واتسون جان یک بیمار سرطانی را نجات داد

۲ مرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

هوش مصنوعی «واتسون» شرکت IBM یکی از خفن‌ترین ابرکامپیوترهای دنیا است. این هوش مصنوعی تا به امروز کارهای مختلفی انجام داده است؛ برای مثال در بازی Jeopardy شرکت کرده و برنده شده و حتی غذاهای عجیب و غریب پخته است. با این حال، واتسون تاثیرگذارترین کارش را به تازگی انجام داده است: این هوش مصنوعی جان یک نفر را نجات داده.

مطمئنا تا اینکه از واتسون استفاده‌ی گسترده‌ای در بیمارستان‌ها شود، فاصله‌ی زیادی داریم.

دکترهای دانشگاه توکیو گزارش داده‌اند که واتسون توانسته است یک نوع بسیار کمیاب از سرطان خون را در بیماری ۶۰ ساله تشخیص دهد. دکترها خودشان نتوانسته بودند بیماری را در بررسی‌های‌شان به درستی تشخیص دهند. با این حال، کامپیوتر واتسون فقط در ده دقیقه، و با بررسی تغییرات ژنتیکی بیمار و مقایسه‌ی آن‌ها با ۲۰ میلیون مقاله‌ی پزشکی، توانسته بود بیماری را تشخیص دهد.

محققان دانشگاه توکیو می‌گویند که واتسون پس از این تشخیص، هم‌چنین یک نوع کمیاب از سرطان خون را در بیمار دیگری هم کشف کرده است.

مطمئنا تا اینکه از واتسون استفاده‌ی گسترده‌ای در بیمارستان‌ها شود، فاصله‌ی زیادی داریم و استفاده از هوش مصنوعی، وقتی که داده‌های آماده وجود دارند،‌ چندان هم مفید نخواهد بود. با این حال، هوش‌های مصنوعی قوی مثل واتسون مطمئنا می‌توانند در کشف بیماری‌های پیچیده کمک بزرگی کند.

منبع: Engadget

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. همولی

    خفن ترین !! خفن چیه

  2. حامد رحمتی

    با سلام
    به امید روزی که بتونیم از هوش مصنوعی استفاده‌ی گسترده تری به عمل بیاریم و جون انسان های زیادی رو نجات بدیم و زندگی رو برای بشر راحت تر کنیم …

    1. دیک هِد

      در واقع باید بفرمایید:
      “به امید روزی که بتونن از هوش مصنوعی استفاده‌ی گسترده تری به عمل بیارن و جون انسان های زیادی رو نجات بِدن و زندگی رو برای بشر راحت تر کنن …”
      ما که تو ایران فقط مصرف کننده علم و دانش و تکنولوژی هستیم
      فقط در زمینه “ادعا” از همه کشور ها جلو تریم

      1. سامان

        چرا خود شما دست بکار نمیشی؟ همیشه ما ایرانیا بقیه رو مقصر میدونیم در حالی که خود ما هم با تلاش نکردنمون مقصریم،در واقع اگه الان تو هر زمینه ای وضعیت خوبی نداریم تک تک ماها مقصریم، مشکل زیاده و هممون هم مشکلاتو میدونیم ولی خیلی از بزرگان علم و کارافرینان دنیا توی شرایطی مشابه یا حتی بدتر به موفقیت رسیدن (مثل هنری فورد، استیو جابز، ماری کوری و خیلی های دیگه که از صفر و با امکانات محدود شروع کردن)

  3. mohamma:D

    کاش ی ماژول برای دسته بندی نویسنده ها هم در نظر می گرفتید در طراحی که بتونیم به تفکیک نویسنده ها رو انتخاب کنیم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه