدد خروجی اگزوز دوتکه دیده می‌شود که به کمک یک Down Pipe (متصل‌کننده‌ی دو لوله‌ی اگزوز به یک خروجی) به هم متصل شده‌اند.

3

در ساخت قسمت داخلی شیرون، از دو پوشش چرم مخصوص و فیبر کربن استفاده ‌شده است؛ همچنین طراحی ظاهری داخل‌اش، شباهت زیادی به مدل ویرون داشته و در عین سادگی، نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب می‌کند. به‌طورکلی از نظر ظاهری، شیرون را می‌توان یک ویرون با طراحی پیشرفته‌تر و کمی ناموزون معرفی کرد که قطعا نظر مخاطبان خاص خود را جلب خواهد کرد.

4
سریع‌تر از همیشه

تا به امروز، تنها نام ویرون از شرکت بوگاتی، در لیست پنج تا از سریع‌ترین خودرو‌های جهان قرار داشت؛ اما با معرفی شیرون، به نظر می‌رسد که این لیست دستخوش تغییراتی خواهد شد و به‌احتمال‌زیاد، شیرون به کمک قدرت موتور باور‌نکردنی‌اش در صدر این لیست قرار خواهد گرفت. شیرون برخلاف رقبای نزدیک‌اش مثل مک‌لارن P1 و پورشه ۹۱۸، یک خودروی هیبریدی نبوده و تنها از سوخت فسیلی (بنزین) استفاده می‌کند.

بوگاتی شیرون، از یک موتور ۸ لیتری ۱۶ سیلندر W شکل (قرارگیری دو موتور V شکل در کنار هم به شکل حرف W انگلیسی) به همراه چهار توربوشارژر مجزا بهره می‌برد. این هیولای قدرتمند که در اصل نسخه‌ی بازطراحی‌شده‌ی موتور ویرون است، توان خروجی‌اش به ۱۴۷۹ اسب بخار و گشتاور ۱۵۹۹ نیوتون‌متر می‌رسد. بهتر است بدانید که موتور شیرون در مقایسه با ویرون، به کمک افزایش هوای ورودی به محفظه‌ی احتراق یا همان بوست (Boost) و بهبود عملکرد سوخت‌رسانی، ۲۹۶ اسب بخار قوی‌تر شده است.

5

شیرون هشت‌لیتری، تنها در ۲٫۵ ثانیه، می‌تواند سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ و حداکثر سرعت‌اش را به ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت برساند. گفتنی است باک بنزین ۱۰۰ لیتری شیرون، درصورتی‌که خودرو در حالت Full Boost (چهار توربو به همراه ۱۶ سیلندر موتور در حال فعالیت کامل) باشد؛ تنها در ۹ دقیقه به‌طور کامل خالی خواهد شد. این در حالی است که این رقم برای مدل ویرون ۱۲ دقیقه بود. در شیرون شانزده ‌سیلندر، از نسخه‌ی استاندارد اما بهبودیافته‌ی جعبه‌دنده‌ی ویرون استفاده ‌شده است؛ درنتیجه شیرون، از یک جعبه‌دنده‌ی خودکار هفت‌سرعته‌ به همراه فناوری دوکلاچه بهره می‌برد. به کمک این فناوری که تاثیر اصلی آن بر افزایش سرعت تعویض دنده‌هاست، تقریبا تمام نیروی تولیدشده در موتور این خودرو با کم‌ترین میزان اتلاف، به چرخ‌ها منتقل می‌شود. فراموش نکنید که استفاده از فناوری چهار محور متحرک (All-Wheel Drive) در شیرون، بدون شک تاثیر زیادی در بهبود نحوه‌ی شتاب‌گیری این خودرو دارد. به‌طورکلی می‌توان نتیجه گرفت که در طراحی و ساخت شیرون، تمرکز اصلی بوگاتی روی بهبود و افزایش بازدهی فنی این خودرو بوده است.

6

نتیجه‌گیری

شیرون با طراحی نسبتا تکراری که شباهت‌های زیادی با مدل قبلی‌اش (ویرون) دارد؛ به همراه یک موتور بسیار قدرتمند که از طراحی و فناوری‌های منحصر‌به‌فردی بهره می‌برد؛ آمده تا بار دیگر در لیست پنج خودروی سریع جهان قرار بگیرد و چه‌بسا که در رتبه‌ی اول این لیست هم قرار بگیرد. درمجموع می‌توان گفت که شرکت بوگاتی با طراحی شیرون، مثل عادت همیشگی‌اش قصد معرفی یک محصول خاص و قدرتمند را داشته است؛ همچنین فقط ۵۰۰ دستگاه از این خودرو تولید و به بازار‌های جهانی عرضه می‌شود. ناگفته نماند که همین تعداد کم تولید، بر خاص‌بودن این خودرو می‌افزاید. در نظر داشته باشید که بوگاتی، یک شرکت خودروسازی فرانسوی است که از نام‌آشناترین برند‌ها در دنیای مسابقات اتومبیل‌رانی هم به‌حساب می‌آید. بوگاتی که در سال ۱۹۰۹ میلادی تاسیس شده است؛ در سال‌های ۱۹۶۳ به Hispano-Suiza و سپس در سال ۱۹۹۸ به گروه خودروسازی فولکس‌واگن فروخته شد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۸ دیدگاه
  1. Avatar نیما

    خدایی شما بگین اگه این با نیسان خودمون تصدف کنه کدوم داغون میشه ها شما بگین؟؟؟؟؟؟

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه