مراقبت از پوست دست و پا با محصولات خانگی

۲۹ مهر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
مراقبت از پوست دست در زمستان

حتما تا به حال برای شما پیش آمده که گاهی اوقات به دلیل مشغله‌های مختلف و کمبود وقت نسبت به سلامت، رسیدگی و مراقبت پوستی خود کم‌توجه شده باشید. این نادیده گرفتن در بسیاری از مواقع برای مراقبت از پوست دست و پا صورت می‌گیرد و زمانی این بی‌توجهی خود را نشان می‌دهند که مشکلات پوستی به وجود آمده باشد. برخی از افراد اهمیت چندانی برای پوست بدن خود قائل نیستند و تصور می‌کنند نباید برای داشتن پوست سالم‌تر و نرم‌تر در دست و پا اقدام اضافه‌ای انجام داد. ولی باید با قاطعیت گفت مراقبت از پوست دست و پا همیشه اهمیت بسیاری دارد.

نگهداری از پوست دست‌ها

گاهی افراد تنها زمانی به یاد پاهای خود بیفتید که احساس درد داشته باشند یا ناگهان متوجه شوند چقدر پوست کف پایشان خشک شده است. در برخی مواقع هم در فصل گرما و به دلیل پوشیدن صندل و کفش‌های تابستانی به یاد پوست پاهای خود می‌افتید.

در رابطه با پوست دست هم همین روند ادامه دارد. بسیاری از افراد تنها به داشتن ناخن‌های زیبا اهمیت می‌دهند و از سلامت پوست دست خود غافل هستند. متأسفانه می‌توان گفت افرادی که به پوست دست و پای خود اهمیت می‌دهند، محدود هستند ولی دنبال کردن برنامه روزانه و منظم برای مراقبت از دست و پا برای تندرستی پوست بدن لازم است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ راهکار مؤثر برای مراقبت از پوست

مراقبت از پوست دست در زمستان

گفته می‌شود دست و پاها نقاط اصلی ارتباطی انسان با محیط بیرونی هستند و از جمله اندام‌هایی به شمار می‌روند که تغییرات فصلی و دمایی را زودتر از بقیه قسمت‌های بدن احساس می‌کنند. به همین دلیل تغییرات دمایی می‌تواند به سرعت باعث خشکی و ترک خوردن پوست دست و پا شود. حتی ممکن است در شرایط وخیم پوست این قسمت‌های بدن دچار زخم و جراحت نیز شود. از طرفی دیگر پاها نسبت به گرما حساس‌تر هستند و می‌توانند احساس سنگینی و ناراحتی را در فرد به وجود آورند.

بیشتر بخوانید: درمان ترک پا؛ روش‌های خانگی همیشه موثرند!

لایه‌برداری و رطوبت رسانی پوست دست و پا

برای مراقبت از پوست چه کنیم

قبل از هر اقدامی برای آنکه بتوانید آب‌رسانی پوست دست و پا را به درستی انجام دهید، باید آن را به خوبی تمیز کنید و آلودگی‌ها را از بین ببرید. بعد از این مرحله به سراغ لایه‌برداری بروید. لایه‌برداری سلول‌های مرده‌ای را که پوست را مسدود کرده‌اند، پاک می‌کند و ظاهر جوان‌تر و تازه‌تری به پوست دست و پای شما می‌بخشد. لایه‌برداری همچنین باعث می‌شود پوست بتواند محصولات رطوبت رسان را بهتر دریافت و جذب کند و از طرفی دیگر وجود جوش را نیز کنترل می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۷ راه برای پاک کردن پوست از آلودگی‌ها

در رابطه با رطوبت رسانی به پوست باید بدانید که علاوه بر استفاده از محصولات رطوبت رسان به عنوان استعمال خارجی، باید به مقدار کافی آب بنوشید تا از درون هم آب‌رسانی به بافت و اندام‌های بدن انجام شود. کم‌آبی برای پوستتان هم خطرناک است، پس فراموش نکنید که علاوه بر دنبال کردن برنامه مراقبتی پوست روزانه ۸ لیوان آب بنوشید.

با کمک روش‌های مراقبتی پوست دست و پا، می‌توانید به سادگی آنها را در برنامه مراقبتی خود قرار دهید و خیالتان راحت شود که پوست نرم و لطیفی برایتان باقی می‌ماند.

لایه‌برداری با اسکراب خانگی دست و پا

سلامت پوست دست

مواد مورد نیاز:

  • ۲ قاشق چای‌خوری روغن هسته انگور
  • ۲ قاشق چای‌خوری روغن نارگیل
  • یک قاشق چای‌خوری شکر قهوه‌ای
  • یک قاشق چای‌خوری عصاره خالص وانیل
  • ۲ قاشق غذاخوری پودر دارچین

مراقبت از دست‌ها

روغن هسته انگور و نارگیل را درون کاسه با هم مخلوط و شکر قهوه‌ای را به آن اضافه کنید. سپس عصاره وانیل و پودر دارچین را درون ترکیب بریزید و کاملا هم بزنید. اسکراب آماده شده خانگی را به مدت ۹۰ ثانیه روی پوست دست و پا ماساژ دهید. در نهایت ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس دست و پا را با آب ولرم بشویید. اگر مقداری از اسکراب خانگی‌تان باقی مانده است، می‌توانید آن را تا یک ماه آینده نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: اسکراب چیست و چگونه باید آن را انجام داد؟

مرطوب‌کننده خانگی

مراقبت از پوست دست

مواد مورد نیاز:

  • روغن هسته انگور، بادام، بابونه، کنجد و نسترن
  • عصاره وانیل
  • عصاره دارچین
  • یک‌چهارم پیمانه گلاب

مراقبت از دست و پا

چند قطره از هر روغن و عصاره را با گلاب مخلوط کنید و خوب هم بزنید. محلول را درون بطری اسپری خالی بریزید و آن را روی پوست دست و پا اسپری کنید. برای آنکه این محلول مرطوب‌کننده اثر بیشتری داشته باشد، بعد از اسپری کردن، روی پوست را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و چند دقیقه صبر کنید تا روغن‌ها بهتر جذب شوند. ترجیحا این محلول را در شب استفاده کنید تا درمان خانگی برای مدت طولانی‌تری روی پوست باقی بماند.

منبع: Step of Health

روتین پوستی
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه