ویندوز شکل و شمایل جدید به خود می‌گیرد؛ زبان طراحی Fluent به جای Metro

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

مایکروسافت در کنفرانس توسعه‌دهندگان Build 2017 از زبان طراحی جدید خود به نام Fluent Design رونمایی کرد. این زبان طراحی که به عنوان جایگزین Metro Design شناخته می‌شود، شکل و شمایل ویندوز ۱۰ و اپلیکیشن‌های ویندوزی را تغییر می‌دهد.

خیلی وقت بود که منتظر Fluent Design بودیم. مایکروسافت پیشتر نام پروژه‌ی Neon را روی آن گذاشته بود. به نظر می‌رسد که از این پس و با دانلود آپدیت‌های جدید ویندوز و اپلیکیشن‌های آن، می‌توانیم شاهد حال و هوای تازه‌ای در کامپیوتر و دیگر دستگاه‌های ویندوزی خود باشیم. البته ظاهرا قرار است مایکروسافت این تغییرات را به صورت گام به گام ایجاد کند. یعنی ممکن است پیش از دانلود Windows 10 Fall Creators Update و آپدیت‌های بعد از آن، بتوانیم با آپدیت‌های کوچک روی بعضی از اپلیکیشن‌های ویندوز ۱۰ تغییراتی در واسط کاربری آن‌ها ببینیم.

طبق آن‌چه تا به حال مایکروسافت نشان داده، به نظر می‌رسد که تغییرات این زبان طراحی، در حوزه‌های نورپردازی، عمق، حرکت، متریال و طراحی رخ داده‌اند. وقتی درحال کار کردن با ویندوز هستید پویایی و حرکت را به خوبی در آن احساس می‌کنید. حال و هوای این واسط کاربری را می‌توانید تا حدودی با تماشای ویدیوی بالا درک کنید.

Fluent Design مایکروسافت را می‌توان رقیب Material Design گوگل دانست. به هر حال مایکروسافت هم می‌خواهد به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های ویندوزی این اطمینان خاطر را بدهد که می‌توانند با یک زبان طراحی واحد، زیبا و کارآمد کار کنند. نوعی زبان طراحی که روی همه‌ی دستگاه‌های ویندوزی، از گوشی‌های هوشمند گرفته تا کامپیوترهای شخصی کار می‌کند. به خصوص اینکه شاید منظور مایکروسافت از گذاشتن نام Fluent (سلیس و روان) روی این زبان طراحی این است که می‌توان با ابزارهای مختلف با این واسط کاربری تعامل کرد. منظورمان از ابزارهای مختلف، لمس با انگشت، قلم هوشمند، ماوس و دستیارهای صوتی است. واسط کاربری Metro بیشتر روی ورودی‌های لمسی تمرکز داشت.

منبع: The Verge

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه