پشت پرده ماجرای هک تلفن همراه جف بزوس توسط ولیعهد عربستان سعودی

۴ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
جف بزوس- بن سلمان

در روزهای پایانی هفته‌ای که گذشت، هک شدن تلفن جف بزوس (مدیر عامل و موسس آمازون و مالک واشنگتن پست) توسط ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان، به یکی از داغ‌ترین خبرهای رسانه‌های جهان تبدیل شد. ارتباط این ماجرا به قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی تبار واشنگتن پست و همچنین دیدار شاهزاده سعودی با برخی از مدیران بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در سفری که به آمریکا داشت، باعث شد تا توجهات بیشتری به این موضوع جلب شود.

با این حال، ظاهرا مقامات کاخ سفید و دولت‌مردان آمریکا تصمیم گرفته‌اند تا به نفع متحد سعودی خود سکوت کنند؛‌ اما سازمان ملل متحد در اقدامی بی‌سابقه، به‌صورت جدی این ماجرا را مورد بررسی قرار داده است. در ادامه قصد داریم به بیان جزئیات بیشتری از ماجرای هک شدن تلفن آقای میلیاردر بپردازیم که عنوان ثروتمندترین مرد جهان را هم در اختیار داشته است.

۱. دعوت بزوس به مهمانی شام

با توجه به سیر زمانی ذکر شده در گزارش سازمان ملل، در ۲۱ مارس ۲۰۱۸ و طی سفر سه هفته‌ای بن سلمان به آمریکا، جف بزوس از سوی او به یک مهمانی شام کوچک در لس آنجلس دعوت شد. ولیعهد فعلی و حاکم آینده سعودی‌ها در این سفر قصد داشت تا چهره‌ای «اصلاح‌گر و جهانی» از خود نشان دهد.

بن سلمان

البته مهمانی شام در روز چهارم آوریل و در منزل یک تهیه کننده به نام بریان گرازر برگزار شد که علاوه بر بزوس و بن سلمان، مهمانان مشهور دیگری همچون باب ایگر (مدیر عامل دیزنی) و کوبی برایانت (ستاره سابق NBA) نیز در آن حضور داشتند. در جریان این ضیافت، آقای مدیر عامل و ولیعهد سعودی شماره تلفن‌های یکدیگر را دریافت کردند تا از طریق پیام‌رسان واتساپ با یکدیگر در ارتباط باشند.

۲. ارسال یک فایل ویدیویی مخرب

در اولین روز ماه مه همان سال، بزوس یک پیام ناخواسته از سوی بن سلمان دریافت می‌کند. این پیام حاوی یک فایل ویدیویی با فرمت MP4 است که ظاهرا یک تیزر تبلیغاتی مخابراتی به زبان عربی است و در آن پرچم‌های عربستان و سوئد دیده می‌شود. طبق گزارش‌های منتشر شده، این ویدیو رمزنگاری شده حاوی کدهای مخربی است که پس از دریافت آن، میزان تبادل داده‌ها از تلفن بزوس به شدت افزایش یافته است.

۳. کمپین آنلاین سعودی علیه بزوس

در پانزدهم اکتبر ۲۰۱۸، کمپین آنلاین بزرگی علیه بزوس در عربستان راه‌اندازی می‌شود که تمرکز آن بر مالکیت واشنگتن پست است. این کمپین تنها دو هفته پس از قتل جمال خاشقجی راه‌اندازی شد. خاشقجی که اصالتی عربستانی داشت، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست و شهروند آمریکا بود که از منتقدان حکومت سعودی به شمار می‌رفت. او در اواخر سال ۲۰۱۸ به‌طرز عجیبی در کنسول‌گری عربستان در استانبول شکنجه و به قتل رسید.

جمال خاشقجی

این قتل پرماجرا که رسوایی بزرگی برای حاکمیت عربستان و شخص بن سلمان به شمار می‌آید، برای مدتی بر روابط این کشور با برخی کشورها و شرکت‌های بزرگ تاثیر گذاشت، به‌ویژه زمانی که سازمان اطلاعات ایالات متحده اعلام کرد که شخص محمد بن سلمان پشت این قتل بوده است. البته سعودی‌ها هرگونه ارتباط مستقیم ولیعهد با این ماجرا را تکذیب کردند.

در اکتبر ۲۰۱۹ و پس از این که بزوس در مراسم یادبود خاشقجی شرکت کرد، بار دیگر این کمپین فعالیت خود را از سر گرفت.

۴. ادامه ارسال پیام‌ها از سوی شاهزاده سعودی

شواهد حاکی از این است که پس از قتل جمال خاشقجی، شاهزاده سعودی باز هم به ارسال پیام به جف بزوس ادامه می‌داده و این پیام‌ها به گونه‌ای بوده‌اند که به بزوس بفهمانند بن سلمان از زندگی شخصی او اطلاع دارد.

میم بن سلمان

یکی از این پیام‌ها تصویری از یک زن است که به معشوقه بزوس شباهت دارد و با متن زیر همراه شده:

بحث با زن‌ها مثل خواندن توافق‌نامه گواهی نرم افزار است، در آخر باید همه چیز را نادیده بگیری و روی گزینه «موافقم» کلیک کنی.

بزوس و همسرش مکنزی، به مدت ۲۵ سال با یکدیگر زندگی کردند، اما این ازدواج سرانجام در سال ۲۰۱۹ با یک جدایی پرحاشیه به پایان رسید. مدیر عامل آمازون مدتی پیش از جدایی از همسرش، با لارن سانچز، معشوقه فعلی خود، رابطه‌ای خارج از ازدواج داشت. ظاهرا بن سلمان نیز با ارسال این تصویر قصد داشت غیر مستقیم به او بفهماند که از این بخش از زندگی شخصی‌اش آگاه است.

بزوس و سانچز

جف بزوس و لارن سانچز

در ۹ ژانویه ۲۰۱۹، بزوس به‌طور رسمی اعلام کرد که در حال انجام مراحل جدایی از همسرش است. در همان روز، نشریه نشنال انکوایرر در گزارشی اعلام کرد که او ماه‌ها با سانچز در ارتباط بوده است. این روزنامه به تصاویر و پیام‌های عاشقانه‌ای که بین این دو رد و بدل می‌شده نیز اشاره کرده است و بعضی از آن‌ها را غیر قابل چاپ توصیف کرده است.

۵. بزوس اعلام می‌کند مورد باج‌خواهی قرار گرفته است

در هفتم فوریه ۲۰۱۹، بزوس به‌طور رسمی در بلاگ خود، AMI را که شرکت منتشر کننده نشنال انکوایرر است، به باج‌خواهی متهم کرد. همچنین، او این احتمال را مطرح کرد که بین تجسس این نشریه در زندگی خصوصی‌اش و دولت سعودی ارتباطی وجود داشته باشد. گفته می‌شود دیوید پکر (مدیر عامل AMI) رابطه دوستانه‌ای با حکومت سعودی دارد.

۶. آگاه شدن بزوس از کمپین عربستانی‌ها

در ۱۴ فوریه، بزوس و تیم امنیتی‌اش از کمپین آنلاینی که در عربستان علیه او به راه افتاده بود آگاه شدند. در همان روز، بن سلمان پیام دیگری به بزوس ارسال می‌کند که البته در گزارش سازمان ملل به توصیف آن پرداخته نشده است، اما فایننشال تایمز آن را منتشر کرده است. در ادامه متن این پیام را مشاهده می‌کنیم:

جف، هر آنچه که شنیدی یا به تو گفته شد صحیح نیست و به‌زودی متوجه این واقعیت می‌شوی که هیچ خطری از سوی من یا عربستان سعودی متوجه تو یا آمازون نیست.

۷. حجم انبوه داده‌های به سرقت رفته از تلفن بزوس

پس از این که گوشی آقای میلیاردر در ماه مه ۲۰۱۸ آلوده شد، بدافزار مورد استفاده حجم عظیمی از داده‌ها را به سرقت برد. در زمان کوتاهی، میزان داده ارسال شده از تلفن به ۲۹ هزار درصد رسید. با گذشت چند ماه، این میزان به بیشترین حد خود رسید که معادل ۱۰۶/۰۳۲/۰۴۵ درصد است.

۸. اعلام دست داشتن سعودی‌ها در افشای زندگی خصوصی بزوس

گاوین دبکر

در ۳۱ مارس ۲۰۱۹، آقای گاوین دبکر، مشاور امنیتی ارشد بزوس در مصاحبه با دیلی بیست اعلام کرد که با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، او با اطمینان بسیار زیادی می‌گوید که حکومت سعودی در هک تلفن همراه آقای بزوس نقش داشته و با این کار به اطلاعات شخصی او دسترسی پیدا کرده است. همچنین، فاش کرد که از زمان قتل جمال خاشقجی، آقای بزوس چندین بار مورد تهدید قرار گرفته است.

۹. ورود سازمان ملل متحد به ماجرا

در ژوئن ۲۰۱۹، سازمان ملل بررسی ادعاهای بزوس درباره دست داشتن سعودی‌ها در نفوذ به تلفن همراهش را آغاز می‌کند.

۱۰. فاش شدن نقش عربستان در ماجرا

بن سلمان

در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰، گاردین و سپس نیویورک تایمز از بازرسی‌های قانونی صورت گرفته گزارشی منتشر می‌کنند که در آن ثابت شده تلفن بزوس به‌وسیله فایل ویدیویی مخرب ارسال شده توسط ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۸ هک شده است.

۱۱. احتمال استفاده از نرم افزار اسرائیلی از سوی سعودی‌ها

بازرسان سازمان ملل در گزارش خود به NSO Group اشاره می‌کنند؛ یک گروه امنیت سایبری در اسرائیل که به‌واسطه تولید نرم افزار مخرب پگاسوس (Pegasus) معروف شده است. طبق گزارش‌های منتشر شده، دولت‌ها از پگاسوس برای نظارت بر فعالان و روزنامه‌نگاران منتقد خود استفاده می‌کنند. بازرسان سازمان ملل متحد درباره این موضوع می‌گویند:

بررسی‌های قانونی این احتمال را مطرح می‌کنند که نفوذ (به گوشی جف بزوس) با استفاده از یک جاسوس افزار برجسته صورت گرفته است که در سایر پرونده‌های نظارتی سعودی‌ها نیز شناسایی شده است؛ محصولی مانند بدافزار پگاسوس ۳ گروه NSO که در گزارش‌های متعدد به خرید و به کارگیری آن توسط مقامات سعودی اشاره شده است.

در مقابل، NSO Group هرگونه دست داشتن در نفوذ به تلفن بزوس را تکذیب و در مصاحبه با بیزنس اینسایدر اعلام کرد:

ما این را می‌دانیم که به دلیل نحوه کار نرم افزارمان، تکنولوژی ما نمی‌تواند روی شماره تلفن‌های آمریکایی مورد استفاده قرار بگیرد. محصولات ما تنها برای بازرسی ترور و جرایم جدی به کارگرفته می‌شوند.

در همین حال، بازرسان سازمان ملل به تعداد زیادی از مخالفان حکومت سعودی و فعالان حقوق بشر اشاره کردند که بعضی از آن‌ها با خاشقجی در ارتباط بودند و توسط بدافزارهایی که در قالب پیام‌های متنی و لینک‌ها به حساب واتساپ آن‌ها ارسال می‌شد، مورد هک قرار گرفتند.

۱۱. سازمان ملل متحد گزارش خود را منتشر می‌کند

سازمان ملل متحد

یک روز پس از گزارش گاردین، بازرسان سازمان ملل در گزارش خود به صراحت اعلام می‌کنند که با اطمینان بسیار زیادی معتقدند شاهزاده سعودی در نفوذ به گوشی بزوس نقش داشته است. پس از این گزارش، سازمان ملل خواهان بازپرسی سریع از بن سلمان می‌شود. در پاسخ به این اظهارات، حکومت عربستان این اتهامات را «بی‌معنی و نامعقول» می‌خواند. در نهایت، سازمان ملل به دلیل آسیب پذیری پیام‌رسان واتساپ که عامل تسهیل فرایند نفوذ به گوشی جف بزوس بوده است، استفاده از آن را برای کارکنان خود ممنوع اعلام می‌کند.

۱۲. واکنش بزوس به خبر دست داشتن بن سلمان در این ماجرا

جف بزوس

جف بزوس که پس از انتشار خبر دست داشتن بن سلمان در نفوذ به تلفن همراهش برای مدتی سکوت کرده بود، با ارسال توییتی به این اتفاق واکنش نشان داد. این توییت با عکسی از خاشقجی همراه بود و در آن به سرزنش بن سلمان پرداخت. او در توییت خود، قتل جمال خاشقجی در اکتبر ۲۰۱۸ را با حکومت سعودی مرتبط دانست و اعلام کرد که بسیاری باور دارند ولیعهد محمد بن سلمان شخصا پشت این ماجرا بوده است.

بیشتر بخوانید: آیا عربستان به بهشت فناوری در خاورمیانه بدل می‌شود؟

منبع: Business InsiderBusiness Insider

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar مرتضی

    خیلی جالب شد کوبی برایانت هم که تو اون مهمونی شرکت داشته امروز توی سقوط هواپیما کشته شد.

  2. Avatar محمد

    سلام
    فقط میشه گفت که خدا به داد عربستان سعودی برسد؛ این بد نامی بزرگی محسوب میشه که به راحتی می تواند استقرار تکنولوژی و سرمایه گذاری در این کشور را محدود و خیلی از هزینه ها را به این کشور تحمیل کند. لکه ای که شاید به سادگی پاک نشود.
    جالب این موضوع است که مالکیت واتس آپ در اختیار شرکت Facebook است و این موضوع می تواند بعد از مساله تغییر انتخاب امریکا و Brexit بریتانیا چالش دیگری برای این شرکت قلمداد شود و اعتماد جهانی را به سادگی از این شرکت بکاهد.

  3. Avatar ایلان ماسک

    به نظر شما این تصمیم سازمان ملل درباره عدم استفاده از واتس اپ افراطی هست یا طبیعی و منطقی؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه