چرا آیفون ۸ انقلاب بعدی اپل نیست؟

۱۶ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰ ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
آیفون 8 انقلاب بعدی اپل نیست - واقعیت افزوده - ARKit

محصول بزرگ بعدی اپل یک سخت‌افزار نخواهد بود. آیفون ۸ با تمام سر و صدایی که به پا کرده قرار نیست انقلاب بعدی اپل باشد. محصول انقلابی بعدی اپل قرار است روی آیفون‌های جدید اجرا شود، ولی به طور اختصاصی برای آن‌ها طراحی نشده. تمرکز ما معمولا همیشه روی سخت‌افزار قرار دارد؛ چرا که راحت‌ترین کار صحبت کردن در مورد سخت‌افزار است. ولی انقلاب بعدی اپل چیزی بسیار پیچیده‌تر خواهد بود. اتفاقی که قرار است نحوه‌ی دیدن دنیا را برای ما تغییر دهد. در این مقاله توضیح می‌دهیم که چرا آیفون ۸ انقلاب بعدی نیست و برگ برنده‌ی جدید اپل را به شما معرفی خواهیم کرد.

مقلدها

آیفون 8 انقلاب بعدی اپل نیست - واقعیت افزوده - ARKit

تولیدکنندگان سخت‌افزار در سرتاسر دنیا، گوشی‌های هوشمند شبیه آیفون را با قیمتی بسیار کمتر تولید می‌کنند. دیگر مهم نیست چه کسی اولین بار یک قطعه‌ی سخت‌افزاری را طراحی کرده است، زیرا در نهایت همه از او کپی‌برداری خواهند کرد. البته در نهایت ماشین بازاریابی اپل سلطان بلامنازع این عرصه است، اما عناصر معرفی شده در آیفون، خیلی زود در انواع و اقسام گوشی‌های اندرویدی دیده می‌شوند.

در حقیقت، در دنیای امروز که سرشار از افشاگری‌ها است، بسیاری از ویژگی‌های جدید آیفون، قبل از عرضه‌ی این گوشی، در سایر گوشی‌ها دیده می‌شود. در این اوضاع عجیب‌وغریب، برخی از شرکت‌ها هم، گجت‌های چند صد دلاری‌شان را بر اساس عکس‌های غیررسمی از محصولات و سخت‌افزارهای اپل می‌سازند.

البته به‌زودی فاصله‌ی آیفون و گوشی‌های اندرویدی بیشتر می‌شود. البته نه ازنظر سخت‌افزاری؛ گوشی‌های اندرویدی از این لحاظ چندان مشکلی ندارند. همین حالا سامسونگ بهترین نمایشگرهای جهان را می‌سازد، موتورولا گوشی‌های ماژولار خوبی را روانه‌ی بازار می‌کند و گوشی پیکسل گوگل دارای بهترین دوربین در بین گوشی‌های هوشمند است. اما در میان این رقابت سخت‌افزاری، برگ برنده‌ی اپل، ARKit خواهد بود.

جادوی پردازنده‌های گرافیکی اپل

اکثر بازی‌های برتر و اپلیکیشن‌هایی با گرافیک سنگین، ابتدا برای iOS و سپس برای اندروید توسعه می‌یابند. با وجود عملکرد یکسان بیشتر اپلیکیشن‌ها در این دو سیستم‌عامل، معمولا از لحاظ ظاهری تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. این قضیه سابقه‌ای طولانی دارد؛ تا حدی که در سال ۲۰۱۲ فیسبوک متوجه شد که توسعه‌دهندگان این شرکت توجه کمی به اندروید نشان می‌دهند و به همین خاطر با برنامه‌های تشویقی تلاش کرد توجه این افراد را به سمت اندروید جلب کند.

گرایش توسعه‌دهندگان به اپل، صرفا به دلایل مادی نیست. یکی از دلایل این گرایش، روند ساخت سخت‌افزارهای اپل است که در آن پردازنده‌ها دقیقا مطابق با نیازهای تعریف‌شده، طراحی و ساخته می‌شوند. یکی از معدود شرکتی که از این نظر می‌تواند موقعیتی مشابه با اپل داشته باشد، شرکت سامسونگ است که پردازنده‌های اگزینوس را می‌سازد.

ARKit و واقعیت افزوده چه هستند؟

آیفون 8 انقلاب بعدی اپل نیست - واقعیت افزوده - ARKit

واقعیت افزوده (Augmented Reality) یک لایه‌ی دیجیتالی از محتوا است که از زاویه دید دوربین موبایل، تبلت، وب کم، عینک و … روی دید کاربر قرار می‌گیرد و به این طریق اطلاعات و یا اشیاء جدیدی را به محیط واقعی اضافه می‌کند. این لایه در مواردی می‌تواند در تعامل با کاربر باشد و دستوراتی را از محیط واقعی دریافت نماید. یکی از وظایف اصلی واقعیت افزوده، تشخیص موقعیت در محیط است. این یعنی، وقتی‌که کاربر با استفاده از واقعیت افزوده یک درخت گرافیکی را در وسط خیابان می‌بیند، در زمان حرکت هم بتواند درخت مذکور را از زوایای مختلف مشاهده کند، بدون این‌که در موقعیت درخت گرافیکی تغییری ایجاد شود. به‌صورت ایدئال، چنین عملکردی باید آن‌قدر خوب باشد که به چشم کاربر طبیعی جلوه کند.

چندی پیش، اپل ARKit را برای توسعه‌دهندگان عرضه کرد. این «کیت توسعه‌ی نرم‌افزار» (SDK) به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که برای آیفون و دیگر گجت‌های همراه با پردازنده‌ی اپل (مانند آیپد)، اپلیکیشن‌هایی سازگار با واقعیت افزوده توسعه دهند. با وجود ARKit، توسعه‌دهندگان از تجربه‌ی چندساله‌ی اپل درزمینه‌ی واقعیت افزوده بهره می‌برند. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان از الگوریتم‌های سیستم «مسافت‌پیمایی لَختیایی بصری» (Visual Inertial Odometry) اپل استفاده می‌کنند که با توجه به حسگرهای آیفون تنظیم شده‌اند.

تاثیر ARKit

بر اساس تخمین یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری، در حال حاضر ۷۱۵ میلیون آیفون فعال در جهان وجود دارد. این آمار برای دسامبر ۲۰۱۶ اعلام‌شده، پس احتمالا هم‌اکنون این تعداد بیشتر هم شده است. هرکدام از گجت‌های اپل که از پردازنده‌ی A9 و مدل‌های بالاتر استفاده می‌کنند، قابلیت پشتیبانی از ARKit را دارند. این پردازنده برای اولین بار همراه با آیفون ۶ اس و ۶ اس پلاس معرفی شد.

آیفون 8 انقلاب بعدی اپل نیست - واقعیت افزوده - ARKit

جدول بالا کاری از گروه ARtillry است؛ تمرکز اصلی این گروه تحلیلگر روی تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی قرار دارد. بر اساس آمار این گروه، هم‌اکنون ۳۸۱ میلیون آیفون در حال استفاده وجود دارد که می‌توانند از ARKit پشتیبانی کنند (آیپدها در این آمار لحاظ نشده‌اند). همچنین آن‌ها تخمین می‌زنند که تا پایان سال جاری، ۳۲ میلیون آیپد فعال وجود خواهد داشت که از ARKit پشتیبانی می‌کنند.

اپل ARKit را در تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۱۷ و در کنفرانس WWDC معرفی کرد. این معرفی مدت‌ها بعد از معرفی پروژه‌ی واقعیت افزوده‌ی گوگل تحت نام «پروژه‌ی تانگو» (Project Tango) صورت گرفت، اما از آن زمان فقط گوشی لنوو Phab 2 Pro عرضه‌شده که از این پلتفرم پشتیبانی می‌کند. درصورتی‌که در عرض چند هفته پس از این که ARKit در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفت، تعداد زیادی پروژه‌ی فوق‌العاده جذاب طراحی شده با آن ظاهر شد.

در ویدیو بالا می‌توانید دروازه‌ای میان دو دنیای واقعی و مجازی را ببینید که گروهی از توسعه‌دهندگان به نام NEDD آن را با استفاده از ARKit ساخته‌اند. دروازه‌ای که حتی می‌توانید از آن عبور و از درون دنیای مجازی به دنیای واقعی نگاه کنید. ویدیو پایین هم دمویی از نحوه‌ی استفاده از ARKit در ساختمان‌سازی را نمایش می‌دهد که توسط شرکتی به نام SolidHaus منتشر شده است.

زمانی که پروژه‌ی تانگو معرفی شد، شور و اشتیاق زیادی را در بین طرفداران تکنولوژی ایجاد کرد و مقالات امیدوارکننده‌ی زیادی درباره‌ی آن نوشته شد. با وجود این که پلتفرم واقعیت افزوده‌ی گوگل چندان هم ضعیف نیست، اما این اپل است که واقعیت افزوده را به پدیده‌ای همه‌گیر تبدیل خواهد کرد.

یک مسیر طولانی

اپل در چند سال گذشته مشغول کار روی واقعیت افزوده بوده است. با کمی جست‌وجو، به پتنتی از اپل برمی‌خوریم که در جولای ۲۰۱۱ با عنوان «نمایشگرهای واقعیت افزوده‌ی تعاملی و هماهنگ برای گجت‌های چندمنظوره» معرفی شده است. اپل در فوریه‌ی ۲۰۱۰ هم پتنتی با عنوان «نقشه‌های واقعیت افزوده» به ثبت رسانده است.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در فوریه‌ی ۲۰۱۷ اعلام کرد: «واقعیت افزوده، ایده‌ی بزرگی در حد گوشی هوشمند است». او ادامه می‌دهد: «گوشی هوشمند برای همه‌ی افراد است. ما آیفون را برای یک جمعیت، کشور یا بازار خاصی عرضه نمی‌کنیم. این گوشی برای همه‌ی افراد است. گمان می‌کنم که وسعت عملکرد واقعیت افزوده هم به همین اندازه باشد».

اپل معمولا بدون بررسی همه‌جانبه، چنین نظراتی را اعلام نمی‌کند. در آینده‌ی نزدیک، واقعیت افزوده‌ی اپل به پدیده‌ای بزرگ بدل می‌شود و آیفون بعدی در مرکز این رنسانس واقعیت افزوده قرار خواهد داشت.

کاربران معمولی، آیفون بعدی را با توجه به طراحی جدید و صفحه‌نمایش پیشرفته‌اش می‌خرند. اما بخش مهم این گجت، قطعات سخت‌افزاری درون آن است که همانند یک کلید، دری را به تجربه‌ای واقع‌گرا از واقعیت افزوده باز می‌کند. پس از آن، بسیاری از طرفداران اپل، و کاربران گوشی‌های دیگر، خواستار خرید آیفون جدید برای تجربه‌ی این جادوی شگفت‌انگیز خواهند بود.

منبع: Slash Gear

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar amin

    سایتتون واقعا اطلاعات جذاب و مفیدی در اختیار کاربراش میزاره
    خیلی ممنون از مطالب مفیدتون

  2. Avatar پیمان

    فیلم ها خیلی جالب بودن

  3. Avatar اسماعیل

    زیاد در حالت توهم هستید خیلی از شرکتها پیگیر واقعیت افزوده هستند و سالهاست در این زمینه سرمایه گذاری کردن و موفقیتهای خوبی داشتند. اینجا طوری مسئله رو گفتید که فقط همین تراشه ناجی و اپل تنها شرکت هست که میتونه تکنولوزی واقعیت افزوده رو به سرانجام برسونه. لطفا کمی در زمینه واقعیت افزوده و شرکتهایی که در این زمینه پیشتاز هستن مطالعه کنید.

  4. Avatar علی

    ((اپل سلطان بلامنازع این عرصه است، اما عناصر معرفی شده در آیفون، خیلی زود در انواع و اقسام گوشی‌های اندرویدی دیده می‌شوند))
    مشخصه یه عشق اپل این متنو نوشته
    تفاوت عملکرد نرم افزار های سنگین روی اندروید و ای او اس مدت هاست که از بین رفته اون قضیه ی فیسبوک هم مال سال ۲۰۱۲ بود که اندروید اصلا به پختگی الانش نبود. الان تقریبا همونقدر که از طراحی گوشی های اپل داره تقلید میشه از طراحی اج گوشی های سامسونگ و طراحی کلیشون داره تقلید میشه البته قبول دارم که سریع ترین راه برای همه گیر شدن یک تکنولوژی اینه که اپل ازش استفاده کنه ولی نه اینقدر که شما میگید و نه با این اختلاف نسبت به رقبا مثل قضیه ی جک ۳.۵ میلی متری یا لمس سه بعدی. که تقریبا توسط هیچ کدام از شرکت های بزرگ استفاده نشد غیر از اچ تی سی که روزای اخرشه و سامسونگ هم از سنسور فشار فقط در قسمت پایین سری ۸ اونم برای این که بشه در حالت خاموشی هم از دکمه ی هوم استفاده کرد، استفاده کرده و نه برای کاربرد هایی که اپل براش در نظر گرفته توی گوشی های خودش، از اونطرف بوکه کردن پس زمینه با استفاده از دوربین دوتایی رو اولین بار اچ تی سی انجام داد ، قلم روی صفحه نمایش مولتی تاچ ، مفهوم فبلت ، مولتی ویندو ابداع سامسونگ بود طراحی فلز و شیشه ی ایفون های امسال دقیقا مثل سری ۶ سامسونگ خواهد بود و …
    حرف های شما شاید برای ۶ سال پیش درست باشه ولی به مرور اپل مقدار زیادی از پیشرو بودنش رو به بقیه ی شرکت ها داده.
    در مورد پروژه ی تانگو هم وقتی که خود گوگل روی محصولاتش یعنی پیکسل و نکسوس از این پلتفرم استفاده نکرده یعنی پروژه ی چندان جدی ای نیست(حد اقل فعلا) نه این که نتونسته اون رو همه گیر بکنه.