هیوندای کنا، کراس‌اور اسپرت و دوست‌داشتنی

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
هیوندای کنا

چند وقتی می‌شود که تصاویر جست و گریخته‌ای از هیوندای کنا (هیوندای کونا) در ایران پخش شده؛ محصول جدیدی از شرکت هیوندای که طراحی کاملا اسپرت و جوان‌پسندی دارد. از آن‌جایی که ممکن است به زودی شاهد عرضه این خودرو وارداتی به بازار داخل باشیم، قصد داریم خیلی کوتاه با این کراس‌اوور اسپرت و خشن آشنا شویم.

پیشینه هیوندای کنا

خردادماه پارسال، شرکت هیوندای کره رسما از محصول جدیدی تحت عنوان کنا رونمایی کرد؛ کراس‌اووری که هم‌چون سایر اعضای بزرگ خانواده هیوندای مثل سانتافه و توسان، نام خود را از یک منطقه دیدنی گرفته است. کنا نام یکی از جزایر هاوایی، سانتافه نام شهری در مکزیک و توسان نام منطقه‌ای در آریزونا هستند. پیش از رونمایی هیوندای سعی کرد با انتشار تیزرهای مختلف نظر مخاطبین را به سوی خود جلب کند.

بازار رقابتی مناسب

حالا با عرضه عضو کوچک از خاندان بزرگ هیوندای، به نظر می‌رسد کنا بتواند به یکی از ارزان‌ترین کراس‌اوورهای اسپرت در بازار تبدیل شود. این خودرو با پایه‌ی قیمتی ۱۹ هزار و پانصد دلار به فروش می‌رود که با احتساب دلار ۴۲۰۰ تومانی معادل ۸۲ میلیون تومان می‌شود. از رقبای این کره‌ای اسپرت می‌توان به سیتروئن C3، مزدا CX-3 و سئات آرونا اشاره کرد.

طراحی اسپرت و مدرن

هیوندای در طراحی محصول جدیدش جسارت به خرج داده و چهره آن را به خشن‌ترین حالت ممکن خلق کرده؛ از چراغ‌های کشیده‌ی جلو گرفته تا اضافه شدن اسپلیتر به پایین سپر و گلگیرهای برآمده و برجسته. زبان طراحی نوآورانه و نسبتا مدرن کنا باعث شده تا این خودرو نسبت به سایر محصولات هیوندای منحصربه‌فرد شود؛ به طور مثال چراغ‌های مه شکن به فلپ سپر و گلگیرها متصل شده‌اند تا ظاهر کنا را شیک و مدرن جلوه دهند.

هیوندای کونا
هیوندای کونا

هم‌چنین سراسر خودرو خطوط منحنی به چشم می‌خورد تا علاوه بر مدرن کردن چهره‌ی کنا، آیرودینامیک خودرو را هم بهبود می‌بخشد. درمجموع به لطف ظاهر جوان‌پسند و مدرن هیوندای کونا، می‌توان انتظار فروش خوب این کراس‌اوور را داشت.

قدرت به اندازه کافی

برخلاف جثه نسبتا بزرگ کنا، یک قلب کوچک ولی توانمند زیر درب موتور قرار گرفته؛ یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی با حجم ۲ لیتر. درعوض پیشرانه‌ی بنزینی هیوندای کونا با این حجم می‌تواند حداکثر قدرت ۱۴۷ اسب‌بخار و گشتاور ۱۷۹ نیوتون‌متر را تولید کند. این پیشرانه بیشتر مناسب برای مصارف شهری است تا استفاده در آفرود و خارج از شهر. هیوندای در این محصول خود تنها از یک جعبه دنده‌ی ۶ سرعته خودکار استفاده کرده تا راحتی را برای سرنشینان خود مهیا کند. کنا در دو نسخه دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل روانه بازار می‌شود.

امکانات رفاهی

هیوندای محصول جدیدش را به سامانه‌های مختلفی مجهز کرده تا حس یک خودروی نیمه‌لوکس را به سرنشینان خود منتقل کند. از سامانه‌های ایمنی این خودرو می‌توان به ترمز خودکار، دستیار کمکی برای رانندگی بین خطوط، هشدار نقطه کور و هشدار خواب‌آلودگی اشاره کرد.

درکنار سیستم‌ّای ایمنی، امکانات رفاهی این خودرو درحد قابل قبول و رضایت‌بخشی قرار دارند؛ به طور مثال از سیستم مالتی مدیای مجهز به اندروید اتو و کارپلی گرفته تا هدآپ‌دیسپلی، از سنسور باران و کروز کنترل گرفته تا تهویه مطبوع خودکار دوگانه و گرمکن فرمان.

جمع‌بندی

درمجموع هیوندای کنا را می‌توان به عنوان یک کراس‌اوور اسپرت با ویژگی‌های مناسب دانست که قیمت کم‌تری نسبت به رقبای ژاپنی و حتی فرانسوی دارد. پیش از خروج آمریکا از برجام احتمال داشت که این خودرو نظیر هیوندای i20 داخلی و به بازار عرضه شود. حالا با متزلزل شدن بازار خودرو، حضور و فعالیت خیلی از شرکت‌های خودروساز نظیر هیوندای در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. با توجه به تصاویر و ویدیوهایی که از ورود هیوندای کنا به کشور در شبکه‌های مجاز دست به دست شده، احتمال دارد که شاهد عرضه‌ی هیوندای کنا به بازار کشور باشیم. حتی اگر شرکتی مثل آسان‌موتور یا کرمان‌موتور این خودرو را رسما وارد بازار نکنند، هنوز احتمال ورود هیوندای کونا توسط واردکنندگان غیررسمی وجود دارد.

هیوندای کنا

به نظر شما حضور این کراس‌اوور اسپرت، جمع و جور و دوست‌داشتنی تا چه حد می‌تواند در بازار ایران موفق باشد؟ آیا شما از طرفداران محصولات هیوندای به ویژه هیوندای کنا هستید؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar ناشناس

    در زمان انتشار این مطلب واردات خودرو ممنوع هست پس چرا نوشتید شاید وارد شود؟

    1. به نظر می‌رسه ممنوعیت خودرو موقت باشه و دیر یا زود شاهد واردات خودرو تحت شرایط ویژه‌ای باشیم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه