همکاری مرسدس بنز و IBM در ساخت باتری بدون کبالت

۲۰ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
باتری بدون کبالت

باتری بدون کبالت نوع جدیدی از باتری است که از باتری‌های فعلی لیتیوم یون ارزان‌تر بوده و انرژی بیشتری ذخیره می‌کند. نخستین بار آزمایشگاه نوآوری شرکت IBM در دسامبر گذشته، خبر تولید این گونه از باتری را منتشر کرد. تنها اطلاعات منتشر شده از این باتری‌ها، حکایت از آن دارد که این گونه از باتری وابسته به فلزات سنگین همچون نیکل یا کبالت نیست و سایر جنبه‌های آن مخفی باقی ماندند. آزمایشگاه فنی مرسدس بنز یکی از شرکای اصلی IBM‌ در مسیر توسعه این باتری‌ها بوده است. حال این سوال مطرح است که آیا برند لوکس آلمانی نخستین شرکت خواهد بود که از نسل جدید باتری‌ها بهره خواهد برد؟

تغییر رویه مرسدس بنز

کمپانی دایملر مدتی است رویه خود را تغییر داده و به دنبال برقراری ارتباط با تامین کنندگان مشهور قطعات خودروهای الکتریکی است. به نظر می‌رسد پاسخ سوال فوق، مثبت باشد و مرسدس بنز نخستین شرکتی باشد که از باتری‌ بدون کبالت استفاده می‌کند. از سوی دیگر، مرسدس ادعا می‌کند شرکتی نوآور است. به همین دلیل نیاز دارد تا با ارایه راهکارهای عملی مشتریان را جذب کند.

باتری بدون کبالت

این مورد به خصوص برای کسانی که صرفا به دلیل برند مرسدس، محصولات این شرکت را خریداری نمی‌کنند، کارساز خواهد بود. شریک مرسدس بنز در این مسیر، شرکت آمریکایی IBM‌ خواهد بود. باتری جدید بدون کبالت، هیچ ترکیبی از فلزات سنگین نداشته و به گفته IBM، از سه ماده جدید تشکیل شده که تاکنون در هیچ ترکیب صنعتی، کنار یکدیگر قرار نگرفته‌ بودند.

باتری جدید با مواد جدید

به گفته شرکت IBM، مواد تشکیل دهنده باتری جدید از آب دریا استخراج می‌شوند. این رویه سازگاری بیشتری با محیط زیست داشته و به آن کمتر آسیب می‌زند. با این حال IBM در خصوص در هزینه استخراج این مواد از دریا سخنی به میان نیاورده است. یکی از مهم‌ترین مزایای باتری بدون کبالت، «الکترولیت مایع ایمن با نقطه جرقه بالا» گزارش شده است. این مزیت از تشکیل دندریت‌های لیتیوم و رسوب باتری جلوگیری می‌کند.

آیا بهترین باتری برای تمام دوران‌ها از راه رسیده است؟

بنابر ادعاهای IBM، به نظر می‌رسد پیشرفتی که همه منتظر بودند در مورد باتری‌ها رخ دهد، اتفاق افتاده است. پیکربندی این باتری بسیار پرقدرت بوده و در ۵ دقیقه، تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود. فرار حرارتی باتری بدون کبالت بسیار کم بوده و راندمان ۹۰ درصدی را در طولانی مدت از خود ثبت می‌کند.

باتری بدون کبالت
با این وجود نمی‌توان در مورد اطلاعات اعلامی IBM کاملا مطمئن بود. این شرکت بارها ثابت کرده ادعاهایی می‌کند که قابل اثبات نیست. همچنان باید منتظر ماند تا شرکت آمریکایی این اختراع را به نام خود ثبت کرده و در خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد. مرسدس بنز نیز منتظر است تا هرچه زودتر باتری بدون کبالت را در خودروهای خود مورد استفاده قرار دهد. امیدواریم برخلاف فناوری موتور وانکل و FCEV، این پروژه مراحل آزمایشی خود را با موفقیت طی کند.

منبع: insideevs

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه